Heinäkuiset II , 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika rankkaa tekstiä oot saanu Roosa...Voimia ja koeta kestää!

Mullakin on pahaolo väistynyt ja väsymyskin alkaa pikkuhiljaa poistua. Tosin yks päivä suihkuteltiin sohviin suoja-ainetta ja se sai laatan lentämään oikeen urakalla, vaikka muuten mitkään hajut ei tähän mennessä oo mua etonu.

Tänään on ollut ylienerginen päivä, oon käyny kaks kertaa reippaalla lenkillä ja lisäks uimassa. Meinaan nyt käydä 2-3 kertaa viikossa uimassa niin kauan kuin pystyn.

Eilen panikoin sitä vauvan painoo, et mikä jättiläinen siitä tulee, kun sain kuulla et näillä viikoilla sen painon pitäis olla n. 50g ja meille sanottiin ma neuvolassa et se on jo 145g. Onneks kuitenkin selvisi että luultavasti kysessä on se et laskettu aika oiskin oikeesti aikasemmin kuin on...Ja sitähän ne siellä np-ultrassakin aluks sanoi et 6.7, mut sit sen päänympärysmitan mukaan arvioivat kuitenkin et 10.7. Mulle ei itelle oo kuitenkaan tullu vasta kuin +100g painoo ekasta neuvolakäynnistä, vaikka masu jo selvästi erottuu ja itellä onkin aika läski olo... Tais se jatkuva pahoinvointi tehdä tehtävänsä et mun paino ei vielä oo noussu.

pikkumyy 14+6

Tomie: Ei millään pahalla, mutta miuta alko naurattamaan tuo 2 litraa piimää! :D On tosi ihanaa, että jollain on jo alkanut nuo mieliteot! Ei kannata yhtään olla huolissaan, kun nuo on tollaisia terveellisiä ruokia ja juomia, mitä tekee mieli. Miulla kakkosta odottaessa oli ihan hirvee suklaanhimo ja se ei ollut niin hyvä juttu, ainakaan painon kannalta... Ilmeisesti sillä muuten on jotain merkitystä, mitä äiti syö raskausaikana, sillä meidän likka ainakin on ihan hulluna suklaaseen, poika omenoihin ja miekin tykkään edelleen appelsiineista, joita äitini veti kilotolkulla miuta odottaessaan.

Mie ainakin oon edelleen ihan tautisen väsynyt. Nukahdin tässä illalla sohvalle ja muksut herättivät 1,5 tuntia myöhemmin! No, oli mies koko ajan lasten kanssa, että eivät sentään ihan keskenään olleet, mutta välillä vähän pelottaa, kun ei tosiaan vaan enää kestä hereillä.

Mi-iu: Miulla on hormonit heitelleet jo pitkään. Kamalinta oli likan joulujuhlassa. Kaikki varmaan luuli, että miulla tulee ihan hirvee ikävä, kun olin tippa linssissä koko juhlan ajan. Meillä siis tuo oli viimeinen kerta, kun nähtiin muskarilaisia, mutta enemmän mie nyyhkin kyllä niitä vauveleita ja joululauluja ja oikeestaan ihan kaikkea. Ja muutenkin on itku herkässä ihan älyttömistä jutuista. Eikä se tästä ihan heti taida helpottaa, mikäli yhtään edellisiä raskauksia muistan...

Pistiina rv 12+2

Moikka!

Sorry en ehtinyt käydä kertomassa np-uutisia eilen! Sain painaa tukka putkella töissä, että sain hommat tehtyä! :)

Mutta itse ultraan. Siellä ne molemmat polskivat1 :) Olivat onneksi pysyneet matkassa kumpikin! Kokoa kummallakin n.5,5cm ja pään ympärystä 6 cm turvotusta 0,9mm. ELI KAIKKI HYVIN!! Olin tosi huojentunut ja liikuttunut. Miestä harmitti kun ei päässyt mukaan, kun oli duunissa Tukholmassa. Seuraavaan, eli rakenneultraan tulee kyllä!

Aivan fantsut kuvat sain. Molemmat oikein poseerasivat! :) Olivat yhteiskuvassa suloisesti poskittain.

Nyt ollaan hyvillä mielin ja toivotaan että kaikki menisi hyvin jatkossakin. Iso maha on jo, vaikkei painoa ole tullut vielä juurikaan, ehkä korkeintaan 1kg. Viimeksi laihduin ensin 3kg ja kesti tulla raskauden puoliväliin asti, ennenkuin sain ne edes takaisin.

