E
Ehkäeksä
Vieras
Olen itsekseni pohtinut avioeron ottamista, kun suhdettamme rasittavat asiat eivät tunnu muuttuvan miksikään. Kyse on lähinnä minun ja tunteitteni huomioon ottamisesta. Sitä ei tapahdu. Pienimmästä päästä esimerkkejä on se, että jos jossain reissussa sanotaan menevän tunti, ja kaksi ja puoli meneekin, niin mitään ei kotiin ilmoiteta. Täällä sitten odottelen parin lapsen kanssa, koska mies palaa. Suurempia asioita on se, että kun olen kertonut väsymyksestäni ja masennuksen alusta, niin asiaa ei huomioida. Olen pyytänyt mieheltä apua, mutta sitä ei ole tullut. Arjen pyöritän minä, kotona kun olen, mutta myös, silloin, kun olin töissä. Mies ei tiedä neuvoloista, puhumattakaan lasten vaatekoosta tai siitä mitä vaatteita lapse tarvitsevat. Viime aikoina mies on myös ollut kärttyinen ja ärsyyntynyt, ei osaa kertoa miksi. Alkoholia menee viikolla ja viikonloppuna, konjakki tai viskipullosta kerralla helposti puolikas. Minua sekin ärsyttää. Pariterapiaan mies on kieltäytynyt menemästä, eikä se minuakaan houkuta. Alkaa tuntua siltä, että kun kerran yksin käytännössä kaiken hoidan, niin helpompaa se olisi, jos ei edes kuvittelisi toiselta apua saavansa ja pettyisi kerta toisen jälkeen.
Enää en oikein jaksa edes hiilestyä asiasta. Enemmänkin olen vaan hiljaa, kun tiedän, että puhe ei auta. Sitäkin on kokeiltu, eri äänenvoimakkuuksilla. Nyt olen yllättänyt itseni toivomasta, että puoliso löytäisi jonkun toisen. Saisinpa sitten hyvän syyn poistua kuvioista, ilman, että kukaan jaksaa ihmetellä. Vaikka mitäpä väliä silläkään on. Mietin vain lapsia, jotka varmasti kaipaavat isäänsä mahdollisen eron jälkeen. Miten jaksan ne kiukuttelut ja huudot, kun omat voimat on nyt aika loppu. Toinen lapsista on sitä paitsi vasta vuoden vanha.
Tukiverkostoa meillä ei juuri ole, sekin lienee osin ongelmien takana, kun ei olla aikoihin päästy kaksistaan minnekään. Mutta nyt ei kyllä edes huvittaisi.
Enää en oikein jaksa edes hiilestyä asiasta. Enemmänkin olen vaan hiljaa, kun tiedän, että puhe ei auta. Sitäkin on kokeiltu, eri äänenvoimakkuuksilla. Nyt olen yllättänyt itseni toivomasta, että puoliso löytäisi jonkun toisen. Saisinpa sitten hyvän syyn poistua kuvioista, ilman, että kukaan jaksaa ihmetellä. Vaikka mitäpä väliä silläkään on. Mietin vain lapsia, jotka varmasti kaipaavat isäänsä mahdollisen eron jälkeen. Miten jaksan ne kiukuttelut ja huudot, kun omat voimat on nyt aika loppu. Toinen lapsista on sitä paitsi vasta vuoden vanha.
Tukiverkostoa meillä ei juuri ole, sekin lienee osin ongelmien takana, kun ei olla aikoihin päästy kaksistaan minnekään. Mutta nyt ei kyllä edes huvittaisi.