5-6-v lapsen imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Khimaira

Vieras
Mitä mieltä olette?

Irrotan tuosta ninaTT:n ketjusta omaksi aiheekseen, kiinnostaa.

Minusta se on ihan sairasta - imettää siis 5 vuotiasta :o
Miksi sen ikäisen tarttisi käydä lutkuttamassa tissiä, mikä pointti siinä on :snotty:

Siinä on se sama pointti ku pienemmänkin lapsen imetyksessä, sieltä saa ravintoa :) Toki mitä isompi lapsi, niin sitä enemmän hän voi syödä kiinteitä ruokia, mutta varmasti aika monen 5v lapset juo maitoa?

No kun ajattelee omaa 5vuotiasta, niin huh huh.

Mua imetettiin 2,5vuotiaaseen asti ja kun nyt aikuisena olen keskustellut äidin kanssa asiasta en pidä siittä yhtään, en tosiaankaan tykkää että olen lutkuttanut rintaa melkein 3vuotiaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma kokemus:
No kun ajattelee omaa 5vuotiasta, niin huh huh.

Mua imetettiin 2,5vuotiaaseen asti ja kun nyt aikuisena olen keskustellut äidin kanssa asiasta en pidä siittä yhtään, en tosiaankaan tykkää että olen lutkuttanut rintaa melkein 3vuotiaaseen.

Ajatteleppa millaista terveydellistä hyötyä olet saanut siitä. Imetys vähentää mm. rintasyöpään sairastumisen riskiä myös siltä imevältä, ei pelkästään imettäjältä. Ja diapetes ja mitä näitä kaikkia nyt on.

Ja tässä kohtaa taas huom huom! Riskin väheneminen ei tarkoita riskin poistumista ja sitä ettei ole mahdollista saada kyseistä sairautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siinä on se sama pointti ku pienemmänkin lapsen imetyksessä, sieltä saa ravintoa :) Toki mitä isompi lapsi, niin sitä enemmän hän voi syödä kiinteitä ruokia, mutta varmasti aika monen 5v lapset juo maitoa?

WHO:n suositus on tarkoitettu esim. kehitysmaita varten, jossa sitä muuta ravintoa ei ole.

No juu, mun mielestä ihan pimeetä. Emme elä missään luolamiesajalla, eikä kaikkien asioiden suhteen sinne kannata jämähtääkään, vaikka kuinka kannattaisi luonnonmukaisuutta tms. Nykyaikana kunnon ravintoa on saatavissa muualtakin, samoin se kuuluisa läheisyyden jakaminenkin onnistuu muullakin tavoin kuin imettämällä 5-6 -vuotiasta. Ja jos ei ilman imetystä nykyäidiltä nuo asiat onnistu, niin ehkäpä on sitten syytä katsoa peiliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:

WHO:n suositus on tarkoitettu esim. kehitysmaita varten, jossa sitä muuta ravintoa ei ole.

Ei muuten ole. Se suositus koskee ihan kaikkia maita. =)

Höpsis. Koskee myös länsimaita.

Äidinmaito on lapselle parempi ravinnonlähde ku lehmänmaito. Miksi antaisi sekundaa jos on laatua tarjolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Ei muuten ole. Se suositus koskee ihan kaikkia maita. =)

Niin ja toki iso peesi tähän! Siitä on erikseen puhuttu, WHO on saanu muistuttaa muutamaa maata, että suositus koskee myös länsimaita.

Sairasta se on minustakin... Perverssi ajatus, että äiti haluaa viisi-vuotiaan lapsen lutkuttavan nänniään... Huhhuh... On meitä moneen junaan ja joku jää asemalle ja jotkut menevät junan alle...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
WHO:n suositus on tarkoitettu esim. kehitysmaita varten, jossa sitä muuta raviontoa ei ole.

No ei kyllä ole.

Sivukyssäri; oletko itse imettänyt, ja jos olet niin miten pitkään?

