Ex-kermit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osanottoni Tl:lle ja koko perheelle. Ei voi enää epäreilummaksi elämä kohdallasi mennä, kun kaikki vaikutti vihdoinkin olevan kutakuinkin ok. Voimia ja jaksamista sinulle!

Eilen rupes ihan kamalasti itkettää, kun ajattelin ed. keskenmenojani.. Tunteet on tosi pinnassa. Mä kyttään koko ajan tuntemuksiani ja sitä hiipuuko raskausoireet pikkuhiljaa. ÄRSYTTÄVÄÄ!
Jos tämäkin raskaus menee kesken, niin pää hajoo.. Mieskin jo vähän huolestu mun epätoivosta. Viisi km peräkkäin olisi jo vähän liikaa yhdelle naiselle, kyllä näin on!
Miten te pitkällä olevat pystyitte rentoutumaan ja nollaamaan ajatukset alkuaikoina? Milloin uskalsitte huokaista helpotuksesta?

eli olen huono vastaamaan, kun alussa olen itsekin (rv 11). Huomenna neuvola ja jos ei sydänäänet kuulu, tulee kyllä iso itku. Voin sen verran omasta kokemuksesta kertoa, että tämä alku on ollut kyllä yhtä helvettiä (mulla on ollut hematoomasta johtuvia vuotoja pitkin raskautta, nyt ei viikkoon) ja ultrattu on useasti, kaiken pitäisi olla kunnossa ja hematooman ei pitäisi uhata raskautta.
Olen suhtautunut raskauteeni todella "tunteettomasti", ikään kuin kieltäen koko raskauden. Kenellekään ei ole tehnyt mieli kertoa juuri em. ongelmista johtuen. Menen etappi kerrallaan eteenpäin, huomenna eka neuvola ja siitä n. viikon kuluttua np-ultra (jos tarvitsee mennä)
Valitettavasti minulla ei ole siis mitään "apukonsteja", pitää vain odottaa (grr..kuinka en kestä tuota koko lausetta enää) Nämä palstan seniorit varmasti pystyvät tsemppaavampaan viestiin, koska ovat jo pitemmällä. He ovat siis todisteita meille vastaraskautuneille ex-kermiteille, että toivoa on=-)

Mutta..raportoin huomenna neuvolakuulumiset.

muuten Hoppu..sulla oli aikamoinen km- historia. Ovatko nuo keskenmenot noudattaneet tiettyä kaavaa (eli samalla viikolla, onko alkanut oireiden loppumisella, vuodolla vai miten??)??
Soisin sinulle kyllä pikkuhiljaa onnistumisenkin, ehkä tämä on sitten se, toivon sydämestäni näin olevan.

Muuten, mikäli selviän np-ultrasta, päivitän itseni listaan!

Kiitos BM toiveestasi

Ensimmäinen oli tuulimuna. Se selvisi vasta rv10, kun vatsakipujen vuoksi hakeuduin ultraan. Seuraava km alkoi 8 viikolla pienellä vuodolla mikä sitten ultran jälkeen yltyikin spontaaniksi keskenmenoksi. Seuraavat kaksi huomattiin viikolla 7 ultrassa, kohtu täynnä verta ja kehittymätön alkio. Tyhjennykset lääkkeellisesti.
Mitään syitä ei ole löytynyt, kaikkea on tutkittu. Minulla on vaan tuntematon taipumus keskenmenoihin, siinä kaikki mitä lääkäreillä on sanottavaa. Melko lohduton tuomio.

Mulla oli äskettäin yli puoli vuotta (!) sitten saatu aika lapsettomuusklinikalle. Olin siis juuri saanut tietää olevani raskaana. Lääkäri ultras, mutta eihän siitä voinut silloin mitään sanoa. Sain keltarauhashormoonia raskauden tukemiseen, varmuuden vuoksi. Suositeltiin myös foolihappoa, monipuolista ruokaa yms. tavallista. Aika ymmällään tuntuivat olevan...

Torstaiksi varaan taas ultran yksityiselle, sit päästään asiassa suuntaan tai toiseen.

