Heikki Hiilamon ay-kolumni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

Niin hyvä kirjoitus, että laitan linkin tähän muidenkin luettavaksi. Minut sai ajattelemaan erityisesti tämä kappale:

"Ay-liikettä voi arvostella epädemokraattisuudesta, jäykkyydestä ja itsekkyydestä, mutta isossa kuvassa nämä ovat pieniä syntejä sen ansioiden rinnalla. Viime vuonna Ruotsin keskuspankin Alfred Nobelin taloustieteen muistopalkinto jaettiin Daren Acemoglulle ja Simon Johnsonille. He osoittivat, että toisin kuin luullaan, palkansaajien tulotaso ei ole parantunut teknologian ja tuottavuuden kasvun ansiosta. Tulotaso on noussut, koska kasvun hedelmistä osattomaksi jääneet ihmiset ovat järjestäytyneet ammatillisesti ja poliittisesti."

Toden totta, tämän päivän yhteiskunnassahan on vielä vanhaa teollisuusaikaa selvemmin nähtävissä se, ettei teknologian ja tuottavuuden kasvu johda automaattisesti yleisen hyvinvoinnin kasvuun. Päinvastoin maailman googlet, amazonit ja facebookit yrittävät kurjistaa duunarien asemaa entisestään koska sieltäkin on saatavissa kilpailuetua. Yhden työntekijän panos tuottaa helposti saman verran kuin kymmenen työntekijää 50 vuotta sitten, mutta ei sillä duunarilla ole kymmentä autoa ja asuntoa tai kymmenkertaista määrää lomaa. Omistajilla on sellaisia rikkauksia, ettei niistä voineet entisajan rosvoparonit edes haaveilla. Paljon enemmänkin kuin kymmenkertaisesti. Mutta se ei vaikuta mitenkään siihen miten lattiatasolla menee.

Jos lähdettäisiin luomaan tyhjästä tulevaisuuden fantasiamaailmaa, ihmisten ei pitäisi joutua tekemään työtä lainkaan. Vähän niin kuin antiikin Kreikassa, jossa kansalaiset keskittyivät filosofiaan ja oleskeluun orjien tehdessä työt. Scifi-sarja Star Trekissä on löydetty ehtymätön energialähde ja kaikki ruoka ja vastaavat tulevat replikaattoreista, jotka valmistavat mitä tahansa suoraan atomeista. Kenenkään ei tarvitse mennä poimimaan omenaa tai louhimaan nikkeliä. Tai jos tarvitsee, sen tekevät koneet (onneksi enää ei tarvita orjia). Ihmiset tekevät mitä tekevät koska haluavat tehdä.

Tuo on ihan looginen visio tulevaisuudesta. Vauraus syntyy entistä enemmän ilman ihmisten panosta. Ja sellaisessa yhteiskunnassa se vauraus kuuluu jakaa tasaisesti. Vielä hetkeen emme ole tilanteessa, jossa replikaattori tuottaa ruoan, mutta kohta olemme tilanteessa, jossa tekoäly tekee elokuvan tai piirtää talon. Työtä ei riitä kaikille. Siinä vaiheessa on pakko ratkaista se miten sen tekoälyn tekemän elokuvan tuotta jaetaan.

Niin hyvä kirjoitus, että laitan linkin tähän muidenkin luettavaksi. Minut sai ajattelemaan erityisesti tämä kappale:

"Ay-liikettä voi arvostella epädemokraattisuudesta, jäykkyydestä ja itsekkyydestä, mutta isossa kuvassa nämä ovat pieniä syntejä sen ansioiden rinnalla. Viime vuonna Ruotsin keskuspankin Alfred Nobelin taloustieteen muistopalkinto jaettiin Daren Acemoglulle ja Simon Johnsonille. He osoittivat, että toisin kuin luullaan, palkansaajien tulotaso ei ole parantunut teknologian ja tuottavuuden kasvun ansiosta. Tulotaso on noussut, koska kasvun hedelmistä osattomaksi jääneet ihmiset ovat järjestäytyneet ammatillisesti ja poliittisesti."

Toden totta, tämän päivän yhteiskunnassahan on vielä vanhaa teollisuusaikaa selvemmin nähtävissä se, ettei teknologian ja tuottavuuden kasvu johda automaattisesti yleisen hyvinvoinnin kasvuun. Päinvastoin maailman googlet, amazonit ja facebookit yrittävät kurjistaa duunarien asemaa entisestään koska sieltäkin on saatavissa kilpailuetua. Yhden työntekijän panos tuottaa helposti saman verran kuin kymmenen työntekijää 50 vuotta sitten, mutta ei sillä duunarilla ole kymmentä autoa ja asuntoa tai kymmenkertaista määrää lomaa. Omistajilla on sellaisia rikkauksia, ettei niistä voineet entisajan rosvoparonit edes haaveilla. Paljon enemmänkin kuin kymmenkertaisesti. Mutta se ei vaikuta mitenkään siihen miten lattiatasolla menee.

