Heinäkuiset II , 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on Brion Novat pehmeällä kopalla. Nin kova tai pehmeä koppa on ihan makuasia mustakin. Itse tykkäsin tosta pehmeestä, että on näppärä kantaa joka paikkaan (ennen raahasin siis kerrostalon toiseen kerrokseen vauvan aina). Onhan se tietty ahtaampi, mutta taas talvella antaa jo lämmikettä itsessään ja monesti siitä saa makuupussin tehtyä, kun ottaa kovan pohjan pos. Yleisesti kai kesävauvoille suositellaan kovaa koppaa, mutta meillä toimi pehmeäkin. Musta erityisen tärkeät ominaisuudet on olleet heittoaisa, teleskooppivarsi (ollaan pitkiä molemmat vanhemmat) ja se, että tavarakori on metallinen (uskaltaa kantaa painavampiakin ostoksia).

Nyt ollaan myös tuplat ostamassa, koska liikun joka paikkaan kävellen tai pyörällä tytön kanssa (ajokortiton :)). Varmaan hankitaan ne Phil &Teds vaunut. Ne on kapeat. En ole kyllä koskaan nähnyt livenä niitä, että jos jollain on kokemuksia, niin kertokaa. Olen lueskellut niistä positiivisia asioita, kalliit ne kyllä on.

Hyvä, että Lennu pääsit kuuntelemaan sydänääniä, niin sait helpotuksen. Minäkin tunsin eilen vaan vähän jotain epämääräistä ja huolestuin älyttömästi. Aamulla kuitenkin onneksi rupesi potkimaan kunnolla, huh. Viimeksi kun niitä liikkeitä tunsi niin vähän, niin ei ollut heti varmailllan pidemmästä tauosta...

Täälläkin odotellaan ensi viikon ultraa kärsimättöminä :)
En ole vielä tuntenut ollenkaan vauvan liikkeitä, joten on ihan mukava päästä katsomaan onko kaveri vielä kyydissä. Välillä tietysti huolestuttaa kamalasti, mutta täytyy vain odotella. Tuntuu vain että neuvolaan on lähes mahdotonta saada yhteyttä. Viikon olen yrittänyt joka päivä soittaa, mutta en ole saanut ketään kiinni.

Emme ole tehneet vielä mitään vauvahankintoja ja varmasti alkaisivat nut vaunut olla ajankohtainen asia. Täytynee mennä johonkin liikkeeseen utelemaan erilaisista vaihtoehdoista. Ajattelimme kyllä käytettynä hankkia jos vähän halvemmalla pääsisi. Nyt täytyy taas lähteä muuttohommiin. Aurinkoista tiistaipäivää!

Pikaiseen sen verran että olen nähnyt ne Phil & Tedit käytössä ja näppäriltä näytti. Kalliit ovat mutta oikein näppärän näköiset, mutta mietityttää se pienokaisen minikoppa että miten siellä viihtyy. Tykkään niistä senkin takia kun ovat kivan sporttisen näköiset ja se on kyllä yksi kriteeri tälläiselle turhamaisuutta rakastavalle kotiäidille :-)

tiistaita odottajille!

täällä ilmoittautuu myös yksi ajokortiton! :)
tuplarattaita olen harkinnut,mutta meillä ihan hyvät yhdistelmät (käytetyt),joilla varmaankin pärjätään..sellainen seisomalauta(vai mikä lie) olisi kiva,jos tuo meidän herra pysyisi hetken aloillaan..mikä on sisarusistuimen kilo rajoitus...?onhan meillä uudet gracon matkarattaat pojalle hankittu,mutta kun tarvitsisi kaksi työntäjää..ihan kätevät sinänsä,kun niihin saa gracon turvakaukalon vain nostettua päälle...

sänky pitäisi käydä jostain ostamassa,kun kaikilla sukulaisilla joko käytössä,tai nakattu pois..pojan vanhaa ei viitsi ottaa enää,kun ollut varastossa niin kauan,et on jo varmaan piloilla..ihan kätevä tuo nykyinen sänky,kun on sen verran iso,että mahtuu pitkään ja kun siitä saa kolme pinnaa pois,niin että saa itse mönkiä pois..mutta jos ostaa toisen samanlaisen,ei tähän asuntoon enää mahdu mitään...kääh..

eilen tuntui liikkeet ihmeellisen selvästi..ja viikonloppuna potkaisi kunnolla jonnekkin tuonne navan taakse..

heiree 17+2

Terve!

