elopallerot -05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusinta uutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusinta uutta

Vieras
Valtteri täällä jatkaa pitkäksi venynyttä keskustelua!

Mukavaa, että teitä aktiivisia löytyy! On aina hauska lukea teidän juttuja ja kullanmurujenne kehitystä. Meille kuuluu hyvää! Yöt rauhoittuneet siitä 15 kerran herätyksestä noin viiteen ja tuntuu. että jaksaa myös itsekin nauttia vanhempainvapaasta. Kuten Jukkapoikakin sanoi laulussaan että ""valvominen se on raskasta työtä"". Allekirjoitan tämän!

Hyppykiikkukin on minulla pyörinyt mielessä, koska pikkuvesseli on varsinainen hyppyheikki! Pelottanut ehkä noi puheet länkisääristä ja varvastuksesta, joten on jäänyt hankkimatta... Ehkäpä tämäkin juuri näitä kohtuus kaikessa asioista.

Hankimme Cosmic autoistuimen, ja vielä ei ole tullut kokeiltua. Farkkuun mahtui hyvin. Esikoinen on kyseessä ja jos lisää on tulossa jossain vaiheessa, toivottavasti, niin mietinpä, miten ne kaikki istuimet mahtaakaan mahtua autoon?

Vierastamista ei näy, miten teillä? Mukava vielä jättää hoitoon omalle äidille tai anopille. Mahtaa siinä vaiheessa tulla suru puseroon, kun muksu jää huutamaan perään.

Kevättä on rinnassa kaikin puolin ja mielessä myös etelänmatkaa Välimeren alueelle kesäkuun alussa. Miten teidän matkustavaisten matkat sujuneet? Mitä jäänyt puuttumaan ja mitä kannatta pitää mielessä matkaa varatessa? Kaikki vinkit ja vihjeet tervetulleita!

Olen itse ajatellut hoitovapaalle jäämistä. Kiinnostaisi myös kuulla, miten töihin palaavat ovat hoitopaikkavalinnan suhteen tehneet. Perhepäivähoito? Päiväkoti? Ja eritysesti jatkosa, oletteko tyytyväisiä. Itsekkin on pakko jossain vaiheessa töihin palata, lainat painaa päälle...

Meillä ryömitään ja konttausasennossa huojutaan. Syöttötuolissa istuen sujuu ruokailut, mutta ilman tukea on vielä aika hataraa. Innostuin tänään tekemään omia mössöja vihanneksia ja lihaa keitellen, ja hyvin maistui. Aika paljon olen valmisruokia käyttänyt. Puuroissakin olen vaihdellen omatekemiä ja valmisjauheita syötellyt. Onko teillä jotain mausteita mukana omatekemissä mössöissä? Itse pistin sipulia mukaan, mutta kun luin esim. Semperin liharuokien sisältöä, oli mm. valkopippuria jo 5 kk eteenpäin. Aika stydiltä kuulostaa.

Mutta nyt alkaa ilta taittua jo yöhön ja taidan pikkuhiljaa vääntyä itsekin yöpuulle. Haluaisin kuitenkin teitä kaikkia kiittää mukavasta ja suvaitsevasta keskustelusta, joka meidän elomammojen kesken on ollut jo pidemmän aikaa! Rauhallisia öitä kaikille ja niille, joilla valvomisa riittää, koittakaa kestää! Olemme mieheni kanssa lohduttautuneet sillä, että kunhan koulunkäynti alkaa, se viimein loppuu...

