Äh miksi noita huonoja asiakaspalvelijoita pidetään töissä edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh taas

Vieras
Onneksi suurin osa asiakaspalvelijoista on joko perusystävällisiä tai todella ystävällisiä, mutta ihmettelen joskus noita mätämunia kohdatessa miksi edes työskentelevät alalla jos vihaavat sitä niin paljon?
Jos on huono päivä niin ei sitä tarvitse asiakasta joko nolata tai olla tympeä, itsekin osasin niellä omat murheeni kun työskentelin aspana.

Eilen kävelin rattaiden kanssa Suht ahtaassa myymälässä ja sanoin ihan ystävällisesti hymyillen "anteeksi" kun yritin väistää myyjän joka sitten mulkaisi vihaisesti ja väisti. Samainen myyjä tuli juuri kassalle kun olin ostamassa tuotteita eikä viitsinyt vastata mitän iloiseen tervehdykseeni tai sanonut summaa tai yhtään mitään, naama mutrussa vaan. :O
Ymmärtäisin jos olisi jotenkin epäystävällinen, vaikka toisaalta silloinkin kunnon aspa selvittää tilanteen paremmin.

Tänään sitten ratikassa ratikka jäi päätepysäkille kauas pysäkiltä kun edessä oli kaksi ratikkaa. Katselin sitten, että mennäänköhän me eteenpäin kun aina eivät päästä ennen pysäkkiä ja tämä ok. Kuski avaa aina kaikki ovet päättärillä ja pari minuuttia hiljaisuudessa minä ja toinen matkustaja toiselle ovella katseltiin toisiamme että häh, liikutaanko me vai mitä. Kysyin sitten nätisti kuskilta joka oli vieressäni, että päästäisiinkö me tästä jo ulos kun hän alkoi lueskella lehtiä. Kuski katsoi kuin idioottia ja sanoi että painaa siitä napista niin aukeaa.

Öööö ok, no ehkä olisi pitänyt tajuta että tänään tämä kuski ei nyt avaakaan niitä ovia kuten joka aamu, mutta olisi se kuski nyt voinut kuitenkin ehkä sanoa jotain ystävällisesti, jos yhtään ammattitaitoinen on. Minusta kunnon asiakaspalvelija ei yritä nolata asiakkaitaan vaikka eivät lukisi ajatuksia ja toimisivat kuten yleensä joka aamu on toimittu.

Pieniä ärsyttäviä asioita, mutta miksi ei vaihda alaa jos päivät ovat noin kauheita? :D

Kertokaa omia pieniä ja isompia ikäviä kokemuksia.

Vähän sama kuin mäkkärillä työskennelleenä majoneesien maut löytyvät siitä ihan nenän edestä, silti moni ei tajua niitä katsoa ja toki opastan ystävällisesti että tästä löytyvät maut.
Jos olisin kuten tuo kuski, nolaisin asiakkaan ja sanoisin halveksuvasti "nenäs edessä".
Tajuatteko, okei asiakas ei hoksannut helppoa juttua mutta mitä sitten, jos olen hyvä aspa opastan asiakasta ystävällisesti. :)

jep, tuttuja juttuja. meidän terveyskeskuksen hoitaja joka ottaa vastaan ajanvaraukset, on kyllä niin tympeä tyyppi joka kerta. oikein huokailee aina luuriin ja saa aina aikaseksi olon että no anteeksi kamalasti että satuin tarvitsemaan lääkäriaikaa :/

[QUOTE="vieras";26807260]jep, tuttuja juttuja. meidän terveyskeskuksen hoitaja joka ottaa vastaan ajanvaraukset, on kyllä niin tympeä tyyppi joka kerta. oikein huokailee aina luuriin ja saa aina aikaseksi olon että no anteeksi kamalasti että satuin tarvitsemaan lääkäriaikaa :/[/QUOTE]

Noi on muuten yllättävän usein tuollaisia ajanvarauksissa.
Onko se tosiaan pakko olla siellä töissä jos on niin kauheeta. :D
"anteeksi että soitin". :D

Ja sitten jos ei jotain asiaa tiedä, huokailevat kuin olisit joku pahimman luokan idiootti.
Todella kohteliasta.
Minä olen kyllä sitä mieltä että vaikka asiakas olisi kuinka samperin tyhmä tahansa niin ammattitaitoinen aspa ei häntä nolaa.
Meillä oli aina hyvä sääntö, että anna asiakkaan tuntea aina itsensä älykkäämmäksi. Niin osasin jokaista kohdella arvokkaasti ilman mitään nolaamisen tarvetta.

