Heinämammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinäkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään ollut kumman pirteä olo, ollaanpa touhuiltu kodin kanssa, ja ulkonakin oli ihan mukava olla vaikka hellettä piisaakin. Maha kireä välillä oikein kunnolla, jotain pientä tuntumaa alavatsalla, mutta eipä kummempia.

Vauva ollut tänään tosi hiljainen, ei oikein liikkeen liikettä ole tuntunut, olen oikein odottamalla odotellut, mutta ei. Heti sitä alkaa huolestua, että onko kaikki kunnossa, mutta josko kaverikin hieman lataa voimia tulevaa koetosta varten.

Siis kummempia tänne ei tällä erää kuulu, jospa lähtisin vaikka köllöttelemään ja katselemaan telkkua:) Vointeja taas kaikille:)

Mare 37+4

Heip! Minä heräsin aamulla puoli kuudelta kipeisiin supistuksiin. Puolitoista tuntia niitä taas tuli säännöllisesti mutta sitten loppui ja nukahdin uudelleen. Iltapäivällä aloin sitten imuroimaan ja eihän siitä siivoamisesta loppua tullut vaan jatkoin luutuamisella, pesin saunan ja kylpyhuoneen ja kolme koneellista pyykkiä. Pölyt sai tänään kyytiä ja vessan pönttö kiiltää :-D Siivoushulluuden seurauksena pääsin eroon limatulpasta, eli nyt pitäis päästä tosihommiin parin päivän sisällä jos vanhat merkit...

..jatkuu paikkansa pitävät. Voi että mä odotan että pääsen näkemään sen oman pikku tytön! Mutta hyviä vointeja kaikille ja uudet odottajat tervetuloa mukaan keskusteluun :-D Kirjoitellaan t. Rusina rv 38+0.

Kiitos kaikille rohkaisusta ja sympatiasta!Vaavi melskas sen kolmisen tuntia oikee voimalla ja mä kärsin,nyt oon huokassu helpotuksesta kun taitaa nukkua,vähän on välillä vihlassu kun on pienempää liikettä tuntunu.Kuhan tää koko loppuodotus ei ois tällästä.Liikkeethän pitääkin tuntua mutta ei tarvis noin paljoa sattua ja kun liikkuu niin onko pakko pyörittää päätä mun haaroissa,tekis kaikkea muuta mukavaa sielä,luulin jo että on joku hätä hänellä kun ei tuntunu rauhottuvan ollenkaan.No se siitä,kyllästytte mun valitukseen.Tiikeri kyseli selälleen olemisesta,oon nukkunu ja toinen asento vasemmalla kyljellä.Oikealla en nuku kun vaavi on sillä puolella,tuntuu että makaisin sen päällä.Selälleen pystyn ihan hyvin nukkumaan tosin muutaman kuukauden ajan jo vaaka tasossa asennon vaihtaminen ja ylösnousu tekee mulle huippauksen tunteen,menee kyllä äkkiä ohi,ei tunnu kuin hetken.Jospa valmistautuis yötä varten,huomena taas uus päivä =)

Niin Iitu, hassua puhetta kyllä kätilöltä, mutta niin monenlaisia mahtuu tuohon hoitohenkilökuntaankin. Ja tosiaan kun ne synnytyssupistukset alkaa niin niistä ei voi erehtyä, sen vaan tietää että nyt se on menoa :) Ja Tiikeri, minä pystyin nukkumaan selällään kun odotin tuota meidän poikaa mutta nyt en ole tosi pitkään aikaan voinut. Normaalisti nukun mahallaan mutta eihän sekään onnistu nyt niin mulla on kaks tyynyä haarojen välissä, yks mahan alla ja yks pään alla ja nukun kyljellään. Ei siitä selällään nukkumisesta ole mitään vaaraa jos se vaan tuntuu hyvältä. Mulla ainakin ahdistaa ihan kamalasti jos selälleen menen, mutta viimeks pystyin niin nukkumaan. Odotin muuten koko viime raskauden että pääsis mahalleen nukkumaan mutta ei sitä sitten voinutkaan kun oli tissit niin täynnä maitoa että niihin sattui. Nukuin sitten koko imetysajankin (8kk) kyljellään poika tississä kiinni :) Nyt taidan painua pehkuihin kun on ollut niin hektinen päivä. Hyvät yöt!

