Esikoinen päivä kotiin, äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa jooo:
En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä.

Jaaha, mun 4 v joutuu sitten olemaan kotona päivät pitkät, yksin :(

Kateus vie kalatkin vedestä - ja lapsilta vaikka välttämättömän ;)

No mut sehän on selvää, et jos ei kerta saa lasta viedä päiväkotiin niin sehän on sitten ihan sama jättää vaikka kokonaan hoitamatta.

Tai et jos päiväkodista kerran maksaa, niin lasta NIMENOMAAN KANNATTAA pitää siellä pk:ssa aamukuudesta iltaseitsemään. Ettei vaan mee rahat hukkaan.

Voi tsiisus mitä porukkaa...
Tiiätkö iten ne tarhat maksetaan? Jos mulla on lapselle paikka 6päivää kuukaudessa, niin ei lasta siellä aamuseiskasta ilta kuuteen pidetä.
Mutta miks pitäis maksaa hupiin, jos saa kerran viedä lapsen 6 päivää kuukaudessa tarhaan 6 tunniks päivässä.

En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä. Kerhoja taas avattaisiin lisää. Jos ei jaksa hoitaa lapselleen tekemistä kuin vaan viemällä hoitoon niin ois varmaan parempi olla niitä hankkimatta!!

Olen täysin eri mieltä. Eikä muuten taitaisi sellaista kerhoa olla joka pystyisi meidän 4v ja 5v lapset ottamaan hoitoonsa silloin kun tuo kuopus syntyy. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ii:
Tiiätkö iten ne tarhat maksetaan? Jos mulla on lapselle paikka 6päivää kuukaudessa, niin ei lasta siellä aamuseiskasta ilta kuuteen pidetä.

Tiedän. Otin selvää pk maksuista, kun jossain kohdin lienee pakko laittaa lapset päiväkotiin. Mutta se maksu jonka mä tulen siitä maksamaan on vain jäävuoren huippu todellisista kustannuksista. Suurimman osan hoidosta maksaa kunta.

Minä veikkaan, että sinä olet tuota jo kysynyt? Toivottavasti ei ollut paha pettymys kun kertoivat, että se lapsi pitää välillä hakea kotiin.

Mutta miks pitäis maksaa hupiin, jos saa kerran viedä lapsen 6 päivää kuukaudessa tarhaan 6 tunniks päivässä.

Nii-in. Jos kerta saa viedä. Ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen täysin eri mieltä. Eikä muuten taitaisi sellaista kerhoa olla joka pystyisi meidän 4v ja 5v lapset ottamaan hoitoonsa silloin kun tuo kuopus syntyy. :D

Itse kuulun niihin, jotka taistelevat subjektiivisen päivähoidon poistamisen puolesta ihan julkisella taholla.

Multa meni ohi; minkä takia minkään laitoksen ylipäätään pitäisi ottaa ne lapset hoitoon kun teidän kuopus syntyy? Mitä tarkoitat sillä, että jonkun pitäisi ottaa ne hoitoon? Siis ihan kokonaanko?

Mä oon meinannut, että jos mahdollista ja jos tyttö hoidossa viihtyy (menee vasta nyt elokuussa ekaa kertaa), en kyllä ota sitä pois hoidosta helmikuussa, jos/kun vauva syntyy. :)

Enkä yhtään häpeile tota ratkasua. Tunnen lapseni ja tiedän, että hän kaipaa ikäistensä seuraa jo nyt. Tiedän myös, että mä en tällä hetkellä sitä riittävästi järjestä. Ja epäilen hyvin vahvasti, et hän viihtyy hoidossa hyvin, koska siellä on a) muita lapsia b) ollaan ulkona paljon (ok ollaan kotonakin ulkona paljon, mut täällä ei useimmiten ole muita) ja c) kaikkea muuta järjestettyä toimintaa. Ja tiedän, että mä en jaksa/pysty vauvan kanssa järjestää tuolle riittävästi kaikkea tapahtumaa.

Joten en näe mitään pahaa siinä, et lapsi käy jossakin "leikkimässä" päivisin muiden kanssa. En toki meinaa pitää täysiä päiviä hoidossa, mutta muutaman tunnin päivässä kuitenkin. :)

Tiedän. Otin selvää pk maksuista, kun jossain kohdin lienee pakko laittaa lapset päiväkotiin. Mutta se maksu jonka mä tulen siitä maksamaan on vain jäävuoren huippu todellisista kustannuksista. Suurimman osan hoidosta maksaa kunta.

