HELMIMAMMAT 2008 (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyit Nina myös hoitopöydästä. Meidän vauvelin vaipat vaihdettiin pyykkikoneen päällä ekat kuukaudet ja sen jälkeen pyyhkeen päällä lattialla. asuttiin silloin ahtaassa kaksiossa eikä hoitopöytä ois mahtunu minnekään. Moni kavereista on sanonut hoitopöydän ostoa turhaksi ja moni onkin vaihtanut seuraavien aikana joko pinnasängyn päälle laitettavaan tasoon tai sitten sellaiseen jonka saa taitettua helposti kasaan esim. kylppäriin tai kodinhoitohuoneeseen. Me asutaan kaksikerroksisessa kodissa nykyään ja olenkin miettinyt just noita pesu- ja hoitoasioita. Ollaan päivät toisessa- ja yöt toisessa kerroksessa, niin minne ois järkevintä laittaa vauvan tavarat. Minut tuntien niitä kyllä taitaa olla siellä sun täällä..=)

Mäkin olen kuullut että vaipanvaihto käy ihan hyvin pyykinpesukoneen päällä, mutta mietiskelin, että ne vaatteet on varmaan kuitenkin makuuhuoneessa. Ja sitten täytyy siellä kylpyhuoneessa ripustella vaipat ym. tarvikkeet niin ettei kastu kylpyleikkien aikana. Mietin tota meidän kylpyhuonetta, että se peilikaapin valo saattaa olla aika kirkas sen lapsen silmiin jos se makaa siinä vieressä koneen päällä. Mutta ainakin pesuhuone on aina lämmin eikä siellä oo vetoa niinku muissa huoneissa saattaa olla. Ehkä ostan alustan vielä erikseen pinnasängyn päälle, missä voi yöllä pikasesti vaihtaa jos tarvii. Me muutetaan elokuussa ihan uuteen kotiin missä vaavi saa oman huoneen niin sitten ei haittaa vaikka tavaraa ois paljonkin. Alku tulee olemaan tosi ahdasta kun meillä on nyt vaan 42 neliötä! Mies on asunu tässä aikasemmin yksin ja mulla on oma 41 m2 asunto, jota nyt yritetään myydä ja sitten vuoden päästä valmistuu ihan uus kolmio meille. Ihanaa ku pääsee sisustamaan lastenhuonetta! Nyt meillä ei oo edes astianpesukonetta, joten toivon todellakin että onnistun pitämään sen vauvan puol vuotta tyytyväisenä omalla maidontuotannolla ettei tarvis koko aikaa käsin tiskata tuttipulloja! Hassua miten tulee mietittyä kaikkia pikkujuttuja... :)

En millään voinut vastustaa kiusausta ja söin äsken kylmäsavukirjolohta kun meillä oli sitä vieraita varten. Ostettiin se kaupan kalatiskistä, eli se ei ainakaan silloin ollut enää tyhjiöpakkauksessa... Kun niistä vakuumipakkauksista voi kai saada listerian, mutta voikohan sitä olla myös tuossa kalatiskin lohessa? Muistaakseni listerioosissa istukka irtoaa ja tulee keskenmeno, joten täytyy nyt toivoa ettei pikku herkuttelu kostaudu! Tuorejuustosta pystyin kuitenkin kieltäytymään...

Huh mikä päivä töissä... ihan rupes mahasta taas sattumaan ja kiristelemään:( Liitoskivut on kamalat, en ois uskonu että tokalla kertaakin ottaa näin koville mutta tuntuu että on vielä kovemmat kivut kun ekassa raskaudessa.

Heittoaisaa suosittelen minäkin noihin vaunuihin, on ollu meillä ainakin tosi tarpeellinen.
Hoitopöydästä taidan olla eri mieltä kuin muut:) Meillä on ollu käytössä kovasti ja välillä vieläkin vaikka tyttö on kohta 2v! Ei olla siis pakattu pois sitä välillä vaan odotellaan käyttöä seuraavalle. Meillä myös on 2 kerroksessa talo ja pesuhuone on ylhäällä ja se makkari mihin vauvan kanssa majoitun niin on alhaalla. On kuitenki saatu alakerrassa päivittäiset pesut tehtyä niin ei tarvi pientä vauvaa roudata ylös kuin kylpyyn. Esikoista kylvetettiin pienenä kerran viikossa. Lähinnä alakerrassa muutenkin oleillaan niin on noi vauvan tavarat olleet myös alhaalla.