Mitenkään aiheeseen liittymättä vastaan: noin 1-v imetin kaikki, vähintään osittain.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
No juu, mun mielestä ihan pimeetä. Emme elä missään luolamiesajalla, eikä kaikkien asioiden suhteen sinne kannata jämähtääkään, vaikka kuinka kannattaisi luonnonmukaisuutta tms. Nykyaikana kunnon ravintoa on saatavissa muualtakin, samoin se kuuluisa läheisyyden jakaminenkin onnistuu muullakin tavoin kuin imettämällä 5-6 -vuotiasta. Ja jos ei ilman imetystä nykyäidiltä nuo asiat onnistu, niin ehkäpä on sitten syytä katsoa peiliin.

Mutta miksi imetys olisi lapselle haitallista? Kun lapset luonnollisesti kävisivät rinnalla 3-7 vuotta? Niin miten se nykyaikana on muuttunu haitalliseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Sairasta se on minustakin... Perverssi ajatus, että äiti haluaa viisi-vuotiaan lapsen lutkuttavan nänniään... Huhhuh... On meitä moneen junaan ja joku jää asemalle ja jotkut menevät junan alle...

Ja sitten on sinunlaisiasi, jotka ei ole vielä päässeet edes sinne asemalle asti.

:D :D :D

Myös esimerkiksi 13-vuotiaat juovat maitoa. Hyväksytkö myös heidän imettämisensä?

Äidinmaito on lapselle parempi ravinnonlähde ku lehmänmaito. Miksi antaisi sekundaa jos on laatua tarjolla?

Kai mä tarkoitan sitä aikaa kun rintaa ei enää saa - siksi kehitysmaissa imetetäänkin niin pitkään kun sitä muuta ravintoa ei ole saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
WHO:n suositus on tarkoitettu esim. kehitysmaita varten, jossa sitä muuta raviontoa ei ole.

No ei kyllä ole.

Sivukyssäri; oletko itse imettänyt, ja jos olet niin miten pitkään?

Mitenkään aiheeseen liittymättä vastaan: noin 1-v imetin kaikki, vähintään osittain.

Jos olisit jatkanut pidempään, niin pitäisitkö taaperoimetystä sairaana? Et. Jos olisit jatkanut taaperoiän yli, et pitäisi leikki-ikäisen imetystä sairaana.

Sairasta olisi aloittaa uudelleen viisivuotiaan imetys, jos ei ole neljään vuoteen imettänyt....siitä ei kuitenkaan ole kyse.

Tuossa on kyllä kyse äidin tarpeesta roikkua lapsessa ja kyvyttömyydessä päästää irti ja antaa lapsen kasvaa ja itsenäistyä. Meilläkin oli tuttavaperheessä yksi kolmevuotias jota äiti vielä imetti,kyläillessäkin. Samanikäiset ja vähän isommat lapset katsoivat kummissaan ja nimittelivät vauvaksi,eivät ottaneet leikkiin mukaan.Tästä taas tuli tälle kolme veelle paha mieli ja piti nostaa äidin paidanhelmaa ja päästä tisulle. Karhunpalveluksen teki tuo äiti lapselleen!

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Myös esimerkiksi 13-vuotiaat juovat maitoa. Hyväksytkö myös heidän imettämisensä?

Ei, mutta mä en ostais mun 13-vuotiaalle maitoa :)

Kai mä tarkoitan sitä aikaa kun rintaa ei enää saa - siksi kehitysmaissa imetetäänkin niin pitkään kun sitä muuta ravintoa ei ole saatavilla.

No ei kehitysmaissa välttämättä mitään nälänhätää ole, vaan sapuskaa saatavilla.

Aika monet 5 veet varmaan juo maitoa, lähinnä sen lehmän, sen ammuun ;) Mutta EI maito, ei lehmän eikä mamman, oo esim 5 veelle enää mikään elintärkeä juttu. Kalsiumin ja muutkin maidosta saatavat ravintoaineet saa kyllä muutakin kautta, ei oo pakko olla tissillä/maitomukilla. Eihän kaikki voi ees juoda maitoa, ei lehmän eikä äidin, ja heidänkin ravinnonsaantinsa on turvattava. Että ei se maito mikään autuaaksitekevä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Ei, mutta mä en ostais mun 13-vuotiaalle maitoa :)

Ja niin hän saisi osteoporoosin lahjaksi äidiltään.

Yhteistyössä