Meillä ei netti toimi tällä hetkellä, joten laitan pikaviestin toiselta koneelta. Ja en ehtinyt lukea muita viestejä, onnittelen kuitenkin jo synnyttäneitä!
Meille synty tyttö 29.6., kolme viikkoa etuajassa mutta ei onneks ollut keskonen. Strategiset mitat oli 2990 g ja 48 cm. Synnytys meni hyvin mutta imettäminen ei... Tällä hetkellä pumppaan pulloon ja juotan siitä. Monet itkut on tullut jo itkettyä, vaikka muuten onnellinen olenkin.
Elämä on muuttunut totaalisesti!

Unohdin tosiaan mainita, että synnytän TYKS:issä.
Koko päivän olen taas ollut menossa, eikä mitään vieläkään. Olisi kiva tuntea edes pieni supistus:) Toisaalta kaikkihan voi tapahtua hyvin nopeasti ja ennakoivia supistuksia ei edes kauheasti tarvita.

Huomenta vaan,yö meni hyvin muutama pissareissu piti tehdä.Tuossa äsken laitoin päälleni alesta ostetun kellohameen kokoa 46,normaali vaate koko 38.Noista mun vihlasuista sen verran että mietin kun vauva on alhaalla mutta ei ihan kokonaan pää vielä kiinnittynyt niin sitten kun on tiukasti ettei päätä pysty neuvolantäti enää heiluttamaan niin loppuukohan ne vihlasut kun pää ie enää heilu,vai sattuuko mua sitten kokoajan kun pää on tiukasti häpyluussa kiinni?Tajuskohan kukaan mitä tarkotin,tais tulla sekava sepostus.Sain ystävältä lainaan kunnollisen rintapumpun,pitäs sitä ruveta keittämään ja tuttipulloja,kun jaksais vaan seistä hellan edessä,nilkat ja varpaat heti aamusta turvoksissa.Oli kiva huomata että saatiin tänne taas uusia kirjottelijoita.Ja paljon onnea kaikille vauvan saaneille!

moi rouva27v,

mulla ihan sama tilanne. Pumppua vaan kaiken päiväää ja yötä, ei ole hirveän mukavaa. Meillä kun vauva joutui olemaan 3 yötä valohoidossa ja muutenkin mun rinnat taitaa olla ei sopivat imettämiseen (matala nänni, maito liian tiukassa), että saas nähdä millä vippaskonsteilla tästä lapsosesta vielä tehdään rintalapsi... Välillä ahdistaa tosi paljon, etenkin kun olin asennoitunut siihen, että meidän lapsi ei tarvitse korvikkeita ja oli pumput ja muut hankittu. Tsemppiä sulle!

Re: LA:t
ja syntyneet 10.7. 12:07
1.7 Tähtis, 3., Lohjan aluesairaala *poika 1.7. klo 23.24
1.7Unikko 1,TYKS
2.7 iida 2,L-PKS *kaksospojat 7.5
2.7 Sussu, 1., TYKS
4.7 Anniida, 1., kätilöopisto
4.7 Orkidea, 1., Vaasan keskussairaala *poika 10.6
5.7 Kata, 4., KHKS *tyttö 1.7. klo 13.08
6.7 Minni,3,Hyvinkää
7.7 Anni, 1., TYKS
9.7 Liinu, 1., Naistenklinikka
9.7 He1ni80, 1., TAYS
10.7. Odottaja, ?., ? *tyttö 2.7.
11.7 Anne, 1., Kotkan keskussairaala
11.7 Minnea, 1., TAYS/ Vammala
11.7 Katja, 2, Hyvinkää
12.7. Maria, 1., TYKS
13.7 Tiikeri, 1., Vammalan aluesairaala/TAYS
13.7 Rantapallo, 1., TAYS
14.7 TANJA-24.v, 1.,kuopion kyssi
14.7 Iitu, 1., PHKS
15.7 Muju, 1., OYS
15.7 Ansku, esikoinen., Oys
16.7 Mami, 1., Hyvinkää
16.7 Eikka, 1., Etelä-Karjalan aluesairaala(Lappeenranta)
16.7 Äippä77, 1., Hyvinkää
17.7 Mari, 1., L-PKS
17.7 Hanna, ., Naistenklinikka
17.7 Kesä, 1., Kätilöopisto
18.7 Hillakka, 1., OYS
18.7 Mamá, 1., TAYS
18.7 Rouva27v., 1. Kirkkoniemi, Norja *tyttö 29.6
19.7 Heltzu, 1., TYKS
19.7 Kati, 1., Hyvinkää
20.7 Odessa, 1., OYS
21.7 Tiiti-73, 1., Kätilöopisto
23.7 Moona, 1., OYS
23.7 Rusina, 2., OYS
23.7 Iines, kys
26.7 Mare, 3., SKS (Savonlinna)
26.7 Niina, 1., KAKS
26.7.Tiiti-75, 2., PHKS
26.7. Katjuska, 1., Jorvi *poika 30.6. klo 14.34
27.7 SOhvi, 1., Savonlinna
27.7 Lentsu, 1., Kätilöopisto
28.7 Pia, 1., Naistenklinikka
29.7. Bunny, 1., Englanti
29.7. Elisa, 1., Jorvi
30.7 Mamma78, 1., Kätilöopisto
31.7 Manni, 2., MKS
31.7 Taina, 1., Naistenklinikka
31.7. Kukka, 1., Kätilöopisto

