G: Kuinka monen esikoinen(1,5-2v) on hoidossa, kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Eli monenko esikoinen on hoidossa, kun vauva syntyy ja pidätte isompaa esim. kuukauden pari hoidossa? Ja sitten otatte kotihoitoon. Mietiskelen tulevaa....ja syitä puolesta ja vastaan...

Miksi tuon ikäisen pitäisi olla hoidossa sen takia että vauva tulee? Meillä kun kolmas syntyi niin keskimmäinen oli kotona ja isoin oli kaksi kertaa viikossa hoidossa koska seuraavana vuonna oli eskariin lähtö.

Meidän esikoinen on vauvan syntyessä 2v4kk ja otan hänet pois hoidosta, kun jään äitiyslomalle. Tietenkin. Pieni kun on vielä hänkin. Eri asia jos esikoinen olis 4-5v vauvan syntyessä, voisin harkita 2pvä/vko hoitoa.

En varmaan kuulu oikeeseen vastaajakuntaan, kun meidän esikoinen oli alle 1,5v kuopuksen syntyessä. Mutta oli silloin hoidossa, siinä samassa hoitopaikassa, jossa oli 10kk ikäisenä aloittanut, kun itse palasin töihin. Ja oli koko kuopuksen vanhempainvapaiden ajan hoidossa. Esikoiselle oli totuttu säännöllinen päivärytmi tosi tärkeä. Vauvan kanssa sitä oli vaikea järjestää. Muutenkin esikoinen on ollut hyvin sosiaalinen tapaus aina. Tämä oli meidän perheelle paras ratkaisu.

Meillä menee esikoinen pph:lle tai päiväkotiin elokuussa 1v. 7kk ikäisenä. Aloitan äitiysloman syyskuussa ja lokakuussa pitäisi tulla uusi tulokas :) En tajua miksei leikki-ikäinen lapsi voisi mennä hoitoon, eihän se sinne pph:lle tai päiväkotiin asumaan muuta? Eikö ole vain hyvä jos lapsi saa ikäistään leikkiseuraa ja ohjattuja leikkejä, päivärutiineja, monipuolista ruokaa, ym.? Itse en pysty takaamaan noita viimeisilläni raskaana tai vauvaa hoitaessa, muuta kuin sitten aamu- ja ilta-aikaan. Tosin aiomme ottaa avuksi myös au-pairin, juuri em. syiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokakuussa poks:
Meillä menee esikoinen pph:lle tai päiväkotiin elokuussa 1v. 7kk ikäisenä. Aloitan äitiysloman syyskuussa ja lokakuussa pitäisi tulla uusi tulokas :) En tajua miksei leikki-ikäinen lapsi voisi mennä hoitoon, eihän se sinne pph:lle tai päiväkotiin asumaan muuta? Eikö ole vain hyvä jos lapsi saa ikäistään leikkiseuraa ja ohjattuja leikkejä, päivärutiineja, monipuolista ruokaa, ym.? Itse en pysty takaamaan noita viimeisilläni raskaana tai vauvaa hoitaessa, muuta kuin sitten aamu- ja ilta-aikaan. Tosin aiomme ottaa avuksi myös au-pairin, juuri em. syiden takia.

Oisko pitänyt jättää se lapsiluku yhteen kun ei pysty kahta hoitamaan yhtäaikaa.

Näkökulmaa vaan. En ota kantaa muuten.
Itselläni pitkän urani aikana ollut 6 lasta, joilla ap:n kuvaama tilanne. Ikähaarukkana ollut 1,5-2,5 vuotta.
Lapsi ymmärtää TODELLA paljon. Jokainen, järjestään, näistä lapsista on jossain vaiheessa esittänyt kysymyksiä "miksi äiti on vauvan kanssa kotona? Miksi MINÄ en saa olla äidin kanssa kotona, kun vauvakin saa?" Toki päivähoidossa on rytmi ja puuhaa, mutta kuitenkin, se lapselle paras vaihtoehto on olla vanhemman ja sisaruksen kanssa kotona.

