HELMIVAUVAT 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole menkat onneksi alkaneet vielä... mulla oli kyllä jälkivuodossa muutaman päivän tauko siinä verisessä vuodossa mutta en usko että olis ollu menkat koska ei muuten ollu mitään sen suuntasia tuntemuksia ja muistaakseni esikoisestakin oli sama homma. Tiedä sitten mitä vuotoja taas tulee kun parin viikon päästä sen kuparikierukan laitan:/ Olen jo valmiiks varsin pessimistinen sen suhteen joten on sitten ainakin mukava yllätys jos ei siitä mitään ikäviä oireita tulekaan. Vaikka eipä tässä nyt hirveesti mitään ehkäisyä tarviskaan, ei juuri ole noi petihommat innostaneet. Kerran on synnytyksen jälkeen puuhailtu mikä on kyllä mielestäni jo sekin nopeeta toimintaa ollut tässä vaiheessa kun viimeks meni varmaan liki puol vuotta ennenkun onnistu...

Kaupoissa ollaan jonkun verran käyty mutta usein käyn yksin tai sitte otan vaan isomman tytön mukaan. Ihan vaan siksi että kahden kanssa on nyt hankalampi mennä. Esikoisen kanssa mentiin kauppaan suoraan synnäriltä tullessa kun jääkaapissa ei ollu paljon mitään. Ja muutenkin kuskattiin sitä jokapaikassa heti. Noita pöpöjä en ole mitenkään hirmusti vältellyt, kyllä niitä kotiin kulkeutuu sitten vaikka miehen mukana kun kaupassa hänkin on töissä. Ikävää kyllä jos pieni tulee kipeeksi.

Maijustiina, käytätkö yöllä liivejä ja liivinsuojia ollenkaan? Ajattelin että kun kerroit et on lakanatkin märät maidosta... Vai tuleeko sulla maitoa niin paljon ettei nekään sitä pidättele? Kuulostaa vaan hurjalta kun itellä maitoa tulee aikalailla vauvan tarpeisiin sopivasti, lähes alusta alkaen siis. Yölläkin pidän liivejä ja liivinsuojia koska tuntuu mukavammalta niin.

Sirenia ja tyttö 7vko

Ei ole täälläkään onneksi vielä alkanut menkat, edellisten synnytysten jälkeen on mennyt n.puoli vuotta ennen kun ovat takaisin tulleet.
Kaupoissa ollaan käyty kyllä poitsunkin kanssa, taisi poitsu olla parin viikon kun ekan kerran oli kaupassa mukana.
Käytiin eilen neuvolassa ja pikkumiehellä oli kasvu todella hyvää pituutta 59cm ja painoa 6800g .Lääkärissäkin käytiin ei ollut korvatulehdusta, mutta ihon takia aletaan tutkimaan mahdollisia yliherkkyyksiä ,lääkäri totesi ihon olevan todella pahassa kunnossa , tuli todella huono omatunto kun en ole aiemmin vienyt lääkäriin.Nyt olen sitten maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla seuraavaan lääkäri käyntiin ja sitten mietitään jatkoa.Harmittaa vietävästi jos on jotain allergiaa kun sisaruksilla ei allergiota ole, mutta minkäs teet.

Nyt täytyy lähteä jatkamaan aamutoimia, palaillaan.

Nostelen, kun oltiin jo tokalla sivulla.
Tänään tuli sitten isoveli purkaneeksi mustasukkaisuutta siskoon varsin kovakouraisesti. Onneksi ei kuitenkaan mitään isompaa vahinkoa näytä sattuneen, mutta pelästyin ja suutuin niin paljon, että koko päivä on mennyt sen jälkeen vähän kehnoissa tunnelmissa, ei tekisi mieli esikoisen kanssa puuhailla mitään kivaa vaikka tiedän että pitäisi antaa sitä myönteistä huomiota niin vähenisi mustasukkaisuus... Täytyypä yrittää olla tosi tarkkana tästä eteenpäin, ettei vaan mitään satu.

