abortti vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen 23v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tintei:
ggggg!

Itse mietin aikoinani myös aborttia. Olin tietämättäni raskaana (kuukautiset hyvin epäsäännölliset) ja totuuden selvittyä kävin ultrassa, olin viikolla 11. Näin ruudulta pään, heiluvat jalat ja kädet, kuulin sydämen lyövän. Pituutta hänellä oli 5 cm. En miettinyt enää.

Mulle näytettiin myös ultrakuvaa, naisgyne hymyili että "Siinä se nyt on!" Ruudulla lillui joku epämääräinen klöntti. Liekö ollut tarkoituksena aiheuttaa tunnontuskia ja/tai hempeyskohtauksen.
Reaktioni oli vastenmielisyys ja järkytys, että siellä _tosiaan_on_ jotain ylimääräistä, ja että kaivakaa se nyt hiton nopeasti ulos!
Kaikkia naisia ei ole luotu äideiksi.

Niin tai näin tuon moraalisen puolen kanssa itse kullakin. Joka tapauksessa asiaan liittyy niin paljon muutakin kuin pelkkä tekninen toimenpide tai "teon oikeutus", että aboprttia on pidettävä äärimmäisenä pakotienä, jos kaikki muut ratkaisut ovat mahdottomia.

Naisen elimistö on arvaamaton. Se abortoitu raskaus voi todellakin olla ainoa tilaisuus saada lapsi, lahja elämältä. Vaikka menetelmät ovat kehittyneet, eivät ne koskaan muutu riskittömiksi.

Ihminen on myös kemiaa. Raskauden alettua alkaa tapahtua asioita, jotka valmistavat vanhemmuuteen. Odotusaika on paitsi sikiön kehittymistä myös vanhemmaksi kehittymisen aikaa, kemia laittaa nuo muutokset liikkeelle mielessämme. Vaikka se aika jää taakse, siitä on pysyviä seurauksia lopuksi elämäämme niin mielessä kuin kehossa, abortoidussakin tapauksessa.

Mieli myös muuttuu elämän varrella. Aiemmin ehdoton kantamme muuttuu ja lapsesta saattaa tulla kaikkein hartain toiveemme. Mikäli se ei voi toteutua siitä syystä, että olemme joskus aiemmin päätyneet raskauden keskeytykseen, siitä voi tulla ylipääsemättömän vaikea asia. Se voi kariuttaa senaikaisen tärkeimmän nihmissuhteemme.

Omaan lapseen syntyy voimakas tunneside, vaikka alku ei näyttänytkään valoisalta. Elämällä on taipumus ratkaista ongelmat, jos teemme töitä niiden eteen - paitsi lapsiasiassa, jos elimistö vaurioitui siinä ainoassa tilanteessa.

Joskus kuitenkin abortti on hyvä ratkaisu. Sen perusteena ei kuitenkaan koskaan saisi olla mukavuussyyt tai toisten painostus. Terveyteen liittyvät vakavat riskit ovat sellaisia (lapsen ja äidin), alkoholismi ja huumeet tietysti myös, joihin liittyy hyvin suuria riskejä. Silloin äiti tuhoaa lastaan jo kohdussa.

kannattaa myös muistaa, että vaikka abortti on vaikea päätös, niin se vaikeus ei poistu abortin jälkeen, niin kuin Maija tuossa kirjoitti. Vasta silloin iskee kaikki ikävät asiat, joita ei ole edes ehtinyt miettiä. On erittäin tärkeää kun tehdään päätös abortista ja ratkaisu on lopullinen, niin perheen on pidettävä yhtä ja heidän on käsiteltävä asia yhdessä kuin mikä tahansa menetys.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
kannattaa myös muistaa, että vaikka abortti on vaikea päätös, niin se vaikeus ei poistu abortin jälkeen, niin kuin Maija tuossa kirjoitti. Vasta silloin iskee kaikki ikävät asiat, joita ei ole edes ehtinyt miettiä. On erittäin tärkeää kun tehdään päätös abortista ja ratkaisu on lopullinen, niin perheen on pidettävä yhtä ja heidän on käsiteltävä asia yhdessä kuin mikä tahansa menetys.