Jos lähdettäisiin luomaan tyhjästä tulevaisuuden fantasiamaailmaa, ihmisten ei pitäisi joutua tekemään työtä lainkaan. Vähän niin kuin antiikin Kreikassa, jossa kansalaiset keskittyivät filosofiaan ja oleskeluun orjien tehdessä työt. Scifi-sarja Star Trekissä on löydetty ehtymätön energialähde ja kaikki ruoka ja vastaavat tulevat replikaattoreista, jotka valmistavat mitä tahansa suoraan atomeista. Kenenkään ei tarvitse mennä poimimaan omenaa tai louhimaan nikkeliä. Tai jos tarvitsee, sen tekevät koneet (onneksi enää ei tarvita orjia). Ihmiset tekevät mitä tekevät koska haluavat tehdä.

Tuo on ihan looginen visio tulevaisuudesta. Vauraus syntyy entistä enemmän ilman ihmisten panosta. Ja sellaisessa yhteiskunnassa se vauraus kuuluu jakaa tasaisesti. Vielä hetkeen emme ole tilanteessa, jossa replikaattori tuottaa ruoan, mutta kohta olemme tilanteessa, jossa tekoäly tekee elokuvan tai piirtää talon. Työtä ei riitä kaikille. Siinä vaiheessa on pakko ratkaista se miten sen tekoälyn tekemän elokuvan tuotta jaetaan.
Kuka niitä tekoälyn tuottamia elokuvia ostaa jos ei oo rahhoo?

Jostain luin, että tekoälyä opetetaan kriittisemmäksi. Ei ihmiset jaksa lukea yletöntä kehua ja lässytystä.
Olen viherpiipertäjä, ja säälin rikkaita ja mässäileviä ihmisiä. Minun sukupolvelle opetettiin historian tunneilla miten Rooman valtakunnalle kävi, kun ylimystö keskittyi ylensyöntiin, juopotteluun, irstailuun ja divaaneilla makoiluun.

Kuka niitä tekoälyn tuottamia elokuvia ostaa jos ei oo rahhoo?
Ennen siirtymistä siihen Star Trek -yhteiskuntaan on väistämättä sellainen välivaihe, jossa vielä harjoitetaan vaihdantaa mukaan lukien elokuvista maksaminen tavalla tai toisella. Samaan aikaan kuitenkin työn määrä vähenee. Se yhtälö ei toimi ilman rahan jakamista vastikkeetta. Ja se jaettava raha on taas kerättävä jostain. Ja tästä päästään siihen, että palautuuko se tekoälyelokuvan tuotto uudelleen kiertoon ja millä tavalla.

Oman elämäni aikana maailma on muuttunut siten, että kun Suomessa aiemmin (1990 luvun lopulla) keskikate oli 3%, niin nyt se on 60%.

Se tuottavuus on mennyt firmoille ja sitä kautta omistavalle porukalle. Pääosin siis Suomesta ulos. Tänne on jäänyt vähemmän.

On se vaan jännää, että jokaisella ammatissa olleella oli varaa omistusasuntoon vielä minun lapsuudessani.

"Vauraus syntyy entistä enemmän ilman ihmisten panosta."

Minun pappani teki Imatralle voimalaitoksen ja tällä palkalla elätti 7 lasta, vaimon, hankki omakotitalon ym.

Nyt se sama voimala on tuossa edelleen tekemässä tuotantoa. Tekee suunnilleen 121 miljoonan euron edestä sähköä joka ikinen vuosi. Imatralaisia tuolla ei oikein ole töissä ja kokonaisuudessaankin taita työllistää alle 10 ihmistä. Aiempien sukupolvien työllä 121 miljoonaa vuodessa. Ja verot tästä menevät meidän nykyisen hallituksen vaatimuksesta Hollantiin ja Irlantiin. Riikka Purra kielsi Fortumia maksamaan yhteisöveroa suomeen ja vaati, että tulot tiliöidään toiseen maahan, jotta Suomelle ei tule tuloa.

Niin se OrpoPurra ryöstää Suomelta jopa meidän isoisien työn.