Eikä muuten koske vaan asiakaspalvelijoita, vaan ketä vaan, missä tahansa tilanteessa. En ymmärrä miksi niin monien pitää olla tylyjä. Muita ihmisiä pitää kohdella nätisti, niih!

Aspatkin on ihmisiä.

Ihmisten välillä on tai ei ole kemiaa. Olen tehnyt opiskelujen ohella aspana 8 vuotta jo ja niihin mahtuu niin hyviä kuin huonoja päiviä, isovanhemman kuolema, syöpäepäily, ero kahdesta eri parisuhteesta, stressiä niin työn kuin koulun suhteen. AINA EI JAKSA HYMYILLÄ vaikka miten aspa olisinkin. Ei se ole henkilökohtaista, vaikka siltä tuntuukin. Ei se asiakkaidenkaan törkeä ja jopa julma käytös ole yleensä henkilökohtaista (tuollaisestakin menee päivä pilalle ja siitä varmasti kärsivät myös seuraavat asiakkaat).

Minä teen aspatyötä siksi, että muuta ei silloisella koulutuksella ollut ja nyt kokemus ja yhä sama työpaikka kuin aloittaessani luovat turvaa ja etuja, joista en halua luopua, kun opintoja on yhä jäljellä.

Välillä vihaan asiakkaita. Varsinkin hymyä vaativia mammoja kiljuvine laumoineen tai ihmisiä, jotka eivät kuuntele puhetta ja vänkäävät asiantuntemustani vastaan, vaikka asia on päivänselvä, ei vaan asiakkaan mielen mukainen. Alaa en silti vaihda, vaikka yksi todella huonolla hetkellä kohdalle osunut urpo sitä vaatisi. Tykkään työstäni ja olen siinä hyvä, yleensä. Yleistyisivätpä koneet kassoilla ja tilaustilanteissa. Nyt asiakkaan virhekin on myyjän virhe ja hymyä päälle. HaluaiSin nähdä kun moni näistä hankalista asiakkaista alkaisi väittää koneelle vastaan ja syyttää sitä omista näppäilyvirheistää. :D

Eikä muuten koske vaan asiakaspalvelijoita, vaan ketä vaan, missä tahansa tilanteessa. En ymmärrä miksi niin monien pitää olla tylyjä. Muita ihmisiä pitää kohdella nätisti, niih!

Tässä olet kyllä oikeassa. :)
Ei tarvitse hymyillä ja riemuita mutta ei nyt ketään tulisi nolata/kohdella töykeästikään. Alan ammattilaiselta sitä kuitenkin odotan vielä enemmän. Ihan perusystävällisyys riittä vallan hyvin, ei tarvitse mitään superhymyä vetää, kunahn nyt sanoo asiallisesti vaikka ihan neutraalilla naamalla ja lopettaa sen lapsellisen tarpeensa nolata ihmisiä oman pahan päivän takia.

Hmm.. Itse olen ollut kaupankassalla 10-vuotta. JA Kyllä päivässä törmää niin monta kertaa asiakkaaseen, joka ei osaa tervehtiä, kiittää yms.
Hinnat katsotaan ITSE väärin, ja sen jälkeen haukutaan kassa ja osaston myyjät.
Itse törmään TOSI harvoin huonoon asiakaspalvelijaan.
Suurinosa ihmisistä ajattelee, että esim kaupankassalle saa laukoa ihan mitä haluaa.
Voi haistatella yms.. Mulle kun joku alkaa haistattelee, niin kylmän rauhallisesti kerään asiakkaan ostokset pois ja poistun kassalta.
Mä en ala kuuntelee kenenkään päänaukomisia.

Aspatkin on ihmisiä.

Ihmisten välillä on tai ei ole kemiaa. Olen tehnyt opiskelujen ohella aspana 8 vuotta jo ja niihin mahtuu niin hyviä kuin huonoja päiviä, isovanhemman kuolema, syöpäepäily, ero kahdesta eri parisuhteesta, stressiä niin työn kuin koulun suhteen. AINA EI JAKSA HYMYILLÄ vaikka miten aspa olisinkin. Ei se ole henkilökohtaista, vaikka siltä tuntuukin. Ei se asiakkaidenkaan törkeä ja jopa julma käytös ole yleensä henkilökohtaista (tuollaisestakin menee päivä pilalle ja siitä varmasti kärsivät myös seuraavat asiakkaat).

Minä teen aspatyötä siksi, että muuta ei silloisella koulutuksella ollut ja nyt kokemus ja yhä sama työpaikka kuin aloittaessani luovat turvaa ja etuja, joista en halua luopua, kun opintoja on yhä jäljellä.