Heippa kaikille!
JA onnea uusien vaavien saaneille!
Meillä tyttö tehnyt lakon,hän ei huoli muuta kuin tissiä.Eli tuttikin on hyihyi,äitin tisu parempi.Yöllä piti sitä suussa niin kauan että simahti,eikä sellaista kai tulis sallia.Taidan olla kohta pulassa...

Pulassa ollaan ton kohdun kanssa.Kävin tänään synnärillä kun kuume ei laske.Serppi,eli tulehd.arvot oli korkeella ja ultrattiin.Kohdussa 5 cm kertaa3 cm joku jota nyt yritetään kohtua supistavilla lääkkeillä pois-sattuu pirusti-ja keskiviikkona menen uusiks ja ultrataan oisko mötti poistunu ja jos ei niin kaavintaan siltä seisomalta.
Mä toivon kädet ristis et nää kamalat lääkkeet auttais,en tosiaan halua että vielä sorkitaan.

Kätilön kans puheltiin,että istukka oli omituinen kun se oli tosi laaja,ja kalvoissa oli 6cm kertaa 3 cm sellanen hyytyny verinen pallukka.Se voi olla että ois ollut toinen vauva,joka ois menny kesken ja istukka jatkanu ja kasvanu toisen kanssa yhteen.Jos tä mötti on jotain siitä kun kalvot oli täydelliset.Vähän pelottaa mikä siellä on...

Tä jatkuva kuume on saanu mut ihan vedottomaks.Tänään meitä tuli kummeja,ajoin suoraan sairaalasta kirkkoon,mies ja maisa oli siellä jo.Melkein pyörryin kasteen aikana,kamalaa kun tunsin miten äänet katoaa ja hiki virtas oikein,ihan jalkoja pitkin tuntui norot valuvan....

Mulla on viikossa pudonnu vielä paino 2 kiloa.Eli sairaalas oli lähtöpainossa ja nyt,reilu viikko synnytyksen jälkeen laihempi kuin ennen raskautta.Ei ole hyvä juttu,yritän syödä,mut sekin on aika raskasta hommaa.Ja imetys vaatii veronsa.Ja tosi on että kun vajaa 5 kg tuli raskauden aikana,mä laihduin jjo sillon.Koska monet sanoo että 10 kiloa lähteee ihan heti ja heittämällä synnytyksen jälkeen.No,kunhan en ihan kuivaks mene,tissit on ainakin mitkä voi rehevästi kupilla e!!