Ja haluan tähdentää tähän ;kyllä, minä saan palkan näidenkin lasten hoitamisesta. Enkä mitenkään lähde näitä vanhempia ja heidän päätöksiään arvostelemaan. Mutta puhtaasti lapsen kannalta ajateltuna, asia on näin.

Mie kans meinaan ottaa lapsen nyt hoidosta pois, kun työt loppuu ja äitiyslomakin alkaa joidenkin kuukausien päästä.. hän on nyt 1v7kk ja vauva syntyy kesäkuussa. Koitan perhekerhoissa käydä ja semmoisissa, että saa esikko leikkikavereita ja itekkin vähän muutakin seuraa, kuin lapset :) kyl mie ainakin kuvittelen pärjääväni vauvan ja 2v kanssa kotona... sen näkee sitten, kun vauva tulee, että miten onnistuu ja jaksaa :) riippuuhan se paljon vauvastakin.. jos on kovin itkuinen kolikki vauva, niin silloin hoidossa olo saattaisi tullakkin kyseeseen, mutta ääritapauksessa vain.

Ei todellakaan tulis mieleenkään pitää hoidossa. Meillä on otettu lapset iästä riippumatta pois hoidosta silloin kun hoidontarvetta ei ole ollut. En ymmärrä miten voi tulla edes mieleen viedä noin pientä hoitoon, jos itse jää vauvan kanssa kotiin, ellei ole synnytyksen jälkeinen masennus tai muu vakava kriisitilanne.
Ajatelkaas nyt, hoidossa yksi aikuinen vastaa todella monesta lapsesta, eikä aikaa sen lapsen jutuille, sylissäpitämiselle, yksilölliselle hoidolle jne ole varmasti yhtä paljon kuin omalla äidillä siellä kotona. Tuon ikäisten virikkeet päiväkodissa ei kuulkaa ole niin ihmeellisiä, etteikö niitä voisi kotona toteuttaa, tavallinen perhe-elämä kotitöineen riittää, lisäksi voi vaikka vähän leikkiä yhdessä, laulella, käydä ulkona ihmettelemässä ja tapaamassa muita tenavia. Jos tulee kevät-tai kesävauva, niin uloshan voi mennä jo hyvin piankin vauvan kanssa ja jos isä kuuluu perheeseen niin ulkoilla sitten vaikka iltaisin aluksi.

Minä annoin taaperon jäädä 2pv/viikko puolipäivähoitoon, vaikka jäin koulusta äitiyslomalle ja pikkkusisarus synty. Tosin koitan edistää tässä opintojanikin samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Näkökulmaa vaan. En ota kantaa muuten.
Itselläni pitkän urani aikana ollut 6 lasta, joilla ap:n kuvaama tilanne. Ikähaarukkana ollut 1,5-2,5 vuotta.
Lapsi ymmärtää TODELLA paljon. Jokainen, järjestään, näistä lapsista on jossain vaiheessa esittänyt kysymyksiä "miksi äiti on vauvan kanssa kotona? Miksi MINÄ en saa olla äidin kanssa kotona, kun vauvakin saa?" Toki päivähoidossa on rytmi ja puuhaa, mutta kuitenkin, se lapselle paras vaihtoehto on olla vanhemman ja sisaruksen kanssa kotona.