Ai niin, maidon tulosta vielä piti sanoa, että esikoisen aikana sitä kyllä tuli niin että aamulla oli sänky märkä vaikka ois ollut liivit ja niissä kolmet liivinsuojat päällekkäin. Hankin sit sellaisen ihan ohuen petauspatjan joka mahtui pesukoneeseen, niin sai sitä ainakin sit välillä pestä! Onneks nyt tokalla kerralla on ollut maidon tulo vähän hillitympää...

Helmipöllö, meillä kans tänään isosisko läimäsi vauvaa pari kertaa päähän taas täysillä:/ Ja ihan yhtäkkiä, mistään en ois osannu arvata että taas läppäsee. Suutuin kanssa ja sitten huusi molemmat ipanat... Samaten mulla on sellaset fiilikset että sit ei tee mieli ainakaan olla isommalle kiva. Ei oikein meinaa riittää meikäläisestä molemmille tarpeeks. Tarvis koittaa muistaa että pieni sekin on, vasta 2vee:)

Tosiaan hurjalta kuulostaa toi joidenkin maidontuotannon määrä :O Saa siis olla varsin tyytyväinen että itellä on ollut maidontulo jotakuinkin kohdillaan...

En muista olenko maininnut että ostin ystäväni kaverilta tuplarattaat. Ovat tosi näppärät, siis kapeat ja kevyet työntää:) Oikein onnistunut ostos ja satasen vaan maksoin niistä:) Eihän niitä varmaan tarvii kuin tän kesän mutta saahan ne sitte myytyä taas eteenpäin. Anoppi tietenkin siitäkin muisti mainita että aika turhaa yhdeks kesäks ostaa. Kun sitten seuraavana kesänä isompi saa kyllä jo kävellä. Enpä tiedä jaksaako 3v kuitenkaan kävellä kaupungille ja takas, yhteensä 8km ;D Ehkä hänen lapsensa on sitte olleet jotain ihmelapsia tai sit on aika kullannut muistot. No, kaikkihan hän ja hänen lapsensa on aina tehny paremmin kuin muut...

On meilläkin Sirenia tuplat tosi tarpeeseen, tai ne helpottaa elämää kummasti. Satasen maksoin minäkin ja laitan kiertoon kun en tarvitse, että ihan turhaan sitä pähkäsin niin pitkään. Esikoisella on kovat kävelyhalut eikä turhaan istu rattaissa, mutta useampaa kilsaa ei millään jaksa kävellä ja usein on niin kiire, että ei voi tuntikausia vaellella esikoisen tahtiin. Anopista viis, sinähän niitä lapsia hoidat!

Meillä myös esikoisen läpsäisyt tulee ihan yllättäen, nyt olen ottanut myös sen linjan, että läpsäisyä pitää "pyytää anteeksi". Kun esikoinen ei vielä puhu, niin anteeksipyyntö tarkoittaa pikkuveljen silittämistä, se vähän purkaa molempien pahaa mieltä. Onneksi todella harvoin läpsii.

Ja nyt ulos! Ihana ilma.

hurjalta kuullostaa nuo esikoiden mustis-kohtaukset, onneksi meillä on esikoinen jo koululainen, hän on kovasti äidin apulaisena vauvaa hoitamassa..lämmittää korvikkeen ja kuskaa vaippoja roskiin yms.pientä..ja seurustelee vaavin kanssa jos käyn suihkussa jne. On kyllä havaittavissa ollut hieman huomionkipeyttä, mutta ei kuitenkaan vauvaan kohdista negatiivisia tuntemuksiaan.En varmaan olisi pärjännyt kahden ihan pienen kanssa, että pisteet vaan teille joilla on useampi pikkuinen hoidettavana:)
Sirenialle tuosta kierukasta sen verran, et mulla oli tässä pari vuotta sitten kuparikierukka, ja se ei mulle oikeen sopinu.Ennestään oli runsaat menkat niin se lisäsi vuotoa turhan paljon, lisäksi mies tunsi ne langanpäät ikävästi yhdynnässä..oishan niitä voinut lyhentääkin, mutta päädyin sitten otattaan pois koko kierukan, kun ei siteet riittäneet pitämään vuotoa.Tarkotus ei tietenkään ole pelotella, mutta kerroinpahan oman kokemukseni..

