Esikoinen päivä kotiin, äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni on 2,5v lapsi juuri nyt enkä oikein ymmärrä tätä "viihdytystarvetta". ilmeisesti äideillä on ollu liian vähän tekemistä kun ovat viihdyttäneet lasta niin paljon, ettei hän enää pärjää ilman.

Vai ovatko odotukset vain pielessä? Ei lapsi kyki kotona tyytyväisenä tuntikaupalla vaan pitää mennä ulos, tavata kavereita ja tehdä asioita. Mieluiten päivittäin, toki joskus voi ottaa leppoisammin. Ei äidin kuulu olla lapsen leikkikaveri vaa äidin kuuluu huolehtia siitä, että lapselle löytyy leikkikavereita. Minä olen ratkaissut pulman yhdistämällä omat ja lapsen sosiaaliset tarpeeni. Meillä on kolmen äidin kesken sellainen rinki, että 3-4 krt viikossa tapaamme jonkun luona tai puistossa, me äidit kahvittelemme ja juttelemme ja lapset leikkivät. Ei edes tarvitse olla mitään tasan saman ikäisiä, meillä on tuo minun 2,5v, sitten 1,5v, 4v ja 5v (ja yksi pikkuvauva...) ja heillä on oikein mukavaa yhdessä. Nyt kesällä ei olla tavattu niin tiiviisti koska puolisoilla on lomia ja ihmiset mökkeilevät, mutta kesäisin puistot ovat täynnä lapsia niin ei ole haitannut.

Päiväkoti on hoitopaikka, ei kerho tai aktiviteettiryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja ek:
en kysy tätä pahalla kun ihmettelen vain... että miksi tehdä lapsia lisää jos ei niiden kanssa jaksa?

Niinpä. MIksi tietoisesti tehdä jos nyt jo tuntuu tuolta. Sen ymmärrän että sitten paljastuukin että lapsi on joku erityislapsi yms. mutta että harkitusti tekee toisen ja ajattelee noin

Meidän esikoinen on 2.5 vuotias. Vauva 5kk. Esikoinen lähtee tarhaan nyt elokuun lopussa.
Ihan sen takia, että saadaan pitää vanha tarhapaikka.
Täällä on todella vaikea saada paikkoja, ja olen lähdössä opiskelee helmikuussa. Joten todellakin vien esikoisen nyt tarhaan.
Ja esikoinen on sinne jo kysynytkin. 2-3 päivää viikossa esikoinen on siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
6 päivää kuukaudessa on minimi mitä voi olla päiväkodissa. Meidän kohta 4v on aluksi sen, jää varmaan myöhemmin pois kokonaan. Esikoinen aloittaa eskarin ja vauva syntyy kohta. Lähinnä ajattelen että voi olla rankkapaikka tuolle 4vuotiaalle jos kaikista kivoista rutiineistä pitää jäädä pois kun vauva syntyy.

Eikö ole aivoissa itselläsi vipinää jotta voisit keksiä KOTONA niitä kivoja rutiineja.

melkosta hankala hommata sieltä päiväkodista ne kymmenkunta tuttua kaveria tänne leikkimään. Lapset ollu aijemmin hoidossa normaalisti kun vanhemmat töissä. Kuten sanottua meillä pudotetaan päivät minimiin, myöhemmin jää kokonaan pois. Miksi lapselta pitäisi ottaa kerralla pois se mistä pitää? Kunhan vauva arki alkaa taas rullaan lähdetään tutustumaan esim. seurankunnan kerhoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tra:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
minkä ikänen esikoinen?

Vauvan syntyessä n. 2,5v

on eriasia olla nyt vajaa 2v kuin sit 2.5v.. puolessa vuodessa lapsi kasvaa PALJON!

Kasvaa juu, ja aktiviteetin tarve vaan suurenee. Lapsi nyt hippasen päälle 2v ja aktiviteettiä vaatii paljon, vauva syntyy talvella joten pienen vauvan kanssa ei onnistu mitkään monen tunnin ulkoilut. Ja en takaa että itse jaksan viihdyttää esikoista ja sitten vauvaa, yöheräilyt, mahdollisesti itkuinen vauva, ja yksin lasten kanssa 10h päivässä.

