-Vanilla-, esikoinen, LA 12.2.07 - poika 2.2.07 (3400 g ja 50 cm)
Pinja, esikoinen, LA 10.4.07 - poika 26.4.07 (4400 g ja 51 cm)
Katriina, esikoinen, LA 21.4.07 - poika 27.4.07 (2860 g ja 48 cm)
Anttuli, esikoinen, LA 4.5.07
sari-77, esikoinen, LA 15.5.07
Daisy, esikoinen, LA 21.6.07
Vilkku, esikoinen, LA 28.7.07
Sella, esikoinen, LA 21.9.07
Jellybean, esikoinen LA 15.10.07
Nyt kun poitsu nukkuu ulkona, niin ehdin pikkasen kirjoitella, pitää vaan kohta herätellä, jotta nukkuisi yölläkin. Lisäsin tuon pojan syntymäpainon tuonne, nyt 1,5 viikon vanhana onkin sitten jo komiasti yli kolmen kilon.
Meille tuli lähtö sairaalaan torstaina 26.4. illalla. Koko päivän oli tullut suunnilleen 10 minuutin välein sellaisia ihan tuntuvia supistuksia, mutta jossain vaiheessa alkuillasta alkoi jo tehdä vähän kipeääkin ja supistusten väli oli siinä 8 minuuttia. Ihan rauhassa kateltiin telkkaria kumminkin iltasella ja mä vähän silti siinä sivussa pakkailin kassiin puuttuvia tavaroita, kun jotenkin oli semmoinen fiilis, että saattaa olla lähtö käsillä. Jossain vaiheessa tuli sitten semmoista liman ja verensekaista vuotoakin ja siitä tiesin viimeistään, että synnytys alkaa varmaankin ihan pian.
Kun supistusten väli alkoi olla siinä 5 - 6 minuuttia mies päätti, että nyt lähdetään. Mun kärvistely aina supistuksen tullessa mahtoi olla mielenkiintoista katseltavaa enkä oisi itse halunnut vielä siinäkään vaiheessa lähteä, mutta mies melkein pakotti ja niinpä joskus puoli 11 oltiin sairaalalla. Kätilö otti meidät vastaan ja kyseli supistuksista ja muusta ja sitten mentiin tutkittavaksi, mies jäi odotushuoneeseen. Tulos oli, että kohdunsuu oli 3 cm auki ja synnytys hyvin käynnissä, niinpä pääsimme sitten suoraan synnytyssaliin vaihdettuani ylleni erittäin hemaisevat sairaalaan vaatteet. Esitin toiveen, etten välttämättä halua kivunlievitystä, mikäli pärjään ilmankin.
Sitten odoteltiin. Mä istuin keinutuolissa ja mahaan laitettiin piuhat kiinni vauvan sykkeen ja supistusten seuraamiseksi. Selkäpuolelle sain lämmitetyn kaurapussin supistuksia helpottamaan, kipu tuntui pahempana selässä. Kätilö kehui, että hengitin kuulemma hienosti aina supistuksen tullessa, jotenkin se meni ihan automaattisesti.
En muista mitä kello oli, joka tapauksessa yli puolen yön, kun kivut olivat sitä luokkaa, että koin etten enää pärjännyt ilman lääkettä. Niinpä siirryin keinutuolista sänkyyn ja alettiin kokeilla ilokaasua. Sitä ennen kätilö tutki mut ja totesi, että kohdunsuu on siinä 3 - 4 cm auki. Olin pettynyt, niin vähän. Vähän väliä sain kutsua kätilöä paikalle, kun pissa- ja kakkahätä oli jatkuva ja olin piuhoissa kiinni, mutta pakko oli vessaan päästä. Mies yritti kovasti autella ja antaa juomista ja tehdä mun olon mukavaksi, mutta aina supistuksen tullessa meni jotenkin vaikeeksi, kait sen kivun katsominen oli sitten niin kauheeta. Niin, se ilokaasu ei tosiaan mun kohdalla toiminut. Eka annos meni ohi ja tokasta tuli sen nousuhumalan jälkeen sellainen olo kuin olisi juonut liikaa ja sitten alkoikin oksettaa. Oksennusta ei kuitenkaan tullut ja niinpä urheasti kokeilin vielä kolmannen kerran välttääkseni epiduraalin.
Kolmas kerta teki samat kuin toinenkin, joten sitten alettiinkin laittaa puudutusta. Se oli ehkä kamalin paikka koko synnytyksen aikana. Mutta kun se helpotti, niin helpotus olikin suunnaton. Kipu siirtyi mahasta ja selästä pyllyyn, mutta sen "järkyttävän kakkahädän tunteen" kesti siltikin paremmin kuin mielettömän kiristyksen vatsassa ja selässä. Eka puudutus kesti pari tuntia ja sitten tutkittiin taas, siinä vaiheessa olinkin 8 cm auki. En siis saanut enää toista kokoannosta epiduraalia, laitettiin vähän pienempi annos, koska ponnistusvaihe oli lähellä. Ajankulu on multa unohtunut, samoin supistusten väli. Mies kertoi, että epiduraalin jälkeen supistusten väli hieman piteni, mutta hetken päästä lyheni jälleen ja kun se oli jotain 3 minuuttia multa puhkaistiin kalvon, koska lapsivesi ei koskaan mennyt. Vähän ajan päästä sain alkaa ponnistaa.
Vaikeinta ponnistuksessa oli tietää, milloin supistus on ohi. Supistuksen alussa ponnistus sujui siis loistavasti, mutta koska en tuntenut lainkaan milloin supistus loppuu, ponnistin myös väärässä kohtaa. Kiroilin ja huusin ja valitin etten jaksa. Aina siinä vaiheessa, kun vauva pää oli melkein tulossa ulos lopetin ponnistuksen, kun tunsin etten vaan jaksa. Niin ja tosiaan sitä kakkaakin tuli siinä ponnistellessa siihen sängylle, mutta eipä sitä tarvinnut siinä hävetä ja ajatella. Lopulta kuitenkin sain jostain sitä voimaa ja ponnistin niin, että hetken päästä kuuluikin parkaisu. Enää ei tarvinnut ponnistaa, vaan kätilö auttoi loput vauvasta ulos käsivoimin ja tuloksena oli pieni ruttuinen, mustatukkainen poikavauva.
Jälkeisvaihe kesti vain 13 minuuttia ja tämän jälkeen sain muutaman tikin pieniin repeämiin, välilihaa ei ollut tarvinnut leikata. Vauva oli rinnalla paidan sisässä ja isä ja äiti kovin väsyneitä mutta onnellisia. Jonkun ajan kuluttua kätilö kylvetti pojan isän häntä valokuvatessa ja äidin levätessä. Sitten isä sai kapaloidun vauvan syliin ja minä pääsin suihkuun. Tämän jälkeen saimme aamiaista, ja sitten meidän vietiin osastolle.
Kerron sairaalassaoleskelusta myöhemmin lisää, poika tahtoo taas lisää ruokaa. Imetys sujuu meillä oikein mainosti ja poika on kasvanut kovasti. Niin, ja tosiaan se äidinvaistoni tiesi ennen syntymää, että poikahan se on =)