Onkohan se jonkinlainen tabu, jota ei saisi ääneen sanoa, että kaikille abortin tehneille asia ei ole mitenkään tuskallinen tai vaikea asia, jota murehditaan jälkeenpäin?
Joillekin se on pelastus äitiydestä, jota ei ole koskaan halunnut, eikä ehkä tule koskaan haluamaankaan. Jälkitunnelma voi olla täpärän pelastumisen vapauttava riemu, ei murhe ja katumus.

^Tuo on myös totta. Eivät kaikki koe tilannetta menetyksenä. Jos raskaus ja lapsi saavat todellakin aikaan vain inhonväreitä ja vastenmielisyyttä, luulisin että päällimäinen tunne abortin jälkeen on helpotus surun sijaan. Vaikka monet sanovat, että raskausaikana kypsyy vanhemmuuteen ja että alun järkytyksestä huolimatta lapsesta tulee varmasti toivottu, niin ei näin välttämättä ole kaikkien kohdalla.

Eri asia on, jos saa keskenmenon tai abortti on pakko tehdä terveydellisistä syistä, se on varmasti kriisin paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Ei vain juolahtanut mieleeni, että abortti voisi olla iloinen asia.

Ei se sitä normaalille ihmiselle olekaan. Kyllä siinä kaikennaiset tunnemyrskyt ja syvälliset pohdiskelut käydään läpi moneen kertaan. Silti jäljelle jää jotain, joka kaduttaa aina. Parempi kun tuota päätöstä ei koskaan olisi tarvinnut tehdä.

No tuskin se mikään riemun asia on, mutta kyllä sekin on ihan normaalia, ettei abortista mitään katumusta seuraa kaikille päätöksen tehneille. Pohdintaa se varmasti vaatii jokaiselta naiselta, koska abortti on intiimi toimenpide ja vaatii henkistä punnintaa hyvässä ja pahassa. Henkilökohtaisesti puollan naisen oikeutta päättää omasta kehostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja normaali ihminen:
No tuskin se mikään riemun asia on, mutta kyllä sekin on ihan normaalia, ettei abortista mitään katumusta seuraa kaikille päätöksen tehneille. Pohdintaa se varmasti vaatii jokaiselta naiselta, koska abortti on intiimi toimenpide ja vaatii henkistä punnintaa hyvässä ja pahassa. Henkilökohtaisesti puollan naisen oikeutta päättää omasta kehostaan.

Katumus voi olla katumusta siitä että miten siihen tilanteeseen (raskaaksi) on alunperin jouduttukin.

Tai onhan niitä ketkä saman virheen tekevät kerta toisensa jälkeen katumatta. Minä en vain ymmärrä sitä.

Ehkä se sitten tosiaan on niin, ettei kaikille tästä koidu tunnontuskia. Ehkä se on jopa hyvä sitten niin. Ystäväpiirissä on muutama abortin tehnyt, osa heistä ajattelee asiaa edelleen (katuu?!) ja osa taas tuntuu olevan hyvinkin sinut asian kanssa. (Ainakin vielä kun lapsi ei edelleenkään ole toivomuslistalla.) Kaikista oudoimmalta tuntui, kun yksi äitikaverini, jota olen pitänyt itselleni hienoisena "esikuvana" ja oppaana äitiyden maailmassa, kertoi tehneensä vain pari vuotta ennen toista, toivottua, raskauttaan abortin. Mun piti itsekseni pureskella asiaa, kun en millään meinannut ymmärtää, että mitä se kaksi vuotta sitten siinä merkitsi. Itse tosiaan raskauduin ehkäisyn petettyä ja olisin tehnyt lähes mitä vaan, jotta itsestäni ei olisi vielä tullut äitiä. Kuten sanottua, en kuitenkaan pystynyt abortoimaan otusta, joka oli ihan ihmisen mallinen ja liikkui. Olen varma, että MINÄ en olisi voinut elää elämääni ajattelematta tätä. (Nyt on ihanaa, kun on lapsi.)

