elariasiaa...kun mies ei ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis mä en ymmärrä tuota mun exää, en sitten millään. Hän on ihan kuin eri ihminen kun aiemmin, mä en tunne tuollaista tyyppiä millään tavalla :O

Oltiin 7 vuotta naimisissa ennen eroa ja meillä on nyt 4v lapsi. Erossa lapsi jäi minulle ja sain yksinhuoltajuuden. (lapsi oli 6kk kun erottiin) Mies muutti ulkomaille. (on suomalainen mies ihan nyt kaikille tiedoksi ennekun vetoatte siihen)

Elareita hän ei ole maksanut päivääkään ja saankin ne siis kelalta. pitkään hän oli "kadoksissa" eikä häntä saatu tilivelvolliseksi että nuo rahat häneltä perittäisiin. en ymmärrä kyllä miten edes mahdollista kadota tuollatavalla. jouluna ja lapsen synttäreinä on tullut pari vaatepaketti isältä, siinä se.

nyt hänet on "löydetty" ja kela on hänen kertomansa mukaan vienyt hänet oikeuteen ja tietnkin penää takaisin noita elareita. hän ei nyt vaan ymmärrä että tottakai kaikkien kohdalla menetellään samalla tavalla ei tämä ole henk.koht ajojahtia. minä olen kuulema usuttanut viranomaiset hänen peräänsä ja nyt kun mulle on annettu yksinhuoltajuus niin mitä häneltä enää vaaditaan mitään. lapsenkin olen kuulema vienyt enkä anna edes tavata. häh, tavata kyllä saa heti kun tulisi katsomaan, mutta tasan 2 kertaa on lapsensa nähnyt.

mietin vaan että onkohan se tullu hulluksi. mihin on kadonnut se mies jonka tunsin, ei hyvänen aika sentään koskaan hän ei tuollaisia kummallisuuksia horissut ennen.

nyt kiinnostaakin kuulla teiltä muilta eronneilta, mahdollisesti vielä yksinhuoltajilta, miten teidän exät on suhtautuneet elatusmaksuihin??

Huonosti :rolleyes: anna kela hoitaa asian tai käske se meetinkiin lapsenvalvojan pakeille. Meillä exä ei tule edes sinne "kun saatanan ämmät vaan juonitaan siellä häntä vastaan"

Anna pöljän olla eläkö korvaas lotkauta noille vainoharhasille puheille. Olen minäkin kuulemma lahjonu kaupungin jokaisen poliisin, sostyöntekijön sekä pari käräjäoikeuden tuomaria. On ne ihqui, exät :heart:

Huonosti :rolleyes: anna kela hoitaa asian tai käske se meetinkiin lapsenvalvojan pakeille. Meillä exä ei tule edes sinne "kun saatanan ämmät vaan juonitaan siellä häntä vastaan"

Anna pöljän olla eläkö korvaas lotkauta noille vainoharhasille puheille. Olen minäkin kuulemma lahjonu kaupungin jokaisen poliisin, sostyöntekijön sekä pari käräjäoikeuden tuomaria. On ne ihqui, exät :heart:

juu ei tuokaan lastenvalvojalle lähde kun myös kuulema kaikki on vaan häntä vastaan. ja tuohon kun uskoo itsekin että on hyvä isä kun lähettää kaksi kertaa vuodessa pari riepua lapselle,muuta ei tarvita, niin mitäpä siihen sitten sanoisi.
uskomatonta miten ihminen voi muuttua, pistää miettimään voiko tuo olla narsismia?

