Heinäkuiset II , 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uskomatonta, kuinka paljon noita neuvolakäyntejä, synnytysvalmennusta ym. tuntuu tässä vaiheessa raskautta olevan :) Onhan se toki hyvä että seurataan vauvelin tilannetta ja enemmän käy sitäkautta tuleva synnytys ja äitiyskin mielessä. Olen jostakin syystä aivan varma, ettei tuo toukka malta ihan heinäkuun 23 päivään odottaa. En tiedä mistä se tunne johtuu, mutta mieskin on alusta asti sanonut että heinäkuun alussa jo vauveli syntyy. Saa nähdä kuinka väärässä olemme :)

Muuten kaikki kivasti, neuvolassa tuli tosin sanomista liiallisesta painon noususta. Pitäisi kuulemma alkaa todella tarkasti katselemaan ruokavaliota. Ja tietysti nyt kun kiellettiin, sitä enemmän tekee herkkuja mieli...

Tää on menossa ihan luomuna synnyttämään! :) Esikoisen syntyessä olin onnellinen epiduraalista (ilokaasusta tuli vain paha olo), mutta koska kakkonen syntyi ilman kivunlievitystä ja se synnytys oli kaikin puolin "parempi", niin ilman muuta haluan samanlaisen nytkin! Siis jos sinne synnärille ylipäätään ehdin... ;) Miun kokemuksen mukaan liikkuminen lievittää kipua parhaiten ja äitiysjoogan vinkkejäkin toivoisin voivani kokeilla, mutta käytännön toteutus lienee tyyliä karjun kivusta autoon sidottuna ja muksu syntyy jossain matkan varrella, isä kätilönä... Heh, ei siis tosiaan mitään synnytyspelkoja, vielä! ;D

Ennenaikaista synnytystä en ole oikein osannut edes ajatella, kun edelliset on syntyneet +/- 2 päivää LA:han. Toivomus olisi, ettei nyt syntyisi ihan heti tähän remontin keskelle... Jotenkin on sellainen olo, että menee yli, tai sitten tulee vaan tosi pieni piiperöinen. Suppareita kyllä on ollut jo paljonkin, mutta niin oli edellisissäkin raskauksissa ja kumminkin kaksi täysiaikaista ollaan saatu. Ennenaikaisuudessa pelottaa lähinnä se, että pieni ei olisi vielä "valmis" syntymään ja joutuisi taistelemaan elämästään ensimmäiset päivänsä / viikkonsa sairaalassa. Kai se jonkinasteinen pelko lapsen menettämisestä on vieläkin takaraivossa, mikä alkupuolella raskauttakin aiheutti "lievää" panikointia...

Mutta nyt pakkaamaan romua remontin tieltä. Viikonloppuna alkaa makkareiden remppaaminen... Täällä ei pääse tulokkaan tavaroita laittelemaan vielä varmaan kuukauteen, joten jos meidän lapsukainen päättää syntyä ennen aikojaan, niin eipä ole sitten mitään valmiina... Saa nähdä, miten homma edistyy muutenkaan, kun väsymys painaa päälle niin vahvasti edelleen... Mukeloinen sentään liikkuu ja paljon, joten siinä suhteessa kaikki hyvin!

Aurinkoista viikonloppua! :)

Pistiina rv 29+4 (ja vahvasti siinä uskossa, että AINAKIN heinäkuun lopulle on kärvisteltävä yhtenä kappaleena!)

tomie:mulla on ollut myös ihan sama tunne! lisäksi oon myös täysin vakuuttunut että olen jatkuvalla sokerin syömiselläni kasvattanut vauvasta ihan jättikokoisen... mutta kun karkit on ainoita mitkä ei närästä ja kioski on just iltalenkkini varrella ja mun viimeisetkin itsehillinnän rippeet katoaa sillä sekunnilla kun esikko menee nukkumaan ja mies laittaa leffan pyörimään ja... seli seli...

painoa on tullut varmaan yli 13kg...ärsyttää! ja niin ärsyttää muuten ihan kaikki muukin nykyään, onko muilla vastaavaa? pipo on sit niin kireellä et soi!
tiedän, ne hormonit...

verenpaineesta: mulla on aina ollut tosi matala ja nyt raskauden myötä laskee vaan, viimeksi 91/52... terkkari kysy et onko mulla ihan hyvä olo, mut lääkäri totes että oikein hyvä, kuuluu asiaan! esikoisen synnytyksessä mulla oli vähän väliä happimaski kun paineet tahtoi laskea kovin alas ja se vaikutti sikiön sykkeeseen, mutta ei mulla mitään toimenpiteitä vaatinut matala verenpaine.

jotain kivaakin silti: äitiysrahapäätös saapui ja sain HUOMATTAVASTI suurempaa äitiyspäivärahaa kuin olin ajatellut, luulin saavani samaa kuin esikoisesta, mutta siinä oli joku korotus, tietääkö kukaan mistä on kysymys?

