Ekaluokkalaisen kaverit tehneet jotain kamalaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päikkäritäti:
Mä ehkä yrittäisin katsoa asiaa monelta kantilta, ennen kuin näitä lapsiakaan ihan heti tuleviksi kriminaaleiksi leimaisin...

Toisaalta kaikkea elävää pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin, ja todella eläinrakkaana ihmisenä mun olisi vaikea hyväksyä tuollaista käytöstä edes pieniltä lapsilta. Olisi kyllä ehkä aika vaikeaa päästää omia lapsia leikkimään näiden lasten kanssa kyseisen teon jälkeen.

Toisaalta lapsilla vielä tuossakin iässä (ekaluokkalaisia?) empatiakyky vasta kehittyy, eikä ole lähelläkään aikuisen tasoa. Olen päiväkodissa töissä, ja kyllä valitettavasti meidän päikkärin pojat (jostain syystä ei oikeastaan koskaan tytöt) saavat päähänsä pihalla katkoa matoja ja rääkätä hyönteisiä, jahdata kissoja jne. Ja silloin meidän aikuisten tehtävä on kasvattaa lapsia toimimaan oikein. Siksi mun mielestä sekin on kyllä aika hirveää, että nämä pienet ekaluokkalaiset sitten tämän teon myötä leimattaisiin ihan kriminaalin aluiksi, ja kaikki aikuiset kieltäisivät lapsiaan leikkimästä heidän kanssaan. Siinä se suunta sitten helposti viitoittuu viimeistään huonoon suuntaan.

Eli mun mielestä nyt pitäisi yhdessä miettiä, että miten poikia saisi kasvatettua hyvään suuntaan tässä tilanteessa, jotta heistä ei tosiaan (meidän aikuisten toimien myötävaikutuksella) tule niitä menetettyjä tapauksia.

Onko ap jossain sanonut, että tekijät ovat juurikin poikia? Mielestäni hän on puhunut pelkistä lapsista.

Mä olen sun kanssa samaa mieltä monessa kohtaa. Aika jännä ilmiö tosin teidän päiväkodissanne tuo, etteivät tytöt koskaan katko matoja tms. Meillä oli juuri puhetta tuostakin asiasta kokouksessa, jossa oli edustajia kaikista kaupunkimme päiväkodeista ja täällä (meidän pienessä maalaiskaupungissamme) tuo homma meni niin, että tekijät olivat aika lailla 50/50 sekä tyttöjä että poikia.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
minulla on ekaluokkalainen poika....tosi vaikeaa vahtia kenen kanssa hän koulussa leikkii....

kaippa se on vaan omalle lapselle opetettava mitä saa tehdä ja mitä ei....ja että pysyy erossa tyhmyyksistä vaikka muut tekis mitä.....vaikeeta.

itse olen tosi tarkka esim.mitä pelejä saa pelata pleikalla yms.mutta tosi kurjaa kun useat kaverit saa pelata k18 pelejä jotka siis ihan kamalia.....ni kyllähän se omakin lapsi niitä pelejä pelaa ja näkee jos on kylässä....
ei voi kuitenkaan kotiin vangiksi häntä sitoa vaikka joskus mieli tekis.... :(

Mä olen ollut niin julma äiti, että olen kieltänyt pojalta kyläilyt niiden lasten luona, jotka tuossa iässä saavat pelata noita k18-pelejä. Kyseiset lapset saavat kyllä tulla meille leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
minulla on ekaluokkalainen poika....tosi vaikeaa vahtia kenen kanssa hän koulussa leikkii....

kaippa se on vaan omalle lapselle opetettava mitä saa tehdä ja mitä ei....ja että pysyy erossa tyhmyyksistä vaikka muut tekis mitä.....vaikeeta.

itse olen tosi tarkka esim.mitä pelejä saa pelata pleikalla yms.mutta tosi kurjaa kun useat kaverit saa pelata k18 pelejä jotka siis ihan kamalia.....ni kyllähän se omakin lapsi niitä pelejä pelaa ja näkee jos on kylässä....
ei voi kuitenkaan kotiin vangiksi häntä sitoa vaikka joskus mieli tekis.... :(

Mä olen ollut niin julma äiti, että olen kieltänyt pojalta kyläilyt niiden lasten luona, jotka tuossa iässä saavat pelata noita k18-pelejä. Kyseiset lapset saavat kyllä tulla meille leikkimään.

niin minäkin kielsin jossain vaiheessa mutta sitten poikaani alettiin kiusaamaan ja ei meille kaverit tulleet koska meillä on vaan tyhmiä pelejä.....vaikka siis meillä on vaikka mitä kivoja pelejä tuon ikäisille sopivia.