Mites muuten, onko teillä jollain jo alkanut rinnoista tulla sitä esimaitoa? Mulla tulee lähes joka päivä vähän ja ärsyttää kun on sellasia kuivia "kökkäreitä" nänneissä:/

Jaahas, vaavi alkoi taas kunnon iltamyllerrykset, saa äitin sisuskalut kyytiä taas:D

Sirenia 20+5

Maijustiinalle piti vielä kommentoida... aika harvinainen toi listeria kuitenkin on että en kyllä usko että sun herkuttelustas mitään haittaa oli:) Mä olen vedellyt kyllä tuorejuustoa ihan hyvällä omalla tunnolla. Kuulemma pastöroidusta maidosta on suomessa myytävät tehty joten olen syönyt jos on tehnyt mieli. Kuin myös sitä maksamakkaraa joka nykyään on sallittua odotusaikana. Muita maksaruokia en syö muutenkaan.

Piti heti kommentoida tuota Sirenian viestiä. Aamulla heräillessä huomasin, että oli yöpäidan etumuksessa toisen nännin kohdalla märät läikät. Eli näköjään mulla ainakin jotain esimaidon tapaista erittyy. Olin kyllä hetken hämmentynyt ja mieskin vaan naureskeli että maitoako muka. Väitti mun kuolanneen... ;) Aika akrobaatti olisin saanut olla!

Me pohdiskellaan parhaillaan myös tuota hoitopöytää. Pesukone on kapea päältätäytettävä ja kylppäri muuten tosi pieni, joten sinne ei ylimääräistä saa ängettyä. Vaihtoehdot siis on joko ihan oikea hoitopöytä makkariin tai pinnasängyn päälle irtotaso. Ensimmäinen voisi olla näppärämpi, jos yöllä joutuu vaippoja vaihtamaan.

Hassua kuinka äkkiä noi vauvan liikkeet voimistu. Viime viikonloppuna en vielä uskaltanut varmaksi sanoa, oonko liikkeitä tuntenut (nyt voi varmemmin arvailla, että kyllä ne muljahtelut liikkeitä oli...). Tiistaina sain kokea ekan kunnon potkun. Keskiviikko ja torstai menivät kauheessa kiireessä, joten en ehtinyt tunnustella, mutta perjantaina oli kyllä aikamoinen potkumaraton. Eilen ja tänäänkin on potkuja tullut. JA ne on oikeesti tosi voimakkaita. Perjantaina harmittelin, ettei mies ollut vielä kotona, olisi varmasti mahan päältä tuntenut.

Kohta on vauvan eka nuttu valmis! :) Taitaa kyllä tulla liian iso vastasyntyneelle, joten pääsen kutomaan toisenkin. Jee!

sulis 20+1 (puoliväli saavutettu!)

täällä myös tulee sellasta sameaa maidonalkua rinnoista..

mietittiin tuota hoitopöytä asiaa miehen kans ja tulimme siihen tulokseen ettei taideta laittaa sitä ollenkaan. esikoisella oli hoitopöytä,mutta ei sitä tullut käytettyä ollenkaan.vaipan vaihdot yms.hoidin aina sängyllä kun siinä saa sitten kätevästi antaa ilmakylvyt ja mukavampi seurustella vaavin kanssa..

vaunut ehtii onneksi hommata vaikka lapsen syntymän jälkeenkin kun talvivauvan kanssa joutuu kuitenkin olemaan pari viikkoa sisällä..turvakaukalo kuitenkin pitää ostaa hyvissä ajoin,jos en sitten saa kaverilta lainaan..
sain ihanan talvipuvun kokoa 62cm..se onkin varmaan sopivampi vastasyntyneelle kuin se äitiyspakkauksen puku...
ois kyllä ihana saada jo se äitiyspakkaus,tosin sitä saa vielä odotella kun paperitkin täytellään vasta ens kuun alussa neuvolassa..

