Eikö raskaana olevan muka tarvitse tehdä töissä mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt työtoveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="höpöhöpö";23594016]Aivan varmasti kirjoittaa, kun kertoo, että ei ole mahdollista keventää työn luonteen vuoksi. Kyllä pitää olla munaa itselläkin kantaa vastuunsa ja vaatia sitä lomaa siinä vaiheessa. MInusta tuollainen käytös on epäreilua muita kohtaan, kun kuitenin samalla palkalla tehdään töitä, eikä varmaan anna kovin hyvää kuvaa muille työkavereille, puhumattakaan yleisesti raskaana olevista naisista.[/QUOTE]

No eipä kirjoittanut ei. Jälkikäteen olen kuullut, että kyseinen lääkäri on aika outo muutenkin, mutta tuossa vaiheessa olin niin järkyttynyt kohtelustani (sieltä tuli aika kummallisia kommentteja), että en pystynyt vaatimaan enempää, kun kaikki mitä sanoin sai lääkärin entistä töykeämmäksi. Tämä oli siis neuvolalääkärimme, jonka kanssa jouduin taistelemaan useamminkin, mutta en ensimmäistä kertaa raskaana olevana tajunnut, ettei tämä mene ihan kuten pitäisi.

Sinnittelin siis töissä, kunnes pomo käski hakemaan saikkua. Tällöin pääsin toiselle lääkärille ja silloin tuli saikkua heti.

[QUOTE="pöö";23594009]Yövuoroa ei suositella enää raskausviikon 20 jälkeen aineenvaihdunnallisista syistä.

Oluttynnyreitä ei saa raskaana nostella.

Toivottavasti työkaverisi jää sairauslomalle ja saatte tehdä hänen työnsä myös siinä tiskin takana. Sinulla AP ON asenneongelma. Face it.[/QUOTE]

Vai niin. Ymmärrän kyllä oluttynnyrit ja yövuoron, mutta estääkö raskaus myös pöytien siistimisen ja kattamisen? Entä siivouksen? Ei voi mitään, mutta minua ärsyttää tuollainen ja en ole ainoa. Saamme kuitenkin samaa palkkaa. Ei ihme, että raskaana oleviin suhtaudutaan nuivasti monessa työpaikassa. Jos hänen palkkaansa laskettaisiin, niin ei harmittaisi niin paljon. TÄmä ei vaan ole reilua.

Olen kanssasi samaa mieltä. Hänen palkkaansa pitäisi laskea tai vastaavasti muisen nostaa , niin olisi tasapuolista.

Oletteko hänelle itselleen sanoneet , että pitäisi tehdä töitä eikä lorvia ?

Mä en saanut sairaslomaa kuin päivän pari kerrallaan vaikka mulla jo puolessa välissä raskautta alkoi supistelut. Sairaanhoitaja olen ja vuodeosastolla työssä. Käskettiin vaan keventää töitä. Ei se oikeen tuolla alalla onnistu. Onneksi oli kaikki vuoden aikana kertyneet lomat pitämättä niin pidin ne ennen äitiysloman alkua ettei tarvinnut töihin synnyttää.

Jälkikäteen siis olen törmännyt tapauksiin, jossa samainen lääkäri ei ole suostunut kirjoittamaan saikkua ihmiselle, jolla oli jo ennestään olevan vamman vuoksi raskaana niin pahat selkäkivut, ettei pystynyt istumaan yli varttia ja oli siis istumatyössä vaan väitti tämän teeskentelevän. Ja muitakin aika outoja tapauksia.

Eli eivät kaikki lääkärit kirjoita tuosta vaan sairaslomaa.

[QUOTE="vieraalle";23593998]Jos ei raskaana ollessa pysty tekemään normitöitään , niin sitten vika on korvien välissä sillä
raskaana olevalla !

Minä tein raskaat navettatyöt viedä ed.päivänä , kun esikoinen syntyi.[/QUOTE]

Niimpä. Niin minäkin. Sitten seuraava kuoli kohtuun istukan irtoamisen takia. Meinasin itsekin kuolla. Nyt on sitten vaan hissuteltu tämän nykyisen raskauden kanssa. Sairista en ole saanut.

Olisipa maailma noin musta valkoinen..

Viekö raskaus myös ajattelykyvyn ja saako sen perusteella olla töissä tekemättä töitä? Meillä sama tilanne töissä, tosin sillä erotuksella, että työympäristönä fyysisesti kevyt toimistotyö. Raskaana oleva sysää vaikeat hommat muille, ei uskalla kohdata enää vaativia asiakkaita tai nähdä vaivaa työnsä eteen. Reilua on juu.