Välillä vihaan asiakkaita. Varsinkin hymyä vaativia mammoja kiljuvine laumoineen tai ihmisiä, jotka eivät kuuntele puhetta ja vänkäävät asiantuntemustani vastaan, vaikka asia on päivänselvä, ei vaan asiakkaan mielen mukainen. Alaa en silti vaihda, vaikka yksi todella huonolla hetkellä kohdalle osunut urpo sitä vaatisi. Tykkään työstäni ja olen siinä hyvä, yleensä. Yleistyisivätpä koneet kassoilla ja tilaustilanteissa. Nyt asiakkaan virhekin on myyjän virhe ja hymyä päälle. HaluaiSin nähdä kun moni näistä hankalista asiakkaista alkaisi väittää koneelle vastaan ja syyttää sitä omista näppäilyvirheistää. :D

Vaadinko hymyä? No en todellakaan!
Onko aspa mielestäni ihminen ja oikeus suruun? NO TOTTAKAI!
Silti asiakasta ei tule koskaan kohdella töykeästi tai halventavasti.
Olinko minä jotenkin hankala asiakas sitten?! :laugh:

Pakko myöntää että olen pari kertaa ollut työvuorossa todella pahalla päällä ja on varmasti näkynyt :D Olen tarjoilija.

Kerran takanani oli kymmenen tunnin viikonloppuvuoro, jonka piti päättyä iltakahdeksalta. Tarkoitukseni oli vuoron jälkeen vaihtaa pukuhuoneessa suoraan juhlavaatteet päälle ja kiitää taksilla toiselle puolelle kaupunkia pippaloihin joissa olisin nähnyt erästä vanhaa hyvää ystävää ensimmäistä kertaa vuoteen, kun hän oli kaupungissa käymässä.
Työkaverini sitten oli reilu ja päätti vaihtaa työvuorojamme kysymättä minulta mitään ja lähteä itse aikaisemmin. Yhtäkkiä vähän ennen kuin itse olin lähdössä vaihtamaan vaatteita, tämä pelmahtaa pukukopista takki niskassa ja huikkaa minulle että "niin puhuin tässä tuon vuoropäällikön kanssa että minä lähden nyt niin jää sinä siihen yhteentoista!" ja ennenkuin ehdin huutaa että en varmasti jää niin työkaveri oli jo kiitänyt ulos.

Käytiin vuoropäällikön kanssa keskustelu, oli kuulema kys. työkaveri kysyessään että voiko vaihtaa vuoroja kanssani sanonut että "kyllä sille varmasti sopii kun ei sillä ole lapsia" (olin silloin vielä ainoa lapseton työporukassa) ja vp oli sitten siitä päätellyt että asiasta oli minultakin kysytty. Sitten se aneli etten lähtisi koska olisivat ihan pulassa ja kaikki romahtaisi käsiin jne jne. Tuli sitten jäätyä mutta kyllä ketutti ja se näkyi kauas. Sitten kun vihdoin pääsin lähtemään olin rättiväsynyt ja kaveritkin oli aikaa sitten jo siirtyneet baariin. Ei ollut energiaa liittyä enää mukaan.

Voi että nostaa vieläkin verenpainetta. Eihän se asiakkaiden vika ole, mutta tuolloin oli mahdotonta vääntää naamaa hymyyn. Kumma kyllä valituksia ei tullut vaikka ärähdin aika pahasti yhdelle asiakkaalle joka juoksutti turhanpäiten edestakaisin.

Jos saa tosi usein ja monessa paikassa huonoa palvelua, kannattaa miettiä myös oma asenne, ilme ja lähestymistapa. Jos kerran mesoaa jollakin tiskillä kohtuuttomalla raivolla, vaikka syystäkin, naama jää mieleen ja näytetään työkavereille, niin entisille kuin tuleville.

Aspalle maksetaan asiallisesta palvelusta. Ystävälliseen palveluun tarvitaan jo asiakkaan omaakin panosta.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Alkuperäinen kirjoittaja kassatäti;26807320:
Hmm.. Itse olen ollut kaupankassalla 10-vuotta. JA Kyllä päivässä törmää niin monta kertaa asiakkaaseen, joka ei osaa tervehtiä, kiittää yms.
Hinnat katsotaan ITSE väärin, ja sen jälkeen haukutaan kassa ja osaston myyjät.
Itse törmään TOSI harvoin huonoon asiakaspalvelijaan.
Suurinosa ihmisistä ajattelee, että esim kaupankassalle saa laukoa ihan mitä haluaa.
Voi haistatella yms.. Mulle kun joku alkaa haistattelee, niin kylmän rauhallisesti kerään asiakkaan ostokset pois ja poistun kassalta.
Mä en ala kuuntelee kenenkään päänaukomisia.