Lähdenpä metsästämään buranaa,jotta kävely sujuu taas....Kamaa kun vielä supistaa!!
kata

Mua alkaa jo hiukan hirvittää jos raskaus menee paljonkin yliaikaiseksi... Uskomatonta että huomenna on sitten laskettu aika, viikot on menny hirmu nopeesti. Mies on ihan varma että vauvalla vaan on hyvä ajantaju ja juuri huomenna (siis ens yönä) hän päättäisi ilmestyä maailmaan :D

Minnea 39+6

heippa!kokopäivän on ollut ""kestosupistus""päällä,tai maha ainakin ollut ihan kova koko päivän.ehkä tämä hellekin vaikuttaa.vaavi on jotenkin vaihtanu asentoa,asettunut kait alemmaksi.silti välillä tuntuu,että se ois poikittain,välillä ihan oikealla puolella ja välil vasemmallla.hassua,kun ihan näkee päälepäin kummalla puolen se on ja toinen puoli on ""tyhjä"".mites muilla??On se muuten varmaan jännää kun massu lähtee pois.sitä on jo niin tottunu tähän palloon.:)Mun miehen veikkaus on että tää vaavi syntyis muka 2pv.yli lasketun ajan..:)saa nähä!Katsotaan minnea miten sul käy..:)

Kyllä ottaa voimille tämä helle! Yritin käydä ulkona laastarit jaloissa, muttei ne siellä kalosseissa pysy ja verta valuu solkenaan - turvotus on mieletön! Onneksi tänne saa laittaa näitä valituksia, tulee ymmärrystä :)

Niin, sitä piimää en ole vielä kokeillut, mutta kyllä tasan alan pian kokeilla. Yksi päivä tuossa jo popsin raparperia vähän reilummin, muttei auttanut. lauantaina supisteli taas koko yön, muttei johtanut mihinkään muuhun, kuin unettomuuteen :/ Ja minä kun niin ajattelin, että tämä jättivuvani olisi syntynyt jo parikin viikkoa sitten! Niin tietysti, mutta yli eivät saa kyllä laskea, juon sitten sitä piimää vaikka kuinka! en kyllä synnytä viisikiloista, en ainakaan kovin mielelläni...

Huomenna verenpainemittaukseen...oli tosiaan koholla viimeksi, täti vihjaili jotain käynnistyksestäkin, mutta katsotaan nyt huomenna sitten.

Mukavia odotuspäiviä ja onnea kaikille vauvallisille!
Kesä 39

moi kaikki heinäkuiset. minäkin ilmottaudun heinämammoihin, aiemmin olen vain lueskellut juttujanne. minulla oli laskettu aika eilen eli 9. 7 ja olen rv 40+1. synnyttään menen jyväskylän keskussairaalaan. mitään oireita ei ole joten tässä sitä vaan odotellaan että jotain tapahtuu:)

Tervehdys taas kesäkuulaisten puolelta! Minun vauvani sitten tosiaan syntyikin heinäkuun puolella eli viime sunnuntaina 3.7. Olen yrittänyt vähän seurailla ketjuanne. Ilmeisesti Unikon kuulumisia ei ole vielä ilmaantunut. Hän käsittääkseni lähti silloin samana päivänä Tyksiin kuin minä. No, eiköhän hän pian ilmoittele itsestään.

Tsemppiä hirveästi teillä helteessä kärvisteleville heiniksille! On se kärvistely kuitenkin sen arvoista!!! Pian tekin pääsette nauttimaan tuosta ihanasta vauvan tuoksusta ja tuhinasta:-D

Tehotyttö sekä ""Arvo-poika"" 1vko

Moi heiniksille! Täällä sitä vaan vielä lyllerretään tän masun kanssa. Ei oo enää pahempia suppareita näkynyt... Vatsa kyllä lähes yötä päivää ""kovana"", mut ei sen enempää. Eipä täs kyllä haluaiskaan lähtee laitokselle tällaisilla helteillä! Mulla ainakin rauhoittuu masuasukki näinä kuumina päivinä ja viileämpinä taas meinaa puskee pihalle. Niin tuo esikoinenkin teki, kun hellejakso päättyi niin reilun vrk kuluttua neiti halus syntyä. Vointeja masullisille! Tiiti-75 37+5

Moikka!

