En ylipaataan ymmarra miksi naistenpaivaa vietetaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria Mundi

Aktiivinen jäsen
25.10.2004
3 333
17
38
Tai vietetaan ja vietetaan - miten sita vietetaan? Juhlitaanko sita jotenkin? Ja jos juhlitaan, niin mita siina itseasiassa juhlitaan? Ja viela enemman en ymmarra sita etta miesten jotenkin pitaisi se noteerata huomioimalla 'naisiaan' - eiko se ole jotenkin nurinkurista? Siina mielessa etta jos sita naiseutta ja naisten tasa-arvoa (tai jotain muuta, en tieda, kun en oikeen ymmarra koko paivaa) korostetaan niin eiko se miehien siihen mukaan vetaminen jotenkin vesita koko homman? Etta ei voida edes yhta 'naistenpaivaa' viettaa ja juhlistaa ilman miehia...

Ai sä et saanut vissiin mitään muistamisia... No joo, ymmärrän, et oot katkera.
Mä jätin miehelle hyvää naistenpäivää-viestin, johon olin listannut 10 syytä miksi on kivaa olla juuri hänen naisensa.

Mies laittoi mulle tekstiviestin jossa kertoi mun olevan ihan paras nainen ja että mun kanssa on hyvä olla. Kukkia oli pöydällä jo ennestäön, mutta mies paistoi mulle pullia.

[QUOTE="Kissa";25834759]Ai sä et saanut vissiin mitään muistamisia... No joo, ymmärrän, et oot katkera.
Mä jätin miehelle hyvää naistenpäivää-viestin, johon olin listannut 10 syytä miksi on kivaa olla juuri hänen naisensa.

Mies laittoi mulle tekstiviestin jossa kertoi mun olevan ihan paras nainen ja että mun kanssa on hyvä olla. Kukkia oli pöydällä jo ennestäön, mutta mies paistoi mulle pullia.[/QUOTE]

No joo :D en ole katkera - jos totuuden kerron niin tiesin naistenpaivasta vain taman 2+ kautta - taalla ei koko paivana ei yksikaan nainen puhua pukahtanut mistaan 'kansainvalisesta naistenpaivasta'. Ja joo - oikeassa olet - en saanut mitaan muistamaista; 100% varmasti miehella ei harmaan sinista aavistusta siita etta on 'naistenpaiva'. Kunhan ihmettelin vaan kun olen lueskellut taalla naita 'naistenpaiva' juttuja.

Ite ainakin tykkään viettää erilaisia päiviä.
Ja jokainen itse päättää minkä merkityksen millekin antaa. Jos ei halua mitään viettää niin senkus on viettämättä. Minusta nuo ainakin antaa vähän vaihtelua ja hyvää mieltä arkeen.
Mun puolesta kalenteriin voitais lisätä myös miesten päivä. :)

[QUOTE="Milla";25834771]Ite ainakin tykkään viettää erilaisia päiviä.
Ja jokainen itse päättää minkä merkityksen millekin antaa. Jos ei halua mitään viettää niin senkus on viettämättä. Minusta nuo ainakin antaa vähän vaihtelua ja hyvää mieltä arkeen.
Mun puolesta kalenteriin voitais lisätä myös miesten päivä. :)[/QUOTE]

Ihan totta - ihmiset viettakoon mita haluavat ja totisesti vahan varia arkeen tarvitaankin. Mietin vaan etta mita siina oikeen tosissaan vietetaan - naistenpaivassa - ja miksi tosiaan ei ole miestenpaivaa... :)

[QUOTE="Kissa";25834786]Hölmöhän sä olet jos et osaa googlettaa niitä syitä viettää kansainvälistä naistenpäivää. Jos viittisit, et ehdottais mitään miestenpäiviä.[/QUOTE]

En kysynyt googlesta miksi vietetaan naistenpaivaa - vaan kysyin taalta - ja etpa sinakaan ole osannut mitaan jarkevaa vastausta antaa - kerroit liirumlaarumlistasta kuinka on 'ihanaa olla jonkun nainen' ja taas painvastoin - ja pullaa soit - eli "I'm a woman, hear me roar"! :rolleyes:

En ymmärrä minäkään, ihan turhia paljolti kaikki muutkin päivät. Joulu, pääsiäinen ja synttärit ok.
Nimpparit, hääpäivät, vaput, juhannukset yms. turhia.

"Naistenpäivää vietettiin ensimmäisen kerran maaliskuun 19. päivänä 1911 Itävallassa, Tanskassa, Saksassa ja Sveitsissä yli miljoonan naisen ja miehen voimin. Päätös päivän perustamisesta oli tehty edellisenä vuonna sosialistisen internationaalin kokouksessa.

Tämän jälkeen kansainvälistä naistenpäivää on vietetty lukuisissa maissa ympäri maailmaa. Tänä nimenomaisena päivänä huomioidaan naisten aikaansaannokset kansallisiin, etnisiin, kulttuurisiin, taloudellisiin tai poliittisiin jakolinjoihin katsomatta.

Kansainvälisenä naisten vuonna 1975 YK ryhtyi viettämään kansainvälistä naistenpäivää maaliskuun 8. päivänä. Kaksi vuotta myöhemmin YK:n yleiskokous hyväksyi naisten oikeuksia ja kansainvälistä rauhaa juhlistavan päivän jäsenmaiden vietettäväksi. Näin YK tunnusti naisten merkityksen rauhanrakennustyössä ja kehityksessä ja lisäksi vaati syrjinnän päättymistä sekä naisten täysimittaisen ja tasa-arvoisen osallistumisen tukemista.