Roosan kommentoijalle: en tiedä miten oikein luit Roosan koskettavan viestin! Ei ollut ollenkaan hällävaliä asenteella niinkuin olit sen käsittänyt.Roosalle voimia, toivottavasti toinen jaksaa finaaliin asti!

Jesus, että väsyttää! Poitsulle on tulleet poskihampaat tosiaan koko tämän tammikuun ja viime yö oli ihan ok. Mutta univelkaa on paljon, kun niin monta katkonaista yötä takana..Onneksi poika on itse jo reippaampi, teki pahaa katsella sen kipuilua, toinen kun ei voi käsittää, että miksi koskee niin paljon!

Hansu-74 ja Poika 1v ja tuplat 11+5

Ihania uutisia, Hansu! Aivan ihana tuo poski poskea vasten -poseeraus!!! :) Toivottavasti teillä pikkumies on saanut nyt hampaat tehtyä ja pahin olisi ohi. Muistan, kun meidän muutenkin tosi herkästi kipuun reagoivalle likalle puhkesi kuusi hammasta muutaman päivän sisään ja sitä huutoa riitti, lääkityksestä huolimatta. Voimia valvomiseen!

Pistiina rv 12+3

Meillä myös neiti tekee hampaita...viime yönä ei paljon nukuttu. No, ei se auta tämä oli vasta neljäs eli "muutama" rankka yö on vielä edessä.

Ihanaa Härkä että kaksosraskaus on sujunut hyvin! Me kirjoiteltiinkin silloin tuolla vauvahaaveet puolella ja taisin vihjatakin että jos olis tuplat tulossa :)

Mites Roosa jakselee?

Kyllä mua kans väsyttää edelleen vaikka pari viikkoa oli jo parempi vointi. Eikä nämä harmaat päivät yhtään auta asiaa. Onneks kevättä kohti mennään, jos se aurinkokin näyttäytyis vielä joskus.

-Lellu rv 13+0-

Tänään iski jostain selittämättömästä syystä ensimmäistä kertaa aivan uskomaton onnentunne tulevasta pienokaisesta. Käsittämätön riemu, hymyilin seminaarissa kuin naantalin aurinko tuntikaupalla. Siis tässähän on enää kaksi kuukautta raskauden puoliväliin! Ihanaa! Olenkohan höperähtänyt liiasta piimästä ja omenista..

Niin ja onnittelut ihanista ultrauutisista Hansulle!

Ihana viesti, Tomie! Mulle ei oo vielä ihan tuollaista tunnetta tullut, mutta eiköhän sitten kun potkut alkaa tuntua. Viimeksikin silloin raskaus vasta todellisesti meni tajuntaan!

hyvää iltaa..

np ultra takana..normaalit lukemat,mutta puhui jotain kaulakystista,eikä itsellä hajuakaan mitä tarkoittaa..netistäkään ei löytynyt..kätilö yritti vielä ehdottaa punktiota,mutta kieltäydyin..ja kun pojan down vielä nostaa riskiä..mutta sitten taas sanoi että normaali riski..kääh..soitan huomenna nlan tädille,jos ehkä osaisi selventää..

kyllä oli taas ihmeellistä nähdä mikä siellä sisällä oikein kasvaa..

Sain juuri sairaalasta soiton, että kuulun sitten riskiryhmään verikokeen perusteella... Nyt pitäisi pähkäillä, mennäkö lapsivesipunkioon vai ei... Voihan se olla, että kaikki on kuitenkin kunnossa, mutta mistä sitä koskaan tietää, kun tämä on ollut kaikin puolin erilainen raskaus kuin aiemmat... Miksiköhän mihinkään verikokeeseen edes menin, kun se aiheuttaa vaan ylimääräistä päänvaivaa!?!

Mullakin oli ajatuksena käydä verikokeissa, mutta se kyllä jäi ihan kokonaan unholaan, kun oli sitä sotkua, et millä viikolla olen menossa ja onko siellä sisällä edes ketään kasvamassa. En ole käynyt edellisiltäkään.