Mä sain yksinhuoltajuuden kun exää ei kiinnostanut yhtään. Meni muutama vuosi. No mun exä pyysi yhteishuoltajuutta takaisin, kysyin miksi sen haluaisi, niin kuulemma siks ettei tartte elatusmaksuja maksaa :laugh: Oli kyllä päivän paras vitsi

Me erotiin miehen kanssa. Kaksi lasta jotka jäi mulle asumaan, mutta siis meillä yhteishuoltajuus.
Toi elariasia onkin sitten vaikea juttu. Exä ei pysty maksamaan joten Kela maksaa, ja se perii ne sitten exältä.
Mutta siis hän on sitä mieltä että kun maksaa elarit niin ei tarvi enää maksaa mitään muuta. Esimerkiksi kun lapset on siellä, niin ei maksa ruokia eikä mitään muutakaan. Ei parturikäyntejä, vaatteita, ei mitään. Nyt ovat kesälomalla lasten kans ja jouduin antamaan rahaa, että saa lapsille ruokaa. Siis onkohan tämä yleistäkin?! Alkaa hermo mennää jatkuvaan rahan antamiseen. Ehdotin että ostan lapsille ruoat sinne, niin ei käy. Nää elarijutut on usein hankalia, valitettavasti....mun exä ainakin on tehny siitä hankalan.

Älä välitä ap. näitä tämän tyyppisiä miehiä riittää, ja joillain on ihan ihme käsityksiä elareista? Monelle tulee myös yllätyksenä se että vaikka kela maksaa elarit, ne peritään mieheltä vaikka ulosoton avulla takaisin!

Näitä lukiessa mä niin monesti kiitän, että exäni pystyy ymmärtämään tiettyjä perusjuttuja. Vaikka paskakällin tekikin toivotun ja yritetyn lapsen juuri synnyttyä. Vastuunsa lapsesta ymmärtää. Maksaa elatusapua vaikka lapsi vuoroviikoin (ymmärtää siis, että lapsi elätetään elatuskyvyn suhteessa) eikä ole koskaan valittanut rahasta. Ostaa myös lapselle kaikenlaista luokseen ja matkustelee lapsen kanssa.

Ap:ta en osaa auttaa muuta kuin sanomalla, että yhteydenpito exän kanssa minimiin. Kela hakee omia saataviaan, sinulla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. Viestitettelet exäsi kanssa vain lapseen liittyvistä asioista, muuhun sinun ei tarvitse vastata.

[QUOTE="2 lapsen äiti";28644064]Esimerkiksi kun lapset on siellä, niin ei maksa ruokia eikä mitään muutakaan. Ei parturikäyntejä, vaatteita, ei mitään. Nyt ovat kesälomalla lasten kans ja jouduin antamaan rahaa, että saa lapsille ruokaa. Ehdotin että ostan lapsille ruoat sinne, niin ei käy. [/QUOTE]

En muuten antaisi palanutta puupenniä äijälle. Käskisin sen ostaa ruoat ja tarvikkeet ja laittaa summat ylös nähdäkseen, mihin elarit riittävät ja mihin eivät. Ellei kelpaa, olkoon ottamatta lapsia.

[QUOTE="2 lapsen äiti";28644064]Me erotiin miehen kanssa. Kaksi lasta jotka jäi mulle asumaan, mutta siis meillä yhteishuoltajuus.
Toi elariasia onkin sitten vaikea juttu. Exä ei pysty maksamaan joten Kela maksaa, ja se perii ne sitten exältä.
Mutta siis hän on sitä mieltä että kun maksaa elarit niin ei tarvi enää maksaa mitään muuta. Esimerkiksi kun lapset on siellä, niin ei maksa ruokia eikä mitään muutakaan. Ei parturikäyntejä, vaatteita, ei mitään. Nyt ovat kesälomalla lasten kans ja jouduin antamaan rahaa, että saa lapsille ruokaa. Siis onkohan tämä yleistäkin?! Alkaa hermo mennää jatkuvaan rahan antamiseen. Ehdotin että ostan lapsille ruoat sinne, niin ei käy. Nää elarijutut on usein hankalia, valitettavasti....mun exä ainakin on tehny siitä hankalan.[/QUOTE]
No muuten ei tartte maksaa mitään vaatteita ja parturikäyntejä. Kyllä sä ne lapsilisällä ja omalla osuudellasi elatuksesta maksat senkin ajan. Ja sehän voi saada luonapitovähennystä elareihin jos lapset ovat tarpeeksi sen luona. Tai jos tuloja ei ole niin sossusta ehkä vähän tukea.