Ja haluan tähdentää tähän ;kyllä, minä saan palkan näidenkin lasten hoitamisesta. Enkä mitenkään lähde näitä vanhempia ja heidän päätöksiään arvostelemaan. Mutta puhtaasti lapsen kannalta ajateltuna, asia on näin.

ihmiset on niin erilaisia. toiset ei pysty tekeen em.asioita ees yhden lapsenkanssa ja toiset tekee ne heittämällä monen lapsenkanssa.
mun mielestä noin pieni mitä esikoisesi on kuuluu vielä kotio jos siihen on mahdollisuus. vasta joskus 3v rupee kaipaan seuraa ja sillon on kerhot.
mä hoidin viimeisilläni raskaana vuodenikäistä keskimmäistäni ja uhmaikäistä 4vuotiasta ilman mitään ongelmia,samalla ulkoiltiin ja tehtiin monipuolista ruokaa..mutta niinkun sanoin,ihmiset tosiaan on erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pipari:
Minä annoin taaperon jäädä 2pv/viikko puolipäivähoitoon, vaikka jäin koulusta äitiyslomalle ja pikkkusisarus synty. Tosin koitan edistää tässä opintojanikin samalla.

Niin ja lapsi on oikein mukavala pph:lla, jossa samoina päivänä on hoidossa kaksi muuta, jo isompaa lasta.

Kyllä mä vien hoitoon, ainakin osittain kun toka tulee. Yleensä taaperot kaipaa leikkimistä, ikäistä seuraa ym. ja viihtyvät päiväkodissa. Synnytyksen jälkeen voi olla myös niin kipeä että hyvä jos pystyy edes sen vauvan hoitamaan.

meillä esikoinen tule olemaan nippanappa 1,2v, kun kuopus syntyy ja ei ole edes käynyt mielessä, että laittaisin sen päiväkotiin. Rankkaa tulee olemaan, mutta onhan isä sitten illat kotona. ja kun meillä aka sai alkunsa ivf:sti, niin jotenkin sitä arvostaa ihan erillälailla lapsiaan. ja todellakin haluan viettää heidän kanssa aikaani. ehtii sitä sitten vanhempana itse nukkua :)

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:

ihmiset on niin erilaisia. toiset ei pysty tekeen em.asioita ees yhden lapsenkanssa ja toiset tekee ne heittämällä monen lapsenkanssa.
mun mielestä noin pieni mitä esikoisesi on kuuluu vielä kotio jos siihen on mahdollisuus. vasta joskus 3v rupee kaipaan seuraa ja sillon on kerhot.
mä hoidin viimeisilläni raskaana vuodenikäistä keskimmäistäni ja uhmaikäistä 4vuotiasta ilman mitään ongelmia,samalla ulkoiltiin ja tehtiin monipuolista ruokaa..mutta niinkun sanoin,ihmiset tosiaan on erilaisia.
Niin se on, että voimavarat näyttää todella olevan erilaisia. Ei mitenkään vois muuten selittää, että toisella riittää aikaa ja energiaa vaikka kahdeksalle lapselle ja toiselle on mahdotonta pärjätä kahden kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
En varmaan kuulu oikeeseen vastaajakuntaan, kun meidän esikoinen oli alle 1,5v kuopuksen syntyessä. Mutta oli silloin hoidossa, siinä samassa hoitopaikassa, jossa oli 10kk ikäisenä aloittanut, kun itse palasin töihin. Ja oli koko kuopuksen vanhempainvapaiden ajan hoidossa. Esikoiselle oli totuttu säännöllinen päivärytmi tosi tärkeä. Vauvan kanssa sitä oli vaikea järjestää. Muutenkin esikoinen on ollut hyvin sosiaalinen tapaus aina. Tämä oli meidän perheelle paras ratkaisu.

Ai niin, lisään vielä, että _en_ olisi vienyt hoitoon vauvan syntymän takia, jos olisin ollut hoitovapaalla esikoisen hanssa toisen äitiysloman alkuun. Mutta meistä oli hyvä säilyttää tutut kuviot mukana esikoisen elämässä. Kuopus aloitti 10kk ikäisenä samassa hoitoryhmässä esikoisen kanssa eikä hänellä ollut mitään sopeutumisvaikeuksia hoitoon. Nyt molemmat viihtyvät ihamassa päiväkodissa oikein hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oisko pitänyt jättää se lapsiluku yhteen kun ei pysty kahta hoitamaan yhtäaikaa.