Höh, kaikillako meillä on jotain sotkua tän raskauden suhteen? Kuka kuuluu mihinkin riskiryhmään ja kenellä on mitäkin muuta löydetty jne.

no,toivotaan,että kaikilla kaikki hyvin..

mulle ei sanottu verikokeesta mitään,ei oliko ok vai oliko jotain huonoa...enkä kyllä tiedä edes kuinka suuri riski on nyt lopulta saada toinenkin kehitysvammainen lapsi..
soitin kyllä neuvolaan aamulla saadakseni selvyyttä asiaan, mutta ei osannut sanoa oikein mitään..vain,että jos näistä kystista pitäisi huolestua,olisivat varmaankin antaneet kontrolli ajan..no,onneksi ens viikon nlassa on se täti,joka ottaa kaiken poikkeavan asiakseen..ei auta kuin viikko odotella,että saa mielenrauhan...

kaikille jaksamisia!

mutta toistaiseksi turvallisin mielin;

heiree 12+5

Perjantaita kaikille!!

Kylläpä ikäviä murheita riittää... Toisaalta mitä itse olen lukenut seulonnoista suurin osa on vääriä hälytyksiä. Itse en ole ollut verikokeessa, tampereella sitä ei edes tarjota alle 35v, joten pelkkä np-ultra meidän vauveleille tehty. Turvotukset oli ok, rv 12+6 tai 13+1 riippuen laskeeko koon vai menkkojen mukaan ja turvotukset olivat 1,2mm ja 1,95mm. Esikoisesta turvotus oli 12+3 vain 0,8, joten aika korkealta tuo 1,95 tuntui, mutta lääkäri joka ultrasi sanoi että keskimääräinen turvotus näillä viikoilla on n.1,7-8mm ja melkein kaikilla 1-2mm, joten ei kuulemma syytä huoleen. Jotenkin vain välillä pohdituttaa mahtaako kaikki olla hyvin ja mennä loppuun asti hhyvin. Kaksosilla kun on se keskosuus riskikin... Tää taas oman navan vuodatusta, mutta pakko oli kirjoittaa koska en jaksa tästä asiasta puhua sellaisten kanssa jotka eivät ymmärrä, ja mies on aivan vakuuttunut et stressaan taas turhia, niinhän se varmaan on.... Samoja huolia oli esikoisen kanssa ja kaikki hyvin ja reipas uhmaikäinen 2v5kk touhuilee, tosin nyt onneksi päikkäreillä.

Miten olette voineet? Vaivaako vielä väsymys tai pahaolo? Sellaista pitikin kysyä teiltä että paljonko teillä on paino noussut? Itselläni n.1,5-2kg, jotenkin vaan jo nyt aika muumimamma olo kun masu on pullahtanut aika hyvin esiin....

Olispa ihanaa kun alkaisi kunnon talvi, pian jo helmikuu ja vettä sataa.............

Mukavaa viikonloppua kaikille..

Perjantaita täältä myös,

Voi voi tieto lisää tuskaa ja tuollaiset verikokeen tulokset ja ultrat lisäävät huolestumista, mutta kuten Härkä81 totesi niin voi todellakin olla taas väärä hälyytys. Niitä kuulema on paljon. Pidän peukut pystyssä, että kaikki on kunnossa!

Mulla on väsymys vähän helpottanut ja olen päässyt taas harrastusten makuun....niin mitä kotiäiti voi harrastaa vaunuttelua ja avoimessa päiväkodissa käyntiä sekä iltaisin mammavesijumppaa ja mammajumppaa. Tällä hetkellä noissa on meno vähän hidahkoa ja kaipaisin vähän enemmän rasitusta. Asustelen pikkupaikassa vaikka lähettä Helsinkiä niin täällä tuo valinta urheilumahdollisuusten kanssa on melko vähäistä, sillä matkoihin ei viitsi tuhlata niin paljon aika. Vielä kun on pieni lapsi jolle pitää saada hoito kun isi on myöhään töissä niin vaihtoehdot ovat vähissä, mutta jotain kuitenkin.

Mun masukas on varsin tyyni joten välillä unohtaa jo koko raskauden. Painoa tuli aluksi nelisen kiloa mutta nyt kuukauden pysynyt samoissa lukemissa.

Tälläinen oman navan tiedoitus tänään. Tsemppiä kaikille ja kyllä ne asiat suttaantuu tavalla tai toisella!

