G: Minkä ikäinen on sinun mielestäsi liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mutta itse olisin ollut liian nuori alle 25-vuotiaana. Välillä tuntuu että olin liian nuori myös 27-vuotiaana. Mutta yleistäen sanoisin että alle 20-vuotias on liian nuori, samoin ihminen, jolla ei peruskoulun jälkeen ole mitään muuta koulutusta.

Omalle tyttärelleni en toivoisi tulevan lasta ennen kuin on ainakin 16 vuotias. Mutta on monia reilusti yli 30 vuotiaitakin naisia,jotka ovat sellaisia että moni teinikin on fiksumpi ja valmiimpi äidiksi. Siinä mielessä ei mielestäni katso ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja lee:
Omalle tyttärelleni en toivoisi tulevan lasta ennen kuin on ainakin 16 vuotias. Mutta on monia reilusti yli 30 vuotiaitakin naisia,jotka ovat sellaisia että moni teinikin on fiksumpi ja valmiimpi äidiksi. Siinä mielessä ei mielestäni katso ikää.

tätä on pakko peesata

Alle 20 vuotiaat. Joissakin tapauksissa jopa alle 25 vuotiaat. Enkä tarkoita sitä, ettei joku alle kaksikymppinen voisi olla hyvä äiti, mutta juuri tuo kun oma nuoruus jää elämättä, ehkä jopa ammattikin hankkimatta. Parisuhde ei kestä kun ollaan hätinä pari vuotta oltu yhdessä ja sitten ollaankin yksin lapsen kanssa.
Kyllä minun mielestäni ihmisen itsensä pitää olla jo elämää jonkun verran nähnyt, ja että ne hullut nuoruusvuodet ovat jo ohi ennen kun aletaan pientä ihmistä siinä kasvattaa.
En yleistä, hyviäkin nuoria vanhempia löytyy, mutta olen nähnyt aivan liikaa näitä tapauksia joissa on sitten alettu ottaa lapsen elämän kustannuksella sitä elämätöntä nuoruutta takaisin, jääty yksinhuoltajiksi kun isä ei halunnutkaan kantaa vastuuta. Vastuu paisuu lopulta liian suureksi ja pahimmassa tapauksessa lapsi otettu huostaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No sellainen, joka on itsekin vielä lapsi. Silti mun mielestä on rohkeaa, jos vaikka 15 vuotias ei keskeytä raskautta, vaan päättää kaikesta huolimatta pärjätä ja hoitaa sen lapsen ja olla äiti. Vaikka onkin ehkä siihen liian nuori.

En usko, että kukaan voi ihan täysin olla valmis äiti, ennenkuin on jo tovin ollut äiti.

Mä en oikeesti ymmärrä miksi sitä seksiä pitää edes harrastaa 15 vuotiaana, koska ei kuitenkaan ole valmis vanhemmuuteen , voi olla että olen vaan kalkkis mutta kuitenkin, olis niin paljon mietittävää muutenkin.

esittää yhden kysymyksen aiheeseen liittyen. Moni vastaa, että esim. alle 20-vuotias on liian nuori saamaan lapsen. Haluaisinkin tietää, että kuinka moni näin vastanneista hyväksyy abortin? Eli jos esim. 17-vuotias tulee raskaaksi, kumpaa pitäisitte parempana, aborttia vai lapsen pitämistä?

Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana. Minulle se oli hyvä ikä ja perheemme on edelleen tyytyväisenä koossa, koulut käyty, vakaat tulot ym. Mutta olen huomannut, että moni ikäiseni ei todellakaan ole valmis äidiksi, ei edes vielä nyt 25-vuotiaana. On siis paljon persoonastakin kiinni. Itse olen myös sitä mieltä (vaikkei tätä kysyttykkään), että 30-vuotias on taasen jo aika vanha ensisynnyttäjäksi. Itse aion hankkia kaikki lapseni ennen tuota ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sellainen joka ei vielä tajua sitä, että äitiys ei ole pelkkä "kiva juttu" vaan vastuu toisesta ihmisestä n seuraavat 20 vuotta.

Eikä edes aina riitä se 20v. jospa vaikka sattuukin että lapsi tarvitsee tukea paljon kauemmin, eihän me voida valita lapsiamme.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
esittää yhden kysymyksen aiheeseen liittyen. Moni vastaa, että esim. alle 20-vuotias on liian nuori saamaan lapsen. Haluaisinkin tietää, että kuinka moni näin vastanneista hyväksyy abortin? Eli jos esim. 17-vuotias tulee raskaaksi, kumpaa pitäisitte parempana, aborttia vai lapsen pitämistä?

Hyväksyn abortin. Mustavalkoista vastausta kysymykseesi 17-vuotiaasta ei voi mielestäni antaa, koska tokihan vallitseva tilanne (esim. miten lapsi on saanut alkunsa), nuoren luonne ja "kypsyys", tukiverkostot jne. vaikuttavat asiaan. Jollekulle abortti on parempi vaihtoehto, jollekulle taas luonnistuu hyvin myös äitiys noinkin nuorena.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana. Minulle se oli hyvä ikä ja perheemme on edelleen tyytyväisenä koossa, koulut käyty, vakaat tulot ym. Mutta olen huomannut, että moni ikäiseni ei todellakaan ole valmis äidiksi, ei edes vielä nyt 25-vuotiaana. On siis paljon persoonastakin kiinni. Itse olen myös sitä mieltä (vaikkei tätä kysyttykkään), että 30-vuotias on taasen jo aika vanha ensisynnyttäjäksi. Itse aion hankkia kaikki lapseni ennen tuota ikää.

Abortti

Mä sain lapsen 30v. Mut vaikea saada lasta nuorempana jos ei ole miestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sellainen joka ei vielä tajua sitä, että äitiys ei ole pelkkä "kiva juttu" vaan vastuu toisesta ihmisestä n seuraavat 20 vuotta.

Eikä edes aina riitä se 20v. jospa vaikka sattuukin että lapsi tarvitsee tukea paljon kauemmin, eihän me voida valita lapsiamme.

Vanhemmuus ei lopu mihinkään se jatkuu vaikka lapsi tulisi täysi-ikäiseksi tai muuttaisi omaan asuntoon. Usein kuulee että "lasta pitää jaksaa siihen asti kunnes aikuistuu". Vanhemmuus muuttaa kyllä muotoaan, mutta ei vastuun kantaminen lopu ikinä.