[QUOTE="vieraalle";23593998]Jos ei raskaana ollessa pysty tekemään normitöitään , niin sitten vika on korvien välissä sillä
raskaana olevalla !

okei eli kun mä kärsin kivuista sen takia et lapsivettä oli 2 l liikaa ja turvotus niin paha et käveleminen sattui niin se ei ollutkaan fyysistä vaan psyykkistä? kiitti tiedosta!!!

Lääkäri ei kirjoita sairauslomaa jos työnantajalla on mahdollisuus siirtää työntekijä/raskaana oleva kevyempiin hommiin (kuten ap:n työkaveri esim. kassalle ) minusta se on ihan ok. Tämähän riittää. Esim. hoitotyössä asia on eri, kun et voi tehdä esim. vaan kirjallisia hommia, vaan joudut tekemään myös sitä raskasta fyysistä työtä. Silloin lääkärin on parempi kirjoittaa sairauslomaa jo työkavereiden/työnantajan takia sekä tietysti raskaana olevan, jonka ei ole mikään järki olla siellä töissä kun ei pysty siellä mitään tekemään. Sijainen saa enemmän aikaiseksi.

Tietysti se ärsyttää jos tyyliin rv 8 aloitetaan se työssä valittaminen/ töiden siirtely. Toiset vaan osaa valittamisen. Sitten on näitä ääripäitä, jotka vetää itsensä piippuun raskaana ollessaan ja meinaa vielä synnyttämäänkin tulla töihin. Olen nähnyt kumpaakin :) itse lukeuduin niihin, jotka ymmärsivät lopettaa ns. ajoissa. kaikki hyötyivät eikä kenenkään tarvinnut kuunnella voivotusta ja valitusta eikä tehdä minun töitäni :)

Voi jumalauta! Entäs sitten ku itse olet raskaana ja et jaksa? Kuvittelis että naisilta edes heruis raskaana olevalle saman sukupuolen edustajalle ymmärrystä ja kannustusta mut näköjään ei. Nainen on naiselle susi, taas on se todettu.,

[QUOTE="Minka";23594084]Lääkäri ei kirjoita sairauslomaa jos työnantajalla on mahdollisuus siirtää työntekijä/raskaana oleva kevyempiin hommiin (kuten ap:n työkaveri esim. kassalle ) minusta se on ihan ok. Tämähän riittää. Esim. hoitotyössä asia on eri, kun et voi tehdä esim. vaan kirjallisia hommia, vaan joudut tekemään myös sitä raskasta fyysistä työtä. Silloin lääkärin on parempi kirjoittaa sairauslomaa jo työkavereiden/työnantajan takia sekä tietysti raskaana olevan, jonka ei ole mikään järki olla siellä töissä kun ei pysty siellä mitään tekemään. Sijainen saa enemmän aikaiseksi.

Tietysti se ärsyttää jos tyyliin rv 8 aloitetaan se työssä valittaminen/ töiden siirtely. Toiset vaan osaa valittamisen. Sitten on näitä ääripäitä, jotka vetää itsensä piippuun raskaana ollessaan ja meinaa vielä synnyttämäänkin tulla töihin. Olen nähnyt kumpaakin :) itse lukeuduin niihin, jotka ymmärsivät lopettaa ns. ajoissa. kaikki hyötyivät eikä kenenkään tarvinnut kuunnella voivotusta ja valitusta eikä tehdä minun töitäni :)[/QUOTE]

Paitsi, että joillakin alkaa ne hankalat raskausvaivat jo tosi aikaisin. Mulla oli koko raskaus jo melkein tuosta viikosta 8 lähtien hankalaa. Tosi hauskaa, kun vielä leimataan samalla lintsariksi sen lisäksi, että on muutenkin hankalaa ja henkisestikin raskasta.

No ei se ainakaan ole työnantajan intresseissä maksaa raskaana olevalle saikkua ja palkata uus tilalle. En mä tajua mikä sun ongelma on, tuskin sun elämäs on pilalla tän takia. Joo varmasti ärsyttää, mutta mitä sitten? Yritä nyt vähän muuttaa asennetta.

Alkuperäinen kirjoittaja oottee ilkeitä;23594092:
Voi jumalauta! Entäs sitten ku itse olet raskaana ja et jaksa? Kuvittelis että naisilta edes heruis raskaana olevalle saman sukupuolen edustajalle ymmärrystä ja kannustusta mut näköjään ei. Nainen on naiselle susi, taas on se todettu.,
Mietitääs.. Mitä silloin tehdään kun ei jaksa tehdä töitä.. Ai niin! Silloin ei olla töissä!

