8-vuotiaan lapsen huono käytös koulussa. Diagnoosi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua hakemassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";27694086]ADHD:sta ei ole kysymys jos vanhempien kanssa/kotona käyttäytymisessä ei ole ongelmaa. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen aistiyliherkkyydet. Onko luokassa/päiväkodissa jotain mikä ylittää sietorajan, liian kirkkaat valot, äänet ym.? Tai sitten syitä voi löytyä myös psyykkiseltä puolelta, jännitys, sosiaaliset taidot (miten lukee ryhmätilanteita ym.), turhautuminen, opittu rooli ym.

Joskus lapsi voi myös oireilla koulussa, jos kotona joutuu "olemaan ylikiltisti", eli jos kotona on jotain ongelmia (esim yrittää lapsen tavalla miellyttää ja hoitaa asioita kun vanhemmilla päihde,- väkivalta,- avio-ongelmia, lapset usein luulevat olevansa syy) tai vaikka vain tosi tiukka kuri. Jos on oppinut, että pidetään kurissa huutamisella ja tiukoilla rangaistuksilla, mitä koulussa ei voi tehdä. Eli koulun ja kodin kasvatuskulttuurin ero voi johtaa rajattomuuteen koulussa. Teillä tuskin tästä on kysymys?[/QUOTE]

Lapsi on kyllä puhunut, että luokan ja ylipäätään koko koulun hälinä häiritsee...

En koe kotona olevani ankara kasvattaja. Totta kai meillä on rajoja ja pyritään pitämään selkeä päivärytmi, mutta ei lapselle ole joutunut kotona kovin usein edes ääntä korottaa. Päihde- avio- tai väkivaltaongelmia ei ole.

Olisipa tähän joku helppo ratkaisu olemassa, olen miettinyt asiaa vaikka miltä kantilta enkä ole tullut yhtään viisaammaksi. Toivottavasti joku ammattilainen osaa auttaa lasta.
 
Saako rasteja huonosta käytöksestä ja jälki-istuntoa? Minun lapseni ovat ainakin aina pelänneet näitä rasteja ja käyttäytyneet ihmisiksi koulussa. Se käytös ei parane koulussa vierestä katsomalla. Myös toisten lasten läsnäolo vaikuttaa siihen, että lapsi haluaa heille esiintyä ja käyttäytyy siksi huonosti, kun saa sillä huomiota muilta lapsilta.
 
[QUOTE="mie";27694086]ADHD:sta ei ole kysymys jos vanhempien kanssa/kotona käyttäytymisessä ei ole ongelmaa. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen aistiyliherkkyydet. Onko luokassa/päiväkodissa jotain mikä ylittää sietorajan, liian kirkkaat valot, äänet ym.? Tai sitten syitä voi löytyä myös psyykkiseltä puolelta, jännitys, sosiaaliset taidot (miten lukee ryhmätilanteita ym.), turhautuminen, opittu rooli ym.

Joskus lapsi voi myös oireilla koulussa, jos kotona joutuu "olemaan ylikiltisti", eli jos kotona on jotain ongelmia (esim yrittää lapsen tavalla miellyttää ja hoitaa asioita kun vanhemmilla päihde,- väkivalta,- avio-ongelmia, lapset usein luulevat olevansa syy) tai vaikka vain tosi tiukka kuri. Jos on oppinut, että pidetään kurissa huutamisella ja tiukoilla rangaistuksilla, mitä koulussa ei voi tehdä. Eli koulun ja kodin kasvatuskulttuurin ero voi johtaa rajattomuuteen koulussa. Teillä tuskin tästä on kysymys?[/QUOTE]

Joo ei olekkaan jos ei ole mitään ongelmia, mutta sen ei tartte tarkoittaa sitä että ongelmat kotona olisivat yhtä pahoja kuin koulussa, jossa vaaditaan paikallaan oloa ja missä on niitä muita lapsia. Kato kun tällä hetkellä jos mun adhd lapsi ois ainoo lapsi, ei meilläkään ns, olisi mitään ongelmia, no siis joo jotain,mutta ne ois paljon pienemmässä mittakaavassa jos lapsi olisi ainoa lapsi,mutta nyt kun on toinenkin ipana olemassa niin se tulee selkeesti esiin mitkä ne ongelmat on.. toki myös sillä on eroa onko saanut lääkkeen vai ei
 
Kuulostaa Meidän ADHD lapselta. Eikö kotona ole mitään ongelmia? em keskittymisessä, saako hän puettua vaatteet itsenäisesti ja kohtuullisessa ajassa ilman muistuttamista? Keskittyykö hän lukemaan, leikkeihin yms?

Onko hänell äsisaruksia? etenkin niitä n.saman ikäisiä/nuorempia? Jos lapsi on ainoa lapsi se selittää aika paljon sitä miksi kotona ei näy ongelmia.

Meillä on tup adhd lapsi ja jos pienempi sisarus on vaikka mummolassa ja joku tulis kattoo lapsen toimintaa, niin ei siinä havaitse mitään outoa. Mutta kun siihen tuo sen sisaruksen tai muun lapsen meno voi olla ihan päätöntä.

Mutta on tää sinänsä koko ajan näkynyt kun em kaupassa käynnit ei onnistunut ei sitten millään eikä mitenkään päin kun lapsi oli nuorempi, silloin ei auttanut mikään suunnittelu/ennakointi. tms. Nykyään kun ikää on 8,5v niin kaupassa käynnit sujuu,kunhan en jää kuppaa kauheesti millekkään osastolle, toki leluosastolla voin kuppaa kun siellä hän viihtyy itekkin,mutta en vois esim ottaa mukaan häntä vaateostoksille,jos aion tunnin niitä vaatteita katsella.