Käytiin katsomassa käytettyjä rattaita kantokopalla. Vaikka hinta ja muut ominaisuudet olivatkin kohdallaan, ei ostettu juuri tuon heittoaisan puutteen vuoksi. Lastentarvikeliikkeessä en ole ihastunut yksiinkään vaunuihin, joten käytettynä ja ulkomailta olen katsellut. En ole ollenkaan niin sporttinen kuin trendimallit ja -kuosit :)

Onneksi on vielä aikaa miettiä! Hoitopöytäasiassa alan itse kallistumaan hoitotason kannalle. Nyt on (kai) tullut uusi Emma Oval -pinnasänky, jonka päälle saa tason ja alle pyörät, ja se muuntuu vielä sohvaksi, kun käy liian pieneksi. Se voisi olla hyvä sijoitus.

Meillä on myös talo kahdessa kerroksessa. Käytännössä elämä siirtynee yläkertaan. Alakerran olohuoneeseen voisi hankkia kehdon, mutta muuten jättää alakerran "aikuisten näköiseksi".

Aktiivisuuksissamme täytimme sen neuvolan lomakkeenkin tänään ja ne nimet! Jännittävää.

jhk 20+2

Onnea puolivälin saavuttaneille! Ajattelin tuossa aamulla vielä että kerta kiellon päälle ja söin aamupalaksikin lohileipiä, on se vaan hyvää. Saas nähdä miten pystyy jouluna pysymään erossa graavilohesta!
Oltiin äsken miehen kummitytön 3-v. synttäreillä ja siellä oli 8 päivän ikäinen vauva. Oli kyllä niin sulonen ja ihan superpieni, alle 3 kg. En kyllä uskaltanu koskea siihen ollenkaan! Mutta oli se vaan ihana. Ja niin oli kyllä tämä päivänsankarikin! :)
Täällä ei oo tullu maitoa eikä potkujakaan, mutta en vielä ota stressiä. Hauskaa viikonalkua helmiksille!

oi, mulla on tullu maitotihkua ihan alkuviikoilta asti, tosin sitä tuli pitkään kun olin jo lopettanu esikoisen imettämisen.
MEillä kans mahassa pauhataan tosi kovin, varsinkin vlopun aikana, on se niin ihana tunne, sen huomaa varsinkin kun on juonut lasin mehua taikka vettä ja käy selälleen makaamaan ni hui mikä meininki alkaa:)!

Mukavaa viikonalkua kaikille!
ps. puolen välin yli mentiin eilen, jihaa!

Outi 20+1

Hoitopöytä asia on ratkastu ja saan eräältä entiseltä koulukaveriltani sen=)
mulle iski kamala siivous buumi, tuli auto imuroitua ja pölyt pyyhittyä, pika siivous tehtyä talossa, lenkillä käytyä..mutta se kyllä tuntuu sitte selässäkin.
Mulla ne liikkeet (ainakin niiksi ne luulen) tuntuu sellaselta kun ilma poksahtaisi mahassa, niitä on tuntunut keskiviikosta asti. onkohan ne sitten niitä liikkeitä?
Nyt hakemaan koirat ja iltapalalle
Nina 21+2

Huomenta kaikille - ja hyvää uutta viikkoa!

Mulla oli kanssa touhukas viikonloppu ja nyt kyllä huomaa että se verottaa: väsyttää! Masussa myllätään välillä aikalailla, perjantaina olin teatterissa ja se oli sitten vauvelinkin mielestä vissiin jännittävää, kun se riehui koko näytöksen ajan ihan kamalasti.

Saako kysyä tyhmän kysymyksen? Mikä on heittoaisa vaunuihin?
Mä saan työkaverin vanhat vaunut, ja en ole kauheasti sitten perehtynyt mitä olisi tarjolla.

