Ekaluokkalainen ei halua olla uskonnontunneilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Ähäppäs. Tietoa tässä:

Osallistumattomuusoikeus

Perustuslain (731/1999) mukaan uskonnonopetus on kaikille oppilaille vapaaehtoista. Perustuslain mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Perustuslain perusteella uskonnonopetuksesta ja elämänkatsomustiedon opetuksesta pitää antaa mahdollisuus olla poissa, jos opetus ei vastaa omaa vakaumusta. Myös kirkkoon kuuluvan on voitava vapautua uskonnonopetuksesta.

Jos kirkkoon kuuluva alle 18-vuotias lukiolainen ei saa vanhempiensa suostumusta kirkosta eroamiseen, hän voi jättää uskonnon kurssit suorittamatta. Täytettyään 18 vuotta hän voi erota kirkosta ja vaihtaa uskonnon opetuksen elämänkatsomustiedon opetukseen.

Sori, kämmäsin. Tässä vaan toivotaan näemmä näin. Eli pakollista tuntuu kuitenkin olevan.

Ähäppäs. Tietoa tässä:

Osallistumattomuusoikeus

Perustuslain (731/1999) mukaan uskonnonopetus on kaikille oppilaille vapaaehtoista. Perustuslain mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Perustuslain perusteella uskonnonopetuksesta ja elämänkatsomustiedon opetuksesta pitää antaa mahdollisuus olla poissa, jos opetus ei vastaa omaa vakaumusta. Myös kirkkoon kuuluvan on voitava vapautua uskonnonopetuksesta.

Jos kirkkoon kuuluva alle 18-vuotias lukiolainen ei saa vanhempiensa suostumusta kirkosta eroamiseen, hän voi jättää uskonnon kurssit suorittamatta. Täytettyään 18 vuotta hän voi erota kirkosta ja vaihtaa uskonnon opetuksen elämänkatsomustiedon opetukseen.
Niin, tässä todettiin vain, että lukiolaisen ei ole pakko osallistua uskonnon opetukseen, koska hän voi 18 vuotta täytettyään vaihtaa ET:hen. Siitä voit täysin aukottomasti päätellä, että lukiolainenkaan ei voi opiskella ET:tä niin kauan kuin hän kuuluu kirkkoon.

Peruskoulu ei ole kurssimuotoinen joten siellä tällaiseen valintaan ei ole mahdollisuutta. Varsinkin kun peruskoulu loppuu lapsen ollessa alaikäinen. Tuo lukiojuttuhan onnistuu vain siksi, että lukiossa ollaan vielä täysi-ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei kai se mikään ilmoitusasia ole? Ellette sitten itse ole kirkosta eronneita. Minusta ketään pientä lasta ei saisi laittaa uskontotunneille.

? Saa kai vanhemmat päättää osallistuuko lapsi uskonnontunneille kuului kirkkoon tai ei. Minusta ei tarvi ihmeemmin perustella.
Samaa mieltä, ei tarvis olla uskontoa vain uskontotiedettä osana historiaa.

ei voi, sori vaan...

Suomessa Opetushallitus on määrännyt peruskoulun kaikkien uskontokuntasidonnaisten ryhmien uskonnon opiskelun tavoitteeksi monipuolisen uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen saavuttamisen.[3] Uskonnon opetus aloitetaan monissa paikoissa jo päiväkoti-iässä, joka jatkuu myöhemmin uskontotunneilla koko peruskoulun ajan. Pakollista se ei kuitenkaan ole, vaan valittavana on elämänkatsomustieto.

Muistan jo ala-asteella inhonneeni uskonnon tunteja. Erosin kirkosta täysi-ikäisenä. Omat lapseni eivät kuulu kirkkoon, mutta saavat toki alkaa käydä uskonnontunneilla jos haluavat. Sillä vaan sanon, että kyllä tuon ikäinen voi jo tietää, että ei kiinnosta jeesus höpinät.

Alkuperäinen kirjoittaja siitähän tässä on kyse:
Alkuperäinen kirjoittaja IceQueen:
Pakollista se ei kuitenkaan ole, vaan valittavana on elämänkatsomustieto.
Tätä valintamahdollisuutta ei ole jos koulu järjestää uskontokunnan mukaista uskonnonopetusta.

wikipediasta ton kopsasin. mun puolesta uskonnon voi heivata ihan minne vaan kouluista.niin turhaa kuin olla ja voi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli se ei sitten taida olla edes mahdollista. No, tulipahan mietittyä, vaikka nyt ei sitten vaihtoehtoja jää. :/

No eikös se sillä onnistu että eroaa kirkosta niin eihän sitä silloin ole osallistuttava uskonnon opetukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Eli se ei sitten taida olla edes mahdollista. No, tulipahan mietittyä, vaikka nyt ei sitten vaihtoehtoja jää. :/

No eikös se sillä onnistu että eroaa kirkosta niin eihän sitä silloin ole osallistuttava uskonnon opetukseen.

