HELMIMAMMAT 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja safiiri,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenia, tytöt lähtivät kouluun ja jäätiin pojan kanssa kahdestaan kotiin, ihanan rauhallista!
jhk, kysyit että olenko käynyt ikean viereisessä lastentarvikeliikkeessä, kyllä olen ja monta kertaa, kuopukselle ollaan ostettu paljon leluja ja samalla on tullut katsottua vauvan tarvikkeita!Liike on barnenshus ja siellä on tosi hyviä tarjouksia välillä esim. tyttökaverini osti brion novat kantokassilla hintaan 333euroa.Gracon istuimista on ollut myöskin tosi hyviä tarjouksia, sanoinkin miehelle että täytyy varautua kun taas on lehdessä tarjouksia niin kaukalon käyn kyllä hakemassa.
Joko teillä muilla on alkanut sellainen seesteinen keskivaihe raskaudessa , minulla on oireet kadonneet(siis pahoinvointi) ja ainoastaan rinnat ovat arat ja isot ja öisin täytyy käydä kerran vessassa, toivottavasti olo pysyisikin tällaisena pitkään!Pitäisi varmaan alkaa tekemään isompaa siivousta kotona,kaikki kaapit pitäisi käydä läpi ja laittaa kaikki ylimääräiset tavarat ja vaatteet kiertoon.Siinä menisikin mukavasti viikonloppu jos tänään alottaisi.

Taidankin aloittaa siivousoperaation mutta palaan lukemaan palstaa ainakun tympii siivoaminen.

Aika seesteinen olo on, alkaa tosin olla myös raskaana oleva olo. Vatsan huomaa kävellessä ja esim. törmätessä tiskipöytään :), kyljen kääntäminen vihlaisee alavatsassa ja vessassa saa juosta yöllä. Kävelen töihin mennen tullen puolisen tuntia ja nyt alkaa jo puuskuttamaan lopussa ja aikaa hujahtaa enemmän. Kunto on kyllä ihan hyvä, mutta huomaa sitä jo, että vatsassa on jotain.

Meille kova kantokoppa on hyvä ratkaisu, kun mökkeillään ja yökyläillään paljon. Se toimii helppona matkasänkynä ihan vauvalle. Huomasin myös, että kun olen aika tappi ja joudun kantamaan kopan kakkoseen, niin on hyvä että siinä on kovat reunat, muuten vaavin pää kopisisi portaisiin :) Ylhäällä on parvekevaunuina kierrosta tulleet vanhemmat emmaljungat, joihin sopii sama koppa. Ajattelin esikoiselle ostaa vain seisomalaudan, hän on 2,5 vuotta kun kuopus syntyy ja talvella ei niin pitkiä lenkkejä kuitenkaan jaksa tehdä, että hän ei jaksaisi kävellä / seistä laudalla. Ja keväällä voi opetella polkemaan pyörällä. Esikoisen kanssa käytin paljon myös rintareppua, joten että kesällä mennään yksillä vaunuilla ja vauva rintarepussa. Esikoinen saa pitkillä matkoilla levätä rattaissa ja kuopus vaihtaa rattaisiin (vaunuihin) kun äiti väsyy kantamaan.

On se vaan jännä että näitä jaksaa miettiä jo nyt...

Mites te muut, oletteko jo kertoneet raskaudesta muille kuin lähipiirille? Mulla kun on jo viikkoja 15+6 ja mahakin alkaa jo näkyä, niin oon raskaudesta kyllä puhunut melko avoimesti, esim. leikkipuistossa vaikka olisi vähän tuntemattomampiakin ihmisiä paikalla, mutta tuntuu että monet sitä ihmettelee. Ilmeisesti ei ole tapana vielä näin aikaisin "julkistaa" uutista? Oletteko huomanneet samanlaista, vai oletteko kaikki pitäneet vielä raskauden vain lähipiirin tietona? Itse olen ajatellut niin, että kun "kriittiset" 12 viikkoa on ohitettu, niin riski että jotain sattuisi, on aika pieni, mutta onhan mahdollista että jokin menee pieleen vielä viime metreillä tai vaikka synnytyksessä tai sen jälkeen, ei sitä voi estää pitämällä raskautta salaisuutena! No, kukin tekee tyylillään, tietysti. Mutta kun monissa tilanteissa (esim. perhekahviloissa) tekee mieli kysellä esim. kahden lapsen äideiltä millaista on arki kahden lapsen kanssa, näin tulee jotenkin helposti kertoneeksi että itselläkin on toinen lapsi tulossa, kun tuntuu että pitää jotenkin perustella miksi kyselee toiselta. Ekaa odottaessa ei tällaisia "ongelmia" vielä ollut, kun ei ollut paljonkaan sellaisia hyvänpäiväntuttuja joita lapsen kautta on tullut puistoissa ym. tutuksi. Onneksi ei kumminkaan tämän suurempia ongelmia ole tällä kertaa :-)