Mä olen kanssa syönyt pari kertaa kylmäsavulohta kun _se_vaan_on_niin_hyvää_. No, taidan muutenkin olla vähän "rebel-mami" sillä olen rikkonut yhtä sun toista suositusta.

Nyt takaisin hommiin. Kiitos kaikille jotka kirjoittelette tänne; tämä palsta on tosi hyvä olemassa!

Pia - nyt viikolla 21

Huomenet!
Heittoaisa on siis sellainen, että sen aisan saa kätevästi käännettyä toiselle puolelle niin että vaunujen työntösuunta vaihtuu. Esimerkiksi sen mukaan mistä suunnasta sataa/paistaa tai että haluatko rattaissa istuvan lapsen katselevan eteenpäin vai sinua. Jos tätä heittoaisaa ei ole on joissain vaunuissa mahdollista kääntää koppa/ratas haluamaasi suuntaan, mutta se ei ole niin kätevää kuin tuon heittoaisan kanssa.

Heippa,
hoitopöytäasia itselläkin mietityttää. Pääosin ajattelin huseerata kodinhoitohuoneessa, mutta aloimpa miettimään josko sitä hankkisi jonkun tason siihen pinniksen lähellekkin. jaa, täytyykin miettiä. Semmonen pinniksen päälle laitettava vois muuten olla hyvä, mutta ei ehkä yöllä kuitenkaan..

Huominen ultra jännittää kovasti. Näin koko viikonlopun unia pikkusesta, lähinnä ne oli painajaisia, yhdessä se synty liian aikasin ja toisessa mä en saanu luotua suhdetta vauvaan ku se oli niin kauheen näkönen?! Itkin sitten siinä unessa miehelle, etten osaa olla äiti ku se näyttää niin hirveelle. Aika karmee uni!! Nyt vauva on ollut unissa kokoajan tyttö, alkuraskaudesta se oli aina poika. Kohtahan senkin toivottavasti tietää.

On jotenkin fiilikset matalalla, ja pinna kireellä. Pitäs mennä taas tolle nihkeetäkin nihkeemmälle pomolle ilmottamaan että meen ultraan huomenna keskellä päivää. EIköhän se taas jotain änise ja voivottele, vaikkei se voi mua estääkkään.

Toivottavasti muut mammat on mukavammilla fiiliksillä tässä maanantaissa.

Pullis 19+2

Mulla on aina ruoan jälkeen semmonen olo että maha ratkee ja on tosi inhottava olla pystyasennossa! Mä luulin että väsymys on jo ohi mutta nukahdinpa tuohon muutamaksi tunniksi kun piti koko päivä tehdä tosi paljon kouluhommia. Jos kohta aloittais... Kunhan oon lukenu uusimmat bb-uutiset ja tehny ruokaa! Ai niin, mun kaveri lähetti juuri tekstarin Tukholman Topshopista, siellä on kuulemma maternity-osasto, jossa tosi trendikkäitä vaatteita. Ollaan miehen kanssa suunniteltu laivareissua Tukholmaan, täytyykin käydä katsomassa joku biletoppi kaikkiin pikkujouluihin!

Hoitotasoista näyttää olevan gallup menossa: meillä on sellainen pieni vaahtomuovinen, joka on kylppärissä pesukoneen päällä (sinne ei mahdu hoitopöytää) ja sitten on sellainen pinniksen päälle laitettava. Kylppärissä se homma käytännössä aina hoitui, pinniksen päälle laitettavan laitoin joitain kertoja keittiön pöydän päälle, kun virittelin kestovaippoja tai tein muuta hankalaa, jota oli kiva puuhailla muualla kuin vessassa. Kylppärissä oli korissa vaippoja, talkkia, rasvaa ja puhtaita bodyja & potkareita, loput vauvan kamat oli vaatehuoneessa.