Mutta voin kyllä tehä useamman pv. ruokaostokset kun oon suunnitellut lapselle tekemistä(maidon haku yms). Ennen tuokaan ei toiminut ja jos ei ole saanut lääkettään niin sit ei kannata yrittää pidempää kauppareissua(15min ja hyvin suunniteltuna menee), silti kassalla mun on varalta pidettävä lapsi lähelläni.

Eli Näkyykö sun lapsella mitään oireita? Vaikka jos on se ainut lapsi niin ei välttis just kotiseinien sisäpuolella kauheesti näy..

Ei ole ongelmia pukemisessa ja keskittyy leikkeihin, lukemiseen ym. mitä onkaan tekemässä.

Lapsella on kaksi vuotta vanhempi sisarus ja vajaa kaksi vuotta nuorempi sisarus. On siis keskimmäinen lapsi.

Pienempänä (noin 4-5v) kaupassa käynnit olivat aikamoista sirkusta kun oli sisarukset mukana. Kun lapsi oli ilman sisaruksia vanhempien kanssa kaupassa, hän ei riehunut. Lapsi halusi juosta käytävillä ja lähinnä riehua. Eskari-kouluiässä näitä ongelmia ei ole enää ollut ollenkaan.
 
Saako rasteja huonosta käytöksestä ja jälki-istuntoa? Minun lapseni ovat ainakin aina pelänneet näitä rasteja ja käyttäytyneet ihmisiksi koulussa. Se käytös ei parane koulussa vierestä katsomalla. Myös toisten lasten läsnäolo vaikuttaa siihen, että lapsi haluaa heille esiintyä ja käyttäytyy siksi huonosti, kun saa sillä huomiota muilta lapsilta.

Saa jälki-istuntoa, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta lapsen käytökseen. itse asiassa jälki-istuntoja on lähes joka päivä ja lapsi pitää niitä jo ihan normaaleina kouluruutiineina. :( : /

Lapsella taitaa omien havaintojenikin mukaan olla tosi kova tarve esiintyä ja esittää jotain roolia koulussa.

Nyt pitää lähteä töihin, mutta tulen lukemaan ketjun kommentit myöhemmin. Kiitos teille kaikille hyvistä kommenteista. =)
 
Saa jälki-istuntoa, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta lapsen käytökseen. itse asiassa jälki-istuntoja on lähes joka päivä ja lapsi pitää niitä jo ihan normaaleina kouluruutiineina. :( : /

Lapsella taitaa omien havaintojenikin mukaan olla tosi kova tarve esiintyä ja esittää jotain roolia koulussa.

Tässä voi olla ongelman ydin.

Toki kannattaa sulkea pois oppimisvaikeudet ja aistiyliherkkyydet, mutta tähän löytyy koulun sisältäkin apua. Kysy onko luokanopettaja jutellut poikasi ongelmista laaja-alaisen erityisopen kanssa tai tuonut ongelmaa oppilashuoltoryhmän luokse, ja pyydä häntä tekemään niin. Yleensä oppimisvaikeudet kyllä koulussa huomataan, mutta joskus voi häiriökäyttäytyminen hämätä kasvattajiakin, jolloin oppimisvaikeudet niiden takana jäävät aluksi huomaamatta. Toki tämä on hankala noidankehäkin, missä häiriökäyttäytyminen voi edelleen aiheuttaa hankaluuksia oppimiseen. Eli ei se todellakaan aina ole niin, että häiriökäyttäytyjät ovat vain lahjakkaita turhautujia, usein päinvastoin.

Mutta kuten sanoit, taustalla voi olla ihan noi sosiaaliset taidot ja rooli ryhmässä. Hän voi hakea huomiota ja hyväksyntää kavereilta.

Jos 8-vuotias istuu jälki-istunnossa harva se päivä, silloin on kyllä jotain pielessä, eikä jälki-istunto siis taida olla ratkaisu. Kannattaisi kokeilla mieluummin jotain palkitsemisjärjestelmää hyvästä käytöksestä ja kääntää kelkka toisinpäin.

Ehdottaisin, että pyytäisit koululle palaveria opettajan kanssa ja kutsuisitte paikalle myös erityisopen, koulupsykologin ja koulukuraattorin (miksei vaikka oppilashuoltoryhmän kokoukseenkin voisit pyytää päästä keskustelemaan pojasta) , ja pohtisitte yhdessä keinoja auttaa.

Kertomasi perusteella ei liene tarvetta perusteellisille tutkimuksille ja diagnooseille, lähinnä yhteistyötä oikean keinon löytämiselle. Sitten kun olette päätyneet yhdessä johonkin suunnitelmaan, pidä huoli että edistymistä seurataan säännöllisesti eikä asia jää vain ilmaan. Voisi olla hyvä pitää seurantapalaveri esim. muutaman kuukauden päästä, jossa katsotaan miten asiat ovat edenneet ja sovitaan jatkosta.
 
Voi myös olla että lapsesi diagnoosi on "huonokäytöksinen lapsi"


Sehän nyt on jo selvää, että lapsi on huonokäytöksinen koulussa. Jotain vain pitäisi asialle tehdä.

Ja "mie":

Oppimisessa ei ole mitään ongelmia, siis kouluaineissa. Niistä on saanut aina todistukseen kiitettävät arvosanat, tai siis ne raksit parhaisiin kohtiin.

Jälki-istunnot ovat selvästikin väärä keino rankaisuun, kun ne eivät tuota tulosta. olen pyytäny moneen kertaan yhteistä kokousta koululta, mutta koulun päässä eivät vain saa aikaiseksi järjestää tätä kokousta.

Taidan ottaa yhteyttä perheneuvolaan, jos sitä kautta pääsisi purkamaan tätä ongelmaa.
 

Yhteistyössä