Mulla olikin eilen niin kiirus päivä etten nettiin ehtiny, huh, oli vähän liikaa vilskettä! Olen edelleen flunssassa ja eilinen ei parantanu oloa, kun miehellä oli synttärit ja väkee lappas ihan kiitettävästi. Ei alunperin pitäny mitään synttäreitä järjestää mutta ajauduttiin vaan siihen ja sit siihen että mies lähti kalaan ja jätti yhen tytön tänne mun seuraks. No on se tosi raskasta pitää koko päivä seuraa kipeenä ja viimesillään näillä helteillä. Sit illalla tuli lisää porukkaa. Huomattiin vaan illalla kun mulla nousi kuume ja olo oli hirvee että olin taas liian kiltti ja mies liian jääräpää että olis kuunnellu mua ja mun oloa. Lupas parantaa tapansa, jää nähtäväksi! Mies vaan sano ettei oikein ole sopeutunu tähän tilanteeseen että mä olen raskaana, vauva tulee ja hän ei pääse vapaasti meneen niin kuin ennenkin. Ja flunssa vielä kaiken kukkuraksi. Juu ja mut pakotetaan sopeutumaan tän vattan kanssa, ei oo vaihtoehtoja. No mies ymmärsi ja tästä on taas hyvä jatkaa!

Nukuin huonosti ja en saanu unta kun mies lähti. Ilmavaivoja! Tiedän miltä vaaveista tuntuu kun ilma kiertää eikä tuu ulos, kai sitä vaavina tässä itkis kovasti, mutta aikuisena ei itku auta =). No jos tää tästä helpottais niin pääsis jatkaan unia.

Kamalia kyllä nää helteet!! Ja pahempaa lupaavat. Ilkeetä kun ei päivällä voi mennä ulos ollenkaan, vasta kuuden seittemän jälkeen uskaltautuu ulos. Että jos vähän ois viilentyny. Yöllä mä oon jo vähän sopeutunu tohon kuumuuteen, makkarissa varmaan semmoset 24, et ihan siedettävää. Huh kun väsyttää!!

Edelleenkään mulla ei kiirettä synnyttään, kun selviäis tästä flussasta eka. Mitään merkkejä ei oo onneks ollu, paitsi nyt huono olo mut se varmaan johtuu kiertävästä ilmasta.

Iitulle oli kätilö kyllä tosi töykee! Toivotaan että vaavi kiinnittyis ja että kivut helpottais. En kyllä tiedä onko kiinnittymisellä vaikutusta. Mutta otan osaa kipuihin, usko et on kamalaa!

Harmittaa hirveesti katan puolesta, ikävää kun ei nyt tahdo parantua tuosta tulehduksesta!! Toivottavasti lääkkeet auttaa ja kamalaa aatella että siellä ois ollu toinen vaavi! Pikaisia parantumisia toivotan!!

Onnea vaavinsa saaneille ja Tervetuloa uudet heinikset!

Nyt on pakko päästä uudestaan uneen! Kun sais vielä ilman kulkeen nenän kautta.

Tikru 39+5 .. jopas aika rientää!

Tiikeri taas maisemissa,aattelin jo että olette laitoksella kun mitään ei kuulunu.Oli varmaan raskasta pitää kipeenä seuraa muille kun ei jaxa ilman flunssaakaan.Mä päätin etten enää kyläile muilla enkä juurikaan pyydä meille ketään,sitten vasta kun vauvan kanssa kunnolla kotiutunut.Mulla kun ne viiltävät kivut alkaa varoittamatta niin en taho olla sillon muualla kun kotona,sietokyvyn rajoilla että täälä pärjää.Silloin aikasemmin keskusteltiin siitä kun pelättiin vauvojen olevan liian pieniä,nyt kyllä tuntuu että syntyy jätti-iso,koko maha täynnä pelkkiä raajoja.Kai se kaikista tuntuu samalta tässä vaiheessa vaikka ei paljon yli 3 kilosta tuliskaan.Katalle paranemista,kurjaa kun synnytyksestä selvisit niin nyt sitten perään kaikkia muita kärsimyksiä.Kaikilla tää vielä ilox muuttuu!Jos vauvat menee yli lasketun niin nyt vois kai miettiä että viimestään 2 vkon päästä suunnilleen ne syntyy,tavalla tai toisella,meillä kellä tän kuun puolivälissä la.Apuuuuva!

heippa!tulimme kasvu ultrasta,kaikki hyvin vaavilla,paino arvio täl hetkellä 3300-3600..että ihan kivan kokonen...:)no nehän on vaan arvioita..voipi heittää aikalailla.Paikat oli viel kiinni,en muistanut kysyä voiko uimassa käydä...?mitäs mieltä ootte?Onhan siinä tietty riski saada joki bakteeri..mut ois niin ihana käydä vilvotelee..no ainakin kahlaamassa.Mukavaa odotustusta kaikille!!:)

Heippa täältäkin!

