Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
NiQ Täällä kävi juuri niin, että nt-ultrassa totesivat, että on liian pieni eikä saa vielä mitattua niskaturvotusta. Olis silloin 10+6 eli päiväkin, jos olisi ollut lisään. mun laskuissa mentiin jo 12+ , mutta toisin todisti ultra. Ja ei ole ilmainen, jos näin käy katsotaan, silloin ensimmäinen ultra on "raskauden keston määritys" -ultra ja siitä menee käyntimaksu. Tai ainakin niin ultraaja mulle sanoi, laskua ei tosin ole vielä näkynyt, että ehkä se sittenkin oli väärässä?

Jeeni ok. Mulle silloin sanottiin ku olin huolissani että jos meen liian aikaisin, että saapahan sit kurkkia ilmaiseksi kaveria uudelleen. Voihan tuo olla vähä paikkakuntakohtaistakin...

NiQ & Pena 20+6 (enää 2 päivää rakenneultraan!!)

Mä kävin ekassa neuvolassa rv 6+0 ja seuraava on rv11+0 ja silloin kuunnellaan sydänäänet. Sitä ennen verikokeet rv 10+3 ja sitten nt-ultra rv 11+5. Lääkärillä ei tarvii kuulemma käydä kuin joskus myöhemmin, ellei tule mitään erikoista.

Terkka sanoi, että niillä se tietojärjestelmä laskee viimeisistä kuukautisista sen vakiona, eli sitä ei voi muuttaa. Olisko siinä sit se kierron pituus se 28vrk. Otti kyllä ylös sen kierron vaihtelun, esim. mulla 28-35vrk. Sit ultrassa laskevat tarkemmin sen.

Hei mäkin oon miettinyt Hyvinkäätä :) Varmaan joko se tai kättäri. Periaatteessa kuuluisin Hyvinkäälle mut Kättäri ois vähä lähempänä. Pitää vielä miettiä ku ei oo Hyvinkäästä oikein kokemusta; hyvää kyllä olen kuullut..

Tryffelle lisätty ikä ja synnäri listaan. :wave:

eltsu no jopas oli kumma homma tuo väärä neuvola-aika! Jospa jatkossa sua kuunneltaisiin vähän tarkemmin.

Mulla oli eka neuvola 9+3 ja lääkärineuvola heti seuraavalla viikolla, 10+3. Seuraava neuvola oli 15+3 ja tämä viimeisin 19+4. Meillä on siis normineuvolakäyntejä n. neljän viikon välein, mikä minusta on aika usein. Toka lääkärineuvola on sitten, kun viikkoja on 26-28. Ihan loppuraskaudesta on ilmeisesti vielä yksi lääkärineuvola (ja sitten tietysti voi tulla jotain yliaikaiskontrolleja tms.).

Tulehan NiQ sitten kertomaan rakenneultrasta :) Meillä vielä kuusi päivää aikaa siihen!

Liisakaisa ja Myyrä 20+3

LeenaT: En kyllä nyt yhtään osaa sanoa tuosta inkivääristä tuon enempää mitä jo kirjoitin sen lapun mukaan. :D Mutta kysy sitä viimeistään sitten kun soittelet neukkuun, kyllä ne siinä osaa jotain sanoa asiaan. Jos se kovasti mietityttää niin voihan sen mielenrauhan takia jättää pois ainakin siksi aikaa kunnes saa varmuuden asiaan. :)

Eltsu: Paha mieli tuli kun luin tuosta sun neukku käynnistä, ikävää, että olivat tuommoisia kun eivät kuunnelleet. :( Itsellä kun oli niin mukava se täti. Toivotaan nyt, että se asia kuitenkin korjaantuisi jatkossa ja, että kuuntelisivat paremmin. Ei se ole kiva käydä neukussa jos tuntuu, että ketään ei oikeasti kiinnosta vointi yhtään. : /

NiQ: Meinaatteko sukupuolen selvittää vai pidättekö sen yllärinä? Minä ainakin odotan kovasti jo sitä, että saa tietää (toivottavasti) kumpi sieltä on tulossa, saa sitten ostaa kaikkea oikean väristä vaatetta. :D Vielä kun ei kamalasti viitsi mitään vaaleanpunaista ostaa jos sieltä tuleekin sitten poika. :D

Hmm.. Aika pienet välit teilläkin on noissa neukku käynneissä. Pitäisiköhän minun soittaa sinne ja ihmetellä asiaa? Kun se seuraava käynti olisi vasta rv 17+4, tuntuu jotenkin liian pitkältä ajalta ootella sinne asti..