Synnytyspelosta keskustelitte tuossa aiemmin: olen myös yhä enemmän kauhuissani tulevasta synnytyksestä, esikoisen kanssa oli piiiiitkä ja kivulias ponnistusvaihe, 1,5 tuntia ja repeämät on sellaiset, että niitä pitää varmaan joskus korjailla kun nämä synnytykset on saatu alta pois... Täytyy käydä jossain puhumassa pelkoa pois jos alkaa enemmän ahistaa. Jännä juttu, että sen kivun ja pelon unohtaa kyllä synnytyksen jälkeen, mutta nyt ne pyörii taas mielessä.

Jep jep, olisipa kiva saada omia vaatteita päälle. Hankin joitain ihan kivoja vaatteita pari kuukautta sitten, mutta on tylsää kulkea melkein samoissa vaatteissa kuukausitolkulla. Maitokökkäreitä löytyy täälläkin silloin tällöin ja rinnat on joskus TOD. arat. Ei hymyilytä jos mies haluaa niitä joskus hypistellä... Ei muuten hyrise meillä muutenkaan peiton alla, ihan käy miesparsa jo sääliksi. Vaan kun ei haluta niin ei. Että sellaista tänään, pikkuötökkä on ollut liikkeessä koko viikonlopun, mutta onneksi supistukset on vähän vaimenneet. Saatiin ihana kasvokuva 3d-ultrassa, sitä on kiva katsella kun on mieli maassa. Aikamoinen perunanenä tuo näyttää olevan :)

Heippa!
Varasin tänään itseasiassä n. 5minuuttia sitten sen 4d ajan=) se on 4viikon päästä..jaix.=) siellä vastas niin miellyttävä mies ääni=)
mutta sen enempiä höpisemästä lähdenkin tästä kävelylle.
Nina 21+3

Moi,

Pullikselle erityisterkut, huomenna mennään "mekin" heti aamuyhdeksältä! Vähän vaan jänskättää... Mikähän lienee kun tuo mielikuvitus lähtee yleensä aina laukkaamaan näiden tapahtumien aattona?! Unia en oo nyt juurikaan nähnyt, valveilla ollessa tuo kaveri melskaa niin että meinaa välillä hirvittää. Nyt parina aamuna on vetäissyt semmoset potkut että melkein on tehnyt mieli potkaista takaisin, ts. on sattunut tosi mehevästi. Ja tästä se vaan yltyy!

Töissä oli oikein lupaava alku tällekin viikolle, menis tää kaksi kuukautta nyt nopsaan... Ei tulis ikävä takaisin. Tänään oli postissa tullut Elloksen jälkitoimitus, kolme paria nöpösen vihreitä pikkusukkia. Oma pukeutuminen on muutenkin mallia "tyylitaju myytävänä" ja nykyään tuntuu vain korostuvan. Kummasti se on menettänyt viimeisenkin merkityksensä, joskus tosi harvoin meinaa vihloa kun "ei oo mitään päällepantavaa...."

Jos viettäis ns. lepoillan kouluhommilta kun tuo päiväduuni imaisi viiden nurkille. Keli on ainakin täällä e- Savossa aivan loistava lenkkeilyä ajatellen. Lähtisköhän koiruus käyttämään mua ulkona salkkareiden jälkeen...

Hyvää tätä viikkoa kaikille,

auliina 21+jotain...

Oon tässä nyt viikon verran seuraillut huuto.netissä tuplarattaita, uutena en osta ja sielä niitä kyllä on jos jonkinlaista. On kyllä pitänyt miettimään että minkäslaista sitä haluaisi, onneks täs on viel aikaa, onko kellään kokemuksia, taikka vinkkejä minkämoisia kannattas katella..?!
Wilma74, ei meilläkää kauheesti peiton alla tapahdu, minulla käy kanssa miestä sääliksi kun ei vaan huvita eikä tee mieli! Toivottavasti nuo miehet ymmärtää!!