Mutta hitusen voi miettiä sitä etänkin osaa. Sekin joutuu pitämään isompaa asuntoa lasten tapaamisia varten, eikä sitä huomioida esim. asumistuessa.

Tapaamiskulut maksanee useimmiten lie tapaava vanhempi mutta toisinkin voi olla. Jos ette sovi asiasta keskenänne niin ei muuta kuin lastenvalvojalle laskettamaan.
Ja onhan sun velvollisuutesi tukea etän tapaamisia, ne ovat lapsen oikeus, ei etän, joten jos sun mielestä etä voi sit jättää tapaamatta kun ei ole varaa niin väärinhän se on lasta kohtaan.

[QUOTE="2 lapsen äiti";28644064]Me erotiin miehen kanssa. Kaksi lasta jotka jäi mulle asumaan, mutta siis meillä yhteishuoltajuus.
Mutta siis hän on sitä mieltä että kun maksaa elarit niin ei tarvi enää maksaa mitään muuta. Esimerkiksi kun lapset on siellä, niin ei maksa ruokia eikä mitään muutakaan. Ei parturikäyntejä, vaatteita, ei mitään. Nyt ovat kesälomalla lasten kans ja jouduin antamaan rahaa, että saa lapsille ruokaa. Siis onkohan tämä yleistäkin?! Alkaa hermo mennää jatkuvaan rahan antamiseen. Ehdotin että ostan lapsille ruoat sinne, niin ei käy. Nää elarijutut on usein hankalia, valitettavasti....mun exä ainakin on tehny siitä hankalan.[/QUOTE]

koska lähivanhempi saa elariusmaksut(joko kelalta tai etältä), kuuluu kaikki vaate- ja parturikulut lähivanhemmalle. Sensijaan etälle kuulluu ruokakulut siltä ajalta kun ovat siellä, eli sinun ei tarvitse antaa hänelle mitään rahaa, mutta vaatteet kyllä mukaan.

Oikeeasti, ei siis tarvi antaa ruokaa rahaan? Vaatteet ja kaikki muun olen antanut matkaan, hammasharjoja myöten. Se on ihan ok. Olen jopa ostanut sinne muutamia tavaroita kun exällä ei ole ollut rahaa (esim. lasten pöydän ja tuolit). Mutta tuo ruokahomma ei oikein näinkään toimi. Onko se ihan oikeaa tietoa ettei tarvi antaa rahaa ruokaan? Mistä väite on peräisin? :)

HEI HALOO NAINEN!!!!
Jos mies ei pysty maksamaan niitä elareita, menkää nyt ihmeessä tekemään lastenvalvojalle nollasopimus. Vai haluatko vain vaikeuksia miehelle?

Ok, kiitos :) Mies ei ole ollut kovin reilu mua kohtaan koskaan. Uhkaillut, käyttänyt paljon henkistä väkivaltaa jne. En halua enää hyysätä enkä päästää häntä liian helpolla, niinkuin olen aina tehnyt. Sa maksaa edes minimielarit; nekin on lastenvalvojan kanssa laskettu liian pieniksi hänen tuloihinsa nähden, mutta teki siellä selväksi, ettei maksa enempää. Joten näillä mennään.