No mä voisin tämän tulla korkkaamaan. Jäi tuohon edelliseen kirjoittamiset vähiin, kun on viimeiset kaksi viikkoa sairastettu Helmin kanssa. Kohtuusitkeää on tämä flunssa, täytyy sanoa.
Helmiä käytettiin viime perjantaina lääkärissä ja hän sai antibioottikuurin + nasol-tipat. Kuumetta on ollu (Helmillä) viime torstaista asti joka päivä, et suppojakin on saanu menemään ihan kiitettävästi. Ihan pirteä on tyttö kyllä, jota täytyy kyllä ihmetellä. Mulla kun ei ole kuin tämä räkätauti ja tuntuu ettei jaksa mitään...
Meillä Helmi jo konttaa, tänään päätti ensimmäisen kerran lähteä tuosta olohuoneesta vähän tutkimusmatkalle ja konttaili eteiseen tutkimaan paikkoja :)
Pitäisi hommata se ""turvakypärä"" tytölle päähän, kun on alkanu istuskella ja ne päättyy yleensä jonkunlaiseen muksahdukseen, ettei sit satuttaisi päätään.
Meillä ei ole vielä turvaistuinta, ollaan ostamassa mun sukulaisilta käytettyä, pitäis vaan käydä sovittamassa, et sopii varmasti tuonne meidän mazdaamme kyseinen malli.
Kiinteitä oon ruvennu nyt enemmälti maistattamaan, kun se puoli vuotta tuli täyteen. Tai sieltä viiden kuukauden iästä alettiin syödä puuroa ja nyt sit pottua, maissia, parsaa, sekä hedelmiä. Porkkana aiheutti vähän reaktiota, joten se on nyt tauolla jonkun aikaa.
Viime viikolla käytiin neuvolassa (Helmi tuolloin 6,5 kk) ja pituutta on nyt 65 cm ja painoa 7 650 g.
Valtteri kyseli töihin menosta/hoitovapaasta..
Mä olen lähdössä töihin kesäkuun alkupuolella, kun äp-loma loppuu. Mies hoitaa Helmiä kesän yli ja syksyllä hän palaa opiskelujen pariin, mä pidän siinä kesälomani ja lokakuun alusta Helmin pitäisi sit siirtyä, en tiedä vielä minne, hoitoon.
Ehkä ryhmäperhepäivähoitoon..
Hoh, kun tuo kello on jo paljon, pitäis käydä nukkumaan, kun nuo yöt on viimeaikoina menneet vähän niin ja näin ja Helmillä on yöunet lyhentyneet tosi paljon.
Nukkumaan käy n. klo 23 ja aiemmin, kun noustiin ylös 10-11 välillä, niin nykyään sit jo 7-8 välillä.. Tosin mä aina vetkutan sitä nousemista ja Helmi touhuilee sit pinniksessä omiaan, niin kauan kuin vain suinkin siellä aina viihtyy.. Saa vähän lisäminuutteja silmäluomien lepuuttamiseen :)

Marke taisi kysellä vanhassa ketjussa sitä hyppykiikku-suositusta? Valtterihan jo siitä kirjoittelikin, että kiikut on olleet vähän epäsuosiossa, kun liika käyttö voi aiheuttaa varvistusta / länkisäärisyyttä, täälläkin oli siitä pitkä ketju aiemmin. No, kaikkea tosiaan kohtuudella! Tärkeintä on säätää kiikku oikealle korkeudelle (Emmassa ainakin tuli ohjeet mukaan) ja säädellä vähän siinä oloa. Eiköhän se ole vähän sama juttu kun että sittereissä istuttamista pitää vältellä?

Mausteita meillä käytetään paljon, joten olen jo Paulinkin ruokiin niitä laittanut (basilikaa, tilliä, paprikaa...). Ostin viikonloppuna 8-kuisen ruokia mökille, kun nuo 5-kuisen on ihan älyttömän mössöisiä. Noista purkkiruoista tuli Paulille punaiset posket! Luulen, että punaposkisuus liittyy meillä mausteisiin / uusiin ruokiin (nyt on uutena kala). Ei taida olla edes allergiaa, vaan ylipäätään uuteen makuun / aineeseen tottumista?

Valtteri, me oltiin samoilla seuduilla reissussa kaksi viikkoa jo tammikuussa ja tosi hyvin meni, nyt olisi varmaan työläämpää kun poika painaa enemmän! Kevyet ja pienet matkarattaat on varmaan hyvä ottaa mukaan kun rintareppu lienee jo liian pieni? Meillä oli tosin ihan tukevat matkarattaat mukana, kun Pauli nukkui yötkin niissä (sai makuuasentoon). Mitäpä mukaan tarvitsisi? Yllättävästi vauvanruokavalikoimat oli ainakin meidän kohteessa aika pienet, joten ehkä omia ruokapurkkeja jokunen mukaan? Nestemäistä Panadolia myös koneeseen eikä ruumaan... Hellehattu jouduttiin ostamaan perillä. Itkuhälyttimellekin oli käyttöä, vaikka toisin luultiin. Torkkupeitto oli ihan ykkönen (mm. koneeseen ja kentille on hankala pukea pikkuinen järkevästi). Niin ja koneesta kannattaa etukäteen & mahd. ajoissa kentällä pyytää lapsiystävälliset paikat, me saatiin tingattua paikat, joissa oli mahdollisimman iso jalkatila. No tulipas tekstiä, nyt töihin mars... Rentoa päivänjatkoa!

Aah, hieman paremmin nukkui poitsu viime yönä, neljä kertaa heräsi itkeskelemään. Päiväunet on tänään olleet taas lyhyitä torkkuja, kun oli kaikenlaista kaupassa käyntiä sun muuta, mitkä häiritsivät päivärytmiä.