Meillä esikoinen 3,5v. viihtyy myös tuplarattaissa. Ostin, kun niistä saa omansa pois, kun myy eteenpäin. Totesin, että on kiva päästä omasta pihasta pois, kun ulkoillaan paljon ja nyt koiratkin saa liikuntaa. Mä olen alustavasti sopinut lääkärin kanssa, että mulle laitetaan mirenan hormoonikierukka. Se maksaa n.100€, mutta eihän se tee kuukautta kohti paljon, jos se on sen 5 vuotta. Olen kyllä vähän perunut puheitani, että kaksi lasta riittää, kun tuntuu pahalta ajatella, ettei tätä vauva-aikaa sais kokea enää koskaan. Ekan jälkeen puhuin, että ei lisää, mutta kuinkas kävikään! Tää kakkonen taas on niin tyytyväinen tapaus, että ajatus kolmannesta ei oo ihan paha =) Taas poikkesin asiasta, eli en halunnut kuparikierukkaa just noitten vuotojen takia. Sehän ois kuitenkin hormooniton vaihtoehto eli ei pitäis vaikuttaa haluihin jne.. No pillereitä en ala enää napsimaan!
Meillä esikoinen kostaa kaiken mulle ja isälleen, eli vauva saa olla rauhassa pientä nyppimistä lukuunottamatta, mut varsinkin mä saan välillä raivoa osakseni. Olen koittanut hyvällä ja pahalla, mutta mikään ei auta ja hermot meinaa mennä. Sitten poden huonoa omaatuntoa, kun huudan ja puran väsymystäni häneen. Kai se on ainainen oravanpyörä, että äidit murehtii jotain..

moikka. Perjantaina oli neuvola, ja tyttö on taas kasvanut ihan hyvin. Sai myös rotavirus-rokotteen, ja sen jälkeen kakka on ollut vihreää vaikka muuten onkin voinut hyvin. Aika hurja kun rokotteen pakkausselosteessa sanottiin että useampi lapsi kuin yksi kymmenestä saa rokotteesta sivuoireina ripulia, oksennusta ja kuumetta.

Meillä vielä suunnitellaan ristiäisia, ja siihen liittyen kysynkin teiltä mitä mieltä olette kuohuviinin/shampanjan tarjoamisesta kastejuhlassa? Olisiko lasilliset ok vai ei?
Tyttö kun on kyseessä niin vähän houkuttaisi vaaleanpunainen shampanja.

Tänään meillä olikin eka kunnon parisuhderiita sitten vauvan syntymän.. mulla vaan hitsas aamulla kiinni ja sitten kiljuttiin :) Huomaa, että sekin on nykyisin hankalampaa kun on vauva niin ei voi raivota ihan spontaanisti (me ollaan molemmat aika äkkipikaisia luonteiltamme).

Mä en nyt ottanut mitään ehkäisyä vielä.. harkitaan tätä tilannetta ja meille kyllä on suunnitteilla pikkukakkonen jossain välissä, joten ei olisi katastrofi vaikka sitten "vahinko" sattuisikin.. ei toki nyt ihan vielä sentään!

Mulla on ehkä vähän tasaantunut tuo maidon määrä, enää sitä ei ihan tulvi yli äyräiden, vaikka yöt saan kyllä yhä nukkua pyyhkeisiin kääriytyneenä.

Mutta jos ryhtyis jännittämään jääkiekkoa telkkarista...

