Asiakaat eivät osaa käyttätyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt kassaneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saakos toinenkin s-ryhmän asiakaspalvelija kertoa mielipiteensä.

Mä en ymmärrä missä helvatassa sä keskustelun aloittanu oot töissä. Mä kerron nyt muillekin omista oloistani, jotka ei oo niin kamalia kun sä annat ymmärtää. Ja kerron sen niin että maallikko ymmärtää. Alotin Prismassa kassalla ja tein pelkkää kassaa lähes puoli vuotta, lukion ohella. Sitte ku kirjotukset loppu, ni aloin tehdä enempi duunii, ja monipuolisempaa. Olin pt-osastolla hyllyttämässä, olin kt-osastolla henkaroimassa vaatteita. Laitoin tupakkakoneita ja muutenkin tein kassaosaston juoksevia asioita. Hetki sitten siirryin paljon pienempään yksikköön, Saleen. Heitin hyvästit 30 min palkattomalle ruokatauolle, joka oli työvuoroon merkitty, kun vuoro ylitti 7,5h. Saleen mennessäni olin huolissani, että mites nyt, eikö Salessa ole ruokataukoa. Kysyin Prisman kassaosaston luottamushenkilöltäni, että miten on. Hän selvitti asiaa liitosta ja kertoi, että jopa Salessa saa pitää ruokatauon. Tosin, se on palkallinen, mikä tarkoittaa, että se on työaikaa ja olen velvoitettu tulemaan myymälän puolelle jos tilanne vaatii. Turun osuuskaupassa saa tupakoida 31.5 asti, 1.6 meiän osuuskaupasta tulee savuton. Poltin ennen, ja ajattelin että onpas kamalaa, ei saa tauolla tupakoida. Totta kai jokainen käyttää taukonsa niin kuin haluaa. Aivan yks sama se asia mulle enää, mutta huomaan jaksavani paremmin kun en tupakoi.

Kukas sanoi että tyhmät kassat. Joo, muistan kun työskentelin viimeistä kuukautta Prisman kassaosastolla. Meillä oli paljon niitä opiskelijatyttöjä, jotka pitkän koulupäivän jälkeen jumittivat vaan kassalla "lobotomian läpikäyneenä". Heitä on moneen lähtöön, mutta jos työskentelet kerran viikossa ni et voi kaikkea juoksevia asioita tietää. Minun periaatteenani ainakin oli, että pyritään tietämään mahdollisimman paljon, ja jos ei tiedetä, ni sitte vittu soitetaan jollekin ketä tietää, eikä missään nimessä sanota asiakkaalle että eti joku toinen myyjä. Niin, opiskelijatyttöjen seassa minä porhalsin, vastuullani kaikkien kassojen tauot, yhden kempparirullakon tyhjennys osaston puolella ja henkarien keruu. Suoraan sen kyllä myönnän, että kauhulla odotan tulevaa kesää, kun minua tullaan taas kohtelemaan tyhmänä kesätyöntekijänä, joka ei tiedä mistään ja jolle voi rauhassa päkistä. Olenhan vasta parikymppinen nuori nainen.

Asiakaspalvelu on ihan älyttömän raskasta puuhaa. Hatunnostot meille kaikille :wave: itse olin loppuunpalanut yhdessä vaiheessa, koin samoja ajatuksia kuin keskustelun aloittanut. Neuvoksi sinulle, hae voimaa niistä hyvistä hetkistä ja mukavista vakkariasiakkaista. Kun ihmiset näkevät sinun jutustelevan mukavia jonkun asiakkaan kanssa ihan ohimennen, heille syntyy kuva että olet mukava, ja heille nousee hymy kasvoille, kun he näkevät sinut. Kaupassa valitettavasti näkee kaikenlaisia ihmisiä, koska kaikkien on pakko käydä kaupassa. Opettele se piilovittuilu jos on pakko vittuilla, ja yritä ajatella kaikki positiivisesti. Sen loman jälkeen olet varmasti uudella energialla töissä :flower:

juu, mä olen kuullu töissä "sä oot myyjä, et ihminen".

kerronpas vielä yhden hyvän piilovittuilu jutun.