Ultrasta myös, niin mulle tuli kutsu sinne np-ultraan ja siinä kutsussa lukee tuo, että maksaa sen poliklinikka maksun verran eli n. 30e. En kyllä tiedä käytäntö täällä sitten on sen kanssa jos sattuisikin menemään väärillä viikoilla ultraan, että maksaako sekin.

Miten aina onnistun kirjotteleen näin pitkiä viestejä? :D Pariin päivään ei ole ollut mitään oireita, onkohan kaikki hyvin? :O

tsude ja pöppiäinen 8+6

tsude eikös se tullut joku laki voimaan vuoden alusta missä kunnan pitää kustantaa tuo nt- ja rakenneultrakäynnit? mitä mieltä muut on?

Tuun varmasti kyllä kertomaan miten rakenneultra meni :) me ei olla vielä päätetty että kysytäänkö kumpi on tilattu. Mies saa päättää, mulle sopii kumpi vain :)

NiQ & Pena 20+6

Onnea rakenneultraan NiQ! :)

Mites muut täällä, meinaatteko selvittää sukupuolen? Tsude jo kertoikin. Me ei olla luonnollisesti asiasta vielä puhuttu, kun ei tuo mies puhu mistään. En ole nyt sit itsekään ottanut asioita pahemmin puheeksi.

Olipa sulla tiksutin aikaisin tuo eka neuvola. Vai onko toi ihan yleistä? Oon vielä vähän ulalla näistä asioista. :) Mulla tulee huomenna tuo 6 viikkoa täyteen. Pitäisi siis ehkä vihdoin soitella.

Tein tänään vielä sen varmistusdigin ja "Raskaana 3+" pärähti ruutuun alle minuutissa. :heart: Enää (lue: vielä) viikko varhaisultraan.

Eilen meinasi sitten iskeä pahoinvointikin. Kävin kumartelemassa ja yökkäilemässä pöntön äärellä, mutta mitään ei sit lopulta kuitenkaan tullut. Menin nukkumaan ja huikkasin vielä miehelle, että tuo mulle ämpärin viereen sitten kun tulee nukkumaan. Ämpärikin pysyi onneksi puhtaana.

ultrista käsittääkseni täälläpäin nt-ultra ja rakenneultra muutoin kunnan kustantamia, jollei sitten jostain syystä tartte käydä useammin. sitten menee se poliklinikkamaksu.

neuvola täällä alussa 1kk välein ja tihentyy sitten loppua kohden. lopussa 1vk välein. Neuvolalääkäri aikasintaan 12+ viikolla, paitsi että mulla kävi niin, että koska aika oli jo aiemmin varattu ja ultra oli edellisenä päivänä ja ultrassa totesivat pienemmäksi ja en saanu neuvolatätiä enää kiinni, niin menin 11+0 kuitenkin. Ja ihan yhtälailla pysty tarkastuksen tekemään, sydänääniä ei suostunu silloin kuuntelee, mutta se nyt oli se ja sama kun ultrassa oli edellisinä päivänä nähny, että sydän sykki.

sukupuoli kysytään. aateltiin se niin, että onhan se ylläri siinäkin vaiheessa kun ultrassa sen kuulee yhtälailla kuin jos syntyessä sitten vasta tiedetään. ja toisaalta ei olla sukupuolineutraaleja esim. vaatteiden ym. suhteen eli tiedetään vähän mitä ostella, kun tiedetään kumpi tulossa. mulle ei ole väliä kumpi. poikaolo jotenkin on ollut ihan alusta saakka ja jos vanhan kansan merkkeihin on uskomista ja niistä jotain tässä vaiheessa voi sanoa, niin pojaksi edelleen veikkaan. Tosin tytön nimi sillä on "työnimenä" :D

Öhm.. Mikä ihmeen lääkärineuvola? :O Ja noi tietyllä rv:llä otetut verikokeet, wut? Hoidetaanko teitä siellä perkl paremmin, kuin meitä täällä? :D

Inkivääristä sen verran, että kyllä munkin lapussa, jonka neukulta sain mukaan luki ettei inkiväärituotteita saisi mässyttää, mut samaan listaan oli laitettu et niitä on entisaikaan ihan suositeltu esim. pahoinvoinnin estämiseksi. Ja toi ettei sen vaikutuksista sikiöön ole mitään tietoa. Mitä ihmettä?

