Älkää vaan ikinä erehtykö viemään lasta hoitoon tutulle hoitajalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xcv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xcv

Vieras
...mä tuun hulluksi. Tein elämäni virheen kun sovittiin hyvän ystäväni, ihanan ja lapsirakkaan ihmisen kanssa että lapseni käy siellä hoidossa vuoden verran. Tätä on nyt puoli vuotta kulunut ja mä olen hermoromahduksen partaalla.

Halusin lapsen sinne hoitoon koska ajattelin että on ihana hoitaja ja kiva hoitopaikka... joo, mutta kun ilmeisesti ystäväni kuvittelee tämän hoidon olevan hänelle jotenkin vapaaehtoinen juttu. Me käydään miehen kanssa molemmat töissä ja oikeasti tarvitaan lapselle se hoitopaikka. Mutta vähintään kerran viikossa ystävälläni on jotain menoa minkä vuoksi mun pitää sitten järkkäillä lapsi muualle. Siis vähintään. Tällä viikolla lapsi ei ole hoidossa vielä siellä käynytkään, kun "pitäisi tuota jouluakin laitella ja lahjoja toimitella". Mä en jaksa enää tätä s**tanan sumplimasta joka päivä, kun pitää kiireellä saada lapsi lykättyä' johonkin.

Vikana on se että ystäväni tietää minulla olevan hyvä tukiverkko varahoidon suhteen. On joo, mutta ei ketään joka voisi jatkuvasti lasta hoitaa enkä halua jatkuvasti hyväksikäyttää sukulaisiani ja tuttaviani lapseni hoitajaksi. Isäni on eläkkeellä, mutta hän on liian sairas jaksaakseen hoitaa lasta kokopäiväisesti. Siellä hän nyt vaan kovin paljon sitten on viettänyt aikaa.

Nythän vastaus on että mitä jos puhuisit ystäväsi kanssa. ON PUHUTTU. Moneen otteeseen. Olen yrittänyt sanoa että en voi jatkuvasti nakittaa lasta muualle päivän varoitusajalla, ja että ymmärrän satunnaiset vapaapäivätarpeet tai sairastumiset, mutta en sitä että viikottain tulee pyyntöjä syystä että "piti lähteä sukuloimaan viikonloppuna mutta lähdenkin jo keskiviikkona, ei kai haittaa". Ja kun hän EI VAAN USKO kieltävää vastausta, pakkohan minun on sitten järjestää hoitopaikka muualta jos hoitaja ei ole kotona kun seistään oven takana.

Mä en enää keksi muuta vaihtoehtoa kuin hakea päivähoitopaikkaa kaupungilta. Odotusaika on vaan vähintään sen 4 kk ja se aika tulee olemaan aika hyytävät välit ystävääni. Ja tietysti sen jälkeen on välit poikki lopullisesti. Mutta mitä muutakaan mä enää voin tehdä? Ystäväni ei vaan ymmärrä miksi olen niin "joustamaton" kun mulla kerran niitä varapaikkojakin on.

Tämä nyt oli vaan avautuminen, kun taas puhelin piippasi että on lähdössä joulua viettämään vähän aiemmin kuin piti...

En voi muuta sanoa kuin että ÄLKÄÄ IKINÄ ottako päivähoitajaksi tuttua henkilöä!

Hmm... miksi teillä olisi sen 4kk ajan hyytävät välit ystävääsi? Eihän hänen tarvitse tietää, että haette muuta paikkaa? Sinuna kyllä selittäisin päivähoidon johtajalle / päättäjälle tilanteenne, jos olisi mitenkään mahdollista nopeuttaa päiväkotipaikan saantia.

Ei kai se nyt 4kk ole se odotusaika :O Jos sanot että joku hoitopaikka on pakko saada koska sellaista ei ole niin kaupungillahan on joku aika sille, missä pitää järkätä.

Maksatko hälle riittävästi palkkaa joka motivoisi tekeen töitä.

Itse ymmärrän hyvin hoitajaa joka vapaaehtoisesti pitää lastasi.

Alunperin olisi kannattanut viedä kunnalliseen.
Akuutissa tarpeessa saat heti hoitopaikan.

En ottaisikaan. Siis miksikään keskenämme sovituksi hoitopaikaksi. Enkä itsekään ottaisi kenenkään tutun lasta hoitooni vaikka tilanne olisi sellainen että periaatteessa tuo menisi siinä oman lapseni kaverina.

Jos tuo tuttu taas olisi pph ja hoitosuhde virallinen niin silloin voisin lapsen sinne laittaakin. Silloin olisi korvaukset selvät, varahoitopaikka järjestyisi jne.

Hmm... miksi teillä olisi sen 4kk ajan hyytävät välit ystävääsi? Eihän hänen tarvitse tietää, että haette muuta paikkaa? Sinuna kyllä selittäisin päivähoidon johtajalle / päättäjälle tilanteenne, jos olisi mitenkään mahdollista nopeuttaa päiväkotipaikan saantia.