Mäki oon lasten kans päivät yksin, ja meil on vilkas 2v tai oikeastaan kohta 2,5v. Oikeastaan aktiviteettien keksiminen on aika paljon rauhoittunut nyt. Aikaisemmin ei leikkiny hetkeäkään yksin, mut nyt viimeisen 2:n kuukauden aikana on leikkiny pitkät tovit nukeillaan (syöttää, vaihtaa vaippoja) ja kyl vauvan kans voi ulkoilla. Meil on kumpiki olleet talvivauvoja (toinen syntyny maaliskuussa ja toinen joulukussa) ja kummanki kans on lähdetty heti ulkoileen kun sää on sen sallinut. Tämä kolmaskin on talvivauva.

En mä sitä sano ettei ois rankkoja aikoja.. ON NIITÄ.. mut onko se sit sen helpompaa ku illat on yhtä kaaosta (kun kotiin tulee nälkäinen, ikävöivä ja väsyny lapsi, joka hakee huomiota)?

Meil esikoinen oli "vaativa" vauva, ei viihtyny hetkeäkään yksin, ei viihtyny lattialla ja söi 1-2h välein. Tämä toinen taas on perustyytyväinen. Alustasaakka viihtyny pitkiäki pätkiä "yksin" ympärilleen katellen.

Mäki olin varautunu siihen et elämä on täyttä kaaosta ja et esikoinen on mustasukkainen (oli mustasukkainen muista lapsista), mut YLLÄTYIN TODELLA POSITIIVISESTI

Riippuu lapsesta. Tietyn luonteinen 2½ v voi jo suurestikin nauttia päivähoidosta :). Eli joku 2-3 päivää viikossa 8-12 voisi olla hyvä ratkaisu.

Joo, jotkut jaksaa 15 lapsen kanssa ilman tukiverkkoja, mutta fiksu on se joka kuuntelee omia voimavarojaan ja ennaltaehkäisee mahdollista uupumustaan!

Alkuperäinen kirjoittaja elima:
Päiväkoti on hoitopaikka, ei kerho tai aktiviteettiryhmä.

Naulan kantaan. Vauva rintareppuun tai vaunuihin ja ylös, ulos ja puistoon! Taapero saa leikkiseuraa ja äiti sekä vauva raitista ilmaa.

Meillä oli kuopuksen vauva-ajan peitto olkkarin lattialla ja siinä oltiin koko porukalla, imetinkin usein siinä - saivat vauva ja taapero tutustua toisiinsa kunnolla. Nykyisin on ihan mielettömän ihana katsoa, miten ne nauttivat toistensa seurasta.

Huh, ei olisi tullut mieleenkään viedä isompaa POIS kun oli itsellä tilaisuus olla hänen kanssaan kotona!

Muuten järjestely voi olla ihan ok, mutta jos päiväkodin aloittaminen tulee samaan aikaan vauvan syntymän kanssa, niin mustasukkaisuusongelmat voivat olla tosi pahoja. Lapsi kokee tulevansa hylätyksi, kun äiti jää kotiin vauvan kanssa. Mieti siis vielä - joko hoitoon hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää tai sitten molemmat kotona ja mahdollisimman paljon huomiota esikoiselle!

Meillä meni kotona samalla ikäerolla kahden kanssa täysin ongelmitta:) Toisen vauvan kanssa kaikki on paljon helpompaa ja selkeät rutiinit auttavat. Esim. itse kärryttelin molempien kanssa (esikoinen rullalaudalla) joka aamu puistoon klo 10, sieltä kotiin lounaalle puoliltapäivin, esikoinen päiväunille ja vauva nukkui yleensä tuon puistoreissun ajan ja aluksi tietty vielä esikoisenkin päikkyjen ajan. Muutenkin virittelin lasten päiväunet yleensä samaan aikaan eli esim. esikoinen vähän myöhemmin, jotta kuopuksen toisen unet osuisivat suunnilleen samaan aikaan. Sitten sain itse syödä rauhassa ja torkahtaakin hetken! Hyvin kaikki sujuu, uskot vain itseesi!

6 päivää kuukaudessa on minimi mitä voi olla päiväkodissa. Meidän kohta 4v on aluksi sen, jää varmaan myöhemmin pois kokonaan. Esikoinen aloittaa eskarin ja vauva syntyy kohta. Lähinnä ajattelen että voi olla rankkapaikka tuolle 4vuotiaalle jos kaikista kivoista rutiineistä pitää jäädä pois kun vauva syntyy.