Yöks, pahoinvointi jäänyt aamuun ja just heräämisen jälkeiseen aikaan. Herään jokaiseen pieneen risahdukseen ja joudun aina herättyäni vaappumaan puolunessa vessaan :D Kissat on onneksi ymmärtäväisiä, nuorempi tulee nykyään mahan viereen nukkumaan :D
Muilla elukoita ja mietiskelyä siitä, että miten meno lemmikkien kanssa muuttuu kun pieni lopulta tulee kotiin?

Vitsit, ehkä mä sitten heti huomenna tai maanantaina soittelen sinne neukkuun ja sanon, että tahdon sitä seuraavaa neukku aikaa vähän lähemmäksi kun kaikille muillakin on! :D Vähän reilu kolme viikkoa vielä nt-ultraan, voispa aika mennä nopeammin!

Eilen illalla itkin ja valitin miehekkeelle siitä kun ei ole ollut kohta viikkoon kunnon oireita yhtään, noh ei olisi varmaan kannattanut valittaa.. Näin unta jäätelökoneesta ja siitä, että tein kamalasti lumipalloja mutta en halunnut syödä niitä koska oli tosi huono-olo yöllä. :D Wtf mikä uni?! :confused: Sitten kun heräsin ja nousin ylös niin tuttu aamuinen ei mikään ruoka maistu- olo palasi, ei onneksi kuitenkaan mikään oksettava olo.

Noista elukoista, meillä on kolme kissaa ja onhan se välillä mielessä pyöriny, että mitä se elämä nuiden kaikkien rasavillien kanssa tulee olemaan mutta eiköhän siitä selvitä. :) Mistään hinnasta en nuista luopuisi! Vaikka kyllä tuo nuorin (4kk vanha) koetteleekin aika paljon hermoja tekemällä juuri sitä kaikkea mitä ei saisi tehdä. :D Mutta sitähän se tulee sitten lapsen kanssa olemaan joten tämä on kai hyvää harjoitusta? Sitä olen miettinyt, että mitä siitä tulee kun joutuu sitten vauvan kanssa opettelemaan nukkumaan ovi auki, että kuulee toiseen makkariin jos se itkee yöllä, että meneekö kissat sitten pienen sänkyyn? Nyt nukutaan aina makkarin ovi kiinni.

tsude ja pöppiäinen 9+0 jee! Olisikohan tänään hyvä päivä kertoa vanhemmille?

tsude Meillä on myöskin kissa kotona ja oon myös vähän miettinyt mitähän se mahtaa vauvasta tuumata. On nähnyt kerran pari vuotta sitten vähän yli vuoden ikäisen lapsen, joka oli kissasta aivan haltioissaan, eikä meidänkään kissa välittänyt vaikka se paijasi ja halaili. Tämä meidän kissa täyttää kohta 19 v, että eniten ajattelin miten niin vanha tottuu sitten siihen huutoon vauvan kohdalta, kun ei muutenkaan tykkää korkeista äänistä. Utelias se on kuin mikä, hellyyden kipeä ja ihmisläheinen. Joten en yhtään ihmettelisi jos joku aamu löytäisin sen vaavin vierestä pinniksestä nukkumassa :D Täytyy varmaan alkaa sitä kissa suojaa pinniksen päälle lähempänä oikeasti katsomaan :)

Viimeksi muokattu:
Halin: meillä siis kolme kertaa on raskausaikana lääkärintarkastus. Muuten samat jutut kuin perusneuvolassa, mutta lääkäri tarkastaa myös kohdunsuun tilanteen ja sitten vikalla kerralla kai tekee kokoarvion. Tosin en kyllä tiedä, perustuuko se arvio sitten vain sf-mittaan eli kohdunpohjan korkeuteen, koska ei tuolla neukussa tosiaan ole ultraa. Olen kuullut, että jossain paikoissa on lääkärintarkastus vain kerran raskausaikana - mites teillä muilla on?

Jos te haluatte osallistua sikiöseulontaan, niin sen lisäksi, että ultrassa mitataan niskaturvotus, pitää ottaa verikoe, josta määritetään hcg ja joku toinen arvo. Meillä se verikoe otettiin omassa neuvolassa ennen np-ultraa, mutta joillakin kai se otetaan siellä samassa paikassa jossa ultra on.

Maha on jotenkin kipeän ja kovan tuntuinen - onkohan tämä nyt sitä supistelua jo? Joillain tuolla heinäkuisissa on harjoitussupistuksia... Anyway, nyt pitkälleen.

