Eikö raskaana olevan muka tarvitse tehdä töissä mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt työtoveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt työtoveri

Vieras
On alkanut tulla mitta täyteen erästä raskaana olevaa työtoveria ja esimiestä. Työskentelen siis ravintolassa ja työnkuvaan kuuluu paljon seisomista, kävelemistä, siistimistä jne. fyysisesti kuormittavaa. Raskaana oleva työkaveri on kuitenkin käytännössä lopettanut työskentelmisen, vaikka siis käykin töissä. Joustimme kohteliaisuudesta jo sen verran, että hänen ei tarvitse tehdä yövuoroa, mutta nyt hän ei tee muuta kuin istuu päivät.

Hän ei käy siistimässä pöytiä, kun ei jaksa kumarrella, ei käy vaihtamassa oluttynnyreitä, kun ne sijaitsevat alakerrassa ja ei jaksa kävellä rappusia ja tynnyrit painavat. Ei siivoa, jos lattialle on pudonnut jotain, kun ei jaksa vatsansa kanssa. HUomauttaa vaan naureskellen siitä muille ja pyytää siivoamaan.

Käytännössä se, mitä hän voi ja jaksaa, on istua tiskin takana ja ottaa tilauksia ja rahastaa. Hän myös pitää n. 10 min. pitempiä taukoja kuin me muut ja käy tauoilla n. tunnin välein, kun meillä muilla tauot ovat noin kahden tunnin välein.

Noh, minähän tietysti sanoin tästä esimehelle, mutta mikään ei muuttunut, koska tämä kyseinen työtoveri on esimiehen puolison tuttuja. Esimies vaan kohautteli olkapäitään ja antoi ymmärtää, että minulla on asenneongelma. Muuten tämä esimies ok. Pitääpä miettiä, mihin seuraavaksi ilmottaisin.

Kyllä se mun mielestä on niin, että jos ei jaksa olla töissä, niin sitten kannattaisi tulla uudestaan raskauden jälkeen. Todella raivostuttavaa.

no, ei päde ainakaan meillä sairaanhoitajilla. Ihan samalla tavalla tein töitä kuin muutkin :Nostelin, lääkitsin, olin tekemisissä erilaisten lääkeaineiden kanssa, kumartelin, tein ihan kaikki sairaanhoidolliset hommat jne jne, kunnes lääkäri määräsi sairauslomalle rv 27 ja sanoi, että ei mitään asiaa töihin. Olin siis osaston ainoa sairaanhoitaja ja meillä lähi/perushoitajat eivät tee muuta kun ihan perushoitoja, joihin sairaanhoitajakin osallistuu 100%:sti + vielä kaikki sairaanhoitajan hommat päälle. Todella vanhanaikainen paikka ja käytäntöjä vaikea muuttaa. Siksi lääkäri tekikin lopun siitä noin aikaisin. periaatteessa olisin vielä pystynyt tekemään töitä, mutta lääkärin mielestä tuo oli jo ihan liikaa.

No ei oo kyllä kivaa jos hommat jää työkaverien niskaan. Mulla on ollut samanlainen työkaveri, että raskaana alkoi ottaa erivapauksia, vaikka meillä työ on toimistotyötä, ei mitään fyysistä. Alkoi lähteä aiemmin kotiin, siirtää stressaavia asiakkaita muille ym.

Parempi kuitenkin, että on töissä kuin sairaslomalla, jos sijaista ei kuitenkaan oteta.

Itsekkin ravintolassa työskennelleenä voisin kysyä että eikö se käy sitten niin, että tämä raskaana oleva hoitaisi asiakaspalvelun ja laskutuksen ja te muut sitten muut hommat?Siinähän olisi eräänlainen työnjako ja jokaisella olisi oma vastuualue ja raskaana olevakin saisi olla töissä?

minä olen sitä mieltä, että jos ei töitä pysty tekemään niin jäädään sairauslomalle. Näin minä ainakin tein sitten kun aloin olemaan siinä kunnossa, että en enää pystynyt 100%.sti työskentelemään. Se on kaikille paras työkavereille ja työnantajalle. Ainakin hoitotyössä.

no oletkos varma ettei lääkäri ole kieltänyt noita hommia?
ja tekeehän työkaverisi jotain.

oudolta kuullostaa hieman mut asiaan vaikuttaa se et onko normiraskaus, kuin pitkällä on jne...

kauan työkaverisi on viel töissä?

Aika hankalaa, jos ei saa saikkua. Mulla ei onneksi jäänyt hirveästi töitä muiden niskoille, mutta tosi hankalaa oli, kun ei pystynyt töitä tekemään kunnolla, mutta lääkäri ei uskonut, joten pakko oli raahatua töihin ja yrittää tehdä mitä pystyi.

[QUOTE="Lissu";23593954]minä olen sitä mieltä, että jos ei töitä pysty tekemään niin jäädään sairauslomalle. Näin minä ainakin tein sitten kun aloin olemaan siinä kunnossa, että en enää pystynyt 100%.sti työskentelemään. Se on kaikille paras työkavereille ja työnantajalle. Ainakin hoitotyössä.[/QUOTE]

Näinpä.