Viime yönä juili kivasti alavatsaa jälleen, nyt aamulla oli oksettava olo ja housussa näytti olevan vaaleita klönttejä...aikaisemmissa raskauksissa en ole tuohon limatulppaan törmännyt tai se on jäänyt huomaamatta (tai tullut vasta synnytyksessä), nyt jotain näytti olevan, muuta kuin valkovuotoa...saapi nyt sitten nähdä miten pian kaveri päättää tulla:) Eilen kyllä oli aika supistusherkkä päivä jälleen, ei muuta tarvinnut kuin nousta ylös ja johan oli vatta aivan kivikova, vielä en tästä päivästä oikein tiedä, mitä nyt yöllä kiristeli, katsotaan mitä tuleman ptää.

Lämmintä riittää tänäänkin, onneksi on pilviharsoa taivaalla, täytyy tänään yrittää oleskella vähän ulkonakin, eilinen meni kyllä täysin sisätiloissa oleskellessa.

Kesäflunssa on muutenkin surkea juttu, saatikka raskaana, joten paranemisia toivotaan täältäkin ja onnea kovasti vauvan saaneille!!!

Mare huom. tasan 38

huomenta kaikille.

minä olen ainakin käynyt uimassa, kun on vieläkin(!!) paikat kiinni joten lääkäri sano että se on ok .
vieläkään ei ole mitään oireita että synnytys alkais, taitaa mennä yliaikaa ja reippaasti. mites olette muut näillää helteillä pärjännyt? mitä olette keksineet että olisi edes vähän helpompi olo? jotenkin on huono omatunto kun tekee mieli vaan lymyillä sisällä aurinkoa piilossa. pitäis kohta kauppaan lähteä ja oikein naurattaa kun pitänee mennä taas ilman kenkiä kun ei mahdu sandaalit jalkaan ja ei millään viittia kuumia lenkkareita laittaa:) katovat varmaan että eikö tolla tytöllä ole varaa kenkiä ostaa:D
hyvät maanantai jatkot kaikille :)

1.7 Tähtis, 3., Lohjan aluesairaala *poika 1.7. klo 23.24
1.7Unikko 1,TYKS 3.7. tyttö klo 03:28
2.7 iida 2,L-PKS *kaksospojat 7.5
2.7 Sussu, 1., TYKS
4.7 Anniida, 1., kätilöopisto
4.7 Orkidea, 1., Vaasan keskussairaala *poika 10.6
5.7 Kata, 4., KHKS *tyttö 1.7. klo 13.08
6.7 Minni,3,Hyvinkää
7.7 Anni, 1., TYKS
9.7 Liinu, 1., Naistenklinikka
9.7 He1ni80, 1., TAYS
10.7. Odottaja, ?., ? *tyttö 2.7.
11.7 Anne, 1., Kotkan keskussairaala
11.7 Minnea, 1., TAYS/ Vammala
11.7 Katja, 2, Hyvinkää
12.7. Maria, 1., TYKS
13.7 Tiikeri, 1., Vammalan aluesairaala/TAYS
13.7 Rantapallo, 1., TAYS
14.7 TANJA-24.v, 1.,kuopion kyssi
14.7 Iitu, 1., PHKS
15.7 Muju, 1., OYS
15.7 Ansku, esikoinen., Oys
16.7 Mami, 1., Hyvinkää
16.7 Eikka, 1., Etelä-Karjalan aluesairaala(Lappeenranta)
16.7 Äippä77, 1., Hyvinkää
17.7 Mari, 1., L-PKS
17.7 Hanna, ., Naistenklinikka
17.7 Kesä, 1., Kätilöopisto
18.7 Hillakka, 1., OYS
18.7 Mamá, 1., TAYS
18.7 Rouva27v., 1. Kirkkoniemi, Norja *tyttö 29.6
19.7 Heltzu, 1., TYKS
19.7 Kati, 1., Hyvinkää
20.7 Odessa, 1., OYS
21.7 Tiiti-73, 1., Kätilöopisto
23.7 Moona, 1., OYS
23.7 Rusina, 2., OYS
23.7 Iines, kys
26.7 Mare, 3., SKS (Savonlinna)
26.7 Niina, 1., KAKS
26.7.Tiiti-75, 2., PHKS
26.7. Katjuska, 1., Jorvi *poika 30.6. klo 14.34
27.7 SOhvi, 1., Savonlinna
27.7 Lentsu, 1., Kätilöopisto
28.7 Pia, 1., Naistenklinikka
29.7. Bunny, 1., Englanti
29.7. Elisa, 1., Jorvi
30.7 Mamma78, 1., Kätilöopisto
31.7 Manni, 2., MKS
31.7 Taina, 1., Naistenklinikka
31.7. Kukka, 1., Kätilöopisto

