HELMIMAMMAT 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja safiiri,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas täällä ikäviä hematoomia ja tulehduksia, koittakaahan lepäillä vaikka hermot menisi... Täällä päässä on myös särkyä kolmatta päivää, mutta muuten olo aika ok.

Kätilöopiston seinillä on varmaan kymmenet laput, että lapsen sukupuolta ei kerrota, vaikka kysyttäisiinkin, joten ei sitten kysytä. Ekassa odotuksessa kysyttiin, mutta ei kerrottu. Ultraaja otti kyllä rakenneultrassa hyvän kuvan jalkovälistä ja se oli kyllä aika selkeä poika. Oikein korosti, että nytpä tuli hyvä kuva...
Mitähän niitä viikkoja on? 16+nippanappa

Aamulla tosiaan edelleen yökkäyttää jos ei syö mitään. Jännä tilanne, aikaisemmissa raskauksissa en muista olleen tällasta. Viimeksi ku tyttöä odottelin, oli jonku verran huono olo ja laattasin kokonaisen kerran. Pojista ei oo ollu minkäänlaista. Oiskohan meille tytär tulossa?????

Safiiri ja Nelkku 13+3

Jäikö teillä kahvi pois? Mä olen koko ajan juonut kaksi kuppia aamulla ja nyt viime aikoina vielä yhden kupin iltapäivällä. Toi on ihan totta, että aamulla saisi vielä yökön aikaa, jos haluaisi. Mies kysyi tänä aamuna noin puoli tuntia heräilyn jälkeen, että "saako puhutella?" Ilmeisesti sisäinen kiukku näkyy ulospäinkin... Ei oo miehellä helppoo, ei; mä ainakin pinnistelen päivän töissä, ja kiukuttelen vasta illalla kotona. Ei muuten, mutta mun leuka on kuin kraateri. Mulla ei ole koskaan ollut finnejä, enkä osaa suhtautua näihin mitenkään, puhumattakaan hoidosta.

Aloin kokoamaan hankintalistaa. Äitiyspakkaus taitaa kattaa aika hyvin kaikki pienemmät tarvikkeet (että alkuun pääsee), mutta sitten vaunut, turvakaukalo, sänky... Jos yrittäis kuukausittain säästää jonkun satasen isompia hankintoja varten. Oliko teillä kokemuksia niistä vakuutuksista? Eli miten käytännössä toimii, kun lapsi sairastaa?

jhk rv 15

Osaatteko te auttaa, kun olen jo googlettanut ym kaikkea koittanut. voiko siis valion aamupala juustoa syödä? tosiaan sitä kyllä jo söin ja vasta jälkeen päin aloin ajatella asiaa. mulla alkaa mennä tää taas hysteerian puolelle=(
vakuutus asiaan en valitettavasti osaa kommentoida, kun ei ole aijempaa kokemusta.
Nina 16+4

Miksei voisi syödä aamupalajuustoa, onhan se pastöroitua! Kaikkea pastöroitua voi mun tietääkseni syödä, paitsi homejuusto pitää vielä erikseen kuumentaa. Näin meillä ainakin neuvolassa sanottiin. En näe mitään syytä, miksi aamupalajuusto olisi vaarallista.
Maksamakkaraakin saa nykyään taas syödä, jee!
Helmipöllö 16+4

Nyt täytyy kehua KOKSia. Olin eilen illalla taas päivystyksessä, kun alkoi ihan hillitön solkenaan vuoto. SAin maailman parasta ja nopeinta kohtelua, ja ihana lääkäri kertoi ja tutki kaiken. Se on semmottinen juttu että istukka on kohdunkaulan päällä (vaikka edellisessä ultrassa muuta näytti KOKSissa..) ja siksi vuotelee, eikä luult tuu loppumaan koko raskauden aikana kokonaan, vaan aina välillä alkaa uudestaan. Mutta sille ei minkään voi, ja pitää vaan kärsiä.
Mutta huojensi!!! Kivi vierähti sydämeltä. Ja toukka imi peukkua ja vilkutti <3 *lovelove*

Ihana kuulla C81 että kaikki on kunnossa=)
Kiitos Helmipöllölle vastauksesta, siksi mulla taas tälläinen "reaktio" kun sen paketin päällä ei lue että onko pastöroitu vai ei. Ihanaa maksamakkaraa=) se on ollut aina mun suurta herkkua, kuten myös homejuusto=)
Tänään ei särje pää, (koputus) josko pääsisi taas lenkille, eilen olin koko illan ihan "tokkurassa" kun tuntui että pää suoraan sanottuna räjähtää kun käveli muutaman askeleen.