Poika tulee! Ihan niin kuin arvasin :) Ja kuulemma isolla pyöreällä päällä... Kaikki oli hyvin rakenneultrassa, poika on kehitykseltään jo viikon etuajassa. Huj, jos sieltä tulee joku jätti... pitää keskustella siitä synnytyksestä sitten lähemmin. Itse olen aika pieni mutta mies on isokokoinen.
Eipä tarvinnut herätellä poikaa, oli taas ikiliikkujana siellä kuvissa ja hörppäili paljon vettä ja "nauroi". Istukka edessä, siksi mun on vaikea tunnistaa liikkeitä.

Tänään käytiin kanssa katsomassa lisää vaunuja, löysin gesslein vaunut joihin saa vaihtaa ulkopyörät ja sisäpyörät! Vaikutti tosi hyvältä. Onko jollain kokemuksia?

Tervesin aurea+vilipetteri 18+6

Ihanaa, hienoa kuulla että kaikki kunnossa! Meillä ultra maanantaina. Tulee varmaan todellisen tuntuiseksi taas koko pikkuinen kun näkee siellä jo kasvaneena naureskelevan, ja kuulee kumpi on tulossa. Meinaatteko pitää lähipiiriltä salaisuutena tän "poika pyöreällä päällä" -jutun?

ei, en oikein ole salailevaa sorttia, ja tuleva isoäiti oli tyytyväinen kun voi valita ompelulangat nyt "poikavärisiksi"... :) mua ei jotenkin haittaa, että ihmiset tietävät. mutta nyt pitää alkaa urakalla miettiä poika nimiä, kun olin miettinyt ennen raskautta vaan tyttönimiä... hmm

Onnea Aurea, kivoja ultrakuulumisia sinullakin!
Hyvä kun jollekin muullekin on sanottu noita "pyöreällä päällä"-tyylisiä juttuja. Olen itse niin hölmö ja säikkynä kaikesta mitä sanotaan, että on alkanut kamalasti jälkikäteen vaivaamaan se ultraajan meille sanoma "soikea pää" ja se kun ne reisiluut olivat sitten viikoiksi muutettuna melkein kaksi viikkoa lyhyemmät, kuin mitä se pään koko oli. En tiedä onko sillä merkitystä ja pitääkö noi mitat kuinka paikkansa... Olen googlettanutkin että löytäisin "kohtalotovereita" mutta ei oikein tunnu kellään olevan vastaavaa kokemusta isoista heitoista noissa rakenneultran mitoissa. :(

Ehkä pitää vaan ottaa rennosti, kun ei asioille oikein mitään pysty tekemäänkään. Huojentavaa kuitenkin että muillekin on annettu rakentavia kommentteja pään muodosta, ilman että siihen olisi liittynyt mitään omistuista.

Kuinkas moni on miettinyt 4D:tä?? Jos olette miettineet, minne ajattelitte mennä?

Skumppa rv 21+4

Moi pallomasut :)

Niin sitä vaan jo mennä puksutetaan puolessa välissä,ihanaa :D Uskomatonta miten
äkkiä aika menee!
Oikein leppoistaa kevään odotusta kaikille!

