T
toinen
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja päikkäritäti:Mä ehkä yrittäisin katsoa asiaa monelta kantilta, ennen kuin näitä lapsiakaan ihan heti tuleviksi kriminaaleiksi leimaisin...
Toisaalta kaikkea elävää pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin, ja todella eläinrakkaana ihmisenä mun olisi vaikea hyväksyä tuollaista käytöstä edes pieniltä lapsilta. Olisi kyllä ehkä aika vaikeaa päästää omia lapsia leikkimään näiden lasten kanssa kyseisen teon jälkeen.
Toisaalta lapsilla vielä tuossakin iässä (ekaluokkalaisia?) empatiakyky vasta kehittyy, eikä ole lähelläkään aikuisen tasoa. Olen päiväkodissa töissä, ja kyllä valitettavasti meidän päikkärin pojat (jostain syystä ei oikeastaan koskaan tytöt) saavat päähänsä pihalla katkoa matoja ja rääkätä hyönteisiä, jahdata kissoja jne. Ja silloin meidän aikuisten tehtävä on kasvattaa lapsia toimimaan oikein. Siksi mun mielestä sekin on kyllä aika hirveää, että nämä pienet ekaluokkalaiset sitten tämän teon myötä leimattaisiin ihan kriminaalin aluiksi, ja kaikki aikuiset kieltäisivät lapsiaan leikkimästä heidän kanssaan. Siinä se suunta sitten helposti viitoittuu viimeistään huonoon suuntaan.
Eli mun mielestä nyt pitäisi yhdessä miettiä, että miten poikia saisi kasvatettua hyvään suuntaan tässä tilanteessa, jotta heistä ei tosiaan (meidän aikuisten toimien myötävaikutuksella) tule niitä menetettyjä tapauksia.
Onko ap jossain sanonut, että tekijät ovat juurikin poikia? Mielestäni hän on puhunut pelkistä lapsista.
Mä olen sun kanssa samaa mieltä monessa kohtaa. Aika jännä ilmiö tosin teidän päiväkodissanne tuo, etteivät tytöt koskaan katko matoja tms. Meillä oli juuri puhetta tuostakin asiasta kokouksessa, jossa oli edustajia kaikista kaupunkimme päiväkodeista ja täällä (meidän pienessä maalaiskaupungissamme) tuo homma meni niin, että tekijät olivat aika lailla 50/50 sekä tyttöjä että poikia.