Äitienpäivä ja tyhjä olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen äiti. Onnellinen ja ylpeä äitiydestäni. Tämä äitienpäivä ilman omaa äitiä ja lasten mummua on vaikea. Äitini kuoli vuosi sitten, ja täytyy sanoa, että etenkin nyt ikävä on kova. Mies ilmoitti eilen illalla että lähtee omaa mummoansa ja sukulaisiaan tapaamaan lapsensa kanssa. Meiltä ei edes kysytty, haluaisimmeko mukaan minun lapseni kanssa.
No, mies lähti oman poikansa kanssa heti aamusta koko päiväksi reissuun tapaamaan sukulaisiaan, minä jäin oman lapseni kanssa kahdestaan kotiin. Ei ollut aamulla kakkua, ei kukkia, ei mitään äitienpäivä muistamista ( olemme uusperhe ja oma lapsi alle kouluvuotias, eli ei osaisi ilman apuja leipoa kakkua jne.. ) mies lähti muksunsa kanssa, meitä ei pyydetty edes mukaan. Jäätiin kaksin kotiin ilman mitään äitienpäiväsuunnitelmia. Mulla on niin tyhjä ja hylätty olo. Ollaan nyt käyty oman lapsen kanssa mummon haudalla ja jätskillä. Mua vaan itkettää. Olisin kuvitellut mieheltä edes jotain pientä huomionosoitusta, mutta ei. Olenko vaan itsekäs, kun tuntuu nyt siltä, ettei mies välitä, vai onko mulla vaan tunteen pinnassa äitini kuoleman johdosta?

Pitää muistaa, että on paljon ihmisiä jotka eivät ole läheskään yhtä onnekaita kuin sinä. Jollekin muulle noi ongelmat voi kuulostaa tosi vähäpätöisiltä, jos vaikka ei ole ikinä löytänyt sitä rakasta jonka kanssa hankkia lapsia! Sekin vielä että sulla on ollut niin läheinen suhde sun äitisi kanssa on osotus sun onnekkuudesta. Ei kaikilla (mukaan lukien minulla) ole äitiä jonka kanssa olisi läheinen ja lämmin suhde. Kyllä sieltä sunkin elämästä löytyy paljon ilon aiheita:)

Mutta olet sentään saanut viettää äitienpäivää lapsesi kanssa :)

Ehkä en ihan osaa samaistua sun ongelmaan näin yksinhuoltajana.. Mä tein aamulla mulle ja lapsille hyvän aamupalan, yhdessä leivottiin kakku ja käytiin poimimassa valkovuokot.
Tein hyvää ruokaa ja sen päälle herkuteltiin kakulla.
Sitten ulos leikkipuistoon. Kotimatkalla käytiin jätskillä.
Iltapalaksi leivottiin lasten toiveesta pizzaa. Nyt vielä lastenelokuva netflixistä. Molemmat ipanat sohvalla vieressä :) Varsin mukava päivä siis, vaikka itse olenkin järjestelyt hoitanut.

• Tykkää
Reactions: nellinu
Olen myös elellyt yh äitinäkin, ja tilanne olikin silloin täysin toinen. Itse asiassa paljon mukavampi, kun ei ollut silloin mitään sen kummempia odotuksia puolisolta. Mutta silloin oli vielä perinteitä äitienpäiväruokailuineen jne, vaikka olin yh. Nyt kun on suuri suru ja ikävä poismennyttä äitiäni kohtaan, olisin edes hippusen odottanut kumppanilta, että olisi jotain lohtua osoittanut. Myös tuo hänen lähtönsä loukkasi jollain tavalka, sai kyllä ulkopuolisen tunteen, ettemme ole tervetulleita hänen sukuunsa.
AP

Et ole miehesi äiti. Miksi hänen pitäisi sinulle leipoa kakkua. Hän meni viettämään päivää oman äitinsä kanssa. Itse sain lapsien tekemät kortit. En olisi edes halunnut mieheltä mitään vaikka välillä tuntuu, että olenkin hänen äitinsä.

En minäkään ole ostanut enää 5 vuoteen yhtään mitään narsuvaimolleni äitienpäivänä. Kymmenen vuotta yritin parhaani mukaan keksiä hyviä äitienpäivälahjoja. Mikään ei tuntunut oikein kelpaavan, ja pariin otteeseen ostamani lahjat menivät roskiin raivokohtauksen kera.

Enää en tule lahjoja ostamaankaan.