Hienoa, että C81:n vuodoille löytyi järkevä selitys! Ja ihanaa että sait hyvää hoitoa.

Joudutko sä C81 olemaan sitten mahdollisesti saikulla vai voitko liikkua ja olla töissä normaalisti vaikka vuotoa tulisi, nyt kun tiedetään syy?

Mä revin kohta pääni irti!!!! Särkee päätä taas niin ettei taho pystyy pitää silmiä auki, millon tää loppuuuuu????!!!

Kiva kun Nina84 laitoit infoa tänne ku olit soittanut neuvolaan niistä panadoleista. Ei tosiaan viittis joka päivä niitä syödä. Vaikka ne juuri kyllä autakkaan..

Meijän neuvola täti sano, että kaikki suomalaiset juustot on pastöroituja. Oon siis niitä huoletta syöny.

Pullis 14+4

Oon nyt aiankin tän saikun minkä jo määräsi. Kun jos menen aiemmin töihin ei mitään vakuttuksettms korvaa jos jotain tapahtuisi. Mutta kyllä helpotti kun tietää muuten missä on vika, ja että vaavalla silti saattaa kaikki olla ok.

Moi kaikki!

Nyt on np-ultra käyty ja hyviä uutisia sain eli niskaturvotusta 1,2 mm ja nenäluu näkyi. Ultraaja sai näkyviin myös aortan kaaren, virtsarakon, ja muitakin sisuskaluja, mutta mä en nähny mitään ku monitori oli koko ajan siihen ultraajaan ja mieheen päin. Oon ihan kateellinen ku mies sai koko ajan katella meidän otusta ja mä näin vaan vähän. Kohavasti se uiskenteli siellä ja lopuks käänsi selkänsä! :) Rakenneultra varattiin viikolle 20+.
Tästä innostuneena käytiin taas vaunukaupassa. Vertailtiin kovasti Hartanin Toplinea ja Emmaljungan Ceroxia, eikä myyjäkään osannu kummemmin niitä vertailla, kovin samanlaisia ja samanhintaisia ovat. En oikein tykänny alekappaleiden väreistä, joten ehkä odotellaan uusia värejä ja katotaan sitten. Mies haluaisi Hartanit ja mä haluaisin Emmaljungat. Sanoinkin miehelle että tää on verrattavissa ihan siihen ku mun mies ajaa Opelilla ja mä oon aina tykänny eniten Volvosta, kun mun isällä on aina ollu Volvo. Eli saksalainen vs. ruotsalainen. Saa nähdä kumpi voittaa. Mies varmaan maksaa vaunut ja mä niitä työnnän...
Soitin vihdoin äitille ja iskälle ja kerroin uudesta tulokkaasta. Eivät olleet kovin innokkaita kun tää suhdekin on aika uus, vasta keväällä tavattiin miehen kanssa ja vauvakuume molemmilla ni meistä tää nopee tahti ei oo yhtään outoa. Enkä mä voinu tietää et heti ekalla yrityksellä tärppäis! :) Mut kyllä se äiti sit vähän innostui, saadaan ainaki semmonen ihana vauvan korisänky ja Muuramen pinnasänky missä mäkin oon nukkunu ja sit Artekin syöttötuoli, ja systerillä ja sen kaikilla kavereilla on lapsia niin tuskin on vaatteista pulaa kunhan uutinen leviää sinnekin suuntaan. Nyt sitten tietää jo melkein kaikki, ainakin kenen kanssa on viikottain tekemisissä.