Me ilmoitettiin viime viikolla 'koko suvulle' kun osa huomasi, ja haluttiin ennemmin itse kertoa kun odottaa että juorut leviää. Pari tuntui oudoksuvan kun jo nyt kerrottiin, mutta teki mieli kertoa. Eka kolmannes on kuitenkin jo takana, niin toivottavasti on vähän varmemmalla pohjalla tämä jo. Vaikak epämääräiset vuodot kiusaakin mieltä koko ajan :(
C 81 + toukka 12+6

Tänään kävin katselemassa vaunuja, ihastuin muutamaan emmaljungiin=) aivan ihanan värisiä..muuta uutta tänne ei kuulukkaan, pää taas ollut vaan hirmu kipeä.
Nina 16+0

Me ei olla aikailtu tän toisen odottamisen kertomisen kans, varmaan puoli kaupunkia jo tietää:D

Vaunut meillä on esikoiselta ABC-yhdistelmät pehmeellä kantokopalla. Nyt jos saisin valita niin ottaisin kovan kantokopan koska kesällä toi pehmee on aika kuuma. En kyllä varmaankaan uusia vaunuja aio ostaa vaan ajattelin et jos sais vanhoihin väreihin sointuvan kovan irrallisen kopan jostain. Jos ei saa niin sitten ollaan sen pehmeen kanssa. En myöskään tuplia varmaan hanki vaikka esikoinen vasta 2v2kk kun vauva syntyy. Koska ei varmaankaan talvella paljoa vaunuilla mennä ja jos mennään niin pulkassa voi vetää isompaa. Ja seisomalaudan ehkä hankin käytettynä, kattoo nyt.

Sen ä-pakkauksen taidan ottaa vaikka noita vaatteita ennestään onkin... Kun se 140€ menee helposti johonkin ihan muuhun kun vauvaan.

H&M-paketti tuli ja housut oli järkky isoja, pitää vaihtaa pienempiin jos niitä enää saa. Toppi oli ihan ok, ajattelin lähinnä työpaidan alle sitten kun ei paidasta enää mee napit kiinni:)

Sirenia 15+5

Moi,

vankkurikaupoissa käyty täälläkin. Tämän päiväisen esittelykierroksen perusteella "listaykkösenä" mulla on Emmaljungan Cerox- rattaat, ympättävällä kantokassilla tm. Saas nähdä, pysyykö tämä tulos... Kaukaloihin en paneutunut, selvittelen ensin eräiden tuttavien kaukalon "kohtalon" joka tuohon aikaan on heillä tod. näk. jo pieneksi jäänyt ja tarpeeton. Niinkuin on kirjoiteltu, taitaa noita vaunuja olla "parhaita" niin monet kuin on käyttäjiä/ kauppiaita.

Ei ole tarkoitus retostella, mutta vointi on edelleenkin ns. liian hyvä ollakseen totta. Jotenkin pelottaa, että takapakkeja tulee kun tää alku on mennyt jotenkin liian helposti. Vai onko mulla sitten aivan vääristynyt kuva alkuraskauden viirauksista, kun kuvittelin joutuvani kärsimään kaikesta mahdollisesta vaivasta ja kolotuksesta. Joku kirjotteli akaisemmin, että yöllä kylkeä kääntäessä vihlaisee kupeilta ja yölliset vessareissut herättää. Mulla oli noita juttuja myös useamman vkon ajan, mutta nyt on jäänyt tosi vähiin. Välillä menee useampi yö, ettei herätä vessaan.