Minä en meinaa sitä hyppykiikkua hankkia, ei kai se mikään hirveä menetys lapselle ole? Kunhan oppii istumaan, niin taaperokärryn ajattelin ostaa, näin yhdellä tutun lapsen sellaisen, ja se oli niin hauskan näköistä, kun lapsen iskä ajelutti poikaansa pitkin kämppää =)

Poitsu vierastaa satunnaisesti joitain ihmisiä. Minun mielestä tummahiuksisia. Itse olen blondi ja miehelläkään ei ole hirveän tummat hiukset, että näyttääköhän sen takia tummahiuksiset niin oudoilta, en tiedä.

Minä olen maustanut omatekoisia sörsseleitä pääraaka-aineesta riippuen esim. basilikalla, oreganolla, tillillä, persiljalla, ruohosipulilla, tomaattisoseella ja meiramilla.
Eilen ostin ekaa kertaa sellaista kaupan alk. 8kk sosetta, Makaronia ja jauhelihakastiketta. Tänään annoin sitä, vähän piti haarukalla painella isoimpia palasia, että varmemmin kelpaa. Poitsu tykkäsi! Tosi nihkeästi on nimittäin lihasoseet kelvanneet muuten, mutta ilmeisesti tuossa oli jo enemmän makua pikku-pojankin makunystyröille! No, samainen ruokalaji on kyllä isänsäkin suosikki, siis pastaa ja jauhelihakastiketta, että ehkä se on ""sukuvika"".

Jassoo, täytyy mennä pelastamaan poika sohvan takaa...

Ulpu

Hyppykiikusta ollut keskustelua... me saatiin semmonen kierrosta suksulaisilta ja eilen sitten asennettiin, meidän neiti kyllä tykkäs olla siinä. Kyllä kai sitä kohtuudella voi käyttää.

Hoitopaikkana olen ittekseni miettinyt päiväkotia tai perhepäivähoitajaa.. tarkotus olis olla kotona ens elokuuhun asti, tai mieluusti ens tammikuuhun, mut sitten täytyy kyllä alkaa jo kiristään vyötä ;) asuntolaina ku tosiaan täälläki painaa päälle.

Viime yönä neiti taas heräili koko ajan, taitaa tulla hampaita lisää...

Turvaistuimista vielä, kun olen nyt oikein alkanut tutkimaan testituloksia... riippuu vähän testaajasta mikä istuin vie voiton, Autoliiton sivuilla oli vertailua, vauvalehdessä, ja kuulemma tekniikan maailmassakin. Kun niitä tutkiskelin tulin siihen tulokseen et hommataan se istuin missä neidin paras istua, ja joka mahtuu meidän autoon, ja tistysti et turvallisuustestit tehty. Voisko sanoa et tieto lisää tuskaa =) liikaa siltikin noita vaihtoehtoja..

Täytyy lähteä pyykkämään, hyvää päivän jatkoa kaikille!

Huh huh, äitiä väsyttää. Pauli heräili yöllä tunnin välein tutittelua vaatimaan. Onneksi isukki hoiti puolet heräilyistä. Ja kuudelta ylös... Mahtaakohan tulla vihdoin niitä hampaita. Eilen olivat joutuneet ottamaan Panadolia päivällää kun pikkuinen huusi suoraa huutoa pari tuntia. Onkos teillä muilla ottanut näin koville hampaat vai onkohan tuo jotain ihan muuta?

Itse asiassa piti kyselemäni teiltä, mitä mahd. neuvolasta sanottiin maidon määrästä? Imetän vielä poikaa max. 4 kertaa päivä ja olen ihan pihalla paljonko maitoa pitäisi vielä lisäksi antaa. Mites teillä muilla?

Paras yö poitsulla varmaan kuukauteen! Yöllisiä heräämisiä oli vain 3 ja pisin yhtämittainen unipätkä oli reilut 4 tuntia. Olo on itselläkin nyt paljon levänneempi kuin pitkään aikaan. Ei passaa liikaa hehkuttaa, kun seuraava yö voi taas olla ihan erilainen...

Meillä menee tuttelia jotain 5-7dl päivässä. Joskus kun pitää antaa unimaitoa, kun ei uni muuten tule, niin määrä vrk-määrä on lähempänä tuota 7 desiä. Keskiarvo on varmaan 6dl.

Minulla ei ole työsopimusta entiseen työpaikkaani, joten jään kotiin joko a)elokuun loppuun ainakin, tai b) siihen asti, kunnes työkkäristä työntävät jonnekin kurssille tai töihin, tai c) niin kauaksi aikaa, kunnes saan töitä...
pääsen 90% todennäköisyydellä takaisin entiseen työpaikkaani heti, kun haluan. Kyseessä on kuitenkin ""vain"" osa-aikainen työ, joten etsiskelem kesän kuluessa kyllä muuta, jos vain löytyy. Toisaalta, osa-aikainen työ kyllä sopisi minulle tässä elämän vaiheessa ihan hyvin, saisinpahan olla kotona poitsun kanssa enemmän.
Jahka se aika koittaa, niin varmaan vien poitsun perhepäivähoitoon. Täkäläiset päiväkodit ovat auki vain klo 17.15 asti muistaakseni, joten minun työaikoihini nähden se ei riitä.

