G: Onko täällä sielunpuolikkaita?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
Ymmärsittekö?

1. Jokaisella meillä on oma tehtävänsä täällä, jos vain antaa sydämelleen mahdollisuudet löytää sen. Kyse on siis omien lahjojensa oikeanlaisesta käytöstä.

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän.

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia. Lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. Jokaisella on erilaiset voimavarat huolehtia lapsista, yksi ei kykene antamaan huomiota, lämpöä, rakkautta, hoivaa yhdellekään ja toinen kykenee kymmenelle. Lapsiluku on henkilökohtainen ja pariskunnan asia, johon ulkopuolisten on turha puuttua.

4. Arvostan koulutusta ja sivistyksen hankkimista. Mielestäni jokainen alalle kouluttautunut ihminen on upea asia ja vielä upeampaa on, jos hän on "oikealla tavalla" ylpeä omasta ammatistaan ja koulutuksestaan.

5. Televisio on tarpeeton, koska tietoa saa hankittua muutakin kautta. Huvia saa elämään muutenkin, mutta saan itse iloa ja elämyksiä esimerkiksi elokuvista ja niitä on mukava katsoa kotona. Myös lapsille on elämyksellisiä ja laadukkaita elokuvia.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. Eläinten hoitaminen on aikuisen vastuulla ja aikuinen kykenee itse arvioimaan omat voimavaransa, riittääkö aikaa ja kykyä huolehtia lemmikeistä.

7. Uskonnollisista asioista voisi hyvin keskustella, keskustelu parhaimmillaan on dialogia ja vuorovaikutusta jossa kumpikin oppii jotakin.

8. Tärkein asia lapselle on ns. kasvurauha. Tämä tarkoittaa, että lapsella on oikeus ja aikaa kotona olemiseen, vapaaseen leikkiin siellä sekä kiireettömään lapsuuteen.

9. Lapsia täytyy kasvattaa ei-materialistiksi ja luontoa säästäviksi ja sitä arvostaviksi suomalaisiksi. Lapsia voidaan ohjata tähän jo pienestä asti, mutta se vaatii oikeasti ajattelua.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. Kuitenkin on mielenkiintoista, että isovanhemmat ovat vuosisatojen ajan halunneet osallistua lastenlastensa elämään ja rikastuttaneet omaa ja lastenlastensa elämää.

11. Ostan vain laadukkaita leluja.

12. Minusta kaikkien on hyvä skarpata käyttäytymistään ennen joulua ja muulloinkin.

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse ei kuitenkaan ole aina valinnoista, eikä kaikki ole niin mustavalkoista. On olemassa monenlaisia perheitä ja onnellisia menestyviä ihmisiä kasvaa monenlaisissa perheissä.

14. Matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat matemaattisesti lahjakkaita. Älykkyyttä ja lahjakkuutta on monella muullakin alueella mm. visuaalisesti lahjakkaat, verbaalisesti lahjakkaat, sosiaalisesti lahjakkaat jne.

Kommentteja! :flower:

Tuo joulupukkiasia oli mielestäni alkuperäisellä lähempänä omaa ajatteluani. Minua rasittaa nuo vaatimukset lapsille 'kiltteydestä'. Lahjat saadaan, ei ansaita, ja kaikki ovat yhtä arvokkaita. Ylipäätään minusta ei lapsille tulisi opettaa ajattelua, että toiset olisivat 'kilttejä' ja toiset 'tuhmia'. Kaikissa meissä on hyvät ja huonot puolemme, ja kukaan meistä ei kykene olemaan kiltti. Miksi siis asettaa lapselle mahdottomia vaatimuksia?

Muutenkin kun selvitit noita ajatuksia suurperheestä, voisin sanoa, että olen kaikesta kanssasi samaa mieltä.

1. Jokaisella meillä on oma tehtävänsä täällä, jos vain antaa sydämelleen mahdollisuudet löytää sen. Kyse on siis omien lahjojensa oikeanlaisesta käytöstä.

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän, enkä väheksy ihmisiä jotka tienaavat vähemmän tai hakevat apua sossusta. Ihmisiä jotka hakevat sossusta rahaa siksi etteivät itse viitsi tehdä töitä, en ymmärrä.

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia, koska lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. Haluan antaa lapsilleni tasapuolisesti ja paljon huomiota.

4. Arvostan koulutusta ja sivistyksen hankkimista. Mielestäni jokainen alalle kouluttautunut ihminen on upea asia ja vielä upeampaa on, jos hän on "oikealla tavalla" ylpeä omasta ammatistaan ja koulutuksestaan.