Sarah (km rv 12)

onnea aurealle ihanista ultranäkymistä, voi kun saataisiin mekin tietää se sukupuoli!!
skumppa: mulla oli esikoisesta ihan samalla lailla että kaikki mitat ei vastannut laskettua aikaa, eikä meille ainakaan kukaan siitä mitään sanonut. mutta minä tietenkin huolestuin kuten tapoihini kuuluu. ja kyllä toi meen typy ainakin mun silmääni ihan sopusuhtaselta näyttää eli kaipa ne erot sitten syntymään mennessä tasoittuu:) oon kyllä sitä sorttia että jos en heti kysy jokaisesta kommentista läkäriltä että mitä se tarkoittaa, niin kotona google "ylikuormittuu". ja tämä siis koskee sekä maha asukasta että esikoista...
me oltiin 4d ultrassa esikoisesta, meille sanottiin silloin et kannattaa mennä ennen rv25. siitä eteenpäin vauva alkaa olemaan jo niin iso ettei se enää "mahdu" siihen kuvaan.

Tänään oli rakenneultra ja kaikki oli ihna kunnossa :) Ja vauva näytti kovasti pojalta. Painoo 340g ja koko vastas viikkoja...muita mittoja se kätilö ei sit tarkemmin antanutkaan. Muutama kuvakin saatiin mukaan, mut ne ei mun mielestä olleet mitään kovin hyviä...

pikkumyy 20+0 (ollaan jo puolivälissä!)

moi!
Täällä taistellaan väsymystä vastaa, kävin ottaas nlassa hempankin ja olihan se laskenu. Toivottavasti raudansyönti auttais ettei tarvii taas olla iha veto pois.
Tällä viikolla on taas selkeemmin pikkunen alannu potkiin :) ihan mukavaa, että liikkuu. Tiistain ultra lähestyy, jännittää. Toivotaan myös kovasti, että saatais tietää sukupuoli, mulla on aika tyttö-olo. 4 d-ultraan oon aikeissa myös mennä, haluu varmuuden, että kaikki on ok.
Ollaan nyt muuttamassa viikon päästä Joensuuhun ja siellä kai tarjoavat kolme ultraa? en tiiä pitääkö paikkaansa, mutta se olis kyllä hyvä homma. Nuo 4 d-ultrat on muuten niin kalliita.
Täytyy tästä mennä tekeen jotain järkevää, ku on taas pojun kanssa nukuttu päiväunia eikä oo saanu mitään tehdyksi.

Skumppa: meille se kätilö piirsi kaksi eri "pää-mallia", just soikea ja pyöreä ja sanoi, että sen verran voi ultrakuvasta erottaa. Jos olet epävarma niin se 4D-ultra olisi ehkä hyvä? Tsekkasin, että Helsingissä Femedassa joutuu itse maksamaan siitä 160e, mutta jos pyytää vaikka tulevia isovanhempia kustannukseen mukaan ja polttaa heille dvd:t niin vosi mennä.

Aurea 19

Kävin eilen ostamassa ensimmäiset mammahousut. Vähän ovat vielä isot masun kohdalta, mutta ihanat ja kivat ja niissä voi jopa istua. Aivan ihanaa kun alkaa tämä kevät olemaan hiljalleen ajankohtainen niin parin kuukauden päästä voi jo keventää vaatetustakin ja pääsee masu näkyville. Alan olla niin innoissani että haluaisin koko maailman huomaavan tämän ihanuuden :)

Iso kiitos huojentavista kommenteista mimi ja Aurea!!
Meillä tosiaan on toisella vanhemmista soikea pää ja toisella pyöreä :) Tuntuu vaan nin hassulta että sen voi jo muka nyt nähdä siitä pienestä olennon alusta, millainen pää sille olis tulossa. Joo-o, ihmeellistä on elämä!

Femedan 4D:tä olen miettinytkin. Täytyy pian alkaa varaileen, jos meinaa ehtiä ennen kun vaavi kasvaa liian isoksi siihen ruutuun. Ja onhan siellä ehkä jonkin verran jonojakin..

Onnea puolenvälin ylityksestä pikkumyy!!