Minä taas edellä juuri kirjoitin, että pahimmat keissit ovat täällä olleet tyttöjä. Aivan hirveää menoa. Tuskin on sukupuoleen sidoksissa tämä.

Olisin vähän varovainen kuitenkin tuomitsemisen kanssa. Moni vastaa, että ei meillä ikinä, hirveitä lapsia. Kellään meistä ei ole takeita, mitä omat lapset saavat päähänsä. En usko että näkemieni lasten vanhemmila on hajuakaan lastensa puuhista. Herttaisen oloisia tyttöjä - kunnes näkevät porukalla eläimen jota kiusata. Kukaan ei vaan ole tajunnut kertoa, että eläimetkin tuntevat kipua. Tai ei ole ollut mitään kontaktia eläimiin. Tai on vaan muuten vaan kasvatus jäänyt vaiheeseen.

Sen takia JOKAISELLE lapselle pitää teroittaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen :
Onko ap jossain sanonut, että tekijät ovat juurikin poikia? Mielestäni hän on puhunut pelkistä lapsista.

Mä olen sun kanssa samaa mieltä monessa kohtaa. Aika jännä ilmiö tosin teidän päiväkodissanne tuo, etteivät tytöt koskaan katko matoja tms. Meillä oli juuri puhetta tuostakin asiasta kokouksessa, jossa oli edustajia kaikista kaupunkimme päiväkodeista ja täällä (meidän pienessä maalaiskaupungissamme) tuo homma meni niin, että tekijät olivat aika lailla 50/50 sekä tyttöjä että poikia.

Siis eikö matojakaan saa enään katkoa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

eli ongimme kesäisin varmaan pullapaloilla lasten kanssa. siinähän kituu mato että kala.. jätetään siis onkiminenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

eli ongimme kesäisin varmaan pullapaloilla lasten kanssa. siinähän kituu mato että kala.. jätetään siis onkiminenkin?

Onkiminen on luonnollisesti eri asia kuin se, että niitä matoja katkotaan huvikseen pieniin pätkiin päiväkodin pihalla. Vai oletko asiasta eri mieltä?

Mä ehkä yrittäisin katsoa asiaa monelta kantilta, ennen kuin näitä lapsiakaan ihan heti tuleviksi kriminaaleiksi leimaisin...

Toisaalta kaikkea elävää pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin, ja todella eläinrakkaana ihmisenä mun olisi vaikea hyväksyä tuollaista käytöstä edes pieniltä lapsilta. Olisi kyllä ehkä aika vaikeaa päästää omia lapsia leikkimään näiden lasten kanssa kyseisen teon jälkeen.

Toisaalta lapsilla vielä tuossakin iässä (ekaluokkalaisia?) empatiakyky vasta kehittyy, eikä ole lähelläkään aikuisen tasoa. Olen päiväkodissa töissä, ja kyllä valitettavasti meidän päikkärin pojat (jostain syystä ei oikeastaan koskaan tytöt) saavat päähänsä pihalla katkoa matoja ja rääkätä hyönteisiä, jahdata kissoja jne. Ja silloin meidän aikuisten tehtävä on kasvattaa lapsia toimimaan oikein. Siksi mun mielestä sekin on kyllä aika hirveää, että nämä pienet ekaluokkalaiset sitten tämän teon myötä leimattaisiin ihan kriminaalin aluiksi, ja kaikki aikuiset kieltäisivät lapsiaan leikkimästä heidän kanssaan. Siinä se suunta sitten helposti viitoittuu viimeistään huonoon suuntaan.

Eli mun mielestä nyt pitäisi yhdessä miettiä, että miten poikia saisi kasvatettua hyvään suuntaan tässä tilanteessa, jotta heistä ei tosiaan (meidän aikuisten toimien myötävaikutuksella) tule niitä menetettyjä tapauksia.

