HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä ei mitään uutta, tuskallinen olo ja ahdistaa ja supistele mut ei tarpeeksi, ja esikoinen on nyt 4 vrk ollu yli 39 kuumeessa, sairastaa influenssaa.. on aika rankkaa tää elämä, toivottavasti pian pääsis synnyttämään.. Plaah!

Outi

Täällä yksi kärsimätön ilmoittautuu... Eilen alkoi hieman tulla vaaleanpunervaa alakerrasta ja epäilen kovasti limatulpaksi. Saas sähhä.
Maanantaina oli neuvola ja sf mitta on pysynyt melko samana jo kolme edellistä kertaa eli oli nyt 32,5 vain puolella sentillä kasvanut. Paino oli pysynyt samana kuin jo melkein pari kuukautta. Yhteensä on tullut 10 kg eli ihmeen vähän. Esikoisesta sf mitta oli samaan aikaan mitattuna 35 ja painoa oli 12kg tullut eli voisi veikata että pienempi kirppu on tulossa.
Supistuksia oli viime viikolla tosi hyvin, mut jotenkin ne on vaan hiipuneet vaikka koitan ulkoilla, siivota, saunoa ja hmm, mutta ei mitään.
Onnea muuten jo vauvan saaneille, en ole tainnut muistaa onnitellakaan. Pian alkaa varmaan ruuhkaa. Muistakaahan vauvautuneet kun jaksatte niin kertokaa synnytystarinat. Eipä tässä ihmeempiä, kuulumisiin ja odottelemisiin.

ja huomenta..mulla ei ruveta käynnistämään synnytystä eli odotus jatkuu normaalisti (hamaan tulevaisuuteen,blaah)..ei kuulemma vauvan paino nouse merkittävästi vkn 39 jälkeen, että mulla ei ole sen suhteen pelättävää.no sen näkee sitten.alko tuntumaan siltä että olen helmisynnyttäjistä hännänhuippuna vaikka laskettuaika olikin alkupäästä..olen yrittäny taas miettiä kaikkia positiivisia asioita mutta alkaa olla todella vaikeaa.
40+4

Tänä aamuna on ollut outo olo, tekee vähän pahaa, ruokaa ei tee mieli. Jonkinlainen tuskanhiki pukkaa päälle. Toivottavasti ei enteile mitään synnytystä, koska en ole sitä tälle viikolle tilannut... (eikös se aina mee niin, että kun ei tarvis, niin silloin tapahtuu). No tuskin se nyt mitään enteilee. Taidan alkaa houkutella tuota tyttöä lähtemään vähän happihyppelylle ulos, jos olo paranis.

Momento (ja muut) koittaa vaan jaksella, vaikka aika on pitkä, niin kyllä se vauva lopulta syntyy. Yliaikapäivät on kyllä rankkoja...
rv 38+6

Onnea kaikille vauvan saaneille ja kärsivällisyyttä odottaville!

Odottamiselle on puolensa ja puolensa. Meidän tytteli päätti tulla 12 päivää ennen laskettua, ja eihän meillä ollut kotona läheskään kaikkea hankittuna! Miehelle kauppalista ja fingers crossed, että sieltä tulee jotain sinnepäin :)

Synnytys alkoi siis sunnuntaina aamuyöllä vesien menolla. Vettä ei tullut runsaasti, vaan sitä alkoi valumaan. Hetimiten sen jälkeen alkoivat kivuttomat supistukset, joita tulikin 12 tuntia noin neljän minuutin välein. Soitin aamulla saliin ja pyysivät tulla iltapäivällä tsekkaukseen, vaikkei tuntemukset muuttuisikaan. Menimme iltapäivällä äitiyspolille, ja he ottivat meidät sisään ja saliin, vaikka olin vain vähän auki.

Synnytyssupistusten katsottiin alkaneen sunnuntaina kuudelta illalla. Siitä 9,5 tuntia ja tyttö tuli maailmaan. Noin klo 22-23:een pärjäsin hyvin hapella ja ilokaasulla. Sitten alettiin kyselemään ammeen perään, mutta olin 4-5 senttiä auki ja amme oli siinä vaiheessa vaihtoehtoinen epiduraalille, joten ei kahta sanaa, ja tilattiin anestesialääkäri. Sain kestoepiduraalin n. klo 24 ja sen jälkeen katselin telkkaria pari tuntia ;)

Kahden jälkeen supistukset muuttuivat ja ponnistamisen tarve alkoi tuntumaan. Puudute laitettiin kiinni. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia. Minulle tehtiin eppari, joten jonkun verran tikkejä on ommeltu (en yhtään tiedä, monta). Oma fyysinen toipuminen on ollut mielestäni nopeaa. Särkylääkettä pyysin osastolla kahtena ekana yönä, mutta sitten pärjäsin ilman niitäkin.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. En missään vaiheessa synnytystä tuntenut oloa huonoksi tai kestämättömäksi. Monta juttua (amme, aqua-rakkulat, jyväpussit, erilaiset asennot) jäi kokeilematta, kun ei ensikertalaisena tiedä, mitä pyytää missäkin vaiheessa, mutta ilokaasu ja epiduraali kyllä riittivät.