Suru. Epäusko. Ahdistus. Voimattomuus.” Näillä sanoilla SAK:n sosiaaliasioiden päällikkö Pirjo Väänänen aloitti elokuussa 2023 hallitusohjelmaa kommentoineen…

Tästä kappaleesta nousi mieleeni muistojen syövereistä ruuhkavuoteni, kun kamppailin pienituloisena yh-äitinä jatkuvassa rahan riittämisen oravanpyörässä.
Minulla oli tapana hokea tuskastuessani typerää lausetta: Minkä valitsen näistä kolmesta: Ahdistus, tuska vai paniikkihäiriö? Ihmeellistä kyllä, mantra toimi. ja minua aina alkoi naurattaa. Ei meikämammalla ollut varaa masentua ja heittäytyä yhteiskunnan varaan. Ehkä olisi pitänyt. Silloin vielä uskottiin hyvinvointiyhteiskunnan kopin ottoon lennosta.
Emparia ei ole muodikasta nykyisen hallituksen mantralistalla. Mitä enemmän kansaa mätkitään edestä ja takaa, sitä leveämmin Purra nauraa ja Orpo myhäilee leveästi vieressä rillejään kohentaen.

Oikeiston opeilla ollaan menty jo monta vuosikymmentä kepun tai kokoomuksen ollessa päähallituspuolueena tai porvarihallituksella Lipposen ja Rinteen-Marinin hallituksia lukuunottamatta, jossa niissäkin kokoomus tai kepu ollut mukana. Ja mikä on tulos, paskottu talous, bkt, työttömyys jne. Ja silti talousoikeistopolitiikkaa pitäisi toteuttaa vain kovempaa ja ay-liikettä, työläisiä sekä työttömiä ja matalatuloisia kepittää kovempaa, koska menee niin huonosti. Herätkää, huonosti menee juuri tämän eriarvoistavan monilta-harvoille yrittämistä ja omistamista suosivan oikeistopolitiikan takia, jonka talousvaikutuksia kokoomusvirkamiesten miehittämä VM on arvioinut poliittisesti toimien yli 50 miljardilla eurolla yläkanttiin viimeiset 17 vuotta.

se oli ennen kotihoidontukea
Silloin minulla ei ollut röyhelöessua ylläni kuten jenkkirouvilla valokuvissa.
Kun kävin savikurssia, ostin pinkin röyhelöessun, jossa ei ole yläosaa.
Olen melko traditionaalinen persoona. apopsin tuoreita mansikoita ja pensasmustikoita, ja hassuttelen tällä palstalla.
Seinäjoella Helsingin piispa oli kysynyt Riikka Purralta meneekö hänen ministerin pesti tunteisiin. Riikan vastaus oli polveileva ja sekava. En saanut selvää, kirpaiseeko hänen omatuntoa edes hieman, kun lapset näkevät Suomessa nälkää hänen saksipuuhastelujensa vuoksi.

Olen melko traditionaalinen persoona. apopsin tuoreita mansikoita ja pensasmustikoita, ja hassuttelen tällä palstalla.
Seinäjoella Helsingin piispa oli kysynyt Riikka Purralta meneekö hänen ministerin pesti tunteisiin. Riikan vastaus oli polveileva ja sekava. En saanut selvää, kirpaiseeko hänen omatuntoa edes hieman, kun lapset näkevät Suomessa nälkää hänen saksipuuhastelujensa vuoksi.
Olen melko traditionaalinen persoona.
Popsin tuoreita mansikoita ja pensasmustikoita, ja hassuttelen tällä palstalla.

Käyn kerran kuussa harjulla saunomassa. Siellä on eläkeläisiä, jotka ovat asuneet kalliossa koko ikänsä ja nyt niitä ajetaan pois kodeistaan kun suomella ei ole enää varaa. Vaikka ovat koko ikänsä veroja maksaneet

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija post: 35020344:
Kyllä minäkin silitin lapsena röyhelöessuja. Kovasti oli kiireitä ja iso pino pyykkiä.

Jostain luin, että tekoälyä opetetaan kriittisemmäksi. Ei ihmiset jaksa lukea yletöntä kehua ja lässytystä.
Olen viherpiipertäjä, ja säälin rikkaita ja mässäileviä ihmisiä. Minun sukupolvelle opetettiin historian tunneilla miten Rooman valtakunnalle kävi, kun ylimystö keskittyi ylensyöntiin, juopotteluun, irstailuun ja divaaneilla makoiluun.
Olen kirjoittanut tämän viestin. Joku lukija kirjoitti, että olen pilannut tämän palstan hyvän tunnelman.
Jätän jatkossa tälle palstalle kirjoittamiden tekoälyn tehtäväksi.
Toivottavasti viihdytte tekoälyn tuotosten parissa.

Yhteistyössä