Eikö ole aivoissa itselläsi vipinää jotta voisit keksiä KOTONA niitä kivoja rutiineja.

melkosta hankala hommata sieltä päiväkodista ne kymmenkunta tuttua kaveria tänne leikkimään. Lapset ollu aijemmin hoidossa normaalisti kun vanhemmat töissä. Kuten sanottua meillä pudotetaan päivät minimiin, myöhemmin jää kokonaan pois. Miksi lapselta pitäisi ottaa kerralla pois se mistä pitää? Kunhan vauva arki alkaa taas rullaan lähdetään tutustumaan esim. seurankunnan kerhoon.

Onko kaikki mistä hän tykkää siellä päiväkodissa, jos sanot että kerralla pitää kaikki ottaa pois? Eikö tykkää vanhemmista, kodista? Tarvitseeko lapsi niitä 10kaveria?Hmmm, luulen, että aikamoinen sekametelisoppa on kun kymmenen on yhtäaikaa. Eikö mieluummin kaveri tai pari olisi mukavampi.

OMG, meikällä 2 alle kouluikästä+ vastasyntynyt. Siihen päälle vielä 2 koiraa, joita täytyy ulkoiluttaa koko poppoon voimin. Nuo kaksi isompaa on ihan adhd laatua:D Ja ihme kyllä niiden kanssa tulee puuhattua niin paljon, että iltasin on kanttuvei. En nyt sanoisi ap:n touhusta, että uusavuttomuutta, vaan enemminkin laiskuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja esikkkko:
Meidän esikoinen on 2.5 vuotias. Vauva 5kk. Esikoinen lähtee tarhaan nyt elokuun lopussa.
Täällä on todella vaikea saada paikkoja, ja olen lähdössä opiskelee helmikuussa. Joten todellakin vien esikoisen nyt tarhaan.

Tarhapaikan voi pitää ihan maksamalla paikan. Ei sitä lasta tarvitse sinne todellisuudessa viedä.

Meillä on juuri aloittanut 3v hoidossa. Ihan hyvin mennyt, kovasti tykännyt. Nyt sitten olen raskaana ja jos kaikki menee ok, jäisin äitiyslomalle joulukuussa. Kotona olisin ehkä sen 1,5v. Ajattelin että pitäisin hoidossa sen pari pv viikossa, koska seurakunnan kerhot eivät sitten palvele kevät puolella. Jos lapsi kokee sen hankalana että äiti on vauvan kanssa kotona, sitten otan pois hoidosta. Mutta ajatettelin että olisi kiva jos olisi yksi ja sama hoitopaikka.
Sen näkee sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Tarhapaikan voi pitää ihan maksamalla paikan. Ei sitä lasta tarvitse sinne todellisuudessa viedä.

Hyvinkin äkkiä tulee noottia päiväkodista, jos lapsi ei käy siellä esim. 9 kuukauteen äidin ollessa äitiyslomalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Hyvinkin äkkiä tulee noottia päiväkodista, jos lapsi ei käy siellä esim. 9 kuukauteen äidin ollessa äitiyslomalla...

Ei varmasti tule jos asiasta informoi päiväkodin johdolle.

Joo ja raha kasvaa puussa? mä en ainakaan turhasta maksa.
Jouduin jo aikoinaan turhasta maksaa, kun saikkupäivät ei koskaan tullu täyteen. Ja mitä pahaa siinä onjos esikoinen on muutaman päivän viikosta siellä tarhassa? Ja mulle sanottiin, ettei pelkkä maksu riitä, lapsen pitää siellä myös olla. Täällåä todellakin on tarhapaikat kiven alla.

Onko kaikki mistä hän tykkää siellä päiväkodissa, jos sanot että kerralla pitää kaikki ottaa pois? Eikö tykkää vanhemmista, kodista? Tarvitseeko lapsi niitä 10kaveria?Hmmm, luulen, että aikamoinen sekametelisoppa on kun kymmenen on yhtäaikaa. Eikö mieluummin kaveri tai pari olisi mukavampi.

:laugh: sulla on ollu ilmeisen tylsä päiväkoti. Lueppa tarkemmin; miksi pitäisi ottaa kerralla pois se mistä pitää. Lapseni on sosiaalinen ja tykkää mm. tehdä ryhmässä. Päiväkoti jossa lapseni on mukava paikka, jossa on monipuolista aktiviteettiä. Jos hoitoa on 6pvä/kk niin aika vähän kuitenkin, ehtii paljon olla kotonakin ja tottumaan taas uuteen rytmiin. Jospa tässä ensin itse hoitelis sen synnytyksen ja siitä toipumisen niin sitte voidaan alkaa opettelemaan uusia tuulia.