Jos nyt kuvittelette, että.olisin tässä lahjoja himoinnut, niin olen sitten antanut väärän kuvan. Kyse on nyt toisen huomioon ottamisesta ja siitä, että olisi ollut mukava jos olisimme voineet mennä vaikkapa yhdessä sinne miehen sukulaisiin. Mutta meitähän ei edes lapsen kanssa sinne kysytty mukaan. Olisi myöskin mukava opettaa lapselle jotain äitienpäiväperinteitä, esim. Muistamalla vaikka sillä kakulla.

AP

Jos nyt kuvittelette, että.olisin tässä lahjoja himoinnut, niin olen sitten antanut väärän kuvan. Kyse on nyt toisen huomioon ottamisesta ja siitä, että olisi ollut mukava jos olisimme voineet mennä vaikkapa yhdessä sinne miehen sukulaisiin. Mutta meitähän ei edes lapsen kanssa sinne kysytty mukaan. Olisi myöskin mukava opettaa lapselle jotain äitienpäiväperinteitä, esim. Muistamalla vaikka sillä kakulla.

AP

Jos mies ajatteli että et halua lähteä.

Mä olisin kyllä varmaan itse sanonut, että mielelläni voisin lapsen kanssa tulla mukaan..

Minäkin loukkaantuisin tuollaisesta käytöksestä. Varsinkin kun oma äitisi kuoli vasta vuosi sitten. Tunteeton mies, toivottavasti hänessä sentään on jotain hyvää. Tämän perusteella siltä ei kuulosta. Kaikkea hyvää sinulle ja kaikesta huolimatta hyvää äitienpäivää.

Mä olisin kyllä varmaan itse sanonut, että mielelläni voisin lapsen kanssa tulla mukaan..
Tuli kyllä miehen sanoista selväksi, että ei halunnut sinne meitä mukaan. Ainakin itse tämän lauseen niin ymmärsin: "minä ja poika lähdetään huomenna sit heti aamusta mummoa moikkaan" eikä missään vaiheessa edes kysynyt tultaisiinko mukaan. Kuitenkin ensimmäinen äitienpäivä ilman omaa äitiäni ja perinteitä, joihin mieskin on aina osallistunut. Voin sanoa ihan rehellisesti, että tuosta olen pahoittanut melko pahasti nyt mieleni.
AP

Mä ymmärän sinua paremmin kuin hyvin. Ihan samanlainen tyhjä olo täälläkin. Meillä mies keksi kutsua isänsä kylään ja koko päivän tehtiin pihahommia. Tajusin taas kerran miten paljon rakastan lapsia ja miten onnellinen olen äitinä, vaikka välillä se ei ole mitään herkkua...Samalla tajusin että ihan turhaan suuttua tälle kolmannelle "lapselle", se on sellainen niin kuin on, jos ennen ei ollut mitenkään romanttinen ym niin turhaan sitä odottaa että se yhtäkkiä muuttuis. Joo, en ole hänen äitinsä, mutta olishan se kiva, että jollain lailla huomiois.. Mutta joo, turhaan täällä itkeä, johtopäätökset on taas kerran tehty ja yritän miettiä jotain hyvää...Toista ei voi muuttaa, mutta oman suhtautumisen asioihin voi! Tän olen oppinut elämän matkan varrella..

.... Mitä ihmeen selittämistä se on ettei miehen tarvii mitenkään muistaa kun eihän puoliso ole hänen äitinsä..

Eihän meistä kukaan ole Jeesus lapsikaan ja silti toivotamme hyvää joulua toisillemme ja annamme lahjoja.

Välittääkö joku isänpäivänä ettei äidin tarvii mitenkään huomioida miestä/auttaa lapsia kun eihän äijä ole isä puolisolleen... niinpä niin. Kyllä taas on oletukset nurinkurin.

Eli ennen äitienpäivänä mentiin sinun äitisi luo ja noudatettiin sinun suvun perinteitä. Ehkä nyt olikin jo aika miehen juhlia äitinsä kanssa sen suvun perinteillä

Oma äitini kuoli n. 3 vuotta sitten ja kyyneleet tippuivat pitkin päivää tänään, mä kyllä ymmärrän sinua, ei saisi jättää yksin. Mutta ehkä olisi pitänyt puhua etukäteen miten vietätte äitienpäivää, älä enää suostu vastaaviin tilanteisiin. Kyllä uusperheessä pitäisi tukea toinen toistaan. Se suru tulee ajoittain ja kovempana tietyissä tilanteissa ja vielä vuosienkin jälkeen, jos on läheinen äiti, joten kannattaa ensi kerralla viettää se yhdessä.

.... Mitä ihmeen selittämistä se on ettei miehen tarvii mitenkään muistaa kun eihän puoliso ole hänen äitinsä..