Mun pitäisi erota kirkosta lapsen vuoksi? Ite haluan olla kirkon jäsen kuitenkin.

Mulle on sanottu, että kirkkoon kuulumaton saa valita ET:n tai uskonnonopetuksen, mutta kirkkoon kuuluva ei saa valita ET-opetusta vaan opiskelee automaattisesti uskontoa.

Tiiä sitten onko se kaikkialla samoin.

Ja meillä lapsi ei päättäisi noin pienenä, vaan me vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mulle on sanottu, että kirkkoon kuulumaton saa valita ET:n tai uskonnonopetuksen, mutta kirkkoon kuuluva ei saa valita ET-opetusta vaan opiskelee automaattisesti uskontoa.

Tiiä sitten onko se kaikkialla samoin.

Ja meillä lapsi ei päättäisi noin pienenä, vaan me vanhemmat.

Vaikka lapsi jankkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen, joka torstai kun on uskontoa, ettei halua olla siellä? Minkä ikäinen olisi sitten "kypsä" päättämään?

Vaikka lapsi jankkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen, joka torstai kun on uskontoa, ettei halua olla siellä? Minkä ikäinen olisi sitten "kypsä" päättämään?

Siinäpä jankkaisi sitten.

Mä pidän ikärajana yläasteelle siirtymistä.

Mun pitäisi erota kirkosta lapsen vuoksi? Ite haluan olla kirkon jäsen kuitenkin.

Niin, sinä olet lapsen vanhempi ja teet kuten parhaaksi näet.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Niin, sinä olet lapsen vanhempi ja teet kuten parhaaksi näet.

Aika ristiriitaista. :/

Miksi?

Se vaan tuntuu sopivalta iältä. Ymmärrys riittää, jne.

Mä uskon siihen, että pieni lapsi uskoo luonnostaan Jumalaan, enkeleihin ym. Jos 7v ilmoittaa, ettei usko, on se kyllä todennäköisesti lähtöisin vanhemmilta ja niiden opetuksesta.

Meidän tyttö ilmoitti myös eka luokalla että ei usko jumalaan. mutta en ole tiennyt että noista tunneista voi valita. Luulin että sitä luetaan uskontoa, uskoi tai ei ja sillä siisti. Ottaa ihan yleissivistyksen kannalta.
Juu emme laula virsiä enkä edes kuulu kirkkoon vaikka lapsi istuu koulun uskontotunneitlla kuten muillakin tunneilla.

Miksi?

En tiiä miks, mutta jotenkin tuo lapsi vakuuttaa mut. Hän on herkkä ja ikäisekseen viksu tapaus. Tuntuu vaan kovin pahalta, kun hän ahdistuu niillä tunneilla. Itki äsken ennen nukkumaanmenoa, kun huomenna on taas uskontoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä uskon siihen, että pieni lapsi uskoo luonnostaan Jumalaan, enkeleihin ym. Jos 7v ilmoittaa, ettei usko, on se kyllä todennäköisesti lähtöisin vanhemmilta ja niiden opetuksesta.

Mulla henk.koht. ei ole koskaan ollut lapsenuskoa. Kotona ja isovanhemmilla oli iltarukoukset, kävin srk:n kerhoa, jne, mutten koskaan uskonut. Eikä ollut vanhempien opetuksista johtuvaa.

ja tästä syystä mä en tuollaista opeta mihin en todellakaan usko.ja kyllä ne ei luonnostaan niitä opi

No se on sun uskos sitten. Kuten sanoin, me vanhemmat kuulutaan kirkkoon, toinen uskoo enemmän ja toinen vähemmän. Mutta ihan puolueetonta tietoa asiasta lapsi on saanut.

Miksi?

En tiiä miks, mutta jotenkin tuo lapsi vakuuttaa mut. Hän on herkkä ja ikäisekseen viksu tapaus. Tuntuu vaan kovin pahalta, kun hän ahdistuu niillä tunneilla. Itki äsken ennen nukkumaanmenoa, kun huomenna on taas uskontoa.

Mikä häntä niissä tunneissa ahdistaa?

Yhteistyössä