No se minusta ja minun navasta, synkäksi menee muuten jutut :/

Unohtui tuossa Tl:n surun keskellä toivotella uudet tervetulleiksi.
Eli Hoppu ja Ässä: teretulemast ; )

Toivottavasti mahdollisimman moni uskaltautuu päivittämään itsensä listaan ja kestää myös siinä loppuun asti ja hyvin tuloksin.

Minäkään en oikein osaa antaa mitään apukonsteja...
Päivä kerrallaan kait sitä vaan on mentävä. Vaikka kuinka koettaisi olla neutraali raskautta kohtaan, niin keskenmenon sattuessa on yksi hailee miten raskauteen suhtautui, sattui ainakin minuun ihan saatanasti silti. Anteeksi kirosana, mutta niin se vain oli. Eli vaikka se on ärsyttävää, niin on vain odoteltava...

En ole varmaan vieläkään huokaissut helpotuksesta, mutta liikkeiden päivittäinen tuntuminen rauhoittaa hermoja yllättävän paljon. Ja jos paniikki iskee, niin vähän painelee ja heiluttelee masua, niin johan tulee taas sarjatulta ja voi taas hetken olla rauhallisin mielin.

Sen verran päätin jo heti alkuun, että en hanki, enkä ota vastaan vauvalle yhtään mitään ennen kuin raskaus on yli puolen välin. Ja se päätös piti ja taisi mennä reilustikin yli puolenvälin ennenkuin ekat bodyt sorruin ostamaan. Toisaalta ne ovatkin ainoat vaatteet, jotka olen itse ostanut... vielähän sitä ehtii.

Kohta koisimaan. Pitäisi mennä pitkästä aikaa taas kouluun. Puolitoista viikkoa olin pois, kun halusin olla kullan vierellä sairaalassa.
Mutta eipä tässä tällä kertaa muuta.
Palaan viimeistään sitten ultra ja neuvolakuulumisten kera keskiviikkona : )

kauris ja humu-pekka 28+5

SUURET HALAUKSET TI:lle!!! Olen niin pahoillani, etten edes keksi mitään lohduttavampia sanoja...

Tervetuloa tänne Hoppu!
Meillä meni raskauden uskomiseen pitkään... vasta np-ultran jälkeen kerrottiin vanhemmille ja isolle osalle kavereita vasta sen jälkeen, melkein puolivälissä. Ja ennen np-ultraahan me käytiin 2 viikon välein ultrassa varmistamassa, että pikkuinen oli edelleen elossa...
Ekat hankinnat tehtiin rakenneultran jälkeen :) Vieläkään ei olla tehty paljoa hankintoja, oon siis ostanut joitain vaatteita, millä kyllä hetken pärjää, mutta kuitenkin.
Pitäisi varmaan etsiä jostain netistä lista, missä lukisi, että mitä kaikkea pitää olla valmiina kun vauva syntyy, niin sitten voisi sitä alkaa hankkia.

(.) Kipeenä oltu lauantaista asti, kuumeessa ja kaikki paikat särkeneet. Tänään siis vielä kotona, nukkuen ja kirjaa lukien :)
Vauva potkii kyllä ahkerasti, joten ei huolta hänellä.
Ulkona olisi tosi kaunis ilma, mutta ehken nyt kuitenkaan saikulla lähden ulkoilemaan, sitä paitsi siellä on kylmä ;)

Tänään taas alkoi uudet viikot - 28. viikko!! Töitä jäljellä enää 8 viikkoa! Hui.

Maaria 27+0

Meillä on huomenna np-ultra ja jännittää hiukan, kertoilen sitte kuulumiset.
Ite oon ystävältä saanut vaatteita (kummitytön pieniä) ja hoitotason. Ja tämän ystävän tuttavalta ostin pari vaatekappaletta ja rintarepun, muuta en ole hommannut enkä hommaa pitkään aikaan vielä. Tila loppuu kesken muuten =D
Ja toiselta ystävältä sain autoon turvavyönalentajan, eipähän "piskuiseen satu" jos hieman johonki kopsahtaa.
Mut, mut.. eipä tässä vissiin kummempia.. Eilen aloitettiin bailatinomama ja oli mukavaa. Siellä lanteita ketkuteltiin =)

Heippa odottelijat !

