Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Diamant:Tutkimusten mukaan ruotsin kielen pakollista opiskelua vastustaa kaikista eniten hyvin koulutetut!
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen:Ei niitä ehkä täällä just ole. Mutta mitä haittaa siitä pakkoruotsista on?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:mä en vastusta, ja olen akateeminen
ja joku kirjoittaa heti siitä, että voisihan tilalla opiskella jotain muuta kieltä.. ei se vaan mee niin!! katsokaa esim ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettujen kielien määrän ROMAHTAMISTA! esim saksaa vielä 80-luvun lopussa kirjoitti 19000 kokelasta, nykyään ehkä 3000.. italiaa kirkoitti tänä keväänä 330 kokelasta!! haloo, vanhemmat, ymmärtäkää kielten rappiotila, vaikka maailma kansainvälistyy!!
ja joku kirjoittaa heti siitä, että voisihan tilalla opiskella jotain muuta kieltä.. ei se vaan mee niin!! katsokaa esim ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettujen kielien määrän ROMAHTAMISTA! esim saksaa vielä 80-luvun lopussa kirjoitti 19000 kokelasta, nykyään ehkä 3000.. italiaa kirkoitti tänä keväänä 330 kokelasta!! haloo, vanhemmat, ymmärtäkää kielten rappiotila, vaikka maailma kansainvälistyy!!
Alkuperäinen kirjoittaja Diamant:"Huomionarvoinen havainto on, että tutkimuksen tiedollisessa kokeessa hyvin menestyneet suomenkieliset oppilaat suhtautuvat ruotsinkielen asemaan Suomessa osin muita kriittisemmin. Parhaimmat yhteiskunnalliset tiedot omaavat nuoret ovat kriittisimpiä ruotsalaisuuden suhteen. Kun suomenkielisille nuorille esitettiin väite, että ruotsinkielen asema tulisi turvata nykyistä paremmin Suomessa, niin 72 % vastusti ajatusta kun heikoimman neljäsosan nuorista ajatusta vastusti vain 49 %."
http://www.jyu.fi/ktl/civicsIII/SaSuKolm.htm
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Alkuperäinen kirjoittaja Diamant:"Huomionarvoinen havainto on, että tutkimuksen tiedollisessa kokeessa hyvin menestyneet suomenkieliset oppilaat suhtautuvat ruotsinkielen asemaan Suomessa osin muita kriittisemmin. Parhaimmat yhteiskunnalliset tiedot omaavat nuoret ovat kriittisimpiä ruotsalaisuuden suhteen. Kun suomenkielisille nuorille esitettiin väite, että ruotsinkielen asema tulisi turvata nykyistä paremmin Suomessa, niin 72 % vastusti ajatusta kun heikoimman neljäsosan nuorista ajatusta vastusti vain 49 %."
http://www.jyu.fi/ktl/civicsIII/SaSuKolm.htm
Tässä oli tutkittu 14-15-vuotiaiden mielipiteitä
Viittasitko tällä "hyvin koulutettuihin"?
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Ja mun mielestä ruotsin ei tarvitsisi olla pakollinen, mutta sen sijaan suomi + 2-3 pakollista kieltä olisi hyvä.
Alkuperäinen kirjoittaja Diamant:Folktingetin Vårt land, vårt språk- tutkimuksesta löytyy myös tieto että korkeakoulututkinnon suorittaneet vastustavat pakollista ruotsin kielen opiskelua enemmän kuin ei-korkeakoulutetut.
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Ja mun mielestä ruotsin ei tarvitsisi olla pakollinen, mutta sen sijaan suomi + 2-3 pakollista kieltä olisi hyvä.
jaa, mun mielestä riittää jos on suomi pakollisena ja 1-3 valinnaista kieltä oman halun mukaan..
turha on opiskella niitä kieliä mitä ei tule käyttämään, varsinkin kun kaikkai ei oel siunattu hyvällä kielipäällä..