öööh mutta nyt me puhutaan siitä kun asiakas on ystävällinen ja aspa se aasiakaspalvelija.
Miksi te alatte nyt puolustelemaan jollain riehuvilla asiakkailla, ei tulisi pieneen mieleenkään riehua kassalla. Vaikka olisikin väärät hinnat voisin mainita ystvävällisesti, mitä se riehuminen auttaa...

Jos saa tosi usein ja monessa paikassa huonoa palvelua, kannattaa miettiä myös oma asenne, ilme ja lähestymistapa. Jos kerran mesoaa jollakin tiskillä kohtuuttomalla raivolla, vaikka syystäkin, naama jää mieleen ja näytetään työkavereille, niin entisille kuin tuleville.

Aspalle maksetaan asiallisesta palvelusta. Ystävälliseen palveluun tarvitaan jo asiakkaan omaakin panosta.

Missä sanoin että saan tosi usein huonoa palvelua?
Ahaa okei arvasin, te puolustatte aspaa kuin heimolaista vaikka pilaavat teidän mainetta. :D Vaikka olisi miten kusipää niin minä olen syypää, ok.

AP, ratikassa lukee tekti "paina nappia avataksesi ovi! "
Voi myös opetella lukemaan ;)

Ja kyllä usein huonot asiakastilanteet lähtee ihan asiakkaasta. En usko, että sattumoisin yksi ihminen törmään _aina_ huonoon oalveluun!

[QUOTE="a.p";26807324]Vaadinko hymyä? No en todellakaan!
Onko aspa mielestäni ihminen ja oikeus suruun? NO TOTTAKAI!
Silti asiakasta ei tule koskaan kohdella töykeästi tai halventavasti.
Olinko minä jotenkin hankala asiakas sitten?! :laugh:[/QUOTE]

Kuten sanoin, huono palvelu on tosi tosi harvoin henkilökohtaista.

Asiakasta ei TULE kohdella töykeästi tai halventavasti, mutta ihmisiä kun ollaan tiskin molemmin puolin niin valitettavasti näin kuitenkin joskus käy ja turha siitä on pultteja isommin ottaa!

[QUOTE="a.p";26807347]Missä sanoin että saan tosi usein huonoa palvelua?
Ahaa okei arvasin, te puolustatte aspaa kuin heimolaista vaikka pilaavat teidän mainetta. :D Vaikka olisi miten kusipää niin minä olen syypää, ok.[/QUOTE]

Ap,puhuin yleisellä tasolla kun et ole ainoa ketjussa, joka palvelusta valittaa. Älä ota tätäKÄÄN henkilökohtaisesti.

Kuten sanoin, huono palvelu on tosi tosi harvoin henkilökohtaista.

Asiakasta ei TULE kohdella töykeästi tai halventavasti, mutta ihmisiä kun ollaan tiskin molemmin puolin niin valitettavasti näin kuitenkin joskus käy ja turha siitä on pultteja isommin ottaa!

En ota pultteja isosti, hetken saattaa harmittaa jos mua kohdellaan kuin vitun idioottia, mutta eipäs se mitään. Palautetta laitan ja anteeksipyynnöt kuuntelen sitten hymyillen. :)

Ainakin Helsingissä on pulaa esim. ammattitaitoisista tarjoilijoista. Eli tilanne voi olla se, että ei vaan yksinkertaisesti löydy sitä reipasta, iloista, kielitaitoista, ammattitaitoista ja aina ystävällistä irmeliä etenkään kesäduunariksi, vaan on pakko ottaa joku edes suunnilleen ok tyyppi, jos meinaa kapakan auki pitää. Uskoisin, että monella muulla alalla sama juttu. Tuskin esim. ratikkakuskeja nyt ihan sadoittain on jonottamassa töihin.

Ap,puhuin yleisellä tasolla kun et ole ainoa ketjussa, joka palvelusta valittaa. Älä ota tätäKÄÄN henkilökohtaisesti.

Voi kuule jos minä olen teidän asiakkaanne ja kohtelette mua huonosti, otan sen varmasti henk koht ja laitan negatiivista palautetta johdolle. ;)
Kyllä mä vaadin että mua kohdellaan kuten ihmistä jos asiakkaana jollekin liikkeelle tms olen. Mitään hymyä tai superpirteyttä en vaadi, ihan vain perusystävällistä vain. Vaikka se hei/moi ja kiitos.