Täällä sitä ollaan taustailemassa, Sämpykös se kyseli. Vauva-arki on alkanut sujumaan tosi hyvin nyt kun kolme viikkoa on yhteistä opettelua takana. Meidän tyttö on niin syötävän ihana että sitä vaan tuijottelisi päivät pitkät. Niin kilttikin eikä turhia itkeskele, nälkää ja vaipanvaihtoa tottakai huutelee silloin tällöin.

Sen voin sanoa että eka viikko oli jotain ihan järkyttävää, jota en osannu etes kuvitellakaan. Tuskin montaa tuntia tuli nukuttua koko viikon aikana, kun olin kokematon ja en tiennyt miten pitäisi toimia kun vauva itkee ja väsyneenä itku kuulostaa ihan hirveältä ja kun ei ole tottunut vauvan itkuun niin hätääntyy turhaan. Toinen viikko olikin sitten jo paljon parempi kun oltiin jo totuttu toisiimme ja nyt kun kolme viikkoa on takana tulemme juttuun jo erittäin hyvin. Nyt ei enää turhia itkeskellä ja tähän valvomiseen yöaikaan on tottunut niin ettei siitä enää stressiä vedä. Jos yöllä ei nukuta, niin telkkari päälle ja tissi suuhun ja sitten otetaan univelat päivällä takaisin, niin yksinkertaista se on :)

Sämpyllä ja Maariallako molemmilla oli kipuilua häpyluun tietämillä ? Mullahan oli sama ja täällä ruotsissa se on nimeltään foglossning eli kun ne alapään luut liikkuu ja aiheuttaa kipua. Mullahan meni niin pahaksi että olin loppuajan sairaslomalla sen takia kun istumatyö vaan pahensi asiaa. Välillä taapersin eteenpäin kuin joku pingviini kun ei jalat liikkuneet haaroista. Loppua kohti kyllä parani itsestään. Tyyny haarojen välissä nukkuessa auttaa tosi paljon, kannattaa kokeilla !

Noista hankinnoista mitkä meillä ainakin on olleet tärkeitä näin alussa on: hoitoalusta, pikkupyyhkeitä, bebantenia, sinkkivoidetta, vaippoja, kosteuspyyhkeitä, kylpöljyä...sänky, autoistuin, vaunut tietenkin...oma viltti, harsoja...vatteissa oltais pärjätty n. 5 paidalla/bodylla ja 4 puolipotkareilla + muutamalla koko potkupuvulla yöksi. Ihan liikaa tuli ostettua vaatteita valmiiksi innostuksissaan. Lähes kokoajan käytetään sellaisia H&M:n puolipotkareita joita myydään kahden kpl paketissa, suosittelen, helppoja vaipan vaihdossa ! Näköjään näin pikkuinen ei vielä puklauttele niin paljoa eikä sotke vaatteita, niin että äiti joutuu ihan omaksi ilokseen vaihtelemaan vauvalle erilaisia vaatteita eri päivinä vaikka samat menisikin parikin päivää.

Nyt kuullu kutsuhuuto eli menenpä tästä taas sohvan nurkkaan vakipaikalle antamaan pikkuiselle apetta...

Heippa vaan kaikille,

Mukavia neuvolakuulumisia Bellamaarialta, onneksi olkoon. Toivottavasti np-ultrasta kuullaan yhtä hyviä uutisia.

En tiedä Hoppu pystynkö tsemppaamaan sinua yhtään tällä viestilläni. Ajatuksesi on monelle ex-Kermitille niin tutut. Raskaus oli tietysti kaikkea sitä mitä toivoi, mutta samalla alkoi jokapäiväinen huoli keskenmenosta. Päivä kerrallaan sitä vain eli. Minulla oli onneksi syksyllä niin paljon töitä, etten ehtinyt ajattelemaan raskautta joka hetki vaan oli todella tervetullutta pakottaa ajatuksensa johonkin muuhunkin. Nyt on jo tosiaan helpompaa, kun liikkeet tuntuu joka päivä ja maha näkyy selvästi. Meilläkin oli aika lapsettomuustutkimuksiin ja kun sinne olisi pitänyt mennä, niin olinkin sitten raskaana. Meidän kohdalla se osoittautui tehokkaaksi raskautumiskeinoksi.