Eihän meistä kukaan ole Jeesus lapsikaan ja silti toivotamme hyvää joulua toisillemme ja annamme lahjoja.

Välittääkö joku isänpäivänä ettei äidin tarvii mitenkään huomioida miestä/auttaa lapsia kun eihän äijä ole isä puolisolleen... niinpä niin. Kyllä taas on oletukset nurinkurin.
Jos oikein ymmärsin ap ei ole miehen lapsen äiti eikä heillä ole yhteisiä

No näin minäkin ymmärsin. Mutta sekö ei tee ap:stä äitiä ollenkaan?
Senkö takia äiti ihmistä ei millään tapaa huomioida "äitienpäivänä" koska ei ole äijän äiti, vaikka kuitenkin on äiti-ihminen.

Ja miksi ylipäätään uusioperhe ei mene yhdessä juhliin???
Eiväthän he silloin ole uusioperhe, vaan....mitä? Kämppiksiä?

Ollaan kyllä uusperhe, mutta ei sen silti pitäisi tarkoittaa sitä, ettei kumppania voisi huomioida äitien/isänpäivänä. Itse hankin kakun, lahjan ja huomioin miestä isänpäivänä, vaikkei hän olekaan lapseni isä. Etenkin nyt tuntui erityisen pahalta, kun oma äitini hetki sitten nukkui pois, ja mies tuntuu olevan täysin välinpitämätön, vaikka tietää että äitini kuolema kosketti minua suuresti ja olimme hyvin läheisiä.
AP

Minä olisin saattanut hyväksyä miehen toiminnan, jos hän olisi puhunut vierailuaikeestaan jo hyvissä ajoin. Mutta tuo, että hän puhuu asiasta vasta edellisenä iltana on loukkaavaa. Eipä osaa mies huomioida omaa perhettään.

Minä olisin saattanut hyväksyä miehen toiminnan, jos hän olisi puhunut vierailuaikeestaan jo hyvissä ajoin. Mutta tuo, että hän puhuu asiasta vasta edellisenä iltana on loukkaavaa. Eipä osaa mies huomioida omaa perhettään.
Miksi miehen pitäisi aina ottaa se oma akka huomioon, ei kai se nyt miehen äidin edelle mene kuitenkaan. Typerää naukua jostain äitienpäivälahjasta kun mies haluaa omaa äitiään ilahduttaa oman lapsensa kanssa. Ap voi kyllä nyt mennä itseensä.

Ollaan kyllä uusperhe, mutta ei sen silti pitäisi tarkoittaa sitä, ettei kumppania voisi huomioida äitien/isänpäivänä. Itse hankin kakun, lahjan ja huomioin miestä isänpäivänä, vaikkei hän olekaan lapseni isä. Etenkin nyt tuntui erityisen pahalta, kun oma äitini hetki sitten nukkui pois, ja mies tuntuu olevan täysin välinpitämätön, vaikka tietää että äitini kuolema kosketti minua suuresti ja olimme hyvin läheisiä.
AP
Ehkäpä mies ei tosiaan älynnyt, että vuosi on hetki sitten

No oli juhla mikä tahansa, niin outoa että pariskunnan toinen osapuoli yksipuolisesti edellisenä iltna ilmoittaa tehneensä yksipuolisia suunnitelmia. Ei nyt vaikuta kauhean sitoutuneelta yhteiseen elämään.

En minäkään ole ostanut enää 5 vuoteen yhtään mitään narsuvaimolleni äitienpäivänä. Kymmenen vuotta yritin parhaani mukaan keksiä hyviä äitienpäivälahjoja. Mikään ei tuntunut oikein kelpaavan, ja pariin otteeseen ostamani lahjat menivät roskiin raivokohtauksen kera.

Enää en tule lahjoja ostamaankaan.
tämäkin on kyllä totta, on ihmisiä, jotka ei ole tyytyväisiä mihinkään lahjaan, ja myös näytävät sen

tämäkin on kyllä totta, on ihmisiä, jotka ei ole tyytyväisiä mihinkään lahjaan, ja myös näytävät sen

Kysehän ei tässä tapauksessa ollut marina lahjasta, vaan siitä, että mies a) mies jätti puolisonsa vaikeana hetkenä yksin ilman tukea b) teki yksin omat suunnitelmansa äitienpäivälle, sopimatta siitä puolisonsa kanssa. Yleensä juhlapyhien ym. lomien vietoista on tapana puhua ja suunnitella yhdessä. Tässä ei tehty niin, mikä tottakai on ikävästi tehty toista kohtaan

Yhteistyössä