Minä veikkaan, että sinä olet tuota jo kysynyt? Toivottavasti ei ollut paha pettymys kun kertoivat, että se lapsi pitää välillä hakea kotiin.

niin ja MÄ KOKONAAN SEN TARHAMAKSUN. 233EUROA täyspäiväsestä. Ja nyt maksan 100 euroa.

niin ja MÄ KOKONAAN SEN TARHAMAKSUN. 233EUROA täyspäiväsestä. Ja nyt maksan 100 euroa.

Ja edelleen lapsi on 6pvää kuukaudessa tarhassa. Ja silloinkun olin töissä lapsi oli 4kertaa viikossa siellä.

Todellakaan en ymmärrä, että tehtaillaan lapsia päiväkotiin vietäväksi. Pidät molemmat kotona ja katsot, miten menee, ja luultavasti hyvin menee. Lapsillahan on seuraa toisistaan. Ei hitsi, 2.5-vuotias päiväkotiin... ja äiti kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Itse kuulun niihin, jotka taistelevat subjektiivisen päivähoidon poistamisen puolesta ihan julkisella taholla.

Multa meni ohi; minkä takia minkään laitoksen ylipäätään pitäisi ottaa ne lapset hoitoon kun teidän kuopus syntyy? Mitä tarkoitat sillä, että jonkun pitäisi ottaa ne hoitoon? Siis ihan kokonaanko?

Siksi että ovat erityislapsia ja tarvitsevat päivähoitoa kuntouttavista syistä. Eikä varmasti sellaisia kerhoja löydy joissa olisi resursseja heidän tarpeilleen.

Toisekseen ollaan maahanmuuttajaperhe jonka kotona puhutaan erikieltä kuin asuinympäristössä ja lasten tulevissa kouluissa ja itse pitäisin tärkeänä että lapset hallitsisivat paikallisen kielen mahdollisimman hyvin ennen koulun alkua. Tämä siis pätisi myös terveitä lapsia.

Jos kyse olisi vain meidän aikuisten tarpeista niin riittäisi päivähoito niiksi ajoiksia kun tarvitsemme lastenhoitajaa mikä ei välttämättä olisi paljoa. Koska lapsilla on kuitenkin omat tarpeensa jotka ajavat meidän tarpeiden ja halujen ohi niin se 30h/viikko olisi periaatteessa ollut ihan hyvä hoitoaika, mutta koska se on sidottu tiettyihin kellonaikoihin ja lasten lääkäreitä, kuntoutuksia yms on muinakin aikoina niin joudutaan sitten ottamaan kokopäivähoitopaikat (ts. maksamaan täyttä maksua ja pidetään lapsia sitten hoidossa ehkä tuo 30h/vko, perheen tarpeiden mukaan).

Eli en ole todellakaan sitä mieltä että päivähoito pitäisi taata ainoastaan työssäkäyvien vanhempien lapsille. Töiden ja opiskelujen lisäksi meidän lapsilla on ollut sen verran muitakin tarpeita päivähoidolle.

En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä. Kerhoja taas avattaisiin lisää. Jos ei jaksa hoitaa lapselleen tekemistä kuin vaan viemällä hoitoon niin ois varmaan parempi olla niitä hankkimatta!!

Miten sitten ratkaistaan se, kuten monessa perheessä viimeisinä vuosina on käynyt, että toinen tai molemmat vanhemmista lomautetaan / irtisanotaan? Pitääkö sitten lapsi ottaa tarhasta pois, ja uuden työpaikan löydyttyä / lomautusten päätyttyä etsitään hakemalla uutta paikkaa, joka ei välttämättä ole siellä missä lapsi on tottunut käymään ja jossa on tutut kaverit? Ei sekään kyllä takuulla lapsen etua palvele.

Siis sellasta hoitoa vastaan olen missä lapset pidetään tarhassa jokaikinen pvä. Ja varsinkin maksimi 10 tuntia. ihan vaan sen takia, että tarha on ilmanen. Näin mun serkku tekee.
Kusetetaan, että ollaan erottu saadaan tarha ilmaseks, asumistuet sun muut.
Ja sittenkun lapset on yhden päivän kuukaudessa kotona, maristaan miten rankkaa on.
Nyt he ovat hankkineet jo kolmannen lapsen, ja hänkin on hoitoon menossa vuoden ikäsenä.
Ja isä on töissä. Äiti makaa himassa, ja istuu koneella kaikki pvät.
ymmärtäisin jos lapset ois edes 3 pvää viikosta kotona, mutta ei. JA tämä kaikki sen takia että se ILMASTA !