Synnytys oli kyllä "lastenleikkiä" tähän imettämiseen ja hoivaamiseen nähden! Olen aika pihalla. Osastolla iski todellinen epävarmuus. Emme pyytäneet perhehuonetta, ja yöt olivatkin sitten aika yksinäisiä. Sen vuoksi halusin lähteä kotiin neljän yön jälkeen, vaikka maidon eritys oli vasta niukkaa.

Kotona ollaan saatu vähän rutiinia ja mieli on pirteämpi ja olo varmempi. Maitoakin alkoi heti parin päivän päästä tulla.

Vauva on kyllä aivan iiihaana. Lähtöpaino tippui alle 3 kg:n, joten olen tissittänyt mahdollisimman usein. Nyt kun maitoa tulee, en kuitenkaan herätä 1-2 tunnin välein syömään, vaan syödään päivällä kolmen tunnin ja yöllä 2-2,5 tunnin välein. Illalla tyttö tankkaa molemmat tissit, mutta muulloin syödään vuorotellen molemmista. Perjantaina on neuvolatädin kotikäynti, joten nähdään painokehitystä.

Jatketaan kokemusten vaihtoa täällä ja sitten hoitopuolella! Vertaistuki on todella tarpeen :)

jhk ja tytsy 9 pv

Taas tällaista pikavisiittiä tänne.
Onnea synnyttäneille ja voimia vauva-arkeen!Ja supistuksia niitä toivoville ja voimia heillekkin tulevaan koitokseen.

Meillä kävi terkkari tänään kotikäynnillä ja asiat olivat pikkumiehellä hyvin,paino nousee tasaisesti ja saatiin devitol tipat ja nippu esitteitä.Itse sain kolmen päivän kuurin kun on tuo jälkivuoto sen verran runsasta ja seassa on kokoajan hyytymiä, toivottavasti menis nyt sillä ohi ettei mitään kaavintoja tarvitsisi tehdä.Arki on lähtenyt kohtalaisesti pyörimään, jonkinlainen rytmikin alkaa hahmottua, öisin heräillään komen tunnin välein syömään ja päivällä poika nukkuu parit pidemmät unet, sitten tillistelee pari pidempää pätkää hereillä jolloin en malta tehdä mitään muuta kun ihmetellä pikkumiestä!Pitäisi vaan itse opetella lepäämään päivällä silloin kun se on mahdollista.
Tosin ajattelin kyllä alkaa pojan kanssa ulkoilemaan kun ei noita kovia pakkasia onneksi ole, terkkarin mielestä ulkoilu on aivan ok.Saisi itsekin vähän liikuntaa kun tuntuu että olen aivan rapakunnossa!
Mutta taas kutsu käy ja maitobaarin antimia vaaditaan kovaäänisesti!
Marjuli+pikkumies 2vko

Neuvolassa taas käyty ja siellä ei erikoista. Vauvan pää liikkui vielä, mikä vähän harmittaa, mutta kuulemma ei tuntunut jättivauvalta, mikä vähän helpotti mun ahdistusta kokoasiasta. Painoa mulle oli tullu 2 kg / vko, mutta johtunee siitä, että yleensä mulla on neuvola aamupalan jälkeen, mutta tänään oli vasta päivällä ja olinkin ehtinyt syödä hampurilaisaterian ja juoda ainakin litran ja sitten en saanutkaan siellä neuvolassa pissattua! Näyte jäi siis antamatta, mutta ei haittaa kun seuraava käynti kuitenkin jo viikon päästä. Silloin siis tuo lääkärin sisätutkimus ja kuulemma jatkossakin voidaan tehdä sisätutkimus kun tämä mun terkka on itseasiassa myös kätilö ja sisätutkimustaitoinen siis. Sanoin, että jos vähän kovakouraisemman tutkimuksen tekis sit kahden viikon päästä niin saadaan vauva syntymään. Kuulemma 42 viikkoa on se raja, et käynnistellään. Hyviä vointeja!