Nimenomaan lapsille lukeminen on tärkeää. Kehittää kielellisiä valmiuksia, kehittää ajattelua ja mielikuvitusta. Elokuvat ja tv ovat melkoisen valmiiksipureskeltua kamaa, joten jos lapsi on pelkästään ns. audiovisuaalisen tarjonnan varassa, niin hän menettää paljon. Uskoisin, että lapsen lukemisella on suora korrelaatio siihen, miten hän menestyy opinnoissaan.
Itse luin lapsena ja nuorena melkoisen paljon kirjoja (ainakin pojaksi). Aikuisiässä tuo kyllä väheni, mutta nyt olen löytänyt kirjat uudelleen. Lukeminen ei ole minulle erityisen vaivatonta, joten on niitä kirjoja keskenkin jäänyt. Joskus pyrin lukemaan klassikoita, koska pääosin niissä on oikeasti jotain ainutlaatuista. Kaikki klassikot eiväy kyllä ole minulle auenneet. Toki sitten kevyempää myös.
Lukeminen ja koulutustaso varmasti korreloivat jonkun verran, mutta tunnen paljon yliopisto/korkeakouluihmisiä, jotka eivät ole koskaan lukeneet paljoa (jos lainkaan), siis opintokirjojen lisäksi. Näin on etenkin luonnontieteiden ja tekniikan opiskelijoiden keskuudessa. Silti tunnen myös paljon humanisteja, jotka eivät ole paljoa lukeneet opintojen lisäksi. Ja sekin vähä sitä kevyempää osastoa. Tuo on joskus vähän hassua. Ihan kuin Sibelius-Akatemiassa opiskeleva kuuntelisi kotona pelkästään humppaa.
Paljon täällä sanotaan, että mies lukee tietokirjaja tms. Se on silti ihan eri asia lukea proosaa. Täälläkin on muutama maininnut, että miksi lukea kun voi katsoa leffan. No en ala tästä peistä vääntämään, mutta se nyt on vaan pikkasen eri asia. Ja voihan sitä tehdä molemmatkin.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jos ei lukeminen nappaa, niin ei se millään asian jalustalle nostamisella siitä parane. Silti sanoisin niin, että lapsella on luontaisesti suuri mielenkiinto asioihin. Tuossa vaiheessa aikuisella on mahdollisuus vaikuttaa hänen valintoihin. Eli laitetaanko aina pyörimään joku DVD vai annetaanko mahdollisuus sukeltaa kirjojen maailmaan. Kehottaisin tosiaan kaivamaan tutkimuksia lukemisen hyödyllisyydestä (enkä tarkoita nyt sitä että tankataan tietosanakirjasta Karibian meren valtioita) moneenkin asiaan. Etenkin lapsuudessa alkaneen lukemisen.