Mutta tosiaan onneksi aina voi laittaa palautetta. :)
Enemmän olen kyllä positiivista palautetta pistänyt kun olen ollut oikein iloinen jostain ihanasta ammattitaitoisesta aspasta. :)

[QUOTE="a.p";26807366]En ota pultteja isosti, hetken saattaa harmittaa jos mua kohdellaan kuin vitun idioottia, mutta eipäs se mitään. Palautetta laitan ja anteeksipyynnöt kuuntelen sitten hymyillen. :)[/QUOTE]

Meiltä ei onneksi pahoitteluja lähetellä. :D

Aspoja voisi ymmärtää. Omassakin työssäni tuollainen vastaava tilanne saattaisi käydä. Ovessa lukee isolla "PAINA NAPPIA NIIN OVI AUKEAA." Siitä huolimatta äivässä saattaa parikymmentä ihmistä asiaa kysellä ja ihmetellä, töykeästi tai ystävällisesti, mutta tuntien, päivien, viikkojen, kuukausien ja vuosien kuluessa oikeasti kyllästyy selittämään samaa asiaa lukutaidottomille kyselijöille ja VOI OLLA että se miljoonasneljäskymmeneskahdeksas ystävällinenkin kysyjä saa "hieman" töykeän vastauksen.

No jokatapauksessa kiitos kaikille superihanille aspoille joilta olen saanut niin loistavaa palvelua että on ihan ilahduttanut ja niille jotka jaksavat olla perusystävällisiä. Kiitos kun teette lähestulkoon jokaisesta asiakastapahtumasta miellyttävää.
Ei tosiaan tarvitse hymyillä tai jutellakaan sen kummemmin, jos nyt sen pari sanaa sanoo mitä kassalla toistellaan eikä käyttäydy ylimielisesti ja töykeästi. Toki olette ihmisiä ja jokaisella on omat murheensa, mutta ammattitaitoinen osaa olla vihaamatta siinä tilanteessa kaikkia asiakkaitaan.

Aspa on rankkaa työtä henkisesti ja usein myös fyysisesti ja on kyllä hienoa kun niinkin moni silti jaksaa pitää jalat maassa ja ammattitaidolla! :)

Meiltä ei onneksi pahoitteluja lähetellä. :D

Aspoja voisi ymmärtää. Omassakin työssäni tuollainen vastaava tilanne saattaisi käydä. Ovessa lukee isolla "PAINA NAPPIA NIIN OVI AUKEAA." Siitä huolimatta äivässä saattaa parikymmentä ihmistä asiaa kysellä ja ihmetellä, töykeästi tai ystävällisesti, mutta tuntien, päivien, viikkojen, kuukausien ja vuosien kuluessa oikeasti kyllästyy selittämään samaa asiaa lukutaidottomille kyselijöille ja VOI OLLA että se miljoonasneljäskymmeneskahdeksas ystävällinenkin kysyjä saa "hieman" töykeän vastauksen.

No sitä se työ on, vaikka asiakas olisi kuinka tollo tahansa, kunnon aspa osaa kyllä sanoa asian ystävällisesti. :)
Enemmänhän sitä energiaa kuluu töykeästi sanomiseen.
Enpä minäkään koskaan vastannut töykeästi vaikka 10000000ihmistä kysyi niitä nenän edessä olevia majoneeseja, ei tullut edes mieleeni. Jokanen joskus on vähän toope ja vetää työnnettävää ovea :laugh: silti se seuraava kulkija ei ole syypää edellisen toopeudesta.

Minäkin asiakaspalvelussa, tavalla tai toisella ollut aina ollut. Ja yritän aina olla ystävällinen, patsi silloin kun asiakas huutaa minulle puhelimeen kun ei tavoita etsimäänsä henkilöä ja lyö luurin korvaan. Silloin on minun ääni ehkä neutraali:D

Mutta tosiaan sitä positiivistakin palautetta pitää muistaa antaa, negatiivista aina annetaan, mutta se positiivinen helposti jää:)

Ja kuten arvaatte niin mäkkärissä kävi jos jonkilaista kulkijaa, en silti kuvitellut oikeudekseni kohdella muita asiakkaita töykeästi. Hymy ehkä hyytyi, mutta sitten keskityin palvelemaan asiakkaita neutraalilla naamalla, mutta silti puhuen ystävälliseen sävyyn.

Palaan takaisin aspaksi vuoden päästä, tosin ihan erilaisiin hommiin ja voin ainakin itse luvata olevani ammattitaitoinen. :)

Yhteistyössä