Ti- aamuna kävin neuvolassa, eka kerran th ei ryssinyt pissakipon kanssa vaan sai näytteen tehtyä sillä seisomalla ok... Paino oli noussut alusta lähtien kolmisen kiloa, eikä th ollut siitä moksiskaan, päinvastoin kertoi asain olevan hyvällä mallilla ja suhtautui siihenkin asiaan siis oikein kivasti. "Vispilän" syke oli yli 150 ( joko 153 tai 157, en enää muista) ja kuului tosi voimakkaasti heti kun ämyrin laittoi mahanahkoihin kiinni. Siitäpä se mokoma sitten lähtikin kohta lipettiin ja vei äänet kauas, ihan kiva kuitenkin oli kun tavattiin... Tänäänkin olen yrittänyt houkutella häntä potkaisemaan mutsia tai vetämään köniin niin että tuntuis, mutta ei suostu.

Tämmöstä tänne, "odottavan aika on pitkä!"
Voikaa hyvin,

auliina 16+2

Samoin minulla melkolailla oireeton raskaus. Mukavasti olen voinut ja mieli on ollut hyvä. Minäkin kävin tiistaina kuuntelemassa pikkuisen sydänääniä, 153, vahvat äänet.
Saadaan paljon vauvatavaraa ystäviltä, joilla lapsiluku enemmän ja vähemmän jo täynnä. Vaunut, rattaat, tripptrapp-tuoli, autonistuin, sänky jne. Ovat vielä mieluisia, joten tyytyväisiä ollaan; iso säästö.
Odottelen jo kovin ensimmäisiä potkuja ja sitä, että omat vaatteeni jäisivät ahtaaksi... :) Töissä kerroin menneellä viikolla: odotettu uutinen.
Rakenneultra viikon 20 lopulla, tuntuu että sinne on kamalan pitkä aika! Hyvää kannattaa odottaa.
Mukavaa mieltä kaikille Helmimammoille!
Litulatunen 16+3.

En ole varma että kerroinko kun sain hirmuisesti vaatetta kaveriltani, äsken kävin niitä läpi ja valkkasin ne parhaimmat=)(oonkohan nirso?) Huomenna vien osan kierrätykseen, mieskin tossa mainitsi kun näki mitä touhuin että täytyy varmaan ostaa vaatekaappi=)
mutta nyt kova siivous puhti päällä, täytyy jatkaa ennen kuin se menee ohi

Onko teillä muilla ollu sellasta että aivastaessa saattuu mahaan? Mä oon pari kertaa aivastanu kunnolla ja on tuntunu siltä että kaikki sisäelimet irtoo paikaltaan, nyt oon jo tosin ymmärtäny mennä valmiiks kippuraan kun aivastus tulee niin ei satu niin paljon. Muutenkin nenu koko ajan vähän tukossa. Kai ne limakalvot on turvoksissa sielläkin.

Maijustiina: nuhanenä on täälläkin! Kaikki pölyt yms. aivastuttaa ja niiskuttaa enemmän ja - kyllä, usein vihlaisee vatsaa. Varmemmin vihlaisun saan kyllä aikaan kääntämällä kylkeä sängyssä nopeasti, pitää ihan mennä kippuraan.

Nyt vain odotellaan... Lukukausi tuo työkiireet mukanaan, mutta työmotivaatio on jokseenkin vähissä, kun töissä menee vain syyskausi. Kelan laskurin mukaan äitiysloma olisi aloitettava 31.12. Joistain osa-aikatöistä saan usein palkan juuri kuun viimeinen päivä (teen opetuskeikkoja muun työn ohella), vaikka työt olisi tehty alkukuuusta, saas nähdä tuleeko siitä joku paperisota...

Juu sama täällä, aivastaessa vihlasee oikealta alhaalta. samoin joskus yöllä herää siihen kun kylkeä kääntää ja vihloo. Outoa kun ei ruoka maistu niin kuin alussa, kun oli jatkuvasti nälkä, söin ruuan tänään siinä klo 12 maissa ja nyt vasta alkaa nälkä tulemaan.on ollut ihan turvonnut olo.
Nina 16+1

Mie jouduin taas päivystykseen runsaan vuodon takia. Hematooma istukassa ja saikkua kaks viikkoa :( Mutta toukka pomppi ultrassa, sillä toistaiseksi kaikki hyvin. Mie sitten vaan olen ja makaan sohvalla! Ehdinpä kolme tuntia loman jälkeen töissä olemaankin..