Fantti

Hei,
täällä on oltu kotona flunssan kourissa koko viikko, onneksi olo alkaa helpottaa. Lääkäri sanoi, että flunssan ei pitäisi näillä viikoilla (tänään alkoi 16. viikko) enää aiheuttaa haittaa vauvalle. Silti huolestuttaa, onneksi on neuvola viikon päästä.

Ihana kuulla Tomien yhtäkkisistä onnentunteista, kun itsellä ei niitä vielä ole. Ekat pari viikkoa plussaamisen jälkeen kävelin onnenpilvissä, mutta pahoinvointi sekä muut vaivat peitti kaiken muun alleen. Nyt pahoinvointi ja väsymys poissa. Painoa tulllut nelisen kiloa, vaaka meni rikki :D

Jätimme sikiötutkimukset tekemättä (iän puolesta niitä mulle ehdotettiin automaattisesti), koska molemmat mieheni kanssa ajattelimme, että siitä tulee maailman rakkain, oli sitten vammainen tai ei. Emme halunneet ottaa tutkimuksista ylimääräistä keskenmenon riskiä ja mahdollista ylimääräistä ehkä turhaakin huolta, koska ei oltaisi kuitenkaan raskautta keskeytetty vaikka olisi mitä löytynyt. Olemme tyyytyväisiä tuohon ratkaisuun. Toivotaan tietenkin, että lapsi olisi terve.

Olen kyllä iloinen että löysin tieni näille sivuille, on hienoa saada lukea kaikkien kokemuksista, niiin hyvistä kuin rankoistakin. Toisten rankat kokemukset avaa silmiä arvostamaan sitä hyvää mitä itsellä on. Toivottavasti saadaan kaikki nämä lapsemme onnellisesti maailmaan heinäkuussa!

Maru-maru rv 16 (alkoi tänään!)

Voi voi, ikäviä uutisia olette saaneet, mutta toivotaan että kaikki kääntyy vielä parhain päin. Vaikea päätös tuo punktioon meno, miksi siinä pitää olla se keskenmenonriski? Muuten varmaan lähes kaikki menisivät. Täällä Turussakaan ei tehdä verikoetta automaattisesti minun ikäluokalle, aika jännä juttu että eri puolella Suomea on erilaiset käytännöt. Jostain muistan lukeneeni että tähän oltaisiin suunnittelemassa muutosta.

Minäkin ajattelin tänään mennä jumppaan, en ole taas viikkoon jaksanut mutta tänään täytyy kyllä ryhdistätyä, niska-hartiaseudussakin jo kiristää. Muuten olo on suht ok, vähän väsyttää mutta ei onneks muuta sen kummempaa.

Viikonloppuja kaikille!

heiree: En muista koskaan kuulleeni perheestä, jossa olisi kaksi kehitysvammaista lasta. Luulisin, että se kuuluu sarjaan erittäin epätodennäköistä! Kystista en osaa muuta sanoa kuin että kaverin vauvalla oli jotain vastaavaa "ylimääräistä" (en nyt muista enää, missä kohtaa). Sillä tilannetta vain seurailtiin ja muutamassa viikossa tuo "kasvain" olikin hävinnyt. Sille sanottiin silloin, että jos sikiön kasvu hidastuu ja tuo pahkura ei häviä, niin sitten ruvetaan selvittelemään tarkemmin. Siinä vaiheessa olisi kai epäilty sitten jotain kehityshäiriötä. Eli ovat varmaankin kattoneet, että rakenneultrassa sitten näkee, onko nuo kystat mitään pysyvämpää. Kaverilla tuo tuli vastaan vasta siinä rakenneultrassa ja siksi kävivät ylimääräisessä ultrassa, jolloin siis kaikki oli kunnossa. Verikokeessa siulla on varmaan kaikki ollut ok, jos ei ole mitään kuulunut. Täällä ainakin soitetaan vain siinä tapauksessa, että jotain löytyy.