Meillä poitsu muuten osaa jollainlailla jo vilkuttaa. Olen opettanut sitä intensiivisesti aina, kun joku on ollut lähdössä tai ollaan itse jostain lähdetty, ja nyt on muutamana päivänä poitsu itse alkanut kättä heiluttaa, kun on sanottu että hei-hei. Hellyttävän näköistä...

Mutta eipäs muuta tällä kertaa.
Ulpu+poitsu

Ihanaa, kohtalotovereita! Meilläkään ei viime yönä nukuttu eikä kyllä nukuttu eilen kunnolla päikkäreitäkään. Ja huutoakin eiliseen päivään mahtui. Katsoin suuhun ja yläkulmahammas kuultaa hieman. Jospa se kohta puhkeaisi ja Martankin olo paranisi!

Minäkin olen pohtinut tuota maitomäärää. Soseita menee noin purkillinen, minkä jälkeen maito ei enää oikein maistu. Ruoan jälkeen imee vain toisesta rinnasta. Imetän noin 6 kertaa vuorokaudessa. Lisäksi Martta saa kyllä velliä 2 dl iltaisin, että kai sitä maitoa ihan riittävästi saa.

Puolivuotisneuvolassakin käytiin ja mitat oli 6310 g ja 63,5 cm.

Meilläkin on hyppykiikku ja pidetään Marttaa siinä pieniä hetkiä. Itsekin olen sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. Martta ei vielä istu tuettunakaan hyvin, joten syöttötuoli on vielä nurkassa käyttämättömänä. Taaksepäin työntää itseään pitkin lattioita ja konttausasentoon nousee, mutta ei osaa siinä asennossa liikkua.

Minullakaan ei ole työpaikkaa, johon palata. Aionkin jäädä työttömäksi ja ruveta etsimään töitä syksyllä. Meikäläisen alalla kun ei sijaisia palkata kesäaikaan, niin aika varmasti saan olla koko kesän kotona rauhassa.

Minsku on vähentänyt radikaalisti tissin imemistä kiinteiden aloittamisen jälkeen. Tyttö syö nykyään keskimäärin neljä kertaa vuorokaudessa tissiä. Maitoa tulee yli äyräiden, joten siitä se ei ole kiinni. Olen kokeillut ajoittaa tissittelyä ennen tai jälkeen ruokailun tai jonnekin välimaastoon, mutta mikään ei tunnu tepsivän. Ruoka sen sijaan maistuu. Kaikki syödään, mitä tarjotaan. Miten teillä muilla, jääkö ruokaa lautaselle?

Ihottumaläiskät ovat levinneet vatsasta myös jalkoihin. Annoin hydrokortisonivoidetta ensiavuksi ja se rauhoittikin kutinaa. Kokeilen myös maitohappobakteerivalmistetta, koska se on tepsinyt joillakin atooppiseen ihottumaan. Toivottavasti auttaa.

Meillä tyttö on myös huomannut, että sängyssä voi tehdä kaikkea muutakin kuin nukkua. Herättyään Minsku kääntyy vatsalleen ja kurkkii pinnasuojan reunan yli, näkyykö äitiä viereisessä sängyssä. Selällään neiti nostaa kädellään pinnasuojusta ja tirskahtelee, jos näkee äidin vieressä. Eilen Minsku oppi vetämään sängyn kulmassa roikkuvan soittorasian päälle.

Puhetta tulee solkenaan. Tänään kuulosti jo kuin siinä olisi lauseita, eikä pelkästää samaa toistoa.

Heipsan!

Joku aiemmassa ketjussa kyseli niistä poskien punaisista läikistä, ei kai sen aina tarvi allergiaa olla, mutta kyllä meillä tuo porkkanalakko asiaan lopulta auttoi. Eivät oo posket enää yhtään niin ""karrella"". Aion kyllä jatkossa antaa porkkanaa, mutta en vain niin tiheästi kuin ennen (saatoin nimittäin antaa molemmillakin pääaterioilla tai monta päivää putkeen...). Uskoisin, että sillai ihan ok, koska eihän Niilollekaan mitään muita oireita tullu kuin nuo posket. Ja on ne posket muutenkin kans semmoset verisuonet pinnassa niinku kuulu olevan monella muullakin, ne punaset karrella olevat pyörykät vaan tuli ekstrana:).