outi

Iltaa kaikille=)
mä olen totaalinen mainosten uhri, näin telkkarissa kismet mainoksen ja kun menin kauppaan niin oli pakko ostaa kismettiä..aijemmin en ole koko kismetistä tykännyt, sama juttu suffeleiden kanssa.. Olen myös syönyt aurajuustoa, mm.pitsoissa ja nam kun on hyvää=) paketinkin kyljessä lukee että pästöroitu, niin silloinhan sitä voi syödä. on ollut aika hiljasta mahassa tänään, välillä olen koittanut kaveria tuuppia josko antaisi vastakaikua, eiköhän se siitä.
Ai muillakin on peiton alla hiljaista, no kiva tietää ettei täällä olla ainoita.mikään ei voita nukkumista, ainakaan tällä hetkellä=)
Vointeja

Mä yritin jo kertaallen viestitellä tuossa aikaisemmin mutta kone jysähti kesken kaiken ja homma jäi kesken. Olin shoppailemassa. Ostin sikakorkeakorkoiset nahkanlikkurit ja huivin. Olen keksinyt huivit nyt raskauden aikana; erilaisilla huiveilla ja pashminoilla saa asuun uutta väriä ja massua piiloon - suosittelen!

Varasin meille kans tänään 4D:n, se on 16.10. Jännää!

Hiljaista on peiton alla joo - vaikka ehkä vähitellen voisi taas kuvitella että vähän ryhdistäytyisi noi senkin alueen hormonit.

Mua väsyttää, väsyttää ja väsytttää. Olen aina ennen ärsyyntynyt ihmisistä jotka kitisevät väsymystään, mutta täytyy sanoa että olen muuttunut yhdeksi heistä!
Taidanpa siis mennä nukkumaan :) Öitä!

Mulla on rakenneultra tuolloin 16.10. Ehkä mennään vielä siihen 4D-ultraan, riippuu vähän mitä kaikkea tuolla rakenneultrassa selviää.
Sain tänään vihdoinkin taivutettua miehen jo pari kuukautta kestäneessä "maali vai tapetit" -väittelyssä. Käytiin uuden kodin muutostöiden suunnittelupalaverissa ja maalia tulee seiniin, jee jee. Käytiin jo katselemassa lastenhuoneeseen sellasta hentoa vaaleanvihreää, mihin voi sitten yhdistellä pinkkejä tai turkooseja tekstiilejä, riippuen siitä kumpi on tulossa ja voihan olla että siellä joskus asuu kaksikin lapsukaista niin ei tarvi heti vaihtaa väriä jos tuliskin tyttö ja poika. Muiden tilojen seinämaalit onkin vielä vähän hakusessa, pitänee katsella sisustuslehtiä ja -ohjelmia.
Kiva kuulla etten ole ainoa "pihtari"! Mutta ei sille mitään voi kun ei kerta kaikkiaan tee yhtään mieli eikä edes ajattele koko asiaa. Aika ymmärtäväinen tuo on vielä ollut, kerran viikossa yritän muistaa antaa ja silloinhan se käy nopeasti, hih! Öitä!

En ole taas ehtinyt tietokoneen ääreen aikoihin eikä nytkään ole paljoa aikaa joten en ehtinyt lukea kaikkia viestejä, mutta oli pakko kommentoida nopeasti hoitopöytä asiaa :) Meillä on elfan hoitopöytä jossa on isoja koreja alaosassa ja on ollut todella toimiva. Vaipat mahtuvat paketeissaan alakoriin ja vaatteita, harsoja ja hoitotuotteita mahtuu hyvin yläkoreihin. Hoitopöytä vie kyllä paljon tilaa, mutta meillä on iso kylppäri joten se ei ole ollut ongelma. Niin ja hoitopöytä on vieläkin käytössä vaikka lapsi on jo 1,5-vuotias!

Joku puhui myös "pienestä" kämpästä. No me ollaan asuttu kaksi vuotta 39 neliön yksiössä ja hyvin on pärjätty. Ei pieni vauva paljoa tilaa vaadi ja nyt tulee sitten vain oltua enemmän esikoisen kanssa ulkona :) Aikomuksena olis muuttaa tästä isompaan ennen kakkosen syntymää mutta nyt näyttäis siltä että täällä taidetaan vielä olla pikku kakkosenkin kanssa. Eiköhän se niin mene että sopu sijaa antaa :)

Deina 19+2