Kiva että kaikilla menee hyvin ja vaivoihin on löytyny syyt ni ei tarvi pelossa ja jännityksessä olla. Ja muistakaa ettei sitä maksamakkaraa saa kovin paljoa syödä! :)

Maijustiina ja Otus 12+5

Sanottiinko sulle C81 mitään siitä, että onko alatiesynnytys mahdollinen? Mulla oli istukka osittain kohdunsuun päällä ekan raskauden alussa (ei kyllä mitään oireita ollut) ja sitä seurattiin, että nouseeko se ylemmäs kohdun kasvaessa. Jos ei olisi noussut, niin sektio olisi ollut pakollinen, mutta kyllä istukka siirtyi ja alateitse synnytin. Vaikka sehän on nyt toissijainen juttu, miten synnyttää, kunhan lapsella kaikki on hyvin.

Täällä myös päätä särkee ja öisin ei oikein nukuta, joten niskat on kipeinä ja päänsärky yltyy... Kierre on valmis... :(

Totesin muuten maanantaina, että ei enää farkut ole mua varten, siirryin äippähousuihin ja kotona voi pitää vielä normaaleja lötköhousuja. On muuten jännä, miten nuo äitiyshousut tuo vatsan esille oikein komeesti...!

Mut nyt pakko mennä keittämään iltapuuroa neidille... =) Voikaa paksusti!

Helou,

onpa kiva lukea, että huolet taitavat olla tällä erää taas väistyneet. Hienoa! istun täällä kahvimukin ääreltä... Just mietin kun asiasta kyselyä on, että nyt kahvi taas maistuu ja mielellään sitä taas juon kun närästys ei enää ole viikkoihin vaivannut. Eipä sillä, en mikään kova kahvinjuoja ole ollut koskaan, kolmisen vajaata mukillista päivässä menee.

Päätä meinasi särkeä joskus kolmisen vkoa takaperin, samoihin aikoihin kun Vaukirjan sen viikkoisessa jutussa asiasta mainittiin. Olisko sitten noiden ihanien hormonien temppuja... Käynti niska- hartiahieronnassa oliihan luksusta silloin, käykää ihmeessä muutkin jännittäjät. Jhk: n kanssa voitais kai perustaa sellanen murkkuikäisten klubi, mulla on kans leuka aivan karseessa kunnossa. Pysyi aikanaan kuosissa Diane Nova- pillereillä, nyt meni kolmisen kuukautta niiden lopettamisesta kun iho "heräili" ja siitä parin kuukauden päästä tulikin sitten tämä uskomattoman tuntoinen uutinen. Tähän asti iho on siis pysynyt ihan kuosissa, mutta nyt.... auts, nuo tulivuoret sattuu.

Se maksamakkarauutinen oli vuoden paras, tai ainakin melkein. On suuri intohimoni! Hulluinta kyllä, palastakaan en ole vielä maistanut tuon uutisen jälkeen. Aurasta olen myös pysytellyt kokonaan loitolla, yllättävän helposti sekin on sujunut.

Varusteista; 56- senttisiä vaatteita on alkanut ilmestyä tuonne vaatehuoneeseen... Pitäisköhän rajoittaa tammialeen saakka... Keskittyis vaikka äippähousuihin ym, työkaverit väittää mahan näkyvän entistä selvemmin ja minusta se ei ole kasvanut taaskaan viikkoihin. Vanhat housut menee ilman pahempia kiristyksiä, vyötäröllä taisi olla löysää. Lantion/ ahterin kohta tuntuu kinnaavan eniten. Uhkailevat syyskuun inkkarikesällä, mietin että käytättääkö se vielä hellevaatteet ostamassa jos kelit tosiaan pysyy ja maha senkun kasvaa. Omituista!
Työkaveri kehui muuten Emmlajungan Ceroxeja ja manasi Briot aika alas omiin kokemuksiinsa nojaten. Mun listaykkönen siis vielä on ja pysyy. Taidan lykätä hankintaa vielä, vai alkaisiko väsytystaistelun myyjän kanssa... Kävis joka vko kyselemässä höpsöjä ja hiplaamassa vankkureita.