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksella.:
Alkuperäinen kirjoittaja normaali ihminen:

Katumus voi olla katumusta siitä että miten siihen tilanteeseen (raskaaksi) on alunperin jouduttukin.

Tai onhan niitä ketkä saman virheen tekevät kerta toisensa jälkeen katumatta. Minä en vain ymmärrä sitä.

Ehkäisykin voi pettää. Ja ehkäisy tarkoittaa, että ei halua lapsia. Joillain mieli muuttuu jos vahinko sattuu ehkäisystä huolimatta, toisilla ei.
Eikä ihmisestä tee epänormaalia se, että ei ryve tunnontuskissa ja katumuksessa abortin jälkeen. Se riippunee eniten siitä, pitääkö alkiota jo ihmisenä vai ei.

Riippuu se myös siitä, onnistuuko se raskaus sitten, kun mieli tuossa asiassa onkin muuttunut ja sitä haluaisi. Jos homma ei onnitukaan, se palautuu ja palautetaan taatusti mieleen silloin hyvin raskaana. Pitää muistaa, että elämä tuo yllätyksiä suhteessa itseemmekin.

Ei abortti ihmisestä epänormaalia todellakaan tee ja ilman syyllisyyttäkin on lupa elää, mutta se ei muute noita edelläolevia tosiasioita.

Abortista päättäessään kukaan ei näe tulevaisuuteen. Nuorempana lapsen saanti on periaatteessa kuitenkin mahdollista. Monille niin käykin, että lapselle tulee parempi tilaisuus ja paikka myöhemmin.

Itselleni kävi p-maisesti. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ensimmäisen pidempiaikaisen poikaystäväni kanssa. Olimme parikymppisiä ja asuimme opiskelijaboxissa. Ei siis tullut kuuloonkaan lapsen saanti, kun olin itsekin opiskelemassa. Päädyimme aborttiin.

Se poikaystävä alkoi jossain vaiheessa muuttua. Alkoi käyttää alkoholia ja muuttui väkivaltaiseksi. Silloin ajattelin, onneksi ei ollut lasta.

Vaan ei kunnollista miestä elämääni sitten löytynytkään. Vuoden-kaksi seurusteluja pari kappaletta, mutta ei niin että naimisiin olisi halunnut tai muutenkaan sitoutua. Lapsenhan olisi voinut tehdä ilman miestäkin? Mutta en minä. Lasta nyt en niin halunnutkaan, mutta ajattelin, että jos on tullakseen, niin vakaaseen parisuhteeseen.

Olin 37 vuotias tavatessani nykyisen mieheni. Se oli rakkautta ja on edelleen. Ainut vain, että mies oli minua 8 vuotta vanhempi, kolme lasta jo edellisestä liitosta, ja steriloinut itsensä. Minulla sen sijaan heräsi vauvakuume. Se oli kamalaa. Kahden vuoden kuluttua mies oli jo harkitsemassa minulle keinosiemennystä tai sterilointinsa purkua, tai jotain, mutta sitten käytyäni lääkärissä erinäisten oireiden vuoksi, lääkäri totesi että hankalaa tulisi olemaan minun kohdallani: vaihdevuodet tekivät alkuaan. Hormonimuutokset osoittivat merkkejä. Joten se siitä.