Me kerrottiin sukulaisille vasta np-ultran jälkeen. Töissä ilmoitin vasta rakenneultran jälkeen ja koska joulun pyhätkin tuli väliin, niin taisin olla jo 23 raskausviikolla. Ai niin, ja ensimmäinen hankinta tehtiin viime lauantaina (rv25+3). Ostettiin vaunut, kun saatiin viime vuoden mallia kivalla alennuksella. Meille tuli yhdistelmävaunut Brio Novat heittoaisalla, pehmeällä kopalla ja ilmakumirenkailla. Ja väri oli todella kiva (viimeinen malli kaupassa jäljellä). Samalla katseltiin kantokoppia ja todettiin, että me ei siihen ensimmäiseen koppaan/istuimeen investoida juurikaan vaan ostetaan seuraava istuin. Näillä näkymin saadaan se kantokoppa tutuilta lainaan. Muussa tapauksessa olisin ehkä vuokrannut sen MLL:stä. Toinen lapsenhankinta on vielä vireillä eli vauvavakuutus pitäisi saada nyt hankittua. Tänään käytiin kysymässä viimeiset tarjoukset ja otetaan vakuutukset todennäköisesti Tapiolasta, mikäli saadaan. Enää vähän yli viikko päättää sekin asia :-)

Koitahan parannella Maaria ja samaa voisi toivottaa edelleen kauriin miehelle. Toivottavasti sairaalassaoloaika rupeaa häämöttämään loppuaan.

Kiva kuulla Mariiasta. Tota just olen miettinyt, että sitten kun se vauva tulee kotiin, niin mitäs sen kanssa sitten tehdään :-) Näistä mietteistä päätellen meille on tiedossa aika stressaavat ajat ja voi olla, ettei se ihan viikossa mene ohi :-) Kiva kuulla, että teillä on lähtenyt arki sujumaan hyvin ja olet positiivisella mielellä. Joo, ja mulla on tota alapääkipuilua ollut säännöllisesti. Kävin jo gynellekin näyttämässä alapäätä, että mikä siellä on, mutta eihän se mitään sieltä löytänyt. Enkä osannut tarkemmin kuvailla vaivaa, kun muuten olisi varmaan osannut tehdä diagnoosin. No hyvä tietää nyt, että kuuluu ihan asiaan.

Eipä tässä kummempia,
hyvää illanjatkoa

toivoo sämpy 25+5

Np-ultran kuulumisia
Pää-pylly mitta 6.7cm ja päänympärys 2cm (vastaa viikkoja) eli laskettuaika pysyy samana 4.8.2007
Turvotusta on 2.3-3.0 välillä, eli riskiraja on ylitetty, joka surettaa ja huolestuttaa kovasti. Nyt kokoajan miettii vaihtoehtoja. Tahtooko lapsivesitutkimukseen? Haluaako tietää mahdollisista poikkeavuuksista? entäs keskenmenon riski (joka on pieni, mutta silti) ? Jos poikeavuutta on, voiko elää sen kanssa ja sopeutua, vai tahtooko päästä "helpommalla" ja keskeyttää raskaus? Ei, sitä en olisi nyt tekemässä, mutta entäs kun tulos selviää? Pää on ihan sekaisin ja jumissa.
Tuntuu siltä, että pitikin mennä koko juttuun... hyvähän se nyt on sanoa, mutta...

Mervi 12+3

Hankala ja ikävä tilanne Mervi : (
Voimia päätökseen ja tietysti muutenkin!

Itse päätin jo heti raskauduttuani, että jos poikkeavaa löytyy ja vauvalla on vamma, niin raskaus keskeytetään, vaikka onkin takana 2 keskenmenoa, eikä raskautuminen ollut helppoa. Mietin vaan miten rankkaa tämä elämä on terveellekin ihmiselle, saati sitten vammaiselle...
Helppo tietysti sanoa kun sellaista tilannetta ei ole tullut oikeasti, mutta niin olin päättänyt kuitenkin ja uskon että olisin siinä pysynytkin, vaikka pahalta olisi tottakai tuntunut.
Jos tällä lapsella on jokin vamma, niin sitten on. Niin se on sitten tarkoitettu ja sen kanssa eletään. Rakastan lastani ihan millaisena tahansa hän nyt syntyykin.