Skumppa rv 21+6

No huomasinpa edellisestä viestistä, että hyvänen aika, puoliväli ylittyi mullakin tänään! Aika huimaa, raskaus yli puolivälissä.. millaista vauhtia mahtaakaan tämä kevät ja loppuraskaus hurahtaa!! Synnytys taitaa olla käsillä ennen kuin arvaakaan!! Tämä raskauden sujuminen ja eteneminen oli aluksi se kiinnostavin juttu, mutta nyt lainasin jo kirjastosta synnytysaiheisia kirjoja, kun tuntuu että asia on jo alkanut kiinnostaa. Kolme kuukautta enää töissä ennen äitiyslomaa!

T: maru-maru 20+1

hei,hyvät odottajat!

täällä vihdoin..raju mahatauti vaivasi pari päivää..paino laski kaksi kiloa ja aivan veto pois-olo..

tänään oli neuvola..vauva voi hyvin ja oli hauska kun neuvolantäti kertoi,että alkaisin tuntemaan liikkeitä noin kahden viikon päästä..yritin sitten sanoa,että olen tuntenut jo viikkoja..hb oli taas laskenut..en saa sitä millään nousemaan..vaikka rautaa syön..sf mitta oli 14cm..

no,poika herää päikkäreiltä..

hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti!

heiree 17+5

Joku oli käynyt hampaiden paikkauksessa ja oli puudutettu. Eikö se ole haitallista?

Siitä tyttö/poikaolosta: Minulla on koko ajan tyttöolo ja mies uskoo että poikaa pukkaa. Hän ei halua kuitenkaan sukupuolta tietää, jotta pitänee kaikki hankinnat tehdä neutria. Toisaalta inhoan pinkkiä ja turkoosia, joten varmaan ihan kiva kun saa tekosyyn hankkia oikeasti kivoja vaatteita ilman sukupuolileimaa.

Käytiin porukassa sovittamassa Emmaljungan Ceroxeja ja CityCrosseja mahtuuko ne autoon. No jotenkuten meni joo, mutta kun pitäisi saada vielä 2 keskikokoista koiraakin konttiin turvallisesti. Mulla on Corolla Verso ja voin kertoa että on yllättävän pieni kontti siinä. Olen ylettömän ihastunut Emmaljungan Camo-kuosiin, löytyiskö joltakin toiselta valmistajalta samantyyppisellä kuosilla pieneksi menevät yhdistelmärattaat? Ajattelin ostaa kunnon rattaat, joista saa selkänojan alas ja kopan sisään, kun tuumin ettei yli puolivuotias kuitenkaan enää malta makoilla vaunuissa. Hiekkatien päässä kun asun, mietin myös kannattaako ottaa ilmakumipyöriä vai sellaiset mitkä-lie-kennokumi-systeemit. Voipi heitellä mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Joensuussa pitää sairaalan lähetteeseen (toimitettava ainakin miun rv 24) laittaa nimiehdotus, vissiin hätäkastetta varten. Ei kai semmoisia voi vielä miettiä?! Koko asia muuttuu aivan liian konkreettiseksi.. ;o En minä vieläkään ymmärrä mistä tässä on kysymys... Vaan eiköhän se arki opeta kun aluksi jääpi omatkin unet pois. Nykyään muuten nukahdan yöunille jo salkkareiden aikana, alkuajoista ei uupumusta ollut. Alkaapi parisuhteenkin päälle käydä. ;)

Bendie: Vaunumyyjä sanoi meille että ehdottomasti suosittelee ilmakumipyöriä, jos asuu "landella" ja kulkee hiekkateitä ym vähän epätasaisia väyliä, eikä pelkästään kauppakeskuksien tasaista laattalattiaa... Tämä tosin oli sen yhden myyjän mielipide, mutta vaikutti ylipäätään melko asiantuntevalta jutuissaan ja osasi myös perustella mielipiteensä. Sanoi kyllä että joutuuhan niitä silloin tällöin pumppaamaan, mutta ei kai se ylivoimainen suoritus ole, jos olet joskus fillarin kumejakin pumppaillut. Hänestä ne oli pehmeämmät ja kevyemmät työntää, kuin ne kennopyörät.