Rakas sunnuntaineitoni syntyi TYKSissä 3.7. klo 03:28 mitoin 3480g, 49cm. Kotiuduttiin torstaina, sen verran hulabaloota on ollut että vasta nyt ehdin avata koneen. Poltot alkoivat pe-la -yönä, toistuivat säännöllisesti vartin välein siitä eteenpäin ja muuttuivat päivän mittaan tiheämmiksi ja kivuliaammiksi kunnes noin klo 17 soitin miehelle että nyt lähdettiin ja vähän pian, polttojen väliä oli n.5 min ja kestivät sellaiset 45 sec ja sattuivat jo ihan tosissaan. Tunnin matkalla TYKSiin olin takapenkillä kontallani ja päästelin jo kolmen minuutin välein melkoisia tuskanparahduksia, sellaista siansaksaa tuli sadateltua että naurussa voisi olla pidättelemistä toisissa olosuhteissa. Seitsemältä illalla sisään sairaalaan, 2cm kohdunsuu auki ja kaula kokonaan hävinnyt. vaatteiden vaihtoon ja suihkuun pääsin miltei suoraa päätä. Kivut olivat kyllä kovat. En osannut ikimaailmassa etukäteen kuvitella että noin kovat. Pelotti. Pian 4cm auki, sain ilokaasua ja sekoilin tovin omaksi ja mieheni huvitukseksi. Sitten sainkin epiduraalin ja olo koheni kummasti, ja luulin että jee jee, tästähän tämä etenee leikiten. Aika tuntui lentävän, pian seitsemän senttiä auki ja epiduraalin vaikutus katosi kuin tuhka tuuleen ja meinasin tosissaan pelästyä supistuskipuja. Kätilö sanoi kahden aikaan yöllä että voin alkaa ponnistelemaan heti kun siltä tuntuu. Mieheni oli vahva ja ihanan tyyni ritari vierelläni, vaikka vaikeaa se varmaan oli, koska minä pelkäsin kuin pieni lapsi ja olin melkoisen hysteerinen. Ongelmana oli, että mulle ei suopistukset aiheuttaneet ponnistamisen tarvetta, vaan pikemminkin sen pelkoa, kivut olivat vaan niin kovat. Ponnistin kuitenkin käskystä. Epiduraalia lisättiinkin, mutta en huomannut mitään eroa. Jossain välissä paniikki valtasi mut niin että meinasin karata pöydältä ja yritin sekopäisyyksissäni kiskoa kätilön kättä pois haaroistani kun repeämiä alkoi tulla. Onneksi kätilö oli ihminen oikealla alalla. Mies piti minusta kiinni ja sitten pari minuuttia vaille puoli neljä vauva olikin jo ulkona ja kaikki kamaluus kääntyi ihanuudeksi. Tyttö oli terveen näköinen, pieni ponteva, vaaleanpunainen tuuheatukkainen, silmät auki, ja rääkäisi heti ilokseni mahtipontisesti. Viimeisen ratkaisevan ponnistuksen aikaan radiossa soi ihailemani Carole Kingin ""You've got a friend"". Synnytyksen kesto oli kaiken kaikiaan 11 tuntia, varsinainen ponnistusvaihe puolitoista tuntia. Onneksi aika liisi. Se oli vaikeampaa kuin olin odottanut, vaikka kaikki meni hienosti lopulta.

