Äiti ei ehdi pitää äitiyslomaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Toisaalta lapsellahan oli mummo vakihoitajana. Luulenpa, että tämä ulkomaalaistaustainen äiti tulee kulttuurista, jossa perhekäsitys on laajempi; ts. isovanhempien aktiivinen osallistuminen lastenlasten elämään on tavallisempaa kuin Suomessa. Eli jotenkin luin juttua tästä kulttuurierosta käsin - äiti ei varmastikaan nähnyt mitään kummasteltavaa järjestelyssä, eikä mitenkään vältellyt lapsensa hoitamista.

Minä luulen myös että yksi tekiä miksi äiti on palannut niin opeasti töihin on kulttuuri erot. Ja lapsella oli kuitenkin luotettava hoitaja ja kerkesi äitikin käydä kodin puolella lapsen luona työn lomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja MÄ ITE!:
Onko jumaliste pakko lainata kaikki edelliset sisäkkäiset lainaukset. Menee trollaamiseksi jo. Ärrrrrrr.

On. Ja vielä pysyy palstan sääntöjen mukaisena. :D

Näinköhän...

2. Älä kopioi laajoja osia aikaisemmista viesteistä tai muista dokumenteista omaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja MÄ ITE:
Alkuperäinen kirjoittaja MÄ ITE!:
Onko jumaliste pakko lainata kaikki edelliset sisäkkäiset lainaukset. Menee trollaamiseksi jo. Ärrrrrrr.

On. Ja vielä pysyy palstan sääntöjen mukaisena. :D

Näinköhän...

2. Älä kopioi laajoja osia aikaisemmista viesteistä tai muista dokumenteista omaasi.

;) Lällällää. B)

Minun mielestäni tuo oli tosi outoa ja "kauheaa" :o Jutun perusteella äiti on todella vähän vauvan kanssa! Ja aina kun aikaa oli, tuntui äiti viettävän aikaansa lähes pelkästään esikoisen kanssa...

Ja työnteon takia hän ei "voinut" imettää vauvaa. (en todellakaan ole mikään imetysintoilija, mutta mielestäni imettämättömyyteen pitää olla painavempi syy... )

Jotenkin tässäkin keskustelussa taas äidit nostavat itsensä jalustalle, pitävät itseään korvaamattomina, vaikka totuus on aika lailla toinen. Tekisi mieli sanoa, että kannattaisi hankkia oma elämä eikä alkumetreiltä elää sitä vain lasten kautta, mutta taidan pitää suuni supussa :whistle:

Hei Sörhis, miksi sä aina näissä keskusteluissa (usein tällaisessa uraäiti-kotiäiti-tilanteissa) alat ilkeilemään? Mikä sua pännii? Ei tässä keskustelussa ole yksikään ylentänyt itseään millekään jalustalle tai tuominnut toisen tapaa. Ainoastaan keskusteltu, mitä tunteita se tilanne herättää.

Mun tulee sun kommenteista mieleen, että olet itse jotenkin kateellinen niille, jotka aidosti haluavat hoitaa lapsensa kotona (ja omaavat siinä sivussa sitä omaakin elämää tai sitten eivät) ja jopa nauttivat siitä. Se kun tässä nyky-yhteiskunnassa on jotenkin ei-sallittavaa, nauttia äitiydestä ja pyhittää sille aikansa. Töihin ehtii myöhemminkin. :) (Ja edelleen, mulla ei ole uraihmisiä vastaan mitään, joten don't bother).

Ei mua mikään pänni, enkä myöskään ole kenellekään kateellinen. Olen oikeasti tyytyväinen omaan valintaani, vaikka opettajasta nyt ei uraihmistä saa tekemälläkään :).

Mua ahdistaa ainoastaan se, että tässä(kin) keskustelussa on tullut kommentteja tyyliin 'työssäkäyvä äiti välttelee lastaan eikä voi rakastaa vauvaansa' tai 'työssä käyvä äiti ei osaa/halua nauttia äitiydestä eikä lapsestaan'. Rivien välistähän nuo voi tulita kärjistäen vaikka niin, että työssä käyvä äiti on huono äiti, jolle ei olisi pitänyt lapsia edes suoda.