Saimme valita näistä kahdesta, hinnassa ei ollut eroa. Meille tuli ilmakumit.

Toisaalta, kennopyörien puolesta puhui ystäväni. Hänellä kennot ja asuu keskellä Helsinkiä. Sanoi että ilmakumit olis jo monta kertaa saanut paikata, sen verran on rikottuja pulloja puistoissa ja porttikongeissa.

Kumpikaan vaihtoehto ei liene huono! Ja umpikumeja tuskin harkitsitkaan..

Skumppa

Skumppa: meillä ilmakumi renkaiset vaunut ja olen niistä kovasti tykännyt. Ainoastaan se silloin tällöin tapahtuva pumppaaminen on ainut huono puoli niissä. Ja varsinkin kun on kiire johonkin niin silloin ilmenee se tarve.
Rattaissa meillä on ilmakennot ja nekin on ihan miellyttävät muuten, mutta talvella ne liirailee ne renkaat kun kylmenevät. Ja eivät kyllä jousta yhtä hyvin kuin ilmakumirenkaat. Meillä kun tosiaan on monenlaista tienpohjaa joilla lenkkeillään.

Puoliväli odotuksessa lähestyy ja mulla masu senkun pienenee. En ymmärrä tätä touhua olleskaan. Keskiviikkona onneksi pääsen rakenneultraan, joten selviää, et onko vauva kasvanut ollenkaan.

Lennu: Mulla neuvola mittasi sf-mitan (vai mikä se oli) ja totesi että näin aikaisessa vaiheessa ei yleensä mittailla ja sen vuoksi mitta meni reilusti yli käyrän. Kuulemma kohtu laskee "aloilleen" jahka viikot lisääntyy ja mitta pienenee kunnes alkaa taas kasvaa. Mutta siulla oli niitä lapsia enemmänkin että tietäisit varmaan jos jostain tämmöisestä olisi kysymys.

En muista joko valitin asiasta, että voipi tulla toistona; ärsyttää kun on tuota elopainoa niin paljon ettei vieläkään pullota maha kunnolla. Tissinalusmakkara vaan korostuu kun navanalus ahistaa sitä ylospäin. Oliskohan meilläpäin olemassa sitä Painonvartijoiden imettävien ohjelmaa, olisi jo nyt tiedossa uusi asiakas... Kyllähän laihdutus perustuu julkiseen nöyryytykseen ja punnitukseen.

Bendie rv 18 tai 19, en nyt jaksa muistaa

Tänään oltiin rakenneultrassa, mutta se oli kyllä pieni pettymys. Samanlaista epäselvää kuvaa oli kuin ekassakin ultrassa. Olin kuvitellut, että nyt näkyy vauva paremmin. Ei näkynyt, esimerkiksi kasvoja ei näkynyt lainkaan. Onneksi mitään vikaa ei hänessä lääkäri löytänyt. Sehän on pääasia, ja siksi sinne mennään. Olisin halunnut tietää myös sukupuolen, mutta lääkäri lopetti ultraamisen yht´äkkiä, ja mielestäni lyhyeen, ja kun sanoin että voisiko vielä katsoa, onko tyttö vai poika, niin hän sanoi että ei täällä sitä varten olla, ja että hän oli ajatellut että me ei haluta tietää kun ei sitä heti kysytty. Oli töykeä asenne. Ei kai me sitä heti ensimmäisenä kysytä kun annetaan hänen tutkia sydämet ja muut tärkeät ensin , koska se todellakin on tärkeintä meidänkin mielestä. Ei hän sitten suostunut enää katsomaan kumpi tulee. Tämä oli eka kerta kun törmäsin töykeyteen neuvolassa. Jäi vähän paha mieli. Mieheni minua kotimatkalla lohdutteli, ja sanoi, että saadaan nyt sitten lisäjännitystä elämään, kun odotellaan rauhassa kumpi sieltä tulee.

Eli vinkiksi muille: jos haluatte tietää, kertokaa se lääkärille heti.