Minulla lähti maidontuotanto heti käyntiin, mutta parin päivän päästä jo nännini vuosivat pahasti verta ja sain siitä melkoista mielipahaa ja stressin aihetta sairaalassaoloaikana, kun tuntui että alati vaihtuvalla kiireisellä henkilökunnalla ei ollut tarpeeksi aikaa paneutua yhden äidin imetysongelmiin. Olin aikamoisen neuvoton kipeiden rintojeni kanssa ja tuntui kahta kurjemmalta, kun pinellä tytölläni on alusta asti ollut hurja imemisen tarve. Käsin lypsyssä menivät hartiat pahasti kramppiin ja lopulta ei ollut yhtään paikkaa mikä ei olisi ollut kipeä. Vuodeosastolta jäi siis hieman apeat muistot sikäli. Hoitajissa oli muutamia ihania auttavaisia tapauksia, mutta tahti osastolla on kiireinen ja stressaantunut. Osastolla oli myös meneillään remontti, joten äidit ja vauvat heräsivät aamuseitsemältä poraamisen sulosointuisin, ah. Kotiin päästyä sain taas otetta asioista. Parantelin nännejäni, mies auttoi kaikessa, jopa lypsämisessä ;), ja nyt pystyn jo imettämään rintakumien kanssa. Vauva syö parin tunnin välein ja on nätti kuin metsämansikka. Rakastan vauvaani hirveästi, täytyy vain opetella olemaan stressaamatta liikoja.. Onnea ja voimia kaikille vauvansa jo saaneille ja niille jotka vielä odottelevat!

Onnea Unikolle ja koko perheelle =)!! Ei kuulostanu ihan helpolta synnytys ja alkuun pääseminen mutta hyvä että mies auttaa, nyt alkaa sujuun ja kotona varmasti mukavampi olla kun kiireisellä osastolla!

Mua hirvittää kanssa TAYS:sin kiireet ja oon tosi herkkä sit jos kaikki ei suju ja apua ei saa niin oon varmaan ihan epätoivonen ja itkunen.. parempi olla ajattelematta! Ja toivon että vaavi malttais vielä viikon niin pääsisin Vammalaan synnyttään, siellä kun luulis olevan aikaa ja ihan eri meninki. Mutta vaavi sen nyt päättää mihin se haluaa, kannattais senkin muutaman kerran harkita että josko odottais hih!!

Ihanaa kun sain tossa vielä neljän tunnin unet =), vaikka olo ei kovin virkee kyllä vieläkään ole. Tää kurkkukipu vaan siirtyy eri puolelle eikä helpota =(! Kohta jo viikon oon sairastanu, sais alkaa helpottaan jo!

Sain äippälaatikkoon eilen reinukset, kun yks mamma ne toi. Saatiin käytettynä ja nyt on vaavin peti sitten reunuksia ja muumipeittoa myöten valmis =). Laitan laatikon tuolien päälle meidän sängyn viereen jotta siitä helppo sitten alkaa imetysrumbaan. Kun pinnasänky ei siihen mahu, mut toi tuoliviritys oli yhen äitin suosima juttu.

Ihanaa kun jääkaapissa on vielä muutama mansikka ja kermavaahtoa eilisestä kakusta jääneenä =). Niin ja eikös jäätelön pitäny auttaa kurkkukipuun =). Taidanpa tänään herkutella! Nyt oon alkanu aatteleen herkuttelua, suihkussa käyntiä ja kaikkee pientä luksuksena. Ei me kauaan niin ei niitä niin vaan rauhassa tehdä, varmaan on alussa ainakin kokoajan mielessä että nukkuukohan vaavi vielä, pitäiskö jo juosta tms.. vielä saa hemmotella itseään!

Harmittaa kun ei oo ehitty tekeen kunnon siivousta vielä, saa nähdä ehditäänkö ennen kun vaavi tulee. Miehellä niin paljon hommaa talon ja autojen kanssa ettei oo ehtiny, niin kalastuskin vielä pyh ;)! Onko muilla jo suursiivoukset tehtynä? Eipä sitä sitten varmaan kauheesti jaksa ja kerkee kun vaavi tulee, no parempi kai olla ajattelematta. Kun en nyt tässä tilassa mitään kumminkaan jaksa.

Aina kun supistus tulee niin sama tunne kun Iitulla, Aapuva, ei kai vielä =)..

Tikru