Mutta, sitä on elämä. Olisinko pitänyt ensimmäisen lapseni jos olisin tiennyt tämän? Ehkä, todennäköisesti en. Mihinköhän olisin lapsen kanssa joutunut kun sen isä sekosi päästään? Jollei olisi seonnut, olisimme ehkä saaneet lapsen, kasvattaneet sen ja myöhemmin eronneet. Se oli sellaista nuoruuden ihastusta enemmänkin. Mutta lapsen olisin pitänyt.

Tämä ei varmaan auta ketään. Mielestäni tärkeintä on tehdä itselle selväksi mitä haluaa ja mikä on järkevää. Lapsi ei ole maailmanloppu. Jos on kovin voimakkaat tunteet lapsen suhteen, vaikka tunteet tulevaa isää kohtaan olisi jotain muuta, niin kyllä sen lapsen kanssa pärjää (uskon niin, vaikkei kokemusta olekaan). Ainakin sitä rakastaa jo siinä vaiheessa. Lapsia voi tehdä myöhemminkin, mutta ehkä toista tilaisuutta ei tule. Sitä ei kukaan tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja yks keskeyttänyt:
Itselleni kävi p-maisesti. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ensimmäisen pidempiaikaisen poikaystäväni kanssa. Olimme parikymppisiä ja asuimme opiskelijaboxissa. Ei siis tullut kuuloonkaan lapsen saanti, kun olin itsekin opiskelemassa. Päädyimme aborttiin.

Kuulostaa ihan minun elämältäni. Oli 16 vee, kun tulin raskaaksi. En tosiaan ollut valmis äidiksi ja tein myös abortin. En ole katunut sitä päätöstä vaikka kävi samalla lailla kuin sinulle eli "vanhoilla päivilläni" vasta tapasin sen oikean. Sitten lapselle olisi ollut jo aikaa, mutta kohtalo päätti toisin.
Ei se sikö 12. viikolla silti enää mikään solumöykky ole vaikka jotkut niin ajattelevat. Minullekin lääkäri näytti ultrakuvaa, että kato nyt se heiluttaa sinulle ja tosiaan, kyllä siellä käsi heilui. Aika pahalta tuntui katsoa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että sielu siirtyy ihmiseen vasta synnyinhetkellä. Mitähän uskontoa se sitten mahtaa olla? Eli en osaa ajatella tappaneeni elävää olentoa.

Kieltämättä tuo päätös mietityttää vaikkei kadutakaan. Varmaan senkin takin, kun niitä lapsia ei jälkeenkään tullut. Mutta tehty mikä tehty. En olisi tosiaankaan halunnut lasta siihen elämäntilanteeseen ja nautin kyllä nykyisestä tilanteesta ilman lapsiakin. Olen tullut siihen tulokseen etten olisi kovin hyvä äiti ollut muutenkaan. Jätetään lisääntyminen niille, jotka osaavat sen parhaiten hoitaa.

Olen aina halunnut lapsen. Tein imukaavinta-abortin 19-vuotiaana ja kokemus oli kamala... Biletin silloin niin rankasti, etten edes tajunnut olevani raskaana (kuukautiset olivat epäsäännölliset muutenkin). Vannoin itselleni, etten enää koskaan tekisi raskauden keskeytystä. Huolehdin ehkäisystä. Erosin viime kesänä avopuolisostani, koska suhde ei toiminut ja molempien oli paha olla. Tapasin pian "elämäni miehen" ja meillä on ollut todella ihanaa nämä 9 kuukautta. Ajattelin, että tämä on se mies, jonka kanssa haluan olla lopun elämäni, tämän kanssa haluan perustaa perheen. Tunne on ollut molemminpuolinen. Mies on puhunut haluavansa lapsia minun kanssani. Hän on sanonut, ettei voisi elää ilman minua. Hän on myös sanonut aiemmin, että jos tulen raskaaksi niin sitten tapahtuu niin ja sitten hänestä tulee isä yms.