Liisakaisa ja Myyrä 20+4

Mä en oo ihan varma onko meillä kaksi vai kolme lääkärintarkastusta, ensimmäinen on kumminkin tuossa ennen rv 16. Meillä verikoe otettiin terveyskeskuksessa ja nt-ultra oli keskussairaalalla. Ja neuvola on siis vielä kolmannessa paikkaa. Joka tapauksessa ekalla neuvolakäynnillä terkkarin pitäisi tehdä selväksi että halutaanko sikiöseulontoihin osallistua, koska verikokeen ottoaika on kuitenkin aika tarkka. oliskohan se ollut rv 9-10+6 (?)...

NiQ & Pena 21+0

Tryffe: Mistä suojasta oikein puhut? Voisin olla ihan kiinnostunut kun nuo katit on varmaan maailman uteliaimpia. :D Ja on kyllä ihan kunnioitettavaan ikään elänyt jo se teidän vanhus! Jaksaakohan sitä ite näitä riiviöitä niin kauan? Kun nuo kaks muuta on alle kahden vuoden ikäisiä niin välillä on aika hektistä kun kaikki juoksee letkassa ympäri kämppää ja matot on rullalla. :D

Sikiöseulontaan jos osallistuu niin verikokeessa voi käydä vasta kun on rv 9 täynnä ja minun ainakin pitää käydä pari viikkoa ennen sitä nt-ultraa, elikkä ens viikon aikana on käytävä siellä.

Olis eilen pitänyt vaan koputella sitä puuta ahkerasti kun valitin, että ei ole mitään oloja. Aamulla oli sitä, että ei ruoka maistu ja on vähän huonoa oloa ollut päivällä ja illan mittaan juilinut masua. Huoh, ja mikä turvotus! Varmaan jo viikon ajan olen joutunut ottamaan sormuksen yöksi pois, koska sormet on tosi turvoksissa yöllä.
Ja vähän ilkeempi nimittäin ummetus meinaa nostaa päätään, kävin ostamassa maitohappoja, että jos ne vähän auttaisivat.. Onko kenelläkään muulla samaa vaivaa? Hyvää konstia välttämiseksi?

tsude ja pöppiäinen 9+0

tsude Täältä bongasin sellaisen jokin aika sitten, kun vauvakuumetta yritin sivuja selaamalla laimentaa :)

S

Siinä on ainakin tuo Clippasafe-merkkinnen. Jossain muistan nähneeni myös Hepe-merkkisen. :)
Heh, jotta ei elämäsi tulisi liian helpoksi ajattelin kertoa, että meidän vanhus juoksee vielä joka päivä näitä matot rullalle kisoja ympäri kämppää :D

Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa ! Ja tervetuloa kaikille uusille! =)

Teidän jutut oon lukassu melkein joka päivä, en vaa oo ehtiny itse kommentoimaan...

Lääkärintarkastus: Ei täällä oo ollu vielä, kuulemma raskauden puolivälin jälkeen vasta olisi ensimmäinen.

Sikiöseulonnat: Minäkin kävin verikokeessa rv10+2 elikkä ennen nt-ultraa. Tulokset sain ja kaikki oli ok.

Ultrat: Mulla oli nt-ultra rv 12+3. Ja rakenneultra olisi tulossa 30.3 eli rv 20+4.
Minä en käynyt varhaisultrassa. meillä siis eka ultra oli tuo nt-ultra. Jotenkin kuumeisesti jaksoin odotella sinne asti. Nythän tuo aika tuntuu menenvän kamalan äkkiä, kun päästiin 12 viikon yli =)

Neuvola: Täällä alussa 1kk välein. Sitten myöhemmin 2viikon välein ja ihan lopussa viikon välein... Näin muistelen ainakin.

(.) Olo on aika hyvä, maha pyöristyy ja pyöristyy pikkuhiljaa. Parit ulkoiluhousut eivät enää mahdu vatsan kohdalta päälle. Vähän semmosta vauvamasua on jo näkyvissä, tosin jos ulkotakki päällä niin ei huomaa.
Liikkeitä en vielä ole tuntenut, mutta tuskin muutamaan viikkoon vielä toiveitakaan niiden tuntemisesta.