Tää haluaisi tietä mikä on se pieni vauva mikä nukkuu paljon? Millon se ikä tulee? Meillä laitokselta asti nukkunut vaan lyhyitä pätkiä. Et millon alkaa se vaihe että vauva nukkuu ja syö? Nykyään meillä syödään ja syödään ja syödään päikkärit on max puol tuntia ja niitäkään ei oo kun se 4 tai ei sitäkään.
Sen varaan en laskis että vauva nukkuu ja syö

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tää haluaisi tietä mikä on se pieni vauva mikä nukkuu paljon? Millon se ikä tulee? Meillä laitokselta asti nukkunut vaan lyhyitä pätkiä. Et millon alkaa se vaihe että vauva nukkuu ja syö? Nykyään meillä syödään ja syödään ja syödään päikkärit on max puol tuntia ja niitäkään ei oo kun se 4 tai ei sitäkään.

Näinpä. jotkut eivät ymmärrä sitä, että kaikki vauvat eivät nuku.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Mun vauva oli samanlainen. Ja pätkänukkuminen jatkui 1,5v ikään astiin. Siltikään ei tullut mielekään 1v7kk vanhempaa isoveljeä viedä tarhaan..... Mitä hän olisi sieltä saanut? Ruokaa, puhtaan vaipan, paljon kellon mukaisia siirtymätilenteita, satunnaisesti syliä (yhtä hoitajaa kohden 4 lasta). Kaiken sen ja paljon enemmän pystyin tarjoamaan hänelle myös sen huonounisen vauvan vierestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä oon meinannut, että jos mahdollista ja jos tyttö hoidossa viihtyy (menee vasta nyt elokuussa ekaa kertaa), en kyllä ota sitä pois hoidosta helmikuussa, jos/kun vauva syntyy. :)

Enkä yhtään häpeile tota ratkasua. Tunnen lapseni ja tiedän, että hän kaipaa ikäistensä seuraa jo nyt. Tiedän myös, että mä en tällä hetkellä sitä riittävästi järjestä. Ja epäilen hyvin vahvasti, et hän viihtyy hoidossa hyvin, koska siellä on a) muita lapsia b) ollaan ulkona paljon (ok ollaan kotonakin ulkona paljon, mut täällä ei useimmiten ole muita) ja c) kaikkea muuta järjestettyä toimintaa. Ja tiedän, että mä en jaksa/pysty vauvan kanssa järjestää tuolle riittävästi kaikkea tapahtumaa.

Joten en näe mitään pahaa siinä, et lapsi käy jossakin "leikkimässä" päivisin muiden kanssa. En toki meinaa pitää täysiä päiviä hoidossa, mutta muutaman tunnin päivässä kuitenkin. :)

Miten ihmeessä ennen pärjättiin, ei minuakaan aikanaan viety mihinkään "leikkimään" ja ihan täysipäinen musta tuli. Järjestettyä toimintaakaan ei siihen aikaan paljon ollut, mielikuvitusta sen sijaan oli. Miten ennen äidit jaksoi/pystyi selviämään monen lapsen kanssa? Enkä tarkoita että pitäisi palata johonkin hamaan historiaan, mutta jos perheessä on useampi lapsi niin sitten on, jos taas ei ole niin ei ole, kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Minkä ikäinen esikoinen? Itse jaksoin aikanaan kyllä ihan suht kivasti järjestää tekemistä 2 vuotiaalle kun kakkonen syntyi, enkä edes harkinnut päiväkotia silloin. Syntyivät 1,5v ikäerolla. Nyt molemmat ovat jo olleet pari vuotta päiväkodissa, joten jatkavatkin siellä, kun vauvamme syntyy. Esikoinen eskarissa ja pienempi jatkaa puolipäiväisenä, hänkin jo 4,5v nyt.

Meillä vähän heikosti tekemistä 50 neliöisessä kaksiossa, ja muutto isompaan vasta vuoden päästä kun saadaan talo valmiiksi. Pihan leikki paikalla on pieni hiekkalaatikko, lähin puisto 1,5km päässä. Muutenkin sisällä menee kiipeilyksi ja juoksemiseksi, piirtäminen ainoa jolla lapsen saa hetken pysymään aloillaan. Ei kiinnosta kuunnella kirjoja tms..

Ymmärrän varsin hyvin huolesi omasta jaksamisesta. Taaperoikäinen on kaikin puolin rasittava pakkaus ja sitten siihen vielä vauva kuvaan! Onneksi lapsesi kuitenkin on jo melkein 3 silloin se päätön meno jo rauhoittuu tavallisesti. Mikä kuitenkin niin todella tärkeää on nähdä miten tärkeä taaperoikäisen lapsen kehityksen kannalta on ja että juuri äidin riittävä läsnäolo en se mitä taapero tarvitsee. Innostus ja kova meno loppuu tavallisesti kun äiti ei enää ole saatavilla. Päiväkodin "virikkeellisellä toimiminen" ei taaperoa innosta kun äiti on poissa. Jos esikoisen kotona pitäminen tuntuu liian raskaalta suosittelisin vaikka joka päivä 2-3 t aamupäivisin päiväkodissa, sitten kotiin syömään ja nukkumaan. Näin erossaolo ei ole liian pitkä ja lapsi on virkeimmillään ja pystyy parhaiten keskittymään virikkeisiin". Näin Sinulle helpotusta eikä esikoiselle liikaa stressiä. 2-3 päivää viikossa ei niin hyvä koska päivät liian pitkiä silloin kotona myös enemmän kiukuttelua ja jatkuvuus ei selkeä päiväkodin ryhmässä.