Aiemmissa raskauksissa ei verikokeita ole tarjottu, joten siksi kai sinnekin menin, kun kerran pääsin. Googletin kyllä tuosta tuloksesta ja sainpa sitten tietää, että alle prosentin luokkaa on kromosomipoikkeaman riski tällä meidän kolmosella. Ehkä kaikki kuitenkin on ok, kun se turvotuskin oli normaalin rajoissa. Tietääkö joku muuten, paljonko turvotusta pitäisi olla, että se _ei_ olisi normaali? Tai siis sehän on tietysti suhteessa sikiön kokoon, mutta kai siitä jotain raja-arvoja kuitenkin on olemassa? Tiedän, että panikoin nyt ihan älyttömiä, mutta jotenkin tuon verikoetuloksen jälkeen olen alkanut epäillä sen np-ultrankin tulosta. Miusta 3,9-senttisellä sikiöllä 1,8 mm turvotusta tuntuu paljolta ja kun niitä viikkojakin oli vähemmän kuin menkoista laskien (vaikka menkat oli ennen raskautta päiväntarkat). Isommila lapsilla np-ultrassa on pituutta ollut enemmän ja turvotusta vähemmän. No joo, taidan vaan olla taas ylireagoiva odottava äiti, jolla on liikaa aikaa miettiä asioita... Maanantaina on onneksi neuvola ja viikonlopuksi sen verran ohjelmaa, että ei ehdi turhia murehtia. :) Vähän kyllä ahdistaa, kun miehen suku tulee vierailulle ja varmaan tämä raskauskin tulee ilmi. En välttämättä jaksaisi anopin päivittelyjä, jos tässä nyt jotain olisikin pielessä. Meinasi hermot mennä jo edellisen keskenmenonkin aikaan, kun silloin oltiin siellä ja anoppi ei sitten osannut pitää suutaan kiinni millään, vaan katsoi tehtäväkseen säälitellä koko ajan... Arggg!!!

härkä81: Tuohan kuulostaa vielä ihan normaalilta huolehtimiselta. Mie varmaan stressaisin kaikkea tuplasti, jos kaksosia odottaisin! ;) Kaksosraskaudet taitaa näkyä aika paljon nopeammin kuin yhden kanssa, vaikka kiloja ei varsinaisesti kertyisikään. Tosin taitaa se muutenkin näkyä kerta kerralta aikaisemmin. 5. tai 6. lastaan odottavilla on jo selvät vauvamahat 3.kuulla, kun taas moni esikon odottaja pystyy piilottelemaan raskauttaan yllättävän pitkään. Miulla on painoa tullut ehkä kilo lisää raskauden aikana, mutta turvotu pitää huolen, että muumimainen olo on täälläkin (ja mahakivut siitä, että alan kaipailla niitä mammavaatteita kuitenkin jo nyt...)

Täällä ei olo ole yhtään sen parempi kuin tähänkään asti. Pahaolo ei ymmärrä loppua, mutta häipyy sentään välillä hetkeksi. Ja väsymys on ihan tolkutonta edelleen. Alkaa varmaan hemoglobiini painua taas alamaihin, kun ihan kiitettävästi huimaakin. Vali vali...

Hyvää viikonloppua kaikille, tästä oman navan vatvomisesta huolimatta!

Pistiina 12+4

Juu, yhtenäistäminen sikiöseulontojen suhteen on suunnitteilla. Täällä on vasta viime vuodesta saanut kaksi ultraa ja siinä sivussa kai tuli tuo verikoekin mukaan. Miusta on ihan hyvä, että seurataan, mutta vanhemmille jätetään noissa kyllä aika suuri vastuu. Siinä mielessä, Maru-maru, fiksu veto olla menemättä seulontoihin. Eihän se tervettä lasta takaa, mutta luultavasti onnellisemman odotusajan ainakin. :)

Eipä se flunssa maata kaada, ei aikaisemmillakaan viikoilla. Mie olen sairastanut molempien lasten kohdalla flunssan ainakin kerran alkuraskaudesta ja eipä nuo siitä ole mitenkään kärsineet. Esikoisen kanssa kyllä panikoin sitä ihan kamalasti, kun juuri ennen plussaamista olin 40 asteen kuumeessa ja Buranaakin otin, kun en raskaudesta vielä tiennyt (vuosi jo yritystä takana, joten en enää uskonut, että juuri silloin tärppää!). No, terve poika tuli kuitenkin.

Rauhallista mieltä kaikille muillekin stressaajille! Tää poistuu nyt vihdoin, kun koneestakin loppuu sopivasti akku...

Terve kaikille ja tervetuloa uudet!