Mutta olen kyllä kiitollinen, että vauvalla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa, sekä sykkivä sydän. Ne kaikki näkyivät tänään!

Huomenta vaan!

Monilla ollutkin jo rakenneultra. Meillä se on torstaina edessä myös. Kurjaa, että Maru-marulle sattui töykeä ultraaja.

Me ei varmaankaan olla menossa 4D-ultraan. Rakenneultran jälkeen on nyt vielä kaksi ultraa neuvolassa, niin näkee sitten vielä vauvan pariin otteeseen. Tosin näkishän siinä vauvan ihan eri tavalla. Esikoista odottaessa, kun ultria oli vähemmän, niin oltiin kyllä menossa. Aika hurahti kyllä sitten niin nopeasti ettei ehditty.

Mä kaaduin eilen rattaiden kanssa. Oli ihan kirkasta jäätä tien reunassa, kun väistin autoa. Vetäisin samalla työntökahvasta rattaatkin kumoon. Onneksi meidän neiti jäi niihin kiinni (pää alaspäin) eikä tippunut jäähän. Aluksi pelästyttiin, mutta lopulta alettiin nauraa hervottomasti, kun tilanne oli niin hölmön näköinen. Mies oli mukana kävelyllä ja riensi heti vaan auttamaan mua, vaikka siellä rattaissakin tavitiin apua. Onneksi en lentänyt pahasti, enkä mahalleni. Vähän käteen sattui. Illalla kyllä kovasti potkittiin onneksi mahassa. Ei kyll pitäsisi kaatuilla yhtään, niin ei tarvitsisi huolestua vauvasta yhtään enempää.

Siis onko hammaslääkärin yhteydessä puudutuksesta haittaa? Mulla on parin viikon päästä paikattavana kaksi reikää ja ajttelin kyllä ottaaa puudutuksen. Mulla on sellainen käsitys, ettei se haittaa.

Jotain munkin piti kysellä, mutta en kyllä muista yhtään. Muisti on taas huonontunut raskauden myötä. Välillä tuntee itsensä tosi pöhköksi. "Normaalisti" olen aika skarppi.

Bendie: Täällä nimiehdotukset tulee jo np-ultraan vietävässä lomakkeessa ja niitä kolme täyttäneenä tuo rv 24 on miusta aika myöhään. ;) Muista, että ne on nimenomaan _ehdotuksia_, ei mitään ehdottomia totuuksia, joita ei voisi enää muuttaa. Täällä pyydetään samalla myös lupa hätäkasteen antamiseen (kaikki kun ei sitä halua). Jos hätäkaste joudutaan antamaan, voi sitä nimeä vielä siinä vaiheessa muuttaa niin halutessaan. Meillä esikoinen sai lopulta saman nimen kuin noissa papereissa, mutta kakkoselle nimi vaihtui ihan muuksi. Molemmat on kastettu lähemmäs parikuisina, joten nimi ehti muuttua moneen kertaan "lapsen näköisemmäksi" ennen h-hetkeä. :)

Puudutuksesta ei ole haittaa raskauden aikana. Hammaslääkäri valitsee vain sellaiset aineet, jotka soveltuvat raskausaikana käytettäviksi. Haitallisempaa on jättää hampaat hoitamatta! Yleensä jo ekalla neuvolakäynnillä kehotetaan käymään hammastarkastuksessa ja useimmiten paikattavaa löytyy, kun raskaus vaikuttaa mm. syljeneritykseen yms. Miulla tuli ainakin esikkoa odottaessa kamalasti reikiä, vaikka siihen asti olin ollut koko ikäni "reikiä nolla" -linjalla ja hoitanut hampaani aina tunnollisesti. Tällä kertaa, ihme kyllä, oli hampaat kunnossa. Alkaa ilmeisesti suussa olla enemmän muovia kuin hammasta, niin ei enää reikiä tule yhtä herkästi! ;)

Mie tykkäsin enemmän ilmakumirenkaista, vaikka niitä saakin olla pumppaamassa silloin tällöin (ja pari rengasta meillä on jouduttu uusimaankin, kun ovat puhjenneet). Umpikumirenkaat tekevät vaunuista raskaammat työntää, mutta muuten en isoa eroa huomannut. Meillä siis yksiköissä ilmakumit ja tuplissa umpikumit. Parvekevaunuissa oli vanhanmalliset EVA:t ja ne oli kyllä kaikkein kamalat!