Nyt "toskoplasmojen" torppaa puhdistamaanja sitten vielä koiruuden kanssa iltapissailut.

Voikaa hyvin,

auliina 16+6 (tai ainaki melkein)

Niin mä en muistanut mainitakaan, mutta kokeiltiin samalla myös Brion Happyja vaikka ei ollakaan niistä kiinnostuneita. Mun mielestä ne oli tosi jäykät, kankeat, painavat ja jotenki vanhanaikasen malliset. En yhtään tykänny, vaikka on niitä näillä palstoilla joku kehunutkin. Mielestäni ainoa hyvä niissä on raikas ja erilainen värivalikoima.
Niin ja näppyjä on täälläkin. Mulla on aina ollut tosi huono iho ja nyt vasta finnejä löytyykin. Etenkin kun oon välillä ollu illalla niin väsy et oon vaan rojahtanu sänkyyn ilman nassu- ja hampupesua. Tänään oon ollu ihmeen pirteä, eka päivä ku en oo nukkunu päikkäreitä. Kynnetkin mulle vaan lohkeilee. Perimätiedon mukaan nää oireet viittais tyttöön, poika saa kuulemma ihon ja hiukset hehkumaan! :)

Kiva kuulla että kaikilla jo asiat hyvällä mallilla taas:)
C81: mulla oli myös edellisessä raskaudessa istukka osittain kohdunsuun päällä mutta nousi siitä sitten. Aiheutti kanssa vuotoa jonkun verran.

Pullahiiri: mulle sanoi lääkäri että buranaa tms. voi kyllä ottaa jos päänsärky ihan mahottomaksi äityy. Kunhan ei siis popsi alvariinsa. Ja mulla kans pää särkee lähes joka päivä mutta oon mahdollisimman paljon koittanu sinnitellä ilman lääkkeitä. Varmaan 2 ibumaxia oon syönyt tänä aikana.

Maksamakkaraa ostin heti pötkön kun luin uutisen että sitä saa syödä:D Ja muutamassa päivässä sen vetelin, että oli hyvää!

Naama kukkii mullakin heti jos erehtyy menemään meikit nassussa nukkumaan... Sitten saa viikon taas putsata että saa pärstävärkin kuntoon. Mulla on Avonilta superhyvää puhdistusainetta ja kasvovettä sekaiholle, toimii tosi tehokkaasti!

Maha on pullahtanut kyllä niin että varmasti näkyy, tosin kaikki ei varmasti ole varmoja olenko vaan mahasta lihava muuten vai olenko raskaana:D
Neuvolassa kävin tänään, vauvan syke n.145 joten oisko pojan sykkeet kun viimeks tytöstä oli korkeemmat..? Verenpaine 104/56 eli aika alhainen, pitää varoa äkkinäisiä liikkeitä ettei ala huimaamaan.

Sokerirasitukseen joudun myös, viimeks en joutunut kun olin normipainonen... Milläs viikoilla se taas olikaan?
Rakenneultra varattiin 19.9. ja seuraava neuvola vasta 10.10. Tosin kyllä aika menee tosi nopeeta. Just yhelle ystävälle sanoin että ekaa odottaessa aika meni tosi hitaasti ja odotti vaan kokoaika seuraavia etappeja, nyt ei välillä edes muista että raskaana onkaan:D Ei ole ihan samanlaista intoa täynnä kun ekalla kertaa. Mukava kuitenki lukea teidän ekaa odottavien juttuja ja muistella omaa ekaa odotusta:)

Muuten, muuta juustoa en olekaan syöny viimeaikoina kuin aamupalajuustoa, ei tullu mieleenkään etteikö sitä sais syödä:o

Sirenia 16+2

Huomenta, mie en sitten saanut enää unta niin nousin suosiolla ylös :) Onpahan aikaa kommentoida pitkästä aikaa :)

Juu, lääkäri varoitti että jos istukka ei nouse on sektio edessä. Mutta onhan tässä vielä aikaa.. eikä se sektio niin paha ratkaisu toisaalta ole.