Ihana nimike tuo *pallerot*, sillä varsinaisia palleroitahan nämä nyt juurikin ovat! Meillä on myös opittu sängyn monipuolisempi käyttö ja siellä ollaan useimmiten herättyä pää jalkopäässä, tai vähän poikittain ja aina mahallaan. Tutkii silmä kovana pehmolelujaan, joita on muutama sängyssä ja soittorasia soi myös täällä. Hupaisaa. Ja vaikka aamulla oisit tosi väsynyt, niin poika on kyllä aina niin hangon keksiä parilla hampaalla varustettuna aamuisin, että eihän siinä voi kuin hymyillä takasin. Herttasta!

Meillä on ollu jo pidempään syöttötuoli käytössä, mutta en mäkään lattialle vielä uskalla yksin jättää istuun, kaatuu siitä vielä ihan suorin vartaloin jos on kaatuakseen. Pysyy kyllä aika pitkiäkin aikoja ihan hyvin, mutta jos tulee jotain äkillistä, niin sit menee tasapaino kyllä. Pari kertaa on kyllä kaatunutkin niin että pää kolisee ja sitten tietty pelästynyt, joten tarkkana saa vielä olla.

Myöskään konttaus ei suju, joskin luulen, että poitsu taitaa ruveta suoraan karhunkävelyyn, semmosia punnerrusliikkeitä se vaan tekee kymmeniä kertoja päivittäin, että on pelkästään kämmenien ja varpaiden varassa, pylly nousee ylemmäs ja ylemmäs, jolloin vartalo muodostuu kolmiomaiseksi. Hassun näköistä seurata. Kohta nää lapset kuulkaa menee jo rippikouluun, aika suorastaan lentää...:)

Ihania kevätpäiviä kaikille!

Heips!Meilläkin ollut pari hieman levotonta yötä.Tuli taas muistutus,että mitä se on kun ei saakaan ihan rauhassa nukkua.Ajattelin että vois johtuu uuden opettelusta,koittaa nimittäin oppia konttaamaan.Nousee konttausasentoon,mutta ei pääse vielä liikkeelle.Taitaa jäädä ryömiminen kokonaan väliin.Tai sitten hampaita lisää?Tiedä noista.Sängystä tytön löytää kans aamuisin mitä kummallisimmista asennoista.Yleensä istumasta tai pää jalkopäässä ja vatsallaan. Meille neuvolantäti itse otti puheeksi,että hyppykiikku olis nyt hauska juttu,kun ottaa jaloilleen jo niin hyvin,mutta pieniä aikoja kerrallaan.Öitä pallerot ja äidit!

Oooo... meillä nukuttiin läpi yön ILMAN TUTTIA ja syöpöttelyä, 22.00-07.30. Ihan outoa.

Joku kyseli aiemmin vierastamisesta, meillä se on ollut satunnaista, mutta nyt tullut vähän voimakkaampana. Äitiäni tuo ei vierasta, kun on siellä paljon hoidossa, mutta muiden sylissä tulee ihan itku, vaikka muuten on niin naureskeleva ja hyväntuulinen. Menee kyllä nopeasti ohi, kun tullaan tutuiksi äidin olan takaa, että ei haittaa.

Ihanaa täällä kans hyvin nukuttu viime yö pitkästä aikaa, Sara nukkui 23.00-07.00 jippii!! ehkä ens yö sitten taas valvotaan..

Täällä tuli porkkanasta kans aivan hehkuvanpunaiset posket, samoin omenasta.
Sara syö yleensä aamupäivällä 1/2-1prk kasviksia ja perunaa, välipalalla 1prk hedelmä-tai marjasosetta, iltapäivällä 1/2-1prk lihaperunasosetta ja illalla 1-2dl velliä. Imetän yli neljä kertaa päivässä, vaihtelee, joten lisämaitoa en ole antanut, vettä olen koittanut nyt tarjota nokkamukista mut ne purskutetaan ulos. Hyvä ruokahalu neidillä, puolivuotiaana mitat 69,5cm 7,400kg, mut nyt neidillä ikää jo kohta 7kk.

Nukkumatti oli tainnut vierailla monessa kodissa =)
Meilläkin poitsu nukkui klo 21-03.30 jolloin pikku itku, tutilla rauhoittui oitis, sitten taas unta klo 8.15 asti... Tietty aamulla meinsi herätä jo klo 7 maissa, mutta onneksi sain nukuteltua viereeni vielä reiluksi tunniksi. Sai vähän äiskäkin lyhennettyä univelkaansa!
Pidetään peukkuja, että nämä yölliset itkut ja heräilyt alkais mennä ohi!

Kuulostaapa kivalta, että jotkut ovat saaneet nukkua ihan kokonaisia öitä putkeen. Meillä ei sellaista ihmettä vielä ole tapahtunut. Viime yönä sain silti nukuttua tarpeeksi, sillä menin jo yhdeksältä nukkumaan (Minsku meni seitsemältä). Aamulla herättiin seitsemältä.