Siis miten niin en pysty hoitamaan? Tottakai pystyn, kun vaan saan apua :) Mulle on niin vierasta tämä ajattelu ettei vois apua pyytää ja järjestää (paitsi sitten kun ois aivan superuupunut ja masennuslääkkeet käytössä ja avioliitto hajalla ja lapsilla käytöshäiriöitä...). Kuten sanoin niin ei se lapsi sinne hoitajalle muuta, vaan kotonahan ja perheen parissa kuitenkin ollaan suurin osa ajasta. Samoin jos saadaankin au-pair avuksi (mikä olis myös turvallisuuskysmys isännän ulkomaanmatkojen takia) niin samoin hänen työaikansa on 30h/vko, eli 6 tuntia joka arkipäivä. äidin työaika on 24/7 :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olen kuullut syyski, kun ei voi ulkoilla isomman kanssa, kun on vauva...

Jos se vauvan takia pitää jättää joitain asioita tekemättä sen isomman lapsen kaa,eikä sen tarpeista voi enää samaan malliin pitää huolta niin olisi ehkä kahteen kertaan kannattanut miettiä tekeekö lisää lapsia.

Riippuisi tilanteesta, jos olisi terve esikoinen (ja vauva) niin helpommallahan sitä pääsisi kun pitäisi kotona ja menisi sitten vaan ihan oman rytmin mukaan.

Meillä esikoinen 1v3kk oli vielä kotihoidossa kun kuopus syntyi. Päivähoidon hän kuitenkin aloitti kuntouttavista syistä 1v10kk ikäisenä ja sitä pidän yhä hyvänä päätöksenä. Kuopus sitten aloitti päivähoidon vanhempien töiden ja opintojen takia 1,5v iässä ja jos meillä olisi ollut toinen vauva silloin tulossa niin olisin kyllä pitänyt hänet hoidossa silti, ihan siitä syystä että tunsin vahvastri hänen tarvitsevan tuota päivähoitoa kehityksensä tueksi vaikkei tuolloin mitään diagnoosia vielä ollutkaan.

Ja jos tilanne olisi vaikka se että tuo pieni, päivähoidossa oleva esikoinen olisi terve eikä siis itse tarvitsisi tuota hoitopaikkaa, mutta sitten perheeseen syntyisi vammainen vauva niin silloinkin säilyttäisin sen hoitopaikan. Jos olisi naapurustoss amummo joka olisi aina valmis astumaan remmiin lastenhoitajana niin silloin pärjäisin toki ilmankin, mutta tällaisessa tilanteessa mikä meillä on en ikuna luopuisi päivähoitopaikasta (mutten myöskään pitäisi millääön lailla pakollisena pitää lasta hoidossa joka päivä sitä 6h).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis miten niin en pysty hoitamaan? Tottakai pystyn, kun vaan saan apua :) Mulle on niin vierasta tämä ajattelu ettei vois apua pyytää ja järjestää (paitsi sitten kun ois aivan superuupunut ja masennuslääkkeet käytössä ja avioliitto hajalla ja lapsilla käytöshäiriöitä...). Kuten sanoin niin ei se lapsi sinne hoitajalle muuta, vaan kotonahan ja perheen parissa kuitenkin ollaan suurin osa ajasta. Samoin jos saadaankin au-pair avuksi (mikä olis myös turvallisuuskysmys isännän ulkomaanmatkojen takia) niin samoin hänen työaikansa on 30h/vko, eli 6 tuntia joka arkipäivä. äidin työaika on 24/7 :)

Et oo tosissasi :o:D
Taapero hoitoon kun et pysty itse hoitamaan ja tarjoamaan "virikkeitä" ja sen lisäksi vielä au-pair. Voi pyhä jysäys tätä uusavuttomuutta!

Yhteistyössä