Onpa kurjaa c 81 kun on "vaivoja", nuo vuodot vielä säikäyttävät aina niin ikävästi.Mutta onneksi masuasukilla asiat hyvin!! Koitahan levätä.
Minäkin pyörähdin eilen päivystyksessä, tuli niin kovakipu alavatsalle vasemmalle puolen etten päässyt sohvalta ylös ja sitten kun pääsin ylös putosin polvilleen lattialle kivun takia!Siellä ultrattiin ja konsultoivat äitipolia jossa oltiin sitä mieltä että koska vuotoja ei ole ja ultrassa sikiöllä syke näkyi ja kovasti oli liikkuvainen ja vastasi viikkoja (16+4) niin jäädään seurantalinjalle, mutta jos kipuja tulee uudestaan tai vuotoa ilmaantuu niin sitten suoraan äitipolille!Nyt on ollut ihan hyvä vointi, pientä kipuilua alavatsalla on mutta liikkumaan kuitenkin pystyy.Iltapäivällä pitäisi käydä labrassa, varmistetaan vielä ettei ole minkään tulehduksen aiheuttamaa.

Nyt alkaa nälkä vaivaamaan ja täytyy ruveta kaivaan jotakin syötävää,palaillaan!

Mulal oli kanssa eilen kipua alamahalla niin ettei voinu milliäkään liikahtaa kun tuntuu että repeää maha halki. Itkua tuhrsin sohvalla kunnes meni ohi :(

Haleja Marjulillekin, jos ei oo vuotoa, ja pikkunen liikkuu kovasti, niin toivotaan etä kaikki on hyvin <3

Tsemppiä C:lle!! Kurjaa kun sulla on ollut noita vaivoja. Ihanaa, että pikkunen siellä kuitenkin pomppi!

Ja toivotaan myös että Marjulilla kaikki ok!! Tsemppiä sinnekkin!

Täällä on kanssa vähän nuhasta ja aivastuttaa kaikki ihan tolkuttomasti! Myös noi kivut kun äkkiseltään kääntyy kyljeltä kuulostaa tutuille. ja päänsärky vaan jatkuu..onko toi päänsärky joku ihan perusoire tässä raskauden vaiheessa?? vai oonkohan vaan taipuvainen tämmöseen herkemmin. On meinaan nyt 2 vkoa särkeny pää enemmän ja välillä vähän vähemmän, ottaa aivoon! Olin viime vkolla 2 pvää saikulla kun ei sängystä päässy ylös. Eikä panadol auta yhtään..

C81, mun kaverilla oli sama juttu alkuraskaudessa (hematooma), mutta nyt rv 36 ja kaikki on mennyt hyvin. Voimia!

Täytyypä uskaltautua seuraavalla Ikea-reissulla sinne Barnenshusiin, jos siellä on noin edullista. Onko vaunuissa muuten takuita?

Kuuntelin sillä kotisydänvehkeellä vaan omaa pulssiani (kammottavaa). Ei sillä vauvan sydäntä saa kuulumaan, mutta onpahan koitettu (ja mulla on se laite nyt lainassa kotona).

Mulla on oksennusrefleksi edelleen herkässä, mutta en ole varsinaisesti oksentanut piiitkään aikaan, ja jotenkin tuntuu, että ruoka maittaa jo paremmin (tarkoittaen isompia annoksia...). Paino ei onneksi ole vielä muuttunut kuin korkeintaan puoli kiloa.

jhk 15+3

jhk, kyllä barnenshusin vaunuissa on samat takuut kuin suomessakin,liikehän myy ainakin brioja (kaikki malit), emmaljungalta oli rattaita ceroxeja ja scootereita ja sitten oli joko abc.n tai carenan rattaita.

Pitää kirjoitella iltasella paremmin, tuli vieraita!

Niin ja tietenkin positiivisia ajatuksia myös sinun suuntaasi, Marjuli.