mä oon jotenkin onnistunut työntämään ajatukset synnytyksestä jonnekkin kauas. pystyn kertomaan ihan hyvin esikoisen synnytyksestä(josta jäi kovat pelot tosi pitkäksi aikaa) ja kuuntelemaan muiden synnytyskertomuksia mut en osaa millään ajatella että parin kuukauden päästä se on edessä ihan oikeasti! se ei vaan iskostu mun päähäni ei MINÄ synnytän kohta. muutenkin kun puhun esikoisen synnytyksestä niin tuntuu et puhun jostain toisesta ihmisestä... no nyt varmaan ihmettelette et mitä mä oikein horisen:) sitä on vaikee selittää.
varmaan joku psyykkinen juttu...

nyt hakemaan kahvia ja taidanpa ottaa sen kanssa vaikka rivin suklaata kun jäi tonne kaappiin eiliseltä;) täytyy kattoa eiliseltä nauhotetut hömppäsarjat kun tyttö on päikkäreillä...

Pipon kireyttä varsinkin painonnoususta on esiintynyt... Mimi, mullakin on varmaan jo se 12kg tullut lisää mutta se kuuluu asiaan! Imettäminen ( jos vaan onnistuu ja on siihen halukas) kyllä sitten kuluttaa, luotetaan siihen! Kyllä teki mannaa, kun miespuolinen tuttu, jota en ollut nähnyt vuoteen, ihmetteli, kun en ole lihonut yhtään.. Heh.. Niinpä...Olen parin viikon päästä lähdössä moikkaamaan kaveriani 450km:n päähän ja mietin,että uskallanko lähteä ajamaan. Lentosukat tms olis kyllä ainakin syytä hankkia, ettei vaan suonikohjut yllätä. Toistaiseksi olen niiltä ja turvotuksilta välttynyt. Täytyy lähempänä katsoa, kuinka tukala olo on. Tällä hetkellä vielä energiaa riittää eikä maha ole juurikaan tiellä ja on sellainen olo, että on ihaa olla raskaana ja nautin täysin siemauksin! Mukavaa viikonlopun jatkoa!

Nonna: Ostin Prismasta tukipolvisukat, ja siihen loppui jalkojen pakotus sekä turvotus!! Käytän niitä arkipäivisin töissä ja kotona, 2 parin paketti alle 5 euroa. Viikonloppuina en ole tarvinnut kun saa vapaasti oikaista silloin kun mieli tekee. Instrussa yksi pari lähes 20 euroa.

Äitiysloma siintää mielessä jo tosi vahvasti. Lasken päiviä vapaan alkuun. En ole tehnyt yhtään mitään valmisteluja vauvan tulon eteen, ja eka kun on kyseessä, niin jotain järjestelyjä kyllä on tehtävä. Kun on vapaata, varmaankin joka päivä jaksaa ainakin vähän jotain puuhastella kodin eteen. Nyt on iltaisin ja viikonloppuisinkin töistä niin väsynyt, ettei jaksa kotona muuta kuin lepäillä.

Tällä viikolla mennään tutustumaan synytyssairaalaan. Toivottavasti ei ala sitten synnytys jännittämään kun näkee mihin on menossa ja homma tulee jotenkin todellisemman oloiseksi.

maru-maru viikolla 33

Maru-Maru kiitos paljon hyvästä vinkistä! Täytyykin käydä Prismassa ostoksilla. Tukisukat on varmaan ihan riittävät,kun ei vielä suonikohjuja ole eikä tarvitse hoidollisia sukkia.

Onko teillä vielä suunnitelmia synnytysasennon ym. suhteen? Itse olen vasta noita kipulääkeasioita pähkäillyt ja jotenkin oletin että kaikki synnyttävät tietenkin selällään sängyssä..ja kuinka väärässä olinkaan. Synnytysvalmennuksessa tuli eteen asentoja jos jonkinlaisia ja nyt sitten pitäisi parasta itselle miettiä :)
On tämä kyllä kiintoisaa aikaa. Ihana massu sen kun kasvaa ja uusia asioita tulee eteen joka nurkan takaa. Ihanaa maanantaita kaikille!

Tomie ja massu, viikolla 31

Heippa!

Maru-Maru ei meilläkään mitään valmisteluja ole kakkkosen suhteen tehty. Tietty kaikkea krääsää löytyy ja vaatteita on valmiina, mutta ne on jossain kaapin peränurkissa ja tuplavaunut puuttuu ja sänky.

Mä olen aina ollut tukisukkahousu ja tukipolvisukka-ihminen. Saan jalkani näyttämään sirommilta ja sukat ovat kestävämmät, mutta nyt raskausaikana nuo tukipolvisukat käy syyhyttämään ihan kunnolla noita alkavia suonikohjuja ja parempi on olla ilman niitä. Tunnen itseni ihan mummoksi tälläistä selitellessäni, hih.