5. Itse tulisin varmasti hulluksi ilman televisiota, vaikka eipä sieltä kauheasti tule mitään katsottua. Lapset katsovat videota silloin tällöin, ei kuitenkaan aina.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. Eläimet ovat kuitenkin viime kädessä aikuisen vastuulla. Ja eläinten hankkiminen on mietittävä loppuun asti, jos koira ei kuukaudessa opi sisäsiistiksi, ei sitä pidä antaa pois.

7. On jokaisen oma asia mihin uskoo, itse uskon jumalaan, vaikken kuitenkaan kirkossa käy. Se on vaan apu jolla itse selviän vaikeasta ajasta, esim tutun kuolema.

8. Tärkein asia lapselle on ns. kasvurauha. Tämä tarkoittaa, että lapsella on oikeus ja aikaa kotona olemiseen, vapaaseen leikkiin siellä sekä kiireettömään lapsuuteen.

9. Lapsia täytyy kasvattaa ei-materialistiksi ja luontoa säästäviksi ja sitä arvostaviksi suomalaisiksi. Lapsia voidaan ohjata tähän jo pienestä asti, mutta se vaatii oikeasti ajattelua.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. On aivan turhaa narista siitä, että isovanhemmat eivät tahdo hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on oikeus tavata/ hoitaa halutessaan lapsenlapsiaan, jos he kunnioittavat lapsen vanhempia ja lapsenlapsiaan, mutta velvollisuuksia heillä ei ole. He ovat jo kasvatustyönsä tehneet. Mutta isovanhemmat eivät voi valita vain jotakin lapsenlapsista jota hoitaa ja "paapoo".

11. Ostan vain laadukkaita leluja. Vihaan krääsää!

12. Lasten on oltava erityisen kilttejä lähellä joulua, koska tontut kurkkivat ikkunoista ja pistävät kaiken muistiin.

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse on valinnoista, arvomaailmoista, ihmisenä kasvamisesta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Suorasukaisuus:
Hei, ajattelin aloittaa palstalla keskustelun niin, että kartoitan Teidän ajatuksianne.

Tämä on siis gallup, jonka avulla näen, että kenelle voin laittaa y-viestiä ja kenelle en. Jos toinen ajattelee ihan toisella tavalla kuin minä esim. perusarvojen suhteen, on aivan turha kuvitella löytävänsä keskustelukumppania täältä. Tämä on siis puhtaasti aikaa säästävä tapa aloittaa keskustelu täällä. =)

Ymmärsittekö?

Näin on

2. Raha on väline, jota tarvitsen jokapäiväiseen elämään. En ole kateellinen kenellekään, joka tienaa enemmän.

Näin on.Kateus on pahasta ja sillä ei voita mitään, kateus ei tuo minulle yhtään lisää rahaa :) ja varsinkaan sen rikkaamman pussi ei minulle aukene :)

3. Mielestäni suurperhe ei ole sellaisenaan tavoittelemisen arvoinen asia, koska lapsia saadaan, niitä ei tehdä ja jokainen lapsi tarvitsee huomiota. En haluaisi olla suurperheen äiti, koska olen nähnyt monia suurperheellisiä ja toisaalta haluan antaa lapsilleni tasapuolisesti ja paljon huomiota.

Eli olet itse suurperheestä, ja mielestäsi suurperheen lapset eivät saa tarpeeksi huomiota äidiltään? Oletko itse jäänyt vaille rakkautta?

Erittäin samaa mieltä.Ja kuten hyvin on nähty, kateelliset ihmiset vittuilevat viisaimmilleen ja älykkäimmille tuon tuosta.Valitettavasti me älykkäät ja viisaat ihmiset emme menetä siinä mitään, että joku nolaa itsensä.

5. Mielestäni televisio on yksi turhimmista kapineista lapsiperheessä, jossa on alle kouluikäisiä lapsia.

En ole samaa mieltä. Taloudessa on myös aikuisia,, jotka saattavat käyttää televisiota esim.harrastuskäyttöön.Mielestäni harrastuksistaan ei tarvitse luopua lapsien vuoksi.

6. Eläimiä ei saa ottaa perheeseen vain siksi, että kaikilla muillakin on tai lapset tahtovat. En oikein ymmärrä, että kuinka joissakin perheissä voi olla todella monia koiria, kissoja ym. eläimiä lasten lisäksi. Eläimet ovat kuitenkin viime kädessä aikuisen vastuulla

Toiset osaavat hoitaa lapsien lisäksi myös eläimet ja ottaa kaikesta vastuun.

7. Uskonnolliset asiat ovat nykyään tabu. ei kommenttia

samaa mieltä.

osittain samaa mieltä.

10. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa, ei isovanhempien. On aivan turhaa narista siitä, että isovanhemmat eivät tahdo hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on oikeus tavata/ hoitaa halutessaan lapsenlapsiaan, jos he kunnioittavat lapsen vanhempia ja lapsenlapsiaan, mutta velvollisuuksia heillä ei ole. He ovat jo kasvatustyönsä tehneet.

Aivan

11. Ostan vain laadukkaita leluja. Vihaan krääsää!

Totta.

12. Inhoan sitä, että "Lasten täytyy skarpata ja olla kilttejä" ennen joulua! Sama ukaasi täytyisi asettaa kaikille vanhemmille - ja ihan ympäri vuoden. Tämän vuoksi meillä ei käy joulupukki, mutta lahjat tulevat toki kuusen alle. Puhumme joulupukista, mutta emme koskaan siitä, että lahjat ansaitakseen on oltava "kiltti". Silti lapsemme ovat ihan normaaleja, tavallisen kilttejä ja/ vilkkaita lapsia.

jep

13. Hyvä avioliitto vanhempien välillä luo lapselle turvallisen kasvuympäristön. Uskon vahvasti ydinperheen mahdollisuuksiin nykyaikana. Kyse on valinnoista, arvomaailmoista, ihmisenä kasvamisesta jne.

Myös avoliitto ajaa saman asian.

14. Matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat älykkäitä muutenkin.

Näin on, mutta näin omakohtaisena "kokemuksena" voin sanoa, että ei vaadi matemaattista älyä, että on älykäs ja viisas.

Kommentteja! :flower:

1. Melkolailla samalla tavalla ajattelen kuin ap.

2. Raha väline maksamisessa. En ole kateellinen toisen hyvistä tuloista, mutta toivon joskus itse tienaavani niin paljon ettei tarvitse pahemmin murehtia rahan takia.

3. Jotkut joutuvat tekemällä tekemään lapsena, niin lapsia ei niin vain saada. Itse haluan monta lasta, olen halunnut jo teini-ikäisestä asti. Jokainen lapsi ansaitsee huomiota ja rakkautta, kyllä mulla sellaista riittäisi.

4. Koulutus on hyvä asia eikä ketään saa arvostella koututuksen takia. Koulutuksen voi hankkia myös lasten saamisen jälkeen.

5. Televisio ei ole turha vaan hauska viihdyttäjä.

6. Eläinten ottamista pitää harkita tarkkaan, ne eivät ole mitään leluja. Viimeinen vastuu on kuitenkin aikuisella eikä mua ainakaan niin kiinnosta huolehtia eläimestä yksin, ehkä joskus likan ollessa isompi ja kun asumme isomassa asunnossa voin harkita pientä koiraa.

7. Uskonnollisista asioista syntyy ainakin täällä aina tappelu. Mun mielestä on käsittämätöntä se, että jotkut eivät voi hyväksyä sitä etteivät kaikki ole uskovaisia. Mä hyväksyn ainakin toisten uskon, miksi homma ei tahdo toimia toisinpäin vaan toitotetaan kadotuksesta ja siitä, että elämästä puuttuu jotain ilman uskoa.

8. Jokainen vie lapsensa hoitoon silloin, kun haluaa eikä siihen asiaan ole kenelläkään nokan koputtamista. Vaikka mun likka on hoidossa, niin kyllä hän saa vapaasti leikkiä. Kauheaa kiirettä meillä ei pahemmin ole, mutta aikaisia herätyksiä.

9. Lapsi pitää jo pienenä saada tajuamaan, että kaikkea haluamaansa ei saa. Kaikkea ei tarvita.

10. Itse lapseni kasvatan, mutta mikä mä olen kieltämään jos mummu itse ehdottaa, että lapsi on hänellä n.kerran/kk? Viimeksi likka oli äidilläni ke-su, monta päivää mutta eipä se haitannut mummua eikä likkaa.

11. Ei kaikki ostamani lelut ole huippulaatua, ei aina ole varaa ostaa jotain sikakallista.

12. Kerran pari olen sanonut, että pitää olla kiltisti kun tontut tarkkailee, mutta en mitenkään pakota likkaa olemaan kiltisti vain joulun takia. Pitää osata käyttäytyä muulloinkin.

13. Lapsella voi olla hyvä lapsuus vaikka biologiset vanhemmat eivät olisi yhdessä, joskus se on jopa parempi vaihtoehto. Perinteinen perheenmalli ei ole se ainoa oikea. Mun likalla on ainakin kaksi rakastavaa, huolehtivaa ja turvaa antavaa vanhempaa vaikka yhdessä ei ollakaan.

Avioliitto ei ole mikään tae turvallisuudesta, vaan sitä voi olla myös avoliitossakin.

14. Liirum laarum...

Taitaa olla turha mun odotella y-viestiä... :whistle: :xmas:

Yhteistyössä