Ei ole puhunut pojista, tein hävettävän yleistyksen omiin kokemuksiini pohjautuen. Meillä jostain syystä tytöt eivät koe mielenkiintoa tehdä näitä ikäviä eläinkokeita. Muutenhan tytöt osaavat kyllä hyvin olla toisilleen julmia ajoittain, henkistä kiusaamista ja leikeistä eristämistä.

Yleensä en kyllä mielestäni (ja toivottavasti!) erottele "pojat sitä" ja "tytöt tätä", nyt lipsahti... :(

APUA :o

Siis MITÄ olivat tehneet? Mille eläimille, jonkun lemmikeillekö? Kauheaa!!!

Samaa mitä on aina tehty. Meidän luokalla oli poika jolla oli lemmikki kissa. Tämä kissa sai yks kesä poikasia ja tää poika sitten pyöritti niitä poikasia hännästä kuin helikopteri.
Nykyään noi tapaukset vaan ovat julkisempia, leikataan kiinnisaaduilta kissoilta korvat pois tai sytytetään ne tuleen. Näitä on nähty nykyään todella paljon.
Ennen noita pidettiin sairaiden hekilöiden tekeminä tekoina, mutta nyt on selvinnyt että ne onkin juuri tuollaisia alle teini ikäisiä lapsia, jotka tota tekee

Näin minäkin tuota asiaa olen yrittänyt pohtia. Mahdollisimman monelta kantilta, että ei tule itse toimittua typerästi :/

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
mun mielestä normaali lapsi ei halua rääkätä eläimiä ja sillä siisti, halu vahingoittaa mitä hyvänsä puolustuskyvytöntä eläintä ei ole tervettä

Ei ole kyse onko normaali vaiko epänormaali. Onhan maalla joillakin tapana ampua kissanpentuja säkkiin tai hukuttaa ne lapsien katsellessa vierestä.
Ja toisinaan lapsi tekee itse saman, koska näkee sen ainoana ratkaisuna, koska ei kissanpentuja voi joka vuosi pois jakaa suuria määriä. Se on ihan luonnollista ja välttämätöntä.
Tuo ei toki ole rääkkäämistä, mutta silti monien mielestä julmaa.

Mä vihaan yli kaiken eläinten rääkkäämistä.
Mutta: mikäli asia on käsitelty ja lapset ymmärtäneet, pyytäneet anteeks jne. jne. Niin sillon siitä pitäis jatkaa eteenpäin eikä niin, että joka käänteessä joku muistuttaa lapsia siitä mitä tuli tehtyä. Jos siis lapset ihan oikeasti katuvat tekojaa ja ymmärtävät tehneensä väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mutta: mikäli asia on käsitelty ja lapset ymmärtäneet, pyytäneet anteeks jne. jne. Niin sillon siitä pitäis jatkaa eteenpäin eikä niin, että joka käänteessä joku muistuttaa lapsia siitä mitä tuli tehtyä. Jos siis lapset ihan oikeasti katuvat tekojaa ja ymmärtävät tehneensä väärin.

Mä luulen että eivät ymmärrä tehneensä väärin. Miten voisivatkaan ymmärtää, kun ovat kasvaneet television edessä ja sen myötä omaksuneet tietyn kuvan maailmasta.
On vaikea toisen saada ymmärtämään että se kuva on jotenkin väärä, kun toisella ei mitään muuta kuvaa ole.

mun mielestä normaali lapsi ei halua rääkätä eläimiä ja sillä siisti, halu vahingoittaa mitä hyvänsä puolustuskyvytöntä eläintä ei ole tervettä

Ei ole kyse onko normaali vaiko epänormaali. Onhan maalla joillakin tapana ampua kissanpentuja säkkiin tai hukuttaa ne lapsien katsellessa vierestä.
Ja toisinaan lapsi tekee itse saman, koska näkee sen ainoana ratkaisuna, koska ei kissanpentuja voi joka vuosi pois jakaa suuria määriä. Se on ihan luonnollista ja välttämätöntä.