Jatkan vielä: Mä en usko, että päiväkoti on lapselle ideaali paikka ns kerhoiluun. Päiväkodin on ensisijaisesti ajateltava varsinaisten hoitolasten tarpeita - heidän, jotka viettävät pk:ssa 40 tuntia viikossa. Ainakin itse toivon, että asia on näin. Lapseni on toistaiseksi kotihoidossa, mutta joskus tulevaisuudessa kun laitan hänet täyspäiväisesti päiväkotiin, niin en halua että siellä pyöritään jonkun "vauva kotona, isompi hoidossa" lapsen ympärillä vaan haluan, että rutiinit ovat mahdollisimman rauhallisia ja päivät tasaisia. Päiväkodissa menee paljon aikaa perushoitoon, siis ruokailuun, vaipattamisiin, pukemisiin yms. Sen takia se on huono paikka ns kerhoilulle.

Kolmevuotiaana lapsi vois jo aloittaa jossakin kerhossa; onko sellaisia mahdollisuuksia asuinpaikkanne lähellä? Se ei anna sinulle hirveästi aikaa, mutta ehkä täyttää sen verran lapsen sosiaalisia tarpeita ettei sinun tarvitse järkätä ohjelmaa. Ota selvää myös mahdollisista perhekerhoista, avoimista päiväkodeista, muista alueesi kotona olevista vanhemmista jne. Tämä on järjestelykysymys.

:laugh: sulla on ollu ilmeisen tylsä päiväkoti. Lueppa tarkemmin; miksi pitäisi ottaa kerralla pois se mistä pitää. Lapseni on sosiaalinen ja tykkää mm. tehdä ryhmässä. Päiväkoti jossa lapseni on mukava paikka, jossa on monipuolista aktiviteettiä. Jos hoitoa on 6pvä/kk niin aika vähän kuitenkin, ehtii paljon olla kotonakin ja tottumaan taas uuteen rytmiin. Jospa tässä ensin itse hoitelis sen synnytyksen ja siitä toipumisen niin sitte voidaan alkaa opettelemaan uusia tuulia.

Sä oot fiksu :)

4-vuotiaalla on yleensä jo tiiviit kaverisuhteetkin, on bestikset ja kaikki, ja olisi suorastaan julmaa rankaista tuon ikäistä päiväkodin lopettamisella vain siksi että äiti saa vauvan.

Joo ja raha kasvaa puussa? mä en ainakaan turhasta maksa.

Tyrkkäät lapsen hoitoon kun joudut siitä kuitenkin maksamaan? Sinä varmaan pitäisit sen lapsen siellä tarhassa 24/7 jos se vaan olisi mahdollista ja olet siitä maksanut. Ei voi käsittää tuollaista ajatusmaailmaa...

on ihan eri asia jatkaa hoidossa( jos lapsi viihtyy) pari päivää vko, ehkä puoli päivää, kun aloittaa hoito!!!!
ja 2-v ei pysty leikkimään vielä 10 kaverin kanssa, vaan opettelee leikkiä 1-2 kanssa ja leikkii rinnakkaisleikiiä ja aikuisen kanssa. suuri (pienten) pk-ryhmä pelkkää kaaosta . yli 3-v voi viedä esim. kerhoon kavereiden ja aktiviteetin takia, alle 3-v kaipaa perhe-elämää ja vanhempiaan. miten kaikki luulee et jo 1-v lähtien on kaikenmaailman tapahtumat, aktiviteetit ja askartelut sitä tärkeintä..

Meillä esikoinen piti sen 4kk tauon, kun vauva syntyil. Ja palaa nyt sitten tarhaan. 2-3kertaa viikossa on siellä. esikoinen on päälle 2 vuotias.
Ja itse palaan tosiaan opiskelemaan helmi-maaliskuussa, jolloin tämä mamma laittaa myös kakkosen tarhaan. Toiset jaksaa olla kotona siihen asti kun lapset on aikuisia, toiset ei. Ja itse en todellakaan jaksa. Enkä missään nimessä halua elää ukon rahoilla, ja haluan itse saada hyvän ammatin :)

En minäkään ymmärrä moista. Meillä lapset 2 vuoden ikäerolla ja nyt kolmas tulossa. Pieni vauva nukkuu paljon ja kulkee repussa tai vaunuissa mukana. Tokihan se äitiltä vaatii enemmän, kun muksut kotona, mutta eihöhän se juuri sitä kotiäidin hommaa ole. Meillä 3 vuotiaana pääsevät seurakunnan kerhoon kerran viikossa ja yhdessä käymme mll:n perhekerhossa.

Yhteistyössä