Mie ostin myös maksamakkaraa.. kaksi vipalettako se oli mitä pävässä sai syödä? Normaalisti menisi vaikka koko pötkö kerralla, mutta olen yrittänyt hillitä nyt.

Maha on tullut ihan selväsi täälläkin näkyvin, vaikka on kyllä näkynyt jo muutaman viikon. Äippähousut otin käyttöön jo kuun alussa kun farkut puristi niin paljon ettei ollut enää yhtään hyvä olla. Nyt ei kannata edes yrittää enää. Onpa tainut jäää vatsalihakset liian pienelle trenaamiselle tänä vuonna kun noin äkkiä antoi periksi. Tuttu kätilö sano kyllä että joillain vaan näkyy niin äkkiä.

Mie taidan rojahtaa sohvalle kattelemaan eilisen nauhoituksia digibxilta.. Nukahdan aina niin aikaisin että kaikki kiva jää näkemättä..

Kuulumisiin..

C 81 13+3 tai 5

Hyviä uutisia C:llä. Onneksi vuodot selittyivät noin! Suuri helpotus. Vaikka varmaan kyllä ärsyttävää, mutta toistaen itseäni, ei onneksi vakavaa.

Maijustiinalle kans onnittelut hyvistä ultrauutisista.

Mää meen sokerirasitukseen jo ens maanantaina, ku edellisessä raskaudessa paastoarvo oli koholla. Siks nyt niin aikasin. Muutenhan se ois paljo myöhemmin.

Täällä yhdellä jos toisella naama kukkii? Mää oon huomannu että mulle tulee yksi kappale finnejä (?) leuan ja suun välille ja sitte ku se yksi kappale paranee, menee muutama päivä niin tulee toinen. Mutta toistaiseksi onneksi vain yksi kerrallaan. Aikasemmissa raskauksissa mulle tuli käsivarsiin olkapään ja kyynärpään välille sellaisia pieniä näppyjä, jotka katosivat synnytyksen jälkeen. Varmaan kuuluu samaan sarjaan kasvojen kukkimisen kanssa.

Safiiri ja Nelkku 13+4

Mulla on myös tota naaman kukkimis ongelmaa, ja itseasiassa otsa on ihan täynnä finnejä. tänään tuli vihdoin ne hm äippä paidat ja takas lähtee samantien, ihan kuin makkara olisi tunkenut itseään nakin kuoreen=) tilasin kiukuspäissäni uudestaan tällä kertaa farkut ja paidan. saas nähä. lauantaina kait mennään äidin kanssa kauppoihin kiertelee ja kattelee. hoksasin vaan että 2viikkoa laivamatkaan ja mulla ei ole vaatteita sinne=(.. tänään oli taas päänsärkyä joka meni ohi panadolilla, onneksi.
oon huomannut että nukun edelleen mahalteen, tai no aamulla kun kello soi herään niin että makaan mahallaan. ja kun nousen on koko maha kipee ja puutunut jonkun aikaa.mutta eiköhän se riitä "valitteluista"..mukavaa loppuviikkoa kaikille=)
Nina 16+5

Kävimpä tänään neuvolassa, kun veskissä saa juosta 10min sisään 3-4 kertaa ja mahaan sattui tosi kovin. otti pissa näytteen mutta ei ollut tulehdusta. käski levätä viikonlopun ja jos kipu yltyy niin sitten päivystykseen. nyt on olo ihan hyvä, jokseenkin maha on outo, ei osaa kuvailla tarkalleen ja selkä kipeä. Tänään olikin aikanen herätys,heräsin klo 3 yöllä kun oli aivan kamala ukkosen ilma, sitä kestikin 3 tuntia (ukkosta ja vesisadetta), enkä saanut enään unta sen jälkeen, mutta en ollu kyllä väsynyt töissä (ihme), tosin pää oli taas niin kipeä että joutus ottaa 2 panadolia ennen kuin helppas. Hyvät viikonloppua=)