[QUOTE="Lissu";23593954]minä olen sitä mieltä, että jos ei töitä pysty tekemään niin jäädään sairauslomalle. Näin minä ainakin tein sitten kun aloin olemaan siinä kunnossa, että en enää pystynyt 100%.sti työskentelemään. Se on kaikille paras työkavereille ja työnantajalle. Ainakin hoitotyössä.[/QUOTE]

Miten jäädään sairaslomalle, jos lääkäri ei suostu sitä kirjoittamaan? Käskee vaan keventämään hommia ja on sitä mieltä, ettei raskaus ole mikään sairaus.

t. 14

no oletkos varma ettei lääkäri ole kieltänyt noita hommia?
ja tekeehän työkaverisi jotain.

oudolta kuullostaa hieman mut asiaan vaikuttaa se et onko normiraskaus, kuin pitkällä on jne...

kauan työkaverisi on viel töissä?

En voi tietääkään varmaksi, onko lääkäri kieltänyt, käsittääkseni ei. Ja mitä sitten vaikka olisikin, sitten pitää pyytää sairaslomaa eikä lorvia ja teettää muilla työt. Enhän minäkään tule töihin jalka paketissa. Joo, tekee hän jotain, mutta se ei nyt riitä. Emme me muutkaan saa palkkaa pelkästä kassalla istumisesta. Ainakin hän kiristää tehokkaasti tunnelmaa työpaikalla.

Jos ei raskaana ollessa pysty tekemään normitöitään , niin sitten vika on korvien välissä sillä
raskaana olevalla !

Minä tein raskaat navettatyöt viedä ed.päivänä , kun esikoinen syntyi.

[QUOTE="vieraalle";23593998]Jos ei raskaana ollessa pysty tekemään normitöitään , niin sitten vika on korvien välissä sillä
raskaana olevalla !

Minä tein raskaat navettatyöt viedä ed.päivänä , kun esikoinen syntyi.[/QUOTE]

Okei, tämä selvä. Menenpä seuraavalla kerralla raskausongelmineni psykologille suotta lääkäreitä kiusaamasta.

t. 14

Yövuoroa ei suositella enää raskausviikon 20 jälkeen aineenvaihdunnallisista syistä.

Oluttynnyreitä ei saa raskaana nostella.

Toivottavasti työkaverisi jää sairauslomalle ja saatte tehdä hänen työnsä myös siinä tiskin takana. Sinulla AP ON asenneongelma. Face it.

[QUOTE="aloittaja";23593992]En voi tietääkään varmaksi, onko lääkäri kieltänyt, käsittääkseni ei. Ja mitä sitten vaikka olisikin, sitten pitää pyytää sairaslomaa eikä lorvia ja teettää muilla työt. Enhän minäkään tule töihin jalka paketissa. Joo, tekee hän jotain, mutta se ei nyt riitä. Emme me muutkaan saa palkkaa pelkästä kassalla istumisesta. Ainakin hän kiristää tehokkaasti tunnelmaa työpaikalla.[/QUOTE]

luuletko sä tosiaan et kaikki saa tosta vaan saikkua??
mulla oli esim. oikeesti iso maha mut se ei riittäny syyks saada saikkua vaik pomo laittoi kirjeen lääkärille et en voi oikein tehdä mitään töissä kun en taivu tarpeeksi mahani kanssa.

[QUOTE="vieras";23593984]Miten jäädään sairaslomalle, jos lääkäri ei suostu sitä kirjoittamaan? Käskee vaan keventämään hommia ja on sitä mieltä, ettei raskaus ole mikään sairaus.

t. 14[/QUOTE]

Aivan varmasti kirjoittaa, kun kertoo, että ei ole mahdollista keventää työn luonteen vuoksi. Kyllä pitää olla munaa itselläkin kantaa vastuunsa ja vaatia sitä lomaa siinä vaiheessa. MInusta tuollainen käytös on epäreilua muita kohtaan, kun kuitenin samalla palkalla tehdään töitä, eikä varmaan anna kovin hyvää kuvaa muille työkavereille, puhumattakaan yleisesti raskaana olevista naisista.

Ja höpö höpö , jos ei tee töitään sairaslomalle - vaikka MASENNUS diagnoosilla , kun laiskuus ei kelpaa.

Millaisia laiskamatoja näiden äitien lapsita oikein tulee ? uusavuttomia varmaan.... huoh !

[QUOTE="vieras";23593961]Aika hankalaa, jos ei saa saikkua. Mulla ei onneksi jäänyt hirveästi töitä muiden niskoille, mutta tosi hankalaa oli, kun ei pystynyt töitä tekemään kunnolla, mutta lääkäri ei uskonut, joten pakko oli raahatua töihin ja yrittää tehdä mitä pystyi.[/QUOTE]

Minä ainakin olisin sairaanhoitajana saanut saikkua vaikka kuinka aikaisin. Joka lääkärikäynnillä lääkäri kysyi, että jaksatko/pystytkö/kykenetkö ja haluatko sairauslomaa ja vielä painotti, että sanot HETI jos tuntuu, että et jaksa. Tosin minulla fyysisesti erittäin raskas työ. Tietysti jos olisi ollut mahdollista siirtää johonkin kevyempään hommaan niin silloin asia olisi ollut eri. Eipä meillä sellaista mahdollisuutta ollut.

Ellei pysty- ei olla töissä.

Eikä tarvitse kisata kuka on kauimmin tehnyt töitä ja kuinka rankkoja- osa kykenee, osa ei.
Tosin näitäkin löytyy, jotka ei kykene yhtään mihinkään raskausaikanaan- enkä puhu heistä jotka oikeasti eivät kykene.

Yhteistyössä