asiakas halusi maksaa ostoksensa s-etuluotolla. yritin tehdä kyseisen asian mutta kone herjasi jotain vikakoodia, jota en ollut ennen nähnyt, enkä sen tapauksen jälkeen. soitin neuvontaan esimiehelleni että woot. tässä vaiheessa kysyin asiakkaalta että onko jotain toista maksutapaa, tää ei nyt jostain syystä huoli tätä. asiakas siihen että ei ole, sillä haluan maksaa. "ei oo ensimmäinen kerta kun näin käy kun on nuori kassa". totesin "jaha", nostin luurin, ja soitin sinne etuluotto-tsydeemaan. luurin toisessa päässä pyydettiin minua kertomaan kortin numero ja asiakkaan nimi, ja varmennettava summa. puhelimeen vastannutkaan ei pystynyt tekemään varmennusta. laskin luurin ja sanoin asiakkaalle (hän oli tässä vaiheessa siis 5min näyttänyt tympääntynyttä katsetta ja yrittäny viestittää muille jonossa seisoville että tämä on vain minun vikani):

"olen pahoillani, mutta varmennusta ei voida nyt tehdä. tämä ei johdu minun iästäni eikä taidoistani, vaan tietolinjahäiriöistä. nyt tarvitsisi keksiä toinen maksutapa"

ai että teki hyvää!! :D

*muoks meinasin siis sitä, että kun esimerkiksi minä täytän hevihyllyä, ja vakkariasiakas tulee sinua morjenstamaan, ja juttelemme mukavia... siitä menee n 5hlö ohi ja kaikkia heitä katson ja katseellani viestitän että olen heidät huomannut. en tod tarkottanu sitä että kassalla jatkan jauhamista edellisen asiakkaan kanssa enkä keskity seuraavan ostoksiin ja maksamisiin

Kuule - itse olet työpaikkasi valinnut ja siitä sinulle myös palkka maksetaan! Olisiko asenteessasi vikaa - asennoidu toisin niin jopa niiden hilujen laskeminen on hauskaa

Ensinnäkin sulle ap. Asiakkaat saattaa todella olla välillä veemäisiä, mutta nuo sun mainitsemat asiat ei kyllä kuulu niihin. Esim. tuo että sulta kysytään tiedätkö missä jotain on. Kuten täällä jo joku sanoi, ei asiakas voi tietää miten paljon teet hyllytystyötä ja miten hyvin tunnet kauppasi. On vain kohteliasta kysyä "tiedätkö" ennen kuin töksäyttäisi "missä on hiiva" tms.

Toisekseen: noin pitkään työvuoroon yksinkertaisesti kuuluu ruokatauko. Yli 7,5 tuntisessa työpäivässä on 2*12 min. kahvitauko+ 30 min. ruokatauko. Tämä ruokatauko on palkaton. Yhdessä työpaikassani oli niin että ruokatunti oltiin korvattu kolmannella kahvitauolla ja kahvitauot oli 15 min.

Ja sitten vielä Talvimamma-09 Mä luulen että maallikko ei välttämättä tiedä mitkä ovat pt- ja kt- osastot :D ;)

Alkuperäinen kirjoittaja h&m myyjä:
Ymmärrän kyllä pointin.Olen vaateliikkeessä töissä ja välillä #askaa tulee niskaan ihan uskomattomista asioista.Juoksutetaan,möykätään kassalla,ei jakseta jonottaa,kiukutellaan myyjille kuin pikkukakarat.Jätetään järkyttävät vaatekasat sovituskoppeihin ja hypitään vielä päälle.Ja HUOM! pahimpia asiakkaita on keski-ikäiset naiset ja äidit lapsineen.Näytetään lapsille mallia miten vaatekaupassa käyttäydytään...eli jätetään vaatteet sovareille pitkin lattioita.

Olen eri firmassa, mutta mie olen huomannut ihan saman asian.. pidän asiakaspalvelu-työstä, mutta asia mikä minua ottaa päähän kassalla on se, että asiakas puhuu koko ajan puhelimeen.. en mie sitten pahemmin sille asiakkaalle puhu mitään, ku tuntuu että puhuu vain itselleen..

Ja sitten vielä Talvimamma-09 Mä luulen että maallikko ei välttämättä tiedä mitkä ovat pt- ja kt- osastot :D ;) [/quote]

itse kaupassa töissä, nyt hoitovapaalla, mut ollut ainoastaan pieni kauppa, joten arvuuttelen....
pt: päivittäis tavara ja kt:kodin tavara??? ei hajuu mikä lyhenne...

Alkuperäinen kirjoittaja tane 77:
Ja sitten vielä Talvimamma-09 Mä luulen että maallikko ei välttämättä tiedä mitkä ovat pt- ja kt- osastot :D ;)

itse kaupassa töissä, nyt hoitovapaalla, mut ollut ainoastaan pieni kauppa, joten arvuuttelen....
pt: päivittäis tavara ja kt:kodin tavara??? ei hajuu mikä lyhenne...