Nina 16+6

Taitaa olla kaikki helmikset viikonlopun vietossa ulkosalla, kun oltiin tipahdettu jo toiselle sivulle. Käytiin tänään Ideaparkissa ostoksilla, H&M:sta löysin kivan neuleen kun alkaa t-paidat käydä iltasin viileäksi. Ja muutenkin kouluun tarvii jotain siistiä ja lämmintä, siellä on niin hyvä ilmastointi. Ja parissa sisustusliikkeessä katseltiin lastenhuoneeseen sopivia juttuja. Löydettiin myös ihanat liinavaatteet vaunuihin, mutta ne jäi vielä kauppaan odottamaan. Oltiin miehen kanssa silmät tarkkana ja aika monet emmaljungat näkyi olevan liikkeellä, taitaa olla suosituin merkki. Shoppailu oli aika tylsää, kun ei voi ostaa mitään kivoja paitoja. Onneks kenkiä ja laukkuja voi sentään ostella mahankin kanssa. Rahaa on muuten nyt säästyny aika paljon kun ei enää tuu ostettua siideriä, tupakkaa tai uusia kuteita. Säästypähän sitten johonkin järkevään (-> ruokaan). Sovituskopissa huomasin, että mun takamus on levinny ihan kohtuullisesti ja jenkkakahvat erottuu ihan kunnolla... Raskaana ollessa ei ilmeisesti saa laihduttaa, mutta jos vähän keventäis ja jättäis herkut pois niin ehkä se paino nousis vähän hitaammin ja siirtyis tuolta takamuksesta sitten vaan tuohon eteen... Mies tuolla väsää tortilloja, et ehkä se terveyssyöminen alkaa huomenna! :)

Meilläpä teki kone oharit. ei toimi. koko kylässä ei kuulemma toimi nyt netti yhteys ja huomenna vasta alkavat sitä korjaamaan. nyt kirjoittelen vanhempieni luona. Eilen olin hieman shoppailemassa, ostin äippä housut, tunikan ja uudet kengät, nyt kelpaa laivalle mennä=) äitikinm innostui vauvalle ostamaan 2 bodya ja housut=) ne on aivan ihanat ja pikkuruiset (kokoa 56). mutta nyt täytyykin jo mennä3

Kyllä on ollut hiljaista viikonloppuna.Minun oli tarkoitus mennä viikolla shoppaileen, mutta yllätys yllätys, auto hajosi ja varovainen remonttiarvio on 1400€ että taitaa shoppailu siirtyä vähän tuonnemmaksi.Kyllä ottaa päähän.

Katselin tuossa kalenteria ja huomasin että rakenneultra on reilun kahden viikon päästä ja silloin olisi raskaus puolivälissä, että äkkiä se aika hujahtaa!Että varmaan vois kohta alkaa vauvallekkin katseleen vaatteita kun vaan selviäisi tuo sukupuoli!Puhuin eilen miehelle että jos ei rakenneultrassa sukupuoli näy niin varaan ajan yksityiselle ja käyn siellä!Huomasin että tänne avattu yksityinen äitiysneuvola jossa maksaa ultra vain 40€, joten raaskin siellä sitten käydä.

Selkä oli tänä aamuna ylösnoustessa tolkuttoman kipeä ja vieläkin on todella arka, toivottavasti tämä vaiva ei jää, en nimittäin ole koskaan kärsinyt selkäsäryistä ja tosi ikävältä tämä tuntuu.
Nyt pitää lähteä laittaan lapsille aamupalaa! Palaillaan.

Nyt toimii netti taas kotona=)
Hammaslääkärissä tuli käytyä ja yhden reijän he korjasivat, uudelleen joudun piakkoin menemään. eikä edes sattunut porailut kun puuduttivat=)
varasin rakenne ultra ajan ja se on reilun 2 viikon päästä. samalle viikolle ja peräkkäisille päiville osuu neuvolan kanssa.
mutta nyt syömään=)
Nina 17+2