Kansainvälinen naistenpäivä on saavuttanut uuden globaalin ulottuvuuden niin kehittyneissä kun kehittyvissäkin maissa. Se on ajankohta, jolloin pohditaan tähänastisia edistysaskeleita, vaaditaan muutoksia sekä muistetaan tavallisten naisten rohkeaa ja määrätietoista toimintaa naisten oikeuksien puolesta."

Mutta esimerkiksi Venäjällä naistenpäivä on vähän kuin ystävänpäivä jolloin miehet vannovat naisilleen rakkauttaan.

[QUOTE="vieras";25834792]"Naistenpäivää vietettiin ensimmäisen kerran maaliskuun 19. päivänä 1911 Itävallassa, Tanskassa, Saksassa ja Sveitsissä yli miljoonan naisen ja miehen voimin. Päätös päivän perustamisesta oli tehty edellisenä vuonna sosialistisen internationaalin kokouksessa.

Tämän jälkeen kansainvälistä naistenpäivää on vietetty lukuisissa maissa ympäri maailmaa. Tänä nimenomaisena päivänä huomioidaan naisten aikaansaannokset kansallisiin, etnisiin, kulttuurisiin, taloudellisiin tai poliittisiin jakolinjoihin katsomatta.

Kansainvälisenä naisten vuonna 1975 YK ryhtyi viettämään kansainvälistä naistenpäivää maaliskuun 8. päivänä. Kaksi vuotta myöhemmin YK:n yleiskokous hyväksyi naisten oikeuksia ja kansainvälistä rauhaa juhlistavan päivän jäsenmaiden vietettäväksi. Näin YK tunnusti naisten merkityksen rauhanrakennustyössä ja kehityksessä ja lisäksi vaati syrjinnän päättymistä sekä naisten täysimittaisen ja tasa-arvoisen osallistumisen tukemista.

Kansainvälinen naistenpäivä on saavuttanut uuden globaalin ulottuvuuden niin kehittyneissä kun kehittyvissäkin maissa. Se on ajankohta, jolloin pohditaan tähänastisia edistysaskeleita, vaaditaan muutoksia sekä muistetaan tavallisten naisten rohkeaa ja määrätietoista toimintaa naisten oikeuksien puolesta."

Mutta esimerkiksi Venäjällä naistenpäivä on vähän kuin ystävänpäivä jolloin miehet vannovat naisilleen rakkauttaan.[/QUOTE]

En koita mitenkaan kaivaa verta nenasta, mutta minulla tokkii juuri tuo homma etta erityisesti pitaa 'juhlia' naisten saavutuksia - eiko niitten pitais olla aivan itsestaanselvyys? Tiedan etta nain ei ole, mutta niinhan sen pitais olla, eiko? Ja jos siihen kiinnitetaan erityista huomiota etta : huom, ovat ne naisetkin jossain onnistuneet - niin minulla tulee siita sellainen taputapu paan paalle -olo. En tieda sitten, jotenkin vaan minusta se seikka etta sita eriarvoisuutta juhlitaan, jotenkin vesittaa koko homman...

En koita mitenkaan kaivaa verta nenasta, mutta minulla tokkii juuri tuo homma etta erityisesti pitaa 'juhlia' naisten saavutuksia - eiko niitten pitais olla aivan itsestaanselvyys? Tiedan etta nain ei ole, mutta niinhan sen pitais olla, eiko? Ja jos siihen kiinnitetaan erityista huomiota etta : huom, ovat ne naisetkin jossain onnistuneet - niin minulla tulee siita sellainen taputapu paan paalle -olo. En tieda sitten, jotenkin vaan minusta se seikka etta sita eriarvoisuutta juhlitaan, jotenkin vesittaa koko homman...

Naistenpäivä on vähän samaa kaliiperia kuin ihmisoikeuksienpäivä, lastenpäivä, aidspäivä, miestenpäivä (19.11).. eli huomion kiinnittäminen epäkohtiin. Juhlitaan jo hyviä asioita ja päivitellään huonoja. Ite vietän vuosittain kansainvälistä alzheimerpäivää henk.koht. syistä.

[QUOTE="vieras";25834803]Naistenpäivä on vähän samaa kaliiperia kuin ihmisoikeuksienpäivä, lastenpäivä, aidspäivä, miestenpäivä (19.11).. eli huomion kiinnittäminen epäkohtiin. Juhlitaan jo hyviä asioita ja päivitellään huonoja. Ite vietän vuosittain kansainvälistä alzheimerpäivää henk.koht. syistä.[/QUOTE]

Näinpä. Ei naistenpäivän tarkoitus ole se, että sille tasa-arvoiselle kumppanille ostetaan ruusu. Kyllä naistena asemassa on valtavasti parantamisen varaa, etenkin globaalisti ajateltuna.
Mutta kovin moni täälläkin näyttää ajattelevan asiaa vain ja ainoastaan omalta kohdaltan. Vähän kun pitäisi nälkäpäivää ihan tyhmänä ja turhana, koska itsellä on ihan tarpeeksi ja liikaakin ruokaa.
Ihanaahan se olisi, jos maailma olisi niin tas-arvoinen paikka, ettei tällaisille päiville olisi mitään syytä.

Yhteistyössä