( . )
Ultrassa kaikki ok tai siis tilanne kestänyt samana. Onneksi ei ole mennyt huonompaan päin. Kohdunsuu on siis edelleen suppiloitunut, mutta kohdunkaula ei ole lyhentynyt, jota eniten pelkäsin. Kontrolli on taas kuukauden kuluttua.

kauris 29+0

Ti:lle osanotot :(

Lääkärissä tuli käytyä tännän ja kaikki näytti hyvältä. Suppareista huolimatta paikat kiinni. Painoarvio oli 550g, ja vauva näytti voivan vallan mainiosti. Kaveri potkii ja liikkuu päivittäin, varsinkin nukkumaan mentäessä :) Liikkeet kyllä rauhoittaa mieltä kummasti! Nyt kun vaan jaksaa uskoa että kaikkia on tosiaan niin kuin pitää! Mut hankalaahan se on kun taustalla kummittelee kevään tapahtumat.

Nyt sit saa oikeen luvan kanssa tehdä juttuja normaalisti, tässähän menikin muutama viikko hissutellessa ja varoessa. Eipä silti, ei selkä eikä ne supistelutkaan anna myöten.

Täälläkin on hurahdettu jo vauvanvaatteisiin- bodyja alkaa olla vino pino. Havahduin siihen että pitää kait sitä muutakin vaatetta vauvalle olla, ostoksille siis! :D

Illanjatkoja!

Merville; Ilmeisesti tuo 83 vuosi viittaa ikääsi ja riski kohdallasi todella pieni. Tiedän ettei varmaan lohduta yhtään, kun on sitten niitä poikkeuksiakin. Mites tuo turvotus menee, kun luulin, että 3 mm on vielä normaali? Käy tekayn sivuilla, siellä laskuri joka laskee ikäsi, viikkojen ja turvotuksen perusteella riskisuhteen.
Todella vaikea sanoa mitä itse teen/tekisin vastaavassa tilanteessa. Minulla ko. ultra on viikon kuluttua. Eikö muuten ole myös joku verikoe, millä voidaan kartoittaa kromosomipoikkeavuuksia? Toistan vielä, että todennäköisempää on saada terve vauva! Kirjoittele kuulumisia kun jaksat. Voimia sulle!

Tällaisia pohdintoja..hyvä kauris, että tilanne on kutakuinkin ennallaan. Ja sämpy oli pohtinut kaikenlaista, mutta voin todella suositella tapiolan vakuutusta, jos siihen päädyt.
Illan jatkoa; BM

Mervi;
Piti ihan tarkistaa omasta neuvolakortista mikä meillä oli nt. Se oli 2mm ja mielestäni lääkäri sanoi, että alle 3mm on ns. normaali, kuten bellamariiakin tuossa uumoili. Ja myös netistä löytyvissä lähteissä mainitaan raja-arvoksi tuo 3mm.
Sanoiko lääkäri, että tulos ylitti riskirajan?

Noista vakuutuksista vielä... Minä anoin vakuutusta Pohjolasta, koska siellä on kaikki muutkin vakuutukset.
Hmmm... olen kyllä tainnut jo mainita tuon. Pätkii, pätkii ; )

Missä Naks käyt lekurissa? Tai siis että missä päin tehtiin painoarvio?
Onko teille muille jo tehty?
Tuli hätä, koska ei minulle ole sellaista vielä tehty!!
Opusten mukaan mukelolla olisi nyt painoa n. 1300g.

Täytyy koettaa lähteä koisimaan...

Painoarviosta: meille tehtiin painoarvio silloin 4D-ultrassa viikolla 23, silloin oli 550g tai jotain. Ja nyt sitten viime viikolla normiultrassa (26+1) arvio oli 930 grammaa.

Mervi: hankala tilanne, mutta teette ihan niinkuin itse parhaaksi näette.
Me oltiin miehen kanssa sovittu, ettei raskautta jatketa, jos jotain suurta löytyy - rakenneultrassakin. Onneksi ei tarvinnut pohtia, mutta hyvä se on valmiiksi asioista jutella.