Lääkäreitä on monenlaisia ja jos tuntuu, että neuvolalääkäri ei ole samalla aaltopituudella niin kannattaa vaihtaa lääkäriä. Minä en ainakaan jää yhden ihmisen mielipiteiden varaan jos tiedän, että ei vaan kykene ja kaikki muutkin töissä sen huomaa. Minähän painelen sitten vaikka yksityiselle, mutta vauvaa en vaaranna enkä muiden hermoja :) Minulla 3 raskaus ja aina on lääkäreiltä ja työkavereilta herunut ymmärrystä :)

naiset on ihan pahimpia, varsinkin ne jotka on jo synnyttäneet ja olleet raskaana. Miehiltä ja lapsettomilta minä olen saanut aina erittäin paljon apua ja ymmärrystä kolmen raskauden kanssa, mutta nämä v. 1970-80 synnyttäneet rouvat......niiltä saa nämä "ihanat " kommentit "ei raskaus ole sairaus " "kyllä silloin kun minä sain Markuksen niin tehtiin 10 yövuoroa putkeen raskaana ollessa " "ei silloin kun minä olin raskaana niin passannut valittaa, oltiin kiitollisia että on töitä " jne jne...

[QUOTE="vieras";23594110]No ei se ainakaan ole työnantajan intresseissä maksaa raskaana olevalle saikkua ja palkata uus tilalle. En mä tajua mikä sun ongelma on, tuskin sun elämäs on pilalla tän takia. Joo varmasti ärsyttää, mutta mitä sitten? Yritä nyt vähän muuttaa asennetta.[/QUOTE]

En yritä muuttaa asennetta, vaan vien asian aivan varmasti eteen päin ylemmälle taholle. En suostu siihen, että joudun tekemään tuplamäärän töitä ja toinen tekee tuplasti vähemmän samalla palkalla. Miksi ihmeessä minun pitäisi niellä tämä? Saa nähdä, tuottaako valitus tulosta ja millaista, mutta tämä ei jää tähän. TUollainen vaan ei ole kenekään etu, ei niiden muiden, jotka joutuvat tekemään enemmän samalla palkalla eikä sen raskaana olevan, joka antaa itsestään ja muista raskaana olevista huonoa kuvaa.

Lääkäreitä on monenlaisia ja jos tuntuu, että neuvolalääkäri ei ole samalla aaltopituudella niin kannattaa vaihtaa lääkäriä. Minä en ainakaan jää yhden ihmisen mielipiteiden varaan jos tiedän, että ei vaan kykene ja kaikki muutkin töissä sen huomaa. Minähän painelen sitten vaikka yksityiselle, mutta vauvaa en vaaranna enkä muiden hermoja :) Minulla 3 raskaus ja aina on lääkäreiltä ja työkavereilta herunut ymmärrystä :)

Tämän minäkin opin, mutta kun en koskaan ollut moiseen törmännyt enkä tottunut olemaan ns. turhaan töistä pois, en halunnut juosta lääkäriltä toiselle valittamassa, vaan ajattelin, että kai mun on vaan kestettävä ja tehtävä töissä hampaat irvessä niin paljon kuin pystyin.

Jälkikäteen ajatellen tosi hölmöä, mutta mitäpä sitä tajuaa ensimmäistä kertaa raskaana ollessaan, kun lääkäri pitää ihan naurettavana, valehtelijana ja lintsarina, kun väittää, että sattuu. Kun ei kuulemma voi.

Tämän minäkin opin, mutta kun en koskaan ollut moiseen törmännyt enkä tottunut olemaan ns. turhaan töistä pois, en halunnut juosta lääkäriltä toiselle valittamassa, vaan ajattelin, että kai mun on vaan kestettävä ja tehtävä töissä hampaat irvessä niin paljon kuin pystyin.

Jälkikäteen ajatellen tosi hölmöä, mutta mitäpä sitä tajuaa ensimmäistä kertaa raskaana ollessaan, kun lääkäri pitää ihan naurettavana, valehtelijana ja lintsarina, kun väittää, että sattuu. Kun ei kuulemma voi.

Siis ei kuulemma voi sattua niin paljon, ja se on kuulemma vaan ihan normaalia. Kumma vaan, että kenelläkään tutulla ei ole ollut tuollaista "normaalia" raskautta eikä mennyt minkään raskausopusten mukaan.

Anteeksi, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi tuntea jotain ihme heimohenkeä jotain ihmistä kohtaan vain sen takia, että hän sattuu olemaan samaa sukupuolta? Määrittelen suhtautumiseni ihmisiin pääsääntöisesti ihan muiden asioiden kautta. Olkoot vaikka hermafrodiitti, mutta töissä pitää tehdä töitä.

[QUOTE="aloittaja";23594196]Anteeksi, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi tuntea jotain ihme heimohenkeä jotain ihmistä kohtaan vain sen takia, että hän sattuu olemaan samaa sukupuolta? Määrittelen suhtautumiseni ihmisiin pääsääntöisesti ihan muiden asioiden kautta. Olkoot vaikka hermafrodiitti, mutta töissä pitää tehdä töitä.[/QUOTE]
Siinä on harvinaisen terve suhtautuminen. Se "meidän naisten pitää pitää yhtä" on niin häiriintynyt ajatusmaailma, että ihmetyttää miten se on selvinnyt tälle vuosisadalle.

