aikuisen iho kellertää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
APUA!! Olin suihkussa ja iho kutisi sen jälkeen vietävästi. Tuli sittten raavittua aika lailla etenkin rintojen kohdalta ja nyt iho sitten muuttui kellertäväksi sieltä. Mitä ihmettä onko kellään käynyt näin tai tietääkö kukaan mistä voisi johtua?

Alkuperäinen kirjoittaja r:
En tiedä muuta kuin että maksavaivat aiheuttavat keltaisuutta. Onko sulla ollut päällä joku keltainen vaate josta on hien mukana irronnut väriä iholle?

ei ollut mitään keltaista. voih! nyt rupesi oikeasti mietityttää

Mulla raskaus aiheutti kroonisen sappitulehduksen ja se oli sen verran lievä että oireilemaan oikeasti alkoi vasta 2 vuoden kuluttua. Silloin mulla oli bilirubiiniarvot ja kaikki maksa-arvot pilvissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Joku:
Maksasairauksissa muita oireita on mm. väsymys, ruokahaluttomuus ja sen myötä laihtuminenkin.

Otko katsonut peilistä silmiä, onko keltaisuutta silmissä?

en ole silmissä huomannut eroa. enkä mielestäni ole normaalia väsyneempi ollut ainkaan päivisin

Alkuperäinen kirjoittaja Joku:
Maksarairaus esim. maksatulehdus, maksakirroosi..

Täällä palstalla ollaan onneksi aina niin perkuleen positiivisia!!!Jos nyt ois maksasairaus, niin eiköhän se jo oirehtisi aiemmin kuin vasta ihon keltaisuudella? Nyt on vielä kesäkin, niin voihan olla jotain "rusketusraitaa". Ja aivan varmasti maksan häiröt ilmoittelee myös kutinalla, tai esim.silmämunat saattaa olla keltaiset...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Maksasyöpäkin aiheuttaa keltaisuutta

Samoin kusipäisyys.

Ihan totta tuo on. Maksasairaudet on usein pitkään oireettomia tai vähäoireisia ja vasta kun oireet havaittavissa tauti edennyt jo pitkälle. Osa maksairauksista on hengenvaarallisia, tosin todella harvinaisia. Mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla raskaus aiheutti kroonisen sappitulehduksen ja se oli sen verran lievä että oireilemaan oikeasti alkoi vasta 2 vuoden kuluttua. Silloin mulla oli bilirubiiniarvot ja kaikki maksa-arvot pilvissä.

Juuri tätä tarkoitin.

Maksasairaudet on usein salakavalia. En ymmärrä sitäkään että aina pitäis hyssytellä että ei mitään hätää ja kaikki hyvin. Tilanne kannattaa toki selvittää lääkärin kautta jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
täytyy varmaan lääkäriltä aika varata...
kiitos teille vastanneille... :)

Muista että vaikka olisikin (huom jos) joku maksasairaus niin niitä on todella monenlaisia. Useimmiten ne on sellaisiakin että niille ei tehdä mitään, seurataan oireita jne.

Katsoppa mikä tilanne on huomenna ja seuraa niitä silmiä. Sitten mietit onko tarvetta lääkäriajalle - pelkällä verikokeella jo tietää paljon enemmän :)

Ja sori kun nyt niin suoraan sanoin mistä keltaisuus VOI johtua..

Yhteistyössä