Mä oon alkanut kertoon Kullerosta jo lähes joka vastaantulijalle :) Miten ihminen voikin olla näin ällö-innostunut tästä...? Olin muka ymmärtävinäni jopa Rosa Meriläistä, kun häntä haastateltiin aamu-tv:ssä (minulla ja Rosalla ei varmasti ole mitään yhteistä...).

jhk

Huomenia,
minun kipuilujen syynä olikin sitten jokin tulehdus, soittivat illalla labrasta että tulehdusarvot korkeat ja aamulla sitten menen käymään lääkärillä joka vielä tutkailee ja jonkin sortin dropit saan hoidoksi!Toisaalta hyvä kun syy on selkeä,ettei tarvitse jäädä miettimään että mikä kivut aiheuttaa.

Tuosta kertomisesta, meillä oltiin aluksi sitä mieltä ettei vauvasta kerrota kun rakenneultran jälkeen,mutta kylläpä kaikki taitavat jo olla tietoisia tulokkaasta!
Aiotteko muut kysyä tulokkaan sukupuolta rakenneultrassa? Minä aion kysyä jos sattuu näkymään ja jos ultraaja suostuu veikkaamaan.
Pitää lähteä suihkuun ja alkaa aamutoimiin kun minulla on aika lääkärille heti kahdeksalta!

Täällähän on tapahtut. Tsempit Marjulille lääkäriin. Onneksi saat hoidon tulehdukseen eikä se ole mitään vauvalle vakavaa.

C:lle kans kovasti tsemppiä. Onneksi pikkuinen tosiaan pomppi siellä ultrassa. Ota nyt saikulla vaan oikein rauhallisesti ja koita olla murehtimatta. Varmasti massussa on asiat hyvin.

Tänne itselle ei sen kummempia. Mää en oo oikein vielä päässy siihen "ihanaan" keskiraskauden aikaan, jolloin pahoinvointi on pois. Aamuisin nimittäin meinaa yökkäyttää edelleen sillon ku joutuu nouseen aikasin. Niinkö tänään. Olin just menossa antamaan kesälomalla olevalle miehelle lähtöpusua, niin enköhän joutunu koukkaamaan vessan kautta. Alko yökkäyttään. Nytki on vähä epämääräinen olo. Mutta enää ei etova olo tuu ku vain aikasin aamulla. Eli voitonpuolella ollaan.

Mulla on tänään muuten töissä ekaa kertaa päällä äippäfarkut. Maha näkyy ihan selvästi, joten saapas nähdä, kärähänkö. Ihana olla ku hameen kuminauha ei kiristä mahaa!

Safiiri ja Nelkku 13+2

Kiitos tsemppauksista kaikille. Yritän olla rauhallisesti. Useampi on jo väläytellyt mahdollisuutta että saatan olla pitkään saikulla ja se ahdistaa. Ei ole todellakaan varaa joutua KELAn päivärahoille tms. No, enpä murehdi sitä vielä.

'Kiva' kuulla että joku muukin yökkäilee näillä viikoille vielä Safiiri. Taisin tehdä eilen ennätyksen, un vielä usempaa otteeseen illalla ja yölläkin piti käydä pönttöä halaamassa.. saisi jo loppua tai edes hellittää kohta..

Aurinkoista päivää toivottelee kaikille
C 81 ja toukka jonka on käsketty pitää kaksin käsin kiinni jotta pysyy mukana loppuun asti.

Aurinkoista päivää kaikille.
Onneksi Marjulin vaiva selvisi ja c81 kovasti tsemppiä. Soitin tänään neuvolaan ja varmistelin tätä panadolin käyttöä. pää särkee jälleen (kuten myös eilen) ja olen joutunut ottamaan panadolia, töissä ei muuten pysty olemaan, eikä lääkkeestä huolimattakaan olo hirveesti helppaa. Hän sanoi että ihan turvallisesti panadolia voi syödä, mutta aina parempi mitä vähemmän joutuu ottamaan.
Mutta tulipahan sekin selväksi ja kylmägeeliä voi kuulemma ja käyttää..
mutta viellä loppu rutistus ennen kuin kotia lähen. muuten mulla on nyt jo maha ihan "pullahtanut" näkyy jo selvästi työpaidan "alta" vaikka löysä paita onkin=)
Nina 16+3