Tein viikko sitten raskaustestin ja se oli positiivinen. Poikaystäväni meni paniikkiin. Hän haluaisi raskauden keskeytyksen, minä haluaisin pitää lapsen. Olen 23-vuotias ja yliopisto-opinnoistani on suorittamatta kaksi vuotta. Poikaystäväni on 27-vuotias ja hän on valmistunut. Hänellä on kuitenkin siviilipalvelus suorittamatta, joten se hankaloittaisi asioita. Hänellä tulee olemaan rankkaa, koska sivariduunin 8-16 lisäksi hän joutuu tekemään pari vuoroa viikossa tämän päälle. Valvottava vauva veisi voimia entisestään. Mielestäni kumppanini voisi nukkua esim. eri huoneessa ja käyttää korvatulppia jos tuntuu liian raskaalta. Emme asu virallisesti yhdessä, mutta käytännössä olemme asuneet yhdessä melkein 9 kuukautta ja hienosti on mennyt.

Mies pelkää vastuuta, vapautensa ja minun menettämistä. Hän sanoo, että on aina halunnut lapsia minun kanssani, mutta että raskaaksi voi tulla myöhemminkin... Hän haluaa minut, muttei lasta. Hän haluaa matkustella ja viilettää ja ostaa kaksipaikkaisen avoauton... Materia tuntuu olevan tärkeää...

Ideaalitilannehan olisi, että lapsi syntyisi toivottuna ja odotettuna hyvään ja kestävään parisuhteeseen ja taloudellisesti hyvään elämäntilanteeseen yms. Nyt kuitenkin tilanne on tämä... Itse olen varsinkin viime aikoina toivonut lasta. Helpompaahan tietenkin olisi, etten olisi vielä raskaana. Tottahan on, että vielä on aikaa ja tiedän, että olen hedelmällinen... Mies sanoo, ettei minua hylkäisi, vaikka pitäisin lapsen. Lapsen synnyttyä hän kuitenkin saattaa häipyä. Rakastan miestä todella paljon enkä haluaisi valita hänen ja sisällä kasvavan lapsukaiseni välillä. Jos tekisin abortin hänen tahdostaan, tuskin pystyisin jatkamaan parisuhdetta hänen kanssaan.

Työskentelen nyt lastenhoitajana ja tämä hankaloittaa tilannettani entisestään. Tänään pienempi lapsista 1v 9kk halaili minua ja paijaili hiuksiani, hän istui sylissäni ja katsoi viattomilla silmillään minua puhuttelevasti.

Olen keskustellut asiasta vanhempieni ja kaikkien läheisteni kanssa. He ovat kuunnelleet minua, mutta sanoneet että minun on tehtävä päätös. Olen tavannut nuoria äitejä ja jutellut 20-vuotiaan yh-äidin kanssa(joka on todella onnellinen) ja jutellut muiden kanssa, jotka ovat tehneet abortin. Onko väärin synnyttää lapsi minun tilanteessani?? Itse olen kyllästynyt juhlimiseen ja haluaisin jo asettua aloilleni ja vakiintua. Tiedän, että minusta tulisi hyvä äiti (ja hyvä vaimo).

Mietin myös sitä, että ehkä lapsellani ei tule olemaan isää. Onko tämä niin paha asia? Tiedän saavani hurjasti apua vanhemmiltani ja ystäviltäni. Nykyään on paljon uusioperheitä, mutta silti pelkään, etten kelpaa enää kellekään miehelle yksinhuoltajana.

Anteeksi tekstin rakenteellisesta sekavuudesta... Ehkä se kuvaa sisäistä prosessiani sekavuudellaan....

Näkemyksiä tilanteeseeni???