Hmm, totta tämäkin... olisi aika ikävä temppu sitten viime hetkellä ilmoittaa, mutta eipä tämä kulunut pouli vuotta ole meitäkään kohtaan ollut muuta kuin ikäviä temppuja.

Kyllä voi hyvinkin olla 4kk , jos lapsella on kerran jo hoitopaikka olemassa. Vaikkakin tossa tapauksessa huono sellainen.
Itse me ollaan jonotettu vissiin ... hmm, 3kuukautta päiväkotipaikkaa, mutta koska lapsi on pphlla niin sitä ei niin vaan saakaan.

Siis maksatko tälle ystävällesi jotain hoidosta? Oletteko sopineet vaan keskenänne hoidosta vai onko hän virallisesti pph?
Jos olette sopineet hoidosta vaan keskenänne ja siis päivähoitotoimisto ei ole missään tekemisissä asian kanssa, niin jos haet nyt paikkaa niin niiden pitää järjestää lapsellesi hoitopaikka 2vk sisällä! Eli ei tarvi 4kk kärsiä.

[QUOTE="Anne";27725107]Ei kai se nyt 4kk ole se odotusaika :O Jos sanot että joku hoitopaikka on pakko saada koska sellaista ei ole niin kaupungillahan on joku aika sille, missä pitää järkätä.[/QUOTE]

4 kk on täälläpäin ainakin ollut odotusaika, ellei ole työnsaannin tms. takia yllättävä tarve. Tuttuni joutui myös odottelemaan tuon 4 kk vaikka töihinmenon vuoksi tarvitsi paikan, mutta kun tiesi siitä jo eimmin ja unohti vaan hakea paikkaa ajoissa, niin 4 kk piti odottaa.

Kaipa se riippuu siitä paljonko on jonoa, mutta täällä tuntuu olevan.

Ja jos olisin erehtynyt johonkin keskenään sovittuun hoitojärjestelyyn lähtemään niin heti ensimmäisten "mulla on omia menoja keskiviikkona mutta voin ottaa Xxxxx:n taas torstaina" jälkeen olisin hakenut virallista hoitopaikkaa muualta. Ihan jo säilyttääkseni tuon kaveruussuhteen.

Ja jos olisin erehtynyt johonkin keskenään sovittuun hoitojärjestelyyn lähtemään niin heti ensimmäisten "mulla on omia menoja keskiviikkona mutta voin ottaa Xxxxx:n taas torstaina" jälkeen olisin hakenut virallista hoitopaikkaa muualta. Ihan jo säilyttääkseni tuon kaveruussuhteen.

Mä olen yrittänyt sinnitellä juurikin säilyttääkseni ystävyyssuhteen, sillä tiedän että tämä ystäväni ei tule ymmärtämään mun näkökulmaani lainkaan. On sen jo sanonutkin. Mutta johonkin on raja vedettävä.

Ymmärrän hyvin...mä en koskaan vastaavasti enään ota hoitoon sukulaisen lasta, liian helppo tuntu olevan antaa olla hoidossa vaikka aamusta iltaan, kipeenä jne, ihan vain koska "sä nyt oot siinä kotona". Tai otan, mutta yhtä virallisilla sopimuksilla kuin tuiki tuntemattomatkin!

Jospa heti huomenna soitat päivähoitotoimistoon ja kerrot tilanteesi rehellisest ja kysy onko mahdollista saada hoitopaikka nopeastii. Sanot, että tarvitset kokoaikahoidon, mutta nykyisessä hoitopaikassa se ei ole mahdollista ja sehän on totta. Heti huomenna myös paperit vetämään. Kysy myös yksityisiltä oikeilta perhepäivähoitajilta onko paikkoja. Päivähoitotoimistosta varmaankin saa yhteystietoja.

Mä olen yrittänyt sinnitellä juurikin säilyttääkseni ystävyyssuhteen, sillä tiedän että tämä ystäväni ei tule ymmärtämään mun näkökulmaani lainkaan. On sen jo sanonutkin. Mutta johonkin on raja vedettävä.

Eipä tuo sitten kummoinen ystävä ole...

Mutta siis kuvionhan pitäisi olla selkeä: te tarvitte työnne vuoksi lapsellenne hoitopaikan. Nyt jo kokemus on osoittanut useaan otteeseen ettei ystävä pysty sitä tarjoamaan. Pitäisi siis olla hänellekin helpotus päästä eroon tehtävästä minkä hoitaminen on noin vaikeaa.

Maksan sen 264 euroa kuussa, mihin ystäväni ITSE OLI HALUKAS. Hän ei myöskään ole missään vaiheessa valittanut summan pienuutta.

Mutta joo, huomenna otan yhteyttä päivähoitotoimistoon ja yritän kiirehtiä paikkaa. Mun mittani on täysi.

Yhteistyössä