Itse olen aina pitänyt kaikki lapset kotona vaikka vauva ollutkin. Meillä lapset käy kerhossa muutaman kerran viikossa, se riittää kyllä virikkeeksi pienille (alle kouluikäsille) lapsille.

Toki jokainen tekee oman ratkaisun, mutta mieti tosissaan miltä sun esikoisesta tuntuu kun joutuu pois jaloista vauvan tieltä.

Tiedätkö, että olle 3vuotiaan tarhapaikka maksaa kunnalle n. 1300e/kk. Eli jos oelt maksanut sen 233e/kk täysiaikaisesta hoidosta, niin se kylläkin on se jäävuoren huippu....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laiskoja ne äidit jotka eivät itse lapsiaan hoida jos siihen on mahdollisuus!

Mä vien siksi hoitoon, koska ei ole kerhoja eikä puistoja lähelläkään.
Nytten käydään vaan kävelee, ja se ei riitä.
Lapsi ollut ennen tarhassa, ja tykkäsi olla. Nyt tyttö aloittaa hieman aikaisemmin kuin poika.

Mulla on kaksoset 2v4kk, kun kolmas syntyy talvella, en jätä heitä päivähoitoon, vaan otan kotiin.
Pojat on nyt 1v10kk, ja todella aktiivisia ja vilkkaita, mutta keskenään he eivät vielä leiki, tuskin vielä hyvään toviin leikkivätkään.
Se yhdessä leikkiminen, ryhmässä toimiminen ja sosiaalinen kehitys alkaa tuolla kolmen ikävuoden jälkeen, sitä nuoremmat eivät vielä ihan tutkimustenkaan perusteella TARVITSE päivähoitoa, vaan kotihoito heille on aina parempi ratkaisu. Ja puhun nyt normaalilapsista, en erityislapsista, jotka eivät tähän keskusteluun nyt kuulu.

Ajattelin ostaa vauvalle kantorepun, ja pyrkiä ulkoilemaan poikien kanssa sillä tavalla. Aamupäivällä mennään puistoon ja muutenkin ulos reippailemaan muutamaksi tunniksi ja sitten kotiin syömään ja päiväunille. Iltapäivällä sama ruljanssi uudestaan.
Tukiverkkoa ei ikävä kyllä ole, ja haluan muutenkin itse hoitaa pienet lapseni. Väsynyt tulen ihan takuuvarmasti olemaan, ja huonoja päiviä on ihan varmasti, mutta aika aikaa kutakin. Näin meillä :).

Mulla on edessä sama tilanne 2kk päästä: esikoinen 1,5 v, ja toinen lapsi syntyy alkusyksyllä.

Esikoinen on tajuttoman vilkas, mustasukkainen äidin huomiosta jo nyt ja vaatii paljon tekemistä. MUTTA en aio häntä viedä hoitoon. Tulee varmaan raskasta ja välillä vauva ja välillä esikoinen karjuu, kun ei palvelu pelaa ja äiti ennätä heti joka hätään. Mutta ajattelen, että se on esikoisellekin HYVÄKSI, että oppii jakamaan huomiota edes vähän. Miten sisarussuhde vois kehittyä, jos eivät ole oikeasti yhdessä ja me olla perheenä yhdessä?

Helpommalla pääsisin, jos veisin esikoisen hoitoon. Mut ajattelen, että mun vaikea arki voi silti olla lapsille hyvä tilanne. Mä vaan väsyn, so what. Nukun sitten ensi vuonna tai joskus.

En muista nimimerkkiä, mutta yhdellä kirjoittajalla oli musta hyvä pointti: päiväkodeissa aika menee ison lapsilauman perushoitoon. Ei siinä pyörässä pyöriminen ja vaipanvahtovuoron odottaminen esikoisen elämää rikastuta. Jos tarvii niitä virikkeitä, niin joku kerho esim. 2-3 tuntia kerran viikossa, perhekerho, puistot, muiden vanhempien kanssa tapaaminen, mummolassa käyminen, yhdessä harrastaminen lasten kanssa on ratkaisuja.

Yhteistyössä