Merkkiä odotteleva: Minusta tuntuu, että olet jo alitajuisesti päätöksesi tehnyt. Jotenkin tekstisi heijastelee enemmän raskauden jatkamista kuin keskeyttämistä. Mielestäni tärkeää onkin, että teet juuri niin kuin SINÄ ITSE haluat tehdä. Unohda muiden mielipiteet ja löydät omasi. :)

Näkemyksiä kun pyysit, niin tuli mieleen miehesi käytöksestä, että se voisi olla jopa ihan normaalia isyyden panikointia, jota tuntuu olevan jokaisella miehellä, oli sitten kysessä tuore suhde tai vanhempi avioliitto. Mies saattaa heltyä ajatukselle hieman myöhemmin, ehkä vasta synnytyksessä.
Mutta voi olla niinkin, ettei hän haluakaan vielä perustaa perhettä. Sen tietää vasta ajan kanssa.

Toivottavasti saisit pitää sekä lapsen että miehen. Onnea matkaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Merkkiä odotteleva:
Emme asu virallisesti yhdessä, mutta käytännössä olemme asuneet yhdessä melkein 9 kuukautta ja hienosti on mennyt.

Näkemyksiä tilanteeseeni???

Melkein 9kk?? No onhan sitä jo siinä... heh

Tietenkin ehkäisy voi pettää. Voi olla myös niin, ettei siitä ehkäisystä juuri välitetä.

Minä tunnen ihmisen, toisenkin jolle on tehty VIISI aborttia, eri miehille. Ehkäisy ei tunnu vieläkään olevan kunnossa.

En ymmärrä, edelleenkään. Minulle abortti on iso asia.

sillä tunnut olevan hyvin kypsä äidiksi. Toisenlaisen ratkaisun jälkeen sinulla todennäköisesti tulisi olemaan isoja ongelmia sisimpäsi kanssa. Uskon myös, että vaikka miehen pyynnöstä tekisit abortin, et itse pystyisi miestä sen jälkeen enää hyväksymään, vaikka nyt rakastaisit miten. Nämä asiat ovat niin syvällisiä, että muuttavat täydellisesti arvomaailmamme ja tarkastelukulmamme.

Sen olet tainnut todeta jo itsekin. Tulithan petetyksi, koska miehen viesti lapsesta oli aiemmin täysin toisenlainen ja nyt tositilanteessa hän on lipsumassa ja vaatii sellaista, mitä ei pitäisi.

Lapsen kanssa pärjää mainiosti opiskellessakin. Tuki- ja hoitopalveluita on, on mummulat ja tätilät, ystävät. Sitäpaitsi, mies on valmistunut ja jollei hänestä ole isäksi muutoin, elatusvelvollisuus on. Toivotaan kuitenkin, että hän kypsyy ihmisenä ja miehenä ja kantaa vastuunsa niin kuin kunnollinen mies.

Kävin äsken energiahoidossa ja tajusin, että aion pitää lapsen. Oma mieleni ja psyykeni ei kestäisi lapsen tappamista/menettämistä. Kyse ei ole siitä, ettenkö voisi antaa poikaystävälleni anteeksi vaan siitä, etten voisi koskaan antaa itselleni anteeksi. Romahtaisin täysin henkisesti ja siitä voisi seurata jotain todella pahaa ja lopullista. Kohtalo on päättänyt osaltani näin ja minun täytyy rakastaa itseäni nyt enemmän kuin ketään muuta ja kuunnella sisintäni. Mies kyllä seuraa mukana, jos niin on tarkoitettu. Hän kävi ostamassa tänään kaksipaikkaisen avoautonsa: antaa hänen nyt nauttia autostaan ja vapaudestaan. Toivon hartaasti, että hän kypsyisi ihmisenä ja miehenä ja saisi voimia sekä rohkeutta elämänsä tärkeintä tehtävää varten. Näen mielessäni, kuinka onnellisena rutistan ja hyväilen lastani. Tiedän valinneen oikein ja tunnen sisäistä mielenrauhaa <3

Onnea päätöksestäsi! Toden sanoakseni, en uskonutkaan sinun toisenlaista ratkaisua tekevän, juuri noin uskoin sinun tuntevan.

Onnellista odotusta, sydämellisesti!!