Sassy ja "s" 16+6 ( huomenna taas poksuu viikot!! )

Oli puhetta näistä neuvola-ajoista, lääkärikäynneistä ja muista. Itse löysin oman kaupunkini sivuilta pdf:n johon oli koottu kaikki tarkastusajankohdat :) Näppärää :)

Alku näyttää meillä tältä:
8 - 10 rv ensikäynti terveydenhoitaja 1 -1, 5h
13 - 14 rv 1. lääkäri 15 min
16-18 rv ensisynnyttäjä terveydenhoitaja 30 min
22 - 24 rv terveydenhoitaja 30 min
26- 28 rv 2. lääkäri 15 min
30 rv terveydenhoitaja 30 min
32 rv ensisynn./33 rv uudell. synn. terveydenhoitaja 30 min
34 rv ensisynnyttäjä terveydenhoitaja 30 min

Lisäksi oli:
Varhaisultraääni tutkim. ja veriseerumiseula rv 11- 12+6
Rakenneultraääni tutkim. rv 20

Lopussa on vielä lastenneuvolan määräaikaistarkastusajat. Minkä ikäisenä käydään ja kauan kestää. Samoin kuin mitä rokotuksia saa ja missä iässä. Tämä oli tosi hyvä :)

Nonniin, rakenneultrasta selvitty. Kaikki oli muuten hyvin, mutta pikkuinen oli kovin pieni. Eli kolmen viikon päästä uusi äitiyspolikäynti jossa lääkäri ultraa kasvun. Vastasi yli viikon pienempää mitä nt-ultrassa. En silti oo huolissani, koska tää pienempi arvio on kuitenkin lähempänä omia laskujani.

NiQ & Pena 21+1 (tai uuden mukaan olisi 19+6)

No kylläpä jotkut kunnat on sitten fiksuja, kun tuollaisia tietoja kertovat ihan julkisesti, viitaten siis Tryffen viestiin. Tuntuu, että yleinen linja on se, että mitään ei kerrota ellet itse kysy.

NiQ, eiköhän sinun Penallasi ole kaikki ihan hyvin, jos kerta viikot saattaa oikeasti olla väärin.

ON: Sain vihdoin soitettua neuvolaan! Juttelin tosi mukavan tädin kanssa, tosin se ei ole sit mun oma terkkari. Kyseli vointia yms. Sain ensin ajan jo 15.3. eli puolentoista viikon päähän sellaiselle tädille, joka oli mulla ala-asteella jo kouluterkkarina. Terkkari soitti kuitenkin vielä hetken päästä perään, että varasi mulle ajan väärälle terkkarille, kun ei ensin ollut tajunnut missä oikein asun. Josko tämä kolmas terkkari olisi sitten se mun omani koko loppuajan. Uusi aika on nyt sit 21.3. rv 8+3. No eipä siihenkään ole kuin 17 päivää. (Joku pakkomielle aina laskea näitä päiviä! :D Ultraan enää 6 päivää. Pitäis varmaan hommata joku aamukampa. :laugh:)
Eilen illalla oli pakko käydä taas yökkäilemässä, tosin kaikki pysyi edelleen sisällä. Saunassakin alkoi huimata ja mies passitti mut jo suihkuun. Sain sentään vähän lisää miehestä nyhdettyä, kun kysyin, tuleeko hän ultraan mukaan. Meinasi, että voi tullakin, mutta että katsotaan sitä sitten lähempänä.
Tänään tuli uusi Vauva-lehti. Nyt siis sitä lukemaan ennen töihin lähtöä. Ensi viikko lomaa sekä koulusta että töistä. Ja miehellä myös loma! =)

Ihanaa viikonloppua mammat!! :flower:

Leena ja nimetön 6+0 *poks*

Voi ei, täälläkin tais alkaa pahoivointi..mä kun niin toivoin skippavaani sen :o
Oltiin leffassa ja viimeiset 45 min pidättelin oksennusta ja leffan jälkeen kävinkin sitten teatterin wc:ssä oksentamassa...
Inhottava päänsärky myös ollut koko päivän, saattaa kyllä johtua juuri loppuneista yövuoroista ja univajeesta.

Eltsu 7+3

NiQ: Jos kaikki oli muuten kunnossa, niin tuskinpa tuosta kokoasiasta tarvitsee huolestua? Aika pitkä aika on tuohon kontrolliin, tsemppiä odotteluun!

Eltsulle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa!

Leena onhan se ihan ymmärrettävää toisaalta, ettei sun mies uskalla oikein vielä puhua vauvasta, kun on pettymyksiä takana. Kiva kuitenkin, jos/kun tulee ultraan :) Meillä ainakin sen pienen sykkivän pisteen (koska eihän se siinä varhaisultrassa oikein muuta ole) näkeminenkin teki miehelle koko asian paljon todellisemmaksi.