Terveisiä ultrasta! Tänä aamuna käytiin ja saatiin huokaista helpotuksesta: edelleen hengissä! Ihan onnettoman huonot laitteet täällä on (vielä huonommat kuin keskussairaalassa, jossa tähän asti on käyty), mutta ainakin sydän sykki. Istukkakin oli yllätyksekseni takaseinässä, vaikka olin varma, että nyt on edessä, kun liikkeet tuntuvat niin heikkoina. On kai sitten vain niin paljon läskiä edessä, ettei siksi tunnu... Mittojen mukaan laskettu aika olisi sama kuin edellisen ultran perusteella, mutta kun se heittää alle viikon, niin ei edelleenkään muutettu. Todennäköisesti mennään kuitenkin elokuun puolelle. Sukupuolta ei sitten edes kysytty, kun oltiin niin onnesta sekaisin, että muksu ylipäätään on vielä hengissä (ollaan molemmat oltu ihan paniikissa, kun tämä raskaus on ollut niin erilainen kuin aiemmat)! Tuo oli samalla myös lääkärineuvola, mutta mitään sisätutkimusta tai edes verenpaineita ei katsottu. Kuulemma sisätutkimus tehdään vain siinä tapauksessa, jos on ollut supistuksia tms., muussa tapauksessa katsotaan vasta loppuraskaudessa. Perussairauksistani lääkäri sen sijaan oli hyvin kiinnostunut ja passitti verikokeisiin heti. Hyvä, että oli edes jotain hyötyä. Jos oltaisiin menty rakenneultraan sairaalaan, niin eka neuvolalääkärikäynti olisikin ollut vasta silloin loppuraskaudessa ja olisi jääneet nuokin veriarvot katsomatta... Ei silti ole luotto kovin korkealla täkäläiseen systeemiin... 4D-ultraan kyllä haluaisin, jos siellä vaikka saisi kuvasta jotain selvääkin (haluaisin nähdä pieniä sormia ja varpaita, en vain paria epämääräistä pallukkaa "lumisateessa"!). On vain tällä kulmalla Suomea niin tolkuttoman kallis, ettei kotiäidin budjetilla olisi oikein varaa...

Skumppa: Meillä myös reisiluun mitta oli reilua viikkoa vähemmän kuin pään ja vartalon mitat, jotka nekin oli vähemmän kuin lasketun ajan mukaan pitäisi. Tosin meillä se lääkäri mittaili kyllä niin suurpiirteisesti, että olisi voinut heittää vaikka parilla kuukaudella...

Maru-maru: Olipa töykeää kohtelua! Tuli vähän sellainen olo, että eipä tuo olisi kertonut, vaikka olisitte ensimmäisenä sukupuolta kysyneetkin.

Bendie: Laihduttaminen imetysaikana ei ole sen suotavampaa kuin raskausaikanakaan, sanovat imetysgurut! Siksi vähän ihmettelen tuota Painonvartijoiden juttua... Tosin monilla kyllä paino lähtee siinä ihan huomaamatta, vaikka ei varsinaisesti yrittäisikään laihduttaa.

Lennu: Miulla ihan sama juttu! Ensin maha kasvoi ja kasvoi, nyt ei sitten ollenkaan. En muista tällaista vaihetta edellisten kanssa. Ja liikkeitäkään ei tunnu kuin kovin harvakseltaan. Luulisi, että kun on useampi raskaus takana, tietäisi jo "kaiken", mutta aina sitä näköjään tulee eteen jotain uutta!

Pistiina rv 18+1