Minsku istuu jo pitkiä aikoja ilman tukea, mutta satunnaisten kellahdusten varalta levitän edelleen ympärille paksun huovan. Näin on vältytty itkuilta, kun pää ei kopsahda kovaan lattiaan.

Meillä on tällä viikolla havaittu uusi jännä ilmiö aina kun mies on hoitanut tyttöä ja minä olen ollut pidempään poissa näköpiiristä. Heti kun Minsku näkee minut, alkaa kova parku, vaikka isän kanssa olisi juuri leikitty ihan iloisesti. Rauhoitteluun kelpaa vain äidin syli. Onkohan tämä ensimmäinen oire äitiriippuvuudesta. En voi puhua tai näyttää naamaani, jos mies esim. syöttää Minskua, ettei homma mene plörinäksi.

Jokos te olette siirtyneet rattaisiin, vai vieläkö vaunut on käytössä. Meidän yhdeksän kilon keijukainen ei kohta enää mahdu vaunukoppaan, mutta en haluaisi siirtyä rattaisiin vielä näin kylmillä ilmoilla. Kerran Minsku istua tönötti vaunuissaan kauppakeskuksessa ja kerran testasimme matkarattaita, mutta eivät toimineet näin pienellä hyvin. Syöttötuolissa istuminen sujuu mallikkaasti.

Huomenna lähdetään mummolakierrokselle. Isovanhempia Minsku näkee vain kerran kuussa tai harvemmin, kun he asuvat valitettavan kaukana. Myös mummot ja papat ovat kovasti ikävissään pitkän valimatkan takia.

Aurinkoista mieltä kaikille elokuulaisille!

Mitä tarkoitit Sinda rattailla? Yhdistelmien muuttamista rataskäyttöön vai joitain erillisiä rattaita? Meidän vaunuissa siitä pehmeästä kantokopasta sai vielä semmosen ""välimallin"" eli kun otti ne kovikkeet pois, jäljelle jäi semmonen pehmeä pussi, jolloin selkänojaa kuitenkin voi siis hyvin säätää, mutta on jotain vällyä välissä eikä tarvi lasta laittaa pelkälle ratasosalle (uskoisin, että aika monessa mallissa samoin, mielestäni kätevä, tajusin oikeastaan vasta otettuani käyttöön). Kovan kantokopan kanssa on varmaan eri juttu tietty...

Mä en kyl ymmärrä miks meidän levottomat yöt jatkuu, tuli mieleen, että annankohan sittenkin liian vähän maitoa. Osa porukasta tuossa yllä pohtikin noita maitomääriä ja kun niitä lueskelin, niin rupesin itekin tänään oikein merkkaan ylös, että miten paljon sitä nyt sitte menee. Oon antanu rintaa vielä aika paljon, mut tulin vaan aatelleeks, että jospa sieltä ei tuukaan sit enää tarpeeks, vaikka ei poika mielestäni rinnan jälkeen jää levottomaks, mutta ehkäpä on saanut sit juuri ja juuri sen verran, ettei rutise enempää. Tänään oon nyt antanu rinnan peräänki vielä kokeeks lisämaitoa, ja kyllähän tuo on kelvannut. Katsotaan siis, vaikuttaako yöuniin... Voihan toki olla hampaitakin tms. kehitykseen liittyvää, mutta kun aiemmin on aina nukkunut niin hyvin, niin ihmetyttää, kun se nyt tuntuu olevan lähes jokaöistä.

Vierastamisesta vielä, että Niilo tuntuu väsyneenä vierastavan erityisesti miehiä, jopa vaariaan (jolle oli kai kova pala:). Ei kuitenkaan aina, joten olen liittänyt sen väsymiseen, jolloin vieraammat kasvot sitten pelottavat hieman. Suu menee kyllä niin mutruun ja surkea itku tulee yleensä päälle, että on niin säälittävän näköistäkin, pikku reppana. Onneksi äidin tai iskän syli yleensä auttaa.

Upea päivä taas, pitäis varmaan mennä pihalle!

Upsileijaa...

Ei ne yöt aina samanlaisia ole, viime yönä kello 1 pinniksen pohjalta huhuili pieni virkeä ja hyväntuulinen poika. Ei nukahtanut kun äidin kainaloon klo 3...

Ai Tilda ehtikin viestiä ennen kuin nostin ketjua. Oli pakko vielä palata kertomaan, että ollaan koitettu lopettaa yösyöttöä ja kun poju heräsi yhdeltä, yritin pitkään tarjota vain silitystä ja tuttia. Tunnin jälkeen hermostuin ja potkaisin avokkini vuorostaan tutittelemaan. Tämä örähti ja lähti lämmittämään Tuttelia (!) kun kerran rintamaitoa ei saa antaa. Häh? Oli vähän kommunikointivaikeuksia keskellä yötä... No Pauli sai rintamaitoa ja nukkui suloisesti loppuyön taistelevien vanhempien välissä :).