Tomie, mä veikkaan että synnytysasennon hakeminen jää kyllä ihan viimetinkaan eli itse synnytykseen. Haet sitten kivuissa kiemurrellessasi hyvää olotilaa. Itse luotan taas siihen että kaikki menee omalla painollaan. Se mitä suosittelen on suolihuuhtelu varsinkin jos on betonivatsa.

Pää on ihan töhnänä, räkää täynnä koko tuutti. Elämäni ensimmäinen poskiontelon tulehdus ja antibiotit päällä. Särkyä jeesii Panacod joten olo on kuin rankemmistakin juhlista palanneella.

Fantti

pitkästä aikaa täällä!(kone ollut hajalla..)

no,vähän kuulumisia...
painoa tullut nyt noin 10kg,supistukset jatkuu aina vain,tänäänkin lääkäri tsekkasi paikat,mutta onneksi ei muutoksia sitten viime kerran..vauva raivotilassa..

no,tämä oli nyt pikavisiitti..voineja kaikille!
heiree 30+2

Täytyy vielä kysyä että onko panacod ok raskausaikana?
Omalta lääkäriltäni kun kysyin kipulääkettä niin kielsi panacodin ja käski syömään pelkkää parasetamolia. En ole nyt sitten uskaltanut syödä vaikka välillä pää meinaa haljeta.

moikkans!
on se hurjaa loppuspurttia aluillaan kaksplussan mukaan viikot 33-36 on yhtä kuin 9. kuukausi, kääk! näinkö se aika menee nopeesti, hui! täällä siis on nyt 32 viikkoa täynnä jälkimmäisen lasketun ajan mukaan. hassua kun neuvolassa laskevat aina sen viis päivää aikaisemman mukaan ja ultrassa myöhemmän mukaan, että koittaa nyt ite olla selvillä mikä päivä menossa..
Tilasin tuolta netistä double swingit plus hauskan retro kopan, yhteensä hintaa tuli 328e. Sellainen nettisaitti kuin www.vaunula.fi , jos jotain kiinnostaa. Mies kokosi hoitopöydän ja alkaa jo olla sellanen olo, että sentään jotain on vauvalle valmiina. Sänky tosin tulee vasta 14.7 kun ei kovin paljoo aikasempaan uskaltanu tilata, kun vuokra-aika on se 4kk.
Joku kyseli synnytysasennoista. Ite koin luontevimmaksi siinä tilanteessa ihan perinteisen selällään puoli istuvassa asennossa. Ei sitä kyllä ees miettiny siinä tuskien keskellä. En tiiä olisko jalat kantaneet missään muussa asennossa, ainakin se synnytystuoli vai mikä se oikeen on tuntui lähinnä pelottavalle.
Melkeenpä sitä istu ja käveleskeli niin pitkään kuin pystyi, muistaakseni epiduraalin ottoon asti sitten olikin jo ponnistusvaihe käsillä.
Täytyypä koittaa jaksaa vähän siivoilla kun mies lähti pojun kanssa ulos, jaksamisia kaikille!

Tomie, kyllä Panacod on sallittujen listalla ja taitaakin olla ainuita kipulääkkeitä joita lääkäri voi määrätä. Se käy myös imetyksen aikana. Lääkärit ovat vain kovin tarkkoja sen määräämisen kanssa kun pelkäävät riippuvuutta

Moi! Minä myös ponnistin perinteisesti puoli istuvassa asennossa sukista vetäen :) Kätilö tätä ehdotti ja jalat tärisi jo siihen malliin etten juuri enää pystyssä pysynyt. Hyvä kätilö osaa varmasti ehdottaa juuri itselle sopivaa ponnistus asentoa. Sitä jakkaraa en ole vieläkään ikinä nähnyt vaikka toinen synnytys jo lähellä!

Supparit ovat onneks vähän rauhoittuneet mutta tänään on ollut muuten tosi huono olo, tytön kummisedällä oli mahatauti, liekö se tullut vähän minullekin. Muutenkin olen jotenkin tylsistynyt, päivät kun olen tytön kanssa eikä enää mitään ihmeellistä jaksa tehdä niin alkaa käydä aika pitkäksi. Vaikka oltiin me tänäänkin kerhossa ja puistossa, mutta itse olen sellainen että tekemistä pitäis olla koko ajan. Mutta eiköhän tässä nyt jaksa pari kuukautta rauhoittua kotona, sitten sitä vilinää taas riittää. Huomenna on onneks kampaaja, meinaan leikata ja värjätä hiukset ja vielä ripsetkin värjätä, jos siitä vähän itsekin piristyisi.

Telkkaristakaan ei tule enää yhtään mitään katsottavaa, vali vali, ei mun asiat nyt oikeasti hullummin ole!

Lellu rv 30+5

Niin ja Panacodista vielä..mullekin erikoislääkäri sanoi että sitä voi tarvittaessa ottaa raskaus aikanakin. Otin itsekin muutaman kerran silloin alkuraskauden kauheisiin hedareihin. Varmaan pienempi paha ottaa lääke kun kärvistelllä kauheissa kivuissa.