[/quote]

Juu päivittäistavara on pt ja käyttötavara kt =)

No kyllähän sinä valitetattavasti vähän orja olet kun olet tollasen työn valinnut ja noin siihen suhtaudut, asiakaspalvelu, mitähän se olikaan...niin, ihmisiä on erilaisia...vaihda ammattia.

Mainitsin äsken, olen ollut ainoastaan pienemmässä kaupassa aikoinani töissä ja siellä tein kaikkia osa alueita, otin vastaan ja kuittasin. Aukasin kaupan ja tilasin tavaraa ainoastaan karkit mut kuitenkin, tiesin missä kyseinen tavara sijaitsi , jos kuului valikoimiin, ja pystyin sanomaan tuleeko tuotetta, jos sitä oli tilattu ( katsoin tilaus papareista). ja milloin tulee. Mutta välillä kävi niin että oli poistuva tuote mitä ei enää tuu ymm.. silloin aina sai haukkuja mutta kehotin laittamaan asiakas palautteen eteenpäin ylemmälle taholle, koska itse en voinut asialle mitään. Ja joskus jäi tavara tulematta, mitä tilattu. Mutta, kassa saa aina sen pahan niskaansa, se vaan on niin.

Tiedän tunteen..
Sit joillekkin tuntuu olevan hirmusen vaikeeta ymmärtää, että kassaneiti ei tiedä milloin jotain tiettyä tuotetta tulee lisää, kun ei niitä tilauksia hoida. Ja turha siitä sille kassaneidille on huutaa, vaikka se on siinä mainoksessa luvattu, koska hän nyt ei vaan voi asialle mitään.

Se ärsyttää kans, että yrität olla ystävällinen, tervehdit ja olet muutenkin asiallinen, niin asiakas vain mulkaisee kuin halpaa makkaraa, heittää maksuvälineet siihen kassalle eikä sano yhtään mitään.

On toki joukossa ihania poikkeuksiakin, mut oikeesti suurinosa asiakkaista sais kyllä kans vilasta peiliin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis eikö kaupan työntekijöiltä saa kysyä, missä jokin tavara sijaitsee? Mistä sen tavaran sitten löytää?

Saa kysyä;mutta asian voi esittää monella eri tavalla.

kertoisitko (olikohan väärä sanavalinta?) vielä, että MIKÄ ON OIKEA TAPA KYSYÄ LÖYTYYKÖ TAVARAA KO LIIKKEESTÄ JA MISTÄ???

ettei tarttis kassan puhkua ja puhista kun en osaa tiedustella oikein.

miten voi joillakin olla elämä noin vaikeaa....

"KatsoPPA": Lopettakaa kassat sitten sanomasta ELI se tekee niin ja niin monta euroa. KatsoPPAssa ei ole mitään pahaa.

"Tiedätkö, onko teillä..?": No ainapa myyjät eivät tosiaan TIEDÄ, onko jotain tiettyä tavaraa. Voivat olla harjoittelijoita, uusia työntekijöitä tai vaikka vastuussa toisesta osastosta, joten eivät tiedä sen osaston asioita niin tarkkaan... Minusta ihan ystävällinen tapa kysyä.

mistäs se asiakas tietää sun hienosta monipuolisesta työstäsi, tiedätkö vai et missä tavarat on ja onko niitä? kassalla kun istuu porukkaa ihan laidasta laitaan. Kaupassa käy myös ihmisiä ihan laidasta laitaan, niitä jotka osaa käyttäytyä ja niitä jotka ei osaa, se on vaan kestettävä, niin minäkin teen, hoitoalalla, kaikki saa hoitonsa, oli käytöstava tmitkä hyvänsä.

Mielummin tulevat suoraan kysymään jos vaihtoehto se että nakkelevat niskojaan ulosmennessään ja piipittävät ovien kohdilla kuinka täältä kaupasta ei apua saa...
Just näitten kyselyitten takia meillä on jokaisella työpuhelin johon rimpautamme ja kysymme onko just sen väristä spraymaalia talossa...
Mua alkanut värisyttämään ihmiset jotka tahallaan hidastelevat.esim.näkevät että järjetön jono takana niin ensin vuoden laskevat kolikoita ja pyytävät sitten minua laskemaan uudestaan hänen edessään-ei riitä,kaivetaan korttia toinen ikuisuus--no kun maksu hoidettu siinäkin vaiheessa pitää alkaa kysymään että "mitens noin paljon teki" ja minun pitää kertoa mitä mikäkin maksoi vaikka kuitti hänellä itsellä kädessä *HUOH*....
Aivanko heillä päässä pyörii vaan "kiusa se on pienikin kiusa"

soriii :ashamed:

Yhteistyössä