äkkiä kertoon, että oli vain yksi herätys yöllä, ja sekin oli vain nopea tutin laitto paikoilleen (on ruvennu huolimaan sitä öisin). Eli oiskohan poika kuitenkin ollut nälissään aiemmin. vaikka ei kyllä poskista ja muista makkaroista päätellen uskoisi. ehkä nyt nopeassa kehitysvaiheessa oleva sit vain tarvii enempi maitoa. tai ehkä kaikki oli vain sattumaa ja ensi yönä noustaan taas useampia kertoja. joka tapauksessa en kuitenkaan syöttänyt (meillähän on jo 3-kuisesta nukuttu nuo yöt ja yösyötöt ollu jo pitkään pois paitsi nyt sitte tuli takas näiden levottomien öiden takia, ku sillä sain pojan rauhottuun).

oliks täällä muita vauvauimareita? miten on menny? niilo on vasta nyt ruvennu enemmän nauttiin koko hommasta (ei se nyt itkenykään altaassa oo, mut vähän totinen ehkä ollut), nyt naureskeleekin jo ja kovasti polskuttelee. Sukelluksetkin on sujuneet hyvin. nyt poika vetelee sikeitä, niinkuin aina uinnin jälkeen. taitaa olla raskasta tuo pulikointi...:)

Hei elopalleroiden äipät!!!

Enpä ole päässyt taas kirjoittelemaan aikoihin edelleenkin syystä että ei ole enää kotona konetta. Nyt on taas asiaa.

Eli meillä on nyt vissin imetys loppu. Santeri ei huoli ollenkaa. Silloin kun hampaita tuli oli hiukan lakkoilua, mutta nyt imetysasennon muutoskaan auta. Muutama päivä mennyt ilman tisua. Ihan hyväntuulinen poika silti. Vähän nyt huolestuttaa toi nesteen saanti, kun ei oikein mene korvike alas. Vettä annan myös. Kysyin neuvolasta, että paljonko pitää tämän ikäisellä saada nestettä niin sanoi et 500-800ml/vrk. Osa nesteestä tulee ruoan mukana.

Meille on sanottu neuvolassa et kun kiinteää ruokaa antaa, niin maidon tarve vähenee vähitellen. jos lapsi vaikuttaa nälkäiseltä, kannattaa antaa soseita ennen mitä maitoa. Santeri syö kyllä tosi isoja annoksia ruokaa 5 kertaa päivässä, mutta silti kehotti lisäämään ruoan määrää, että yöunet paranee. Oon kyllä huomannu auttavan. Ei meillä silti nukuta kaikkia öitä hyvin.

7kk neuvolassa Santerin mitat oli 7630g ja 71,5cm. Painoa tuli lisää edelliseltä kuulta vain 330g.Ryömitä ei vielä. Kovasti ois halu, mut ei ole vielä hiffannut tekniikkaa oikein. Kyllä se napansa ympäri pyörii. Istuu jonkin verran ilman tukea, mutta olen itse ollut tähän asti vieressä varmistamassa. Hoksasi kerran, kun istutin vaunuun omien kotihommien ajaksi, että täältä korkeammalta on hauska pudottaa leluja lattialle. Ja äiti nostaa.... ja nostaa.. ja nostaa.

Töihin paluu mulla on 8.5. Santeri menee perhepäivähoitoon osaksi päivää. Miehellä 2-vuorotyö, niin vähän helpottaa hoitotilannetta. Itsekin voi järkätä työaikoja. Nyt heipat ja kotiin miesten luo!!!

*Äiti hehkuttaen*: Niilo oppi viime torstaina ryömiin!!! Ja vielä isomummon ja -vaarin läsnäollessa! Ei vielä harrasta sitä koko aikaa, on varmaan vielä hieman raskasta, mutta tuosta torstaista oikeastaan joka päivä taito on pikkuhiljaa lisääntynyt ja nyt tosiaan sit pitää katsoa, mihin poika suuntaa. Kauas ei mene mihinkään toisiin huoneisiin, mutta eilenkin viihtyi omissa touhuissaan liikkuen lattialla oikeastaan koko sen tanssiohjelman ajan!!! (kauhea äiti ja isä kun ovat jääneet siihen koukkuun).

Pottu ja liha sen sijaan jostain syystä ovat nyt tökkineet, tiedä häntä sitten miksi. Tänään aattelin antaa vaihteeksi bataattia lihan kans, josko sitten maistusi paremmin. En tiedä voisiko poika protestoida, kun on paloja joukossa, mutta on hän saanut isompia paloja jo aikaisemminkin, joten ei luulis, että siitä johtuis, mutta en oikein keksi muutakaan. Vai voisko tän ikänen muka jo kyllästyä perunaan? Periaatteessahan sitä syö aikuinenkin lähes joka päivä. Vai syökö...?