Minulla on ollut tahan saakka fyysisesti helppo raskaus, pieni vasymys on ollut ainoa oire. Mutta sen lisaksi on ollut "henkisia oireita" tarkoittaen sita, etta olen koko ajan itsekseni murehtinut jotain asiaa, kuten olenko saanut tarpeeksi foolihappoa, liikaa a-vitamiinia tai olenkohan saanut salmonellan (emme asu Suomessa, jonka lisaksi matkustimme joulukuussa salmonellan kannalta riskimaahan). Tai etta olenko syonyt liikaa karkkia ja siten lisa-aineita.

Taalla ruokiin lisataan toisinaan makeutusaineeksi sakariinia, joka on Suomessa raskausaikana "kiellettyjen" listalla. Taalla mitkaan makeutusaineet eivat ole kiellettyjen listalla. Huomasin sitten alkuraskaudesta, etta olin syonyt ja juonut vahingossa vaikka mita sakariinipitoista, kuten perunasalaattia, greippimehua (90% taysmehu ja silti sisalsi sakariinia sokerin lisaksi!) ja paneroituja kanansiipia. Nyt olen lukenut tuoteselosteet tarkkaan, koska niin yllattavissakin ruuissa voi olla makeutusaineita. Enka nyt sekoita tuota sakkaroosiin, joka on siis sokeria. Sakariinihuoli tosin unohtui, kun seuraava huoli tuli tilalle...

En ole tavallisesti lainkaan tallainen, toisin sanoen ajattelen omista syomisistani pikemminkin, etta kuoleehan sita kuitenkin johonkin joskus. Raskaus toi siis tullessaan aivan uudenlaisen huolehtimisen tunteen.

Masuasukilla on kaikki ollut hyvin, np-ultrassa turvotusta oli 0,8mm. Asun maassa, jossa ultrataan useammin ja muitakin tutkimuksia tehdaan enemman. Minulta otettiin "automaattisesti" (toisin sanoen ei edes kysytty) joku verikoe, jonka tulos syotettiin tietokoneelle ja siihen lisattiin minun ika ja sikion niskaturvotuksen
maara. Tulos oli kuulemma todella hyva. Mutta olen lukenut noista jutuista, etta tulokset saattavat antaa vaaria halytyksia hyvinkin usein. Etta vaikka se tulos olisi siis ollut huono, ei se olisi valttamatta tarkoittanut mitaan.

Valkovuoto on lisaantynyt hurjasti talla viikolla. Alussa sita ei ollut lainkaan. Eika ennen raskauttakaan kuin aivan minimaalisesti joskus. Kavinkin sitten eilen laakarissa, joka otti naytteita ja lahetti ne labraan. Mutta tulos kestaa lahes viikon;( Ajattelin, etta murehdinko taas jostain turhaan, mutta kun en ole kokenut vastaavaa aikaisemmin, niin en voi tietaa, onko vuoto normaalia.

Virtsatien tulehdus se ei ollut, sen naki pissasta kuulemma heti. Voisikohan olla hiivaa? Mulla ei ole koskaan ollut hiivatulehdusta, joten en tieda millaiselta se tuntuu. Kutinaa ei kyllakaan juuri ole. Laakari sanoi, etta voi olla epaspesifi ematintulehdus, ja etta tosi hyva, etta tulin, koska hoitamaton tulehdus voi olla vaaraksi sikiolle.

No, tassa nyt sitten elan lahes viikon epatietoisuudessa, etta onko taa normaalia vai joku tulehdus. Aaargh. Haluaisin jo relata... ja alkaa nauttimaan raskaudesta. Rentoutumisyritysta on ja en enaa miehen kuullen vatvo ja pohdi, kun tuo naytti jo vahan kyllastyvan. "Arjaisi" vaan, etta silla on kumminkin kaikki hyvin, mita turhia suret. ja etta taalla maassa syntyy sakariinista huolimatta ihan yhta terveita lapsia kuin Suomessakin. Mies on ollut tosi osallistuvainen ja innostunut vauvasta, mutta turhaa murehtimista se ei "kesta". Ymmarrankin, ettei tallaista vatvomista jaksaisi kukaan, kun en edes itse ymmarra itseani.

Hassua olla yhta aikaa niin aarettoman onnellinen ja toisaalta aarettoman huolissaan. En ole vastaavaa yhtaloa ennen kokenut. Mukavaa viikonloppua kaikille ja nautitaan masuasukeista! Tsemppia kullekin omien huoliensa kanssa ja onnenhetkia ilojen kanssa! Marion-79 ja toukkis 15+3

Hei! Maru-maru ihmettelen, miksi sinulla on nyt 15+1 ja minulla on 15+3, vaikka meilla on sama laskettu aika eli 10.7.