Niin joo, Tsude kyseli ummetuksesta. Muahan se on tosiaan ajoittain vaivannut. Ihan ykkösasia on muistaa juoda tarpeeksi. Vauvakirjassa luki, että ruoansulatuksesta imeytyy vettä kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti, niin saa sitä tosiaan ollakin juomassa koko ajan. Muuten yritän syödä tosiaan noita maitohappobakteereita, paljon kasviksia, luumupilttiä, kaurapuuroa, vain oikeaa ruisleipää, ei mitään höttöleipiä... Ja välttelen teenjuontia ja banaaneja, koska ne kovettavat mahaa.

(.)Mun mahassa myllertää, mutta eivät ne hentoiset potkut vieläkään tunnu vatsan päälle. Hemmetin istukka! Kateellisena luen, kun joillakin heinäkuisilla potkut ovat tuntuneet monta viikkoa mahan päälle jo.

Mitenkäs Tiipula, milloin sun mies tunsi ekaa kertaa liikkeet? Näkyykö sulla jo mahan päälle muksun liikkuminen?

Nyt alkoi loma ja enää kolme yötä rakenneultraan:)

Liisakaisa ja Myyrä 20+6

Viimeksi muokattu:
Lauantaipäivää kaikille!

Onpa ihanaa, kun pinossa on vilkasta! Itse en ole ollut kovin vilkas keskustelija, mutta olen kuitenkin joka päivä lueskellut kaiken kirjoitetun. :)

Onnea Tiksutin ja Tryffe! Ja NiQille onnittelut hyvistä rakenneultrakuulumisista, toivottavasti kokoasiakin on tosiaan kiinni viikoista. Minkä kokoinen pikkuinen sitten oli?

Liikkeet tunsin itse mielestäni ekaa kertaa mahan päälle joskus rv 20+, mutta ikäväkseni on jäänyt kirjaamatta ylös, milloin mies ne ekaa kertaa tunsi. Muistaakseni kuitenkin ihan muutaman päivän päästä tuosta, ehkä 21+ jotain. Ei miehellä meinannut riittää kärsivällisyys odotella, että koskahan se pikkuinen mahtaisi jaksaa potkia... Toisinaan liikkeet tuntuvat koko päivän mahan päälle ja toisinaan pieni taas on kääntänyt selän minun napaani vasten ja liikkeetkin tuntuvat vain sisäisesti ja aika vaimeasti. Liikkeet myös näkyvät mahan päälle: koko kumpu saattaa vaihtaa puolta yhtäkkiä tai täristä ihan holtittomasti. Yksittäiset potkut ja lyönnit näkyvät myös. En kuitenkaan osaa vielä hahmottaa kunnolla, mikä osa mahtaa olla missäkin ja että onkohan se pää vai peppu, jota taputtelen. :D

Mulla on ollut tällä viikolla loma. Koko viikko on kulunut kotitöitä tehden ja vauvaa ajatellen. Tässähän sekoaa kohta pää! Liekö tuolla ajatteluajalla osuutta asiaan, mutta eräänä päivänä suihkusta tullessani huomasin, että rinnoista tihkuu maitoa. Huh, kylläpä tosiaan konkretisoitui vauvautuminen!

Toukokuisista muutamalla odottajalla on yllättäen menneet lapsivedet ja ovat sitten sairaalassa mahoineen, tietysti toivoen, että muutaman viikon pikkuiset saisivat vielä kasvaa masussa. Hurjaa! Monet tuntuvat saaneen myös tarkkoja kokoarvioita vauvoistaan ja päässeet kuka milloinkin kurkkaamaan ultralla. Olisipa kiva itsekin tietää, miten vauva kasvaa! Vau-kirjasen mukaan tällä viikolla painoa pitäisi olla jo n. 1600 g, mutta viimeiset lukemat, joita mulle on kerrottu, oli rv 20+ rakenneultrassa n. 350 g. Hassua, kuinka käytännöt vaihtelee ja joillekin esitetään arviotkin ihan gramman tarkkuudella! No, ei mulla huolta kumminkaan ole, tunnenhan mä nahoissani, että on pieni kasvanut kovasti.

Tsempit kaikille, jotka laskevat päiviä neuvolaan, ultraan, ekan kolmanneksen loppuun jne! Pian ne kuluvat jo niin nopeasti, ettei meinaa viikoissakaan pysyä perässä!

Liisakaisalle aurinkoista talvilomaa!

Tiipula ja musi 30+0 *poks*

Ihan käsittämätöntä, 10 viikkoa enää!

Yhteistyössä