Moi!

Tilda kyseli vauvauimareita. Meillä on yksi. Akseli on tykännyt uimisesta: alussa oli vähän omissa oloissaan, mutta sittemmin on innostunut läiskyttelemään vettä käsillä ja jaloilla ja naureskeleekin. Mutta sukeltaminen vähän itketti aluksi. Se oli aika jännä, että ensin Akseli innoissaan läikytteli vettä kaikkien muidenkin päälle, mutta kun tuli vähänkin puhe sukeltamisesta, niin jo alkoi alahuuli väpättää. Mutta ilmeisesti meissä sukelluttajissa oli vika, koska sen jälkeen, kun ohjaaja sukellutti pari kertaa, Akseli ei ole ollut moksiskaan pinnan alle pujahteluista.

Blääääähhhh, meillä oli nyt sitten taas levoton yö. Voi... tekis mieli kirota. Poitsu heräili itkemään kymmenkunta kertaa, joten melko vähäisiksi jäi tämän mamman unet. Aamulla kuitenkin noustiin ihan normaaliin aikaan kahdeksan kieppeillä.
Nyt on poitsu päikkäreillä, otti jo lyhyet unet aamupäivällä, mutta nyt nukkuu ulkona ja toivottavasti piiitkääään. Oli niin kiukkuinen koko aamun, että kylläpä kysyttiin sitä kuuluisaa äidin pitkää pinnaa.

Nyt ei oikein juttu luista, pää tuntuu ihan tyhjältä, ehkä se onkin =D
Täytyy kirjoitella paremmalla tuulella lisää.

Haa, kohtalotoveri. Paulikin heräsi neljältä (!) eikä suostunut nukkumaan ennen viittä. Ja nyt taas väsyttää. Viikonloppuna nähtiin muita pieniä, joten taisi reppana rasittua muiden touhotusta seuratessa. Ja räkä lensi taas lasten leikeissä, joten täytyy koputtaa puuta...

Mites te jotka ostitte sen kiikun lapsukaisille, onko teidän vaavit tajunneet sitä? Pauli roikkuu siinä jotenkin hölmistyneenä ja rupeaa aika pian itkemään. Että se siitä riemusta... Alkuun kyllä hekotteli siinä. Sitä paitsi poju on nyt niin tuhdissa kunnossa, että kiikun kangas nitisee liitoksistaan ja käy kohta ahtaaksi jos ei tuo hoikistu :) Täytyy vielä pari kertaa koittaa, mutta sitten saa jäädä komeroon tuo härveli. Sinne meni 40 euroa...

Vitsi mitä valitusta, täytyy varmaan koittaa saada ensi yönä unta :). Sain sunnuntaina tosin ihanan yllärin, kun pojat heräsivät keskenään ja vetelin sikeitä kymmeneen (!). Suosittelen lämpimästi.

Sympatiani kaikille huonosti nukkuneille! Meidän pikkumies on pikkuhiljaa alkanut parantaa yöuniaan, viimeyönä herätykset yhdeksän maissa nukahtamisen jälkeen vain klo 2 ja klo 6.30, 7.30 annoin maitoa ja ylös! Mutta senverran arvoituksellisia yöt vielä ovat, ettei tässä mitään juhlia vielä pidetä... Mutta siltikin :-))))))) Ehkäpä ne 15 kerran yöt ovat ainakin hetkeksi takana. Katsotaan sitten taas uudemman kerran, kun opitaan seisomaan...

Meillä aamuisin kohkaaminen on hupaisaa seurattavaa. Herra kääntyy vatsalleen ja pinniksen jalkopäästä kun näkyy vanhempien sänky, ryömii sinnepäähän huhuilemaan, että ylös laiskamadot!

Joku tässä kirjoitteli, että itkuun parahdetaan, kun äiti palaa takaisin. Meillä myös tällainen ilmiö tullut kuvioihin. Isin kanssa leikit sujuneet ja touhut hyväntuulisina, mutta kun itse palaan takaisin kyläreissuiltä, pääsee pojalta itku ja syliin olisi päästävä. Mummolassakin, kun lähdin itse asioille, niin takaisin palatessani pelkkä ääneni eteisestä aiheutti heti saman reaktion.

Ryömintä edelleen vauhdikasta, mutta kontallaankin huojuminen varsinkin juuri herättyään on osoittautunut huviksi. Samoin vanhempien sängyssä peuhaaminen on mieleistä. Pyörii ympäri, nostaa peppua ylös ja taas kaatuu... ja naurattaa!

Yhteistyössä