[QUOTE="aloittaja";23594169]En yritä muuttaa asennetta, vaan vien asian aivan varmasti eteen päin ylemmälle taholle. En suostu siihen, että joudun tekemään tuplamäärän töitä ja toinen tekee tuplasti vähemmän samalla palkalla. Miksi ihmeessä minun pitäisi niellä tämä? Saa nähdä, tuottaako valitus tulosta ja millaista, mutta tämä ei jää tähän. TUollainen vaan ei ole kenekään etu, ei niiden muiden, jotka joutuvat tekemään enemmän samalla palkalla eikä sen raskaana olevan, joka antaa itsestään ja muista raskaana olevista huonoa kuvaa.[/QUOTE]

No soitappa liittoon. Sieltä sulle vastataan, että raskaana oleva saa tehdä kevennettyä työnkuvaa. Se on tasan tarkkaan taisteltu etu, että naiset voi olla raskaana töissä. Raskaus ei ole sairaus ja sen perusteella ei heru saikkua. Että se siitä.

En mä ainakaan saanut saikkua, kun kärsin kovista selkäkivuista raskaana ollessa. Jo kävelykin oli vaikeaa, saati sitten työnteko. Lääkäri sanoi mulle, ettei hän voi antaa sairaslomaa viikolta 30 alkaen äitiysloman alkuun. Koska raskaus ei ole sairaus. Olen sairaalassa töissä, hankalaa oli. Pomolta pyysin, voisinko päästä hieman helpompiin hommiin edes hetkeksi, mutta hän taas sanoi ettei voi sellaista tehdä muiden kustannuksella. Joten purin hammasta ja kärsin. Ajattelin, että teen sitten saatana niin kauan että kaadun tähän lattialle enkä enää pääse ylös. Työkaverit yritti auttaa, mutta eipä hekään paljoon pystyneet.

Ettei se aina niin helppoa ole saada sairaslomaa.

raskaana olevalla !

Syntyikö esikoisesi ennenaikaisesti?

[QUOTE="vieras";23594272]No soitappa liittoon. Sieltä sulle vastataan, että raskaana oleva saa tehdä kevennettyä työnkuvaa. Se on tasan tarkkaan taisteltu etu, että naiset voi olla raskaana töissä. Raskaus ei ole sairaus ja sen perusteella ei heru saikkua. Että se siitä.[/QUOTE]

Niin. Sitten on naisten myös turha valittaa siitä, että raskaana oleviin suhtaudutaan huonosti työpaikoilla. Tässähän se syy tulikin. Minusta se riippuu ihan työstä voiko tehdä kevennettyä. Ravintola-alalla se lienee hieman vaikeaa, kun työ on fyysistä joka tapauksessa.

MInusta se, että ei jaksa tehdä melkein mitään, mitä työ vaatii, on jo sairauteen rinnastettavissa oleva asia. On eri asia, jos on sellainen työ, että pystyy olemaan hyödyksi tekemällä kevennettyä ja työtä tulee sinänsä sama määrä kuin muillekin.

Ei vaan ole reilua, että yksi ei tee juuri mitään ja muille lankeaa sitten sen yhden työt. Silloin järjestely ei vaan toimi. Oli kyse raskaudesta tai ei.

[QUOTE="vieras";23594274]En mä ainakaan saanut saikkua, kun kärsin kovista selkäkivuista raskaana ollessa. Jo kävelykin oli vaikeaa, saati sitten työnteko. Lääkäri sanoi mulle, ettei hän voi antaa sairaslomaa viikolta 30 alkaen äitiysloman alkuun. Koska raskaus ei ole sairaus. Olen sairaalassa töissä, hankalaa oli. Pomolta pyysin, voisinko päästä hieman helpompiin hommiin edes hetkeksi, mutta hän taas sanoi ettei voi sellaista tehdä muiden kustannuksella. Joten purin hammasta ja kärsin. Ajattelin, että teen sitten saatana niin kauan että kaadun tähän lattialle enkä enää pääse ylös. Työkaverit yritti auttaa, mutta eipä hekään paljoon pystyneet.

Ettei se aina niin helppoa ole saada sairaslomaa.[/QUOTE]

En vaan voi uskoa tätä!!! Kyllä varmasti saa tuossa tilanteessa ja työssä saikkua. Vaihtaa sitten lääkäriä niin kauan, että saa. Yksityisellä ainakin. Toki sairauslomat on pätkissä, koska Kelan takia kovin pitkiä saikkuja raskauden takia ei voi kirjoittaa ennen tiettyä raskausviikkoa, mutta pätkissä voi.

Yhteistyössä