[QUOTE="vieras";23577120]No, minustakin kiusasit lasta. Vaikka lapsi olisi kuinka fiksu tahansa, ei hän osaa ennakoida asioita tyyliin "nyt minä en syö, enkä saa herkkuja kahvipäydästä mutta sitten kun seuraavan kerran syön, saan herkkujaklin".
Ja se, että lapselle, joka kiukkuilee ruokapöydässä, tarjotaan seuraavallakin aterialla samaa ruokaa, on jo simputtamista.
Meillä on ruoka tarjolla normiaikaan. Totean äkkäilevälle lapselle, että sitä on tarjolla niin kauan kuin isä ja äiti ovat pöydässä. Sen jälkeen seuraava ateria on lounas/iltaruoka/iltapala whatever. Ei lapselle mitään herkkuja välissä, mutta jos tulee vieraita ja tarjolla vaikka pullaa, niin toki saa sen yhden ottaa niin kuin muutkin.[/QUOTE]
Miksi lapsi ei osaisi ennakoida tätä tilannetta, jos osaa ennakoida jo muita juttujakin?
Enkö mä nyt kuitenkin oman lapseni äitinä tiedä miten mun lapseni ymmärtää asioita?
Simputtamista? Meillä on joskus ihan oikeesti ihan ilman mitään syömättäjättämistä pariin otteeseen peräkkäin samaa ruokaa. En mä joka kerta välttämättä tee uutta ruokaa aikuisillekkaan. Ei se voi simputtamista olla.
Saako sun lapsesi siis juosta vaikka lastenhuoneen ja ruokapöydän väliä, jos vaan vanhemmat istuu pöydässä edelleen?
No meillä ei toimi noin. Sillä lasta kiinnostaa niin paljon muut asiat kuin ruoka (näin on ollut aina, en ole häntä itse tähän opettanut) että ei olisi ikinä pöydässä, vaan hilluisi menemään, koko ruuan ajan.