Olipa kiva kuulla Mariian kuulumisia! Jaksamista sinne vauva-arkeen :)

Maaria 27+2

Mulle ei ole painoarviota tehty kertaakaan. Sf-mitta on mitattu kerran ja katsottu suurinpiirtein silmällä kerran ja sanottu, että vatsa on normaalinkokoinen.

Merville voimia ja jaksamista tilanteeseenne. Toivottavasti asiat siitä selkiytyvät, mutta kuten aiemmatkin kirjoittajat ovat todenneet, niin turvotus pitäisi olla alle raja-arvon minunkin mielestäni. Minulle tehtiin np-ultran yhteydessä lisäksi verikoe, josta laskettiin riskilukuja vanhempien tietojen, verikokeen tuloksen ja np-ultran tuloksen perusteella. Verikoe yhdessä np-ultran kanssa karsi muistaakseni 80% kehityshäiriöistä. Punktioista ja istukkatutkimuksesta vielä, että km- riski on todella pieni niiden kanssa ja ne tietämäni ihmiset, joille se on tehty, eivät ole sen takia km saaneet.

Hienoa, että Naksilla oli kaikki hyvin. Nyt vain nauttimaan keskiraskaudesta. Mun pitäisi varmaan ruveta katselemaan vauvalle vaatteita sillä silmällä, mutta kunhan saisi nämä suuret hankinnat ensin alta pois.

Tänään on muuten tasan kaks kuukautta äitiyslomaan ja siinäkin on hiihtoloma välissä.

sämpy 26+0

Neuvolassa lääkäri tarkisteli, ei tarvinnut polille asti mennä. Täällä tuppukylässä käy siis asiaan erikoistunut lääkäri kerran viikossa. Hyvää palvelua täytyy sanoa.

Jännä ettei pari viikkoa sitten annettu paino/kokoarviota rakenneultrassa. Piti ihan erikseen nyt sitten kysyä.

Oli tosiaan kiva lukea Mariian kuulumiset ja tulihan sieltä muutama vinkkikin : )
Odotan jo kovasti, että saan vauvan kotiin... vaikka on tämä masukin ihan ihana.

Kysyin tänään neuvolassa tuosta painoarviosta ja täti sanoi, että se julkisella puolella (ainankin täälläpäin) katsotaan vasta sitten lähempänä synnytystä.

Neuvolassa kaikki ok. Paineet hyvät. Sf-mitta 29 cm.
Vauva muksi Doppleria ; )

Reilun kuukauden päästä olisi synnytyssairaalaan tutustuminen...

kauris 29+1

NYT SAA TUULETTAAAAAA!!!!!!!! Kävin ultrassa ja näin toukan kiihkeät sydämenlyönnit! Näin ei ole käynyt vielä kertaakaan! Kaikki on siis hyvin! Viikkoja koon mukaan 7+1. Noh, toki tiedän että vielä on monta mutkaa matkassa, mutta tällä hetkellä kaikki onTÄYDELLISTÄ!!!!!

Onneksi olkoon Hoppu! Eikö ole ihana tunne, kun näkee pikkuisen sydämen sykkeen ultrassa? Toivotaan, että jatko menee yhtä hyvin.

Onnea myös kauriille neuvolakuulumisista. Minullakin oli tänään neuvola. Kaikki ok, paitsi Hb laskenut entisestään, joten joudun syömään nyt rautaa 2 tabua päivässä, ainakin silloin tällöin. Sf-mitta oli 24 cm ja painoa oli tullut vajaa kilo. Lisäksi multa otettiin verikoe vasta-aineiden määrittämistä varten. Tuloksen saa seuraavalla kerralla jolloin mulla on myös ensimmäinen lääkärinkäynti. Nyt näitä neuvoloita on ruvennut olemaankin tiuhempaan eli n. 3 vko välein. Synnytysvalmennus olisi sitten reilu viikon päästä.

Ai niin ja meillä on nyt vauvavakuutus Tapiolasta.

Hyvää päivänjatkoa kaikille
toivottaa sämpy 26+1