En myöskään pidä siitä, että esim. isien kykyä ja halua olla lastensa elämässä mukana vähätellään, iovanhempien hoivaan jättäminen tulkitaan jo melkein rangaistavaksi teoksi. Vaikka äiti yleensä onkin ensisijainen kiintymyksen kohde vauvalle, niin muitakin vaihtoehtoja on (paitsi silloin kun äiti kokee itsensä ainoaksi oikeaksi hoitajaksi lapselleen; isälle annetaan "armopaloja" vain silloin tällöin). Siksi 'äidin paikka on vain ja ainoastaan vauvansa luona' -tyyliset kommentit ärsyttävät. Kun muunkinlaiset ratkaisut on mahdollisia - ja perheestä riippuen myös hyviä.

Säkö olisit ollut itse valmis samaan ratkaisuun? Eiköhän se ole aika todella harvinaista, että vastasyntyneen vauvan luota lähdetään töihin. Mun mielestä jo äidinvaisto "vaatii" äitiä pysymään sen viattoman olennon luona, joka ihan varmasti sitä kaipaa. Ja mitä "hoitoon" tulee, meillä ainakin isä on ihan täysin tasavertainen vanhempi, mä en jätä isälle "hoitoon" vaan he ovat silloin isänsä kanssa.

Ei tässä ole kyse mistään hyvä äiti- huono äiti- asettelusta vaan puhtaasta ihmettelystä, miksi joku haluaa olla pienestä vastasyntyneestä erossa niin kovin pitkiä aikoja. Ei siitä, onko isä tai mummi hyvä hoitaja tai lapsen hoitoon jättäminen mummille rikollista.

Omalta kohdaltani en osaa sanoa, olisinko voinut lähteä töihin heti synnytyksen jälkeen, sillä olin kuukauden niin heikossa hapessa, että hyvä kun sain pakolliset asiat tehtyä. Mutta asiaa kannattaa miettiä laajemmassa perspektiivissä: äitiysloma ym. on todella nuoria keksintöjä, ja lapsia on kuitenkin syntynyt aina, ja hoidettua ovat tulleet, vaikka nuoria, terveitä naisia on varmasti tarvittu muuhunkin kuin vauvansa äärellä olemiseen. Ihan samalla tavalla tällaisesta asiasta syyllistäminen (tai kyseenalaistaminen) on uusi ilmiö - ennen jokainen teki mitä piti, ei asioita spekuloitu ja vatvottu niin kuin nyt.

Hmmh. Noh, kyllä sinäkin "sorrut" kyseenalaistamiseen monissa asioissa tällä palstalla, että älähän nyt moralisoi.

Jos kuitenkin pysyttäisiin tässä asiassa nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Lupaan palata kertomaan mielipiteeni sinä päivänä, kun minulle alkaa passata, että minun elämäni valintoja jossain pohditaan ja kyseenalaistetaan vieraitten toimesta =)

Tämä ihminen itse on kuitenkin jo valmiiksi tehnyt päätöksen siitä, että hän haluaa julkisuuteen kertoa omista valinnoistaan - ja ilmeisesti ne ovat jossain mielessä erityisiä tai kiinnostavia, kun niistä on juttu haluttu tehdä.

Minusta tämä jututettava on jo itse tavallaan valinnut sen, että hänen elämäänsä ja valintoja voi pohtia. Muuten hän tuskin olisi koko haastattelua antanut.

Minusta ihmisten valintoja voi pohtia ja niistä voi keskustella, kunhan ei puhuta tunnistettavista ihmisistä tai herjata tms. ihmisiä. Jos ihmisistä ja heidän valinnoistaan ei voisi täällä (tai muualla elämässä ) puhua, minusta se olisi suorastaan aika mahdoton tilanne - enkä tosiaan tarkoita keskustelulla toisten mollaamista, vaan pohdiskelua suuntaan ja toiseen.

Kai ihmisyys aika pitkälle on sitä, että kuitenkin peilaamme itseämme toisiin ja suhteutamme asioita laajempiin kokonaisuuksiin. :)

Mäkin oon sitä mieltä että kukin äiti tehköön omat ratkaisunsa. Minä olen kotiäiti ja en tykkää että mua arvostellaan. En mäkään arvostele työäitejä. Mutta en kyllä tämän naisen elämää kadehtinut, anoppi pyörii nurkissa joka päivä... :/

Yhteistyössä