Ai, kissanpentujen hukuttaminen on mielestäsi luonnollista ja välttämätöntä? Kyllä kai maalaisetkin sen verran tajuavat, että jos pentuja ei toivota, ne emokissat voi leikkauttaa, niin pentuja ei tule?
Eläinsuojelulaissa on määritelty sallitut eläinten lopetustavat, hukuttaminen tosiaankin ON eläinrääkkäystä ja kiellettyä. Sekä säkkiin ampuminen. Jos eläin lopetetaan ampumalla, sitä pitää osata ampua oikeaan kohtaan niin, että se kuolee välittömästi.

mainitsemasi tavat lopettaa kissanpennut ovat nekin eläinrääkkäystä, mutta tässä tapauksessahan mistä ap kertoi on kyse eläimistä joita on rääkätty huvin vuoksi ja ajanvietteeksi, ei siis voida verrata kkissanpoikien lopettamiseen.
Edelleen väitän että terveellä lapsella on kyllä kiinnostusta eläimiin ja niiden tekemisiin, mutta ei halua vahingoittaa niitä tieten tahtoen.
Kyllä eka-luokkalainen jo ymmärtää mitä on tekemässä, vahinko tuskin on ollut kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

olen samaa mieltä, kun asiat on sovittu ja selvitetty ne pitää unohtaa ja jatkaa eteenpäin. eikä niin, että joka välissä joku huomauttaa virheestä jonka lapsi on tehnyt. leimataanko nämä muutamat lapset nyt eläinten tappajiksi ja rääkkääjiksi koko loppuelämäksi? Ihan jokainen on tehnyt elämässään jotain väärin, ei kukaan kanna sädekehää päänsä päällä!

Tyttö tuli koulusta, luokkakaverit olivat joutuneet käydä hautaamassa siilit. Mietin itseni äidiksi tuohon tilalle, mitä jos se olisikin ollut oma lapsi?? Voi sitä järkytyksen määrää :'(
Minä en antaisi katkoa matoa tai repiä hämähäkiltä jalkoja, minusta sekin on jo sairasta |O

siis oletteko tosissanne, että lapset eivät saa hiekkalaatikolla katkoa matoa lapiolla? irrottaa hämähäkiltä jalkoja yksi kerrallaan?

Tosiaankin olen. Mitä järkeä tollaisessa on? Vahingoittaa ja tappaa ihan vaan siksi luontokappaleita, kun huvittaa tehdä niin? Minä olen opettanut omille lapsilleni, ettei edes puitten oksia katkota huvin vuoksi eikä tuhota kasveja, niilläkin on oikeus elää.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
siis oletteko tosissanne, että lapset eivät saa hiekkalaatikolla katkoa matoa lapiolla? irrottaa hämähäkiltä jalkoja yksi kerrallaan?

Tosiaankin olen. Mitä järkeä tollaisessa on? Vahingoittaa ja tappaa ihan vaan siksi luontokappaleita, kun huvittaa tehdä niin? Minä olen opettanut omille lapsilleni, ettei edes puitten oksia katkota huvin vuoksi eikä tuhota kasveja, niilläkin on oikeus elää.

eli 4v lapseni on sairas ja tuleva sekopää koska katkoi madon hiekkalaatikolla?

Antaisin leikkiä, mutta "valvotusti", eli omalla pihalla ja sanoisin napakasti että sellanen peli ei sitten vetele että elukoita, niinkuin ketään muutakaan ei kiusata.

ekaluokkalainen on vielä niin pieni ettei ymmärrä tekojensa seurauksia kunnolla, ja pienessä porukassa tyhmyys tiivistyy.
Uskon että moni meistäkin on lapsuudessaan tehnyt typeryyksiä, ihan ajattelemattomuuttaan.
Silti nämä lapset tarvitsisivat kunnon näpäytyksen ja kurinpalautuksen.

rangaistuksena voisi pitää 2viikkoa arestia ja sen jälkeen kotipihasta ei vielä pääsis useampaan viikkoon muualle leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

eli 4v lapseni on sairas ja tuleva sekopää koska katkoi madon hiekkalaatikolla?

No sitä siitä tulee, mitä kasvatetaan. Miksi et opeta hänelle, ettei ole oikein järkevää ja hyödyllistä katkoa matoa hiekkalaatikolla, ellei aio sitä syödä?