[QUOTE="2 lapsen äiti";28644349]Oikeeasti, ei siis tarvi antaa ruokaa rahaan? Vaatteet ja kaikki muun olen antanut matkaan, hammasharjoja myöten. Se on ihan ok. Olen jopa ostanut sinne muutamia tavaroita kun exällä ei ole ollut rahaa (esim. lasten pöydän ja tuolit). Mutta tuo ruokahomma ei oikein näinkään toimi. Onko se ihan oikeaa tietoa ettei tarvi antaa rahaa ruokaan? Mistä väite on peräisin? :)[/QUOTE]

Meille lastenvalvoja sanoi juuri kk sitten että etä maksaa ne kulut mitä aiheutuu kun lapset ovat siellä.

[QUOTE="vieras";28644403]HEI HALOO NAINEN!!!!
Jos mies ei pysty maksamaan niitä elareita, menkää nyt ihmeessä tekemään lastenvalvojalle nollasopimus. Vai haluatko vain vaikeuksia miehelle?[/QUOTE]

Ei auta nollasopimus jos siellä on laskettu että miehellä on elatuskykyä.
Tai toki voi mennä tekeen mutta se rahahan on lapsen elatukseen, ei äidille.

[QUOTE="2 lapsen äiti";28644422]Ok, kiitos :) Mies ei ole ollut kovin reilu mua kohtaan koskaan. Uhkaillut, käyttänyt paljon henkistä väkivaltaa jne. En halua enää hyysätä enkä päästää häntä liian helpolla, niinkuin olen aina tehnyt. Sa maksaa edes minimielarit; nekin on lastenvalvojan kanssa laskettu liian pieniksi hänen tuloihinsa nähden, mutta teki siellä selväksi, ettei maksa enempää. Joten näillä mennään.[/QUOTE]

Idiootti. Oksettava idiootti.

[QUOTE="vieras";28644522]Idiootti. Oksettava idiootti.[/QUOTE]

Tämä tasokas daami kirjoitti, että mies ei pysty maksamaan. Siinä lienee aineksia nollasopimukseen. Toivottavasti mies tajuaa viedä asian käräjille laskentaan, mikäli näin on.

[QUOTE="vieras";28644530]Tämä tasokas daami kirjoitti, että mies ei pysty maksamaan. Siinä lienee aineksia nollasopimukseen. Toivottavasti mies tajuaa viedä asian käräjille laskentaan, mikäli näin on.[/QUOTE]

Jos lastenvalvoja on kuitenkin laskenut että löytyy elatuskykyä?

[QUOTE="vieras";28644436]Meille lastenvalvoja sanoi juuri kk sitten että etä maksaa ne kulut mitä aiheutuu kun lapset ovat siellä.[/QUOTE]
Juu niin, mutta onko sitten oikein jos tulot ovat niin pienet ettei voi pitää luona, ja sossustakin saa korkeintaan roposia lasten ruokaan, eivätkä tietysti siellä kaikkia menojakaan huomioi. Ja samaan aikaan lähi saa edelleen täydet elarit. Että sitten vaan jättää tapaamatta...

Jos oikeasti on etä on maksukyvytön niin sitä nollaratkaisua kannattaa hakea tai jotain minimin ja nollan väliltä. Sit jos on vaan maksuhaluton, niin antaa kelan vaan hakea omansa pois. Ukon exä on työtön/työkyvytön ja hänen elatuskyvyksi on laitettu 0 euroa.

Mun eksä oli sitä mieltä, että koska minä olin eroa hakenut enkä ollut avioerohakemuksessa esittänyt mitään vaatimuksia häntä kohtaan, hän ei ole velvollinen maksamaan elatusta neljästä lapsestaan. Ilmoitin hälle ihan suoraan, että jos ei tuu lastenvalvojalle, laitan samantien sitte elatusvaatimuksen käräjille. Ja niin sitte laitoin, kun mies perui päivää ennen lastenvalvoja-aikaa tulonsa. Nyt on sitte huomenna viimeinen päivä hällä vastata sihen käräjäoikeuden tiedonantoon. Luulee raukka varmaan, ettei asia etene mihinkään, jos ei vastaa....

Yhteistyössä