Voi kuulostaa vitsilta, mutta tulin alustavasti siihen tulokseen, etta taalla raskaus kestaa eri verran kuin Suomessa;) Toisin sanoen jos Suomessa raskaus kestaa 280 vrk niin taalla 282 vrk. Vai korjatkaa, olenko nyt niin blondi, etten tajua? Mutta jos siis LA on 10.7 niin siihenhan on jaljella 24 viikkoa+6 paivaa eli nyt pitaisi olla menossa 15+1, jolloin tulokseksi tulee yhteensa 40 viikkoa. Mutta miten minulla on 15+3? Silloinhan minun raskaus kestaa 40 viikkoa ja 2 paivaa eika suinkaan 40 viikkoa niin kuin Suomessa on maaritelty, ja mita esim. Maru-Marun raskaus kestaa.

Eli taalla maassa raskaus kestaa 282 vrk ja Suomessa 280vrk. Ihan pimeeta. Vai onko tassa nyt otettu joku karkausvuosi huomioon? Onko nyt karkausvuosi? Mutta siita huolimatta heittaisi yhdella paivalla.

Vai maaritetaanko raskauden kesto aina yksilollisesti? (mita raskaus toki onkin). Eli siis maaritellaanko toisille jo alunperin kestavaksi esim 278vrk ja toisille 282 vrk? Olen luullut, etta kestoksi maaritellaan aina se 280vrk, mutta etta vauvat harvoin syntyy laskettuna aikana.

Minulla on merkitty laskettu aika todella moneen kohtaan ja seka katilon etta laakarin toimesta. Sellaisella kiekolla ovat sen aina tarkistaneet ja katsoneet. Eli en usko virheeseenkaan, koska useampi eri henkilo on merkannut, milla viikolla nyt mennaan ja monesko paiva on. Myos kolme eri ultraajaa on ollut asialla.

Eihan tama nyt mikaan iso asia ole, kyse on muutamasta paivasta, ja tuskinpa se syntyykaan juuri 10.7. Mutta kunhan pohdin...hassua;) On sellainen olo, etta taa voi olla tosi tyhma kysymys, etta en vain nyt tajua jotain ihan yksinkertaista asiaa. Lieko hormonit pehmittaneet paan. Oi valaiskaa..

Marion, yksi päivä saadaan eroa sillä että se kiekko ei huomioi karkauspäivää! Mulla meinaan ihmeteltiin ultrassa neuvolatädin merkintää kun kiekon mukaan olisi mennyt päivän pidemmälle. Sitten täti vaan totesi että neuvolassa huomioidaan ilmeisesti myös karkauspäivä. Hih hih...

Itse kävin Hyvinkäällä ultrassa ja erikseen sai valita meneekö veriseulaan vai ei ja sen lisäksi sai valita että haluaako kuulla niskaturvotukse. Mulla tehtiin veriseula myös viimeksi eli taitta olla että meillä ei ole ikärajaa tai sitten se on kolmenkympin jälkeen.

Fantti: Minä olen käynyt myös samassa paikassa ultrat ja multa on otettu myös veriseulat. Olen alle kolmenkympin, että täällä ei ole siis ikärajaa. Niin pakko niihin ei ole ollut mennä. Ekassa raskaudessa ei muuten täällä ilmoitettu mitään, jos veriseula on normaali. Nyt taas tuli normaalista tuloksesta ilmoitus kirjeellä.

Pistiinalle tsemppiä pähkäilyyn. Tosi vaikeaa varmasti päättää, että mennäkkö vai eikö lapsivesipunktioon.

En tiedä, että onko karkauspäivä sekottanut munkin LA:n. Täällä on monella sama LA, kun mulla eli 18.7, mutta ultran mukaan olen päivän edellä eli nyt 14+1 menossa. Siis kai se LA onkin sit 17.7. No eipä noilla niin väliä ole.

Mä olen ollut nyt kaksi päivää hyvässä vedossa. Ei ole oksettanut kuin ihan hiukan, siis pari minuuttia aamulla. Väsymyskin oli eilen kokonaan poissa. Olikin tosi ihanaa, kun oli oma itsensä pitkästä aikaa. Mulla on nyt paino -2 kg, siis yksi kilo saatu takaisin.

Marion: ero johtuu erilaisesta laskutavasta. Joissain maissa raskauden kesto lasketaan tosiaan niin, että laskettu aina on rv 40+2! Tämä perustuu siihen, että "useimmat lapset syntyvät 38 viikkoa ja 2 päivää hedelmöittymisen jälkeen" (Vauvan odotus -kirjan mukaan ainakin). Suomessa ollaan kai niin yksinkertaisia, että halutaan laskea mieluummin kokonaisia viikkoja, että tällainen blondikin ymmärtäisi. ;) Eikä tuolla lasketulla ajalla muutenkaan niin väliä ole, sillä vain 5 % lapsista syntyy laskettuna päivänä. Ja ettei olisi liian helppoa, niin laskettu aika voidaan määrittää viimeisistä kuukautisista, munasolun irtoamisesta, hedelmöittymisestä (käsittääkseni hoidoilla aikaan saaduissa raskauksissa käytetään aina tätä, koska se on tarkempi),... ja sitä muutellaan vielä ultrassa sikiön koon mukaan! Yritä tässä sitten arvailla, koska se oikeasti syntyy! ;)

Vaihteeksi koneella oleva
Pistiina rv 12+4 (tai 11+6 ultran mukaan)

Minkälaisia np-ultran turvotus tuloksia olette saannet ja millä viikoilla. Mikä on ollut sikiön pituus??? Itselläni oli vauva A 67mm ja nt 1,95 ja vauva B 66mm ja nt 1,2mm. Huolestutti vain tuo ero turvotuksissa vaikka sikiöt lähes saman pituiset. Kaitpa se on vain yksilöllistä vaihtelua?? Taas stressaan...täytyy lopettaa.

Hyvää viikonloppua.

Härkä,niin se on eri lapsilla eri mitta,ja tuo kohta ei välttämättä ihan sama ole tuossa mittaustilanteessa.
Hyvät mitathan nuo on,nauti olostasi nyt vaan!!

Ja tuo la ei sano yhtään mitään,lapsi tulee kun tulee-siinä ei sinäsä tuo laskettu aika tee mitään!!=)

7. Skumppa, vm-75, esikoinen
2.7 Roosa2, esikoinen, Kuopio
4.7. Bubona, esikko, Heinola
6.7. Heinämamma-08
8.7. Mi-iu, vm-85, Päijät-Häme
10.7 Pikkumyy28,esikko, Kainuu
10.7. Lennu-79, neljäs (08/01, 06/03 ja 01/07)
10.7. Maru-maru, esikoinen, Rauma
10.7. Marion-79, esikoinen
11.7 mimi# pikkukakkonen (01/06)
12.7 hipsu, kakkonen (04/06 poika), Espoo
16.7. Aurea, vm- 76, esikoinen, Helsinki
16.7. Fantti*, vm-73, pikkukakkonen (11/06)
17.7. hipsu, pikkukakkonen
17.7. Anna81 , esikoinen
18.7. Bendie, vm -78, esikoinen, Joensuu
18.7. Lennu79, neljäs, pohjoinen
18.7. Helmie, kakkonen (05/06)
18.7. Karoliina75, esikoinen
21.7 Nonna32, esikoinen
23.7 Tomie, esikoinen
24.7. Lellu-79, pikkukakkonen (11/06), Turku
27.7. Heiree, pikkukakkonen (06/05), Seinäjoki
28.7. Pistiina, kolmas (12/03, 10/05)
31.7. Mame, kakkonen
??.7. Hansu80, pikkukakkonen (11/06)

Päivittelin itseni listalle, kun oli epähuomiossa jäänyt aik.la sinne roikkumaan. Pe kävin nlassa ja siellähän se sydän jyskytti ku pikkuveturi, koko huone kaikui.. Olihan se ihan hauska kuulla, kun tosiaan ultrassa ei kuullut sykettä. Mulla on kyllä tullu jo painoa lisää jo 3 - 4kg (lähtöpaino 53-54). Entiset farkut ei enää mee jalkaan mutta onneks löysin eilen kaupasta tosi hyvät ja niitähän piti sit ostaa kaksin kappalein; yhet jotka mahtuu nyt (ja vähän kasvunvaraakin on) ja sit yhet seuraavaa kokoa. Niin, että kyllä täs nyt taas kelpaa mahaa kasvatella.. ; ) Tsemppiä ja voimia odottajille!