-Pia ja Peppi -

Olen juu kuullut kans tosta kuparikierukasta paljon huonoa mutta tiedän pari joille on sopinut tosi hyvin. Joten eipä sitä kai voi tietää sopiiko se ennenku kokeilee:) Kun mitään hormoneja en just nyt haluais. Varsinkin jos vielä jossain vaiheessa kolmatta yritettäs. Tosin eipä sitäkään tiedä jos mieli muuttuu...

Pia, musta on ihan kiva ajatus toi vaaleanpunanen kuohuviini ristiäisiin:) Lasilliset voi ihan hyvin ottaa!

Mulla oli kuoharipullo, mutta en muistanut sitä tarjota :) Eli ihan hyvin sopii mun mielestä ristiäisiin.

Kuinka pitkä on kuparikierukan ehkäisyteho? Ja kuinka nopeasti sen poisoton jälkeen olette tulleet raskaaksi?

Tosin parisuhde on täälläkin tosi tiukilla. Miehen vanhat ongelmat nostavat päätään. Ärsyttää, mutta tunnen itseni nyt todella paljon vahvemmaksi kuin ennen. Vauva muuttaa monia asioita :)

Just senkin takia olen nyt tosi väsynyt. Toista kertaa vauvan aikana. Eka kerta oli sillon 4-viikkosena, kun tyttö sai flunssan ja piti muka vahtia, että se hengittää... Nyt jouduin koko viikonlopun hoitamaan tyttöä yksin, kun mies lähti vetään. Nostan kyllä hattua yksinhuoltajille! Toisaalta meillä kävi kyllä kolmet eri vieraat viikonloppuna, että tulee sit kuitenkin vähän imuroitua, puunattua ja katettua pöytää sillon, kun vois itsekin nukkua päikkärit.

Maitoa olen pumpannut nyt silleen, kun tyttö on rinnalla. Saan n. 30 ml yhdestä rinnasta kymmenessä minuutissa! Siis verrattuna, että ennen sain puolen - tunnin puserruksella 20 ml molemmista rinnoista... Mulla tulee siitä vaan niskat niin kipeeks, että olen laskenut, että ei ole vieläkään sen arvoista. Ja että jos mulla joskus tulee joku meno, niin kyllä me annetaan yks kerta korviketta, koska menen niin jumiin tosta pumppaamisesta. Suurin ongelma on varmaan, että stressaan sitä. Ja eihän mulla välttis tule mitään menoa ennenkuin tyttö täyttää 4 kk. Eiks sen jälkeen voi jo korviketta antaa...?

jhk + tyttö 9 vko

Voihan jhk korviketta antaa ihan vaikka heti, ei tartte odottaa 4kk..
mä saan pumppaamaalla illalla yhteensä sen 200ml maitoa, mutta kun esikoisella yrittelin ja alottelin pumppaamista ni se ei kyllä oikein onnistunut vasta kun tyttö oli n. 4kk..
nyt tullee aika kovaa kitinää, tissiä siis suuhun..

outi

Meikä ei sit saanutkaan vielä kierukkaa. Papakoe näytti luokkaa II, ja pitäis olla I. Puhelimessa vaan sanottiin, et on joku tulehdus. Ja kysyttiin suoraan, et oisko joku seksitauti.. Jee, missä ihmees välissä olisin sen ehtinyt hankkia?! Just synnyttäneet naisethan on tunnetusti kuumaa kamaa, joopa joo.. No, nyt odottelen 3-6kk ja otetaan uusi koe. Siihen asti saan jotain sellaisia pillereitä, joita napsitaan joka päivä. Ei tosiaan innosta, kun olen kuullut niistäkin huonoa, mutta täytyy kai sitä jotenkin ehkäistä..

kääk! Mulla aiheutti se itse kierukka papakokeeseen II luokan..mut sit ku se otettiin pois niin ilman mitään lääkekuureja saatiin se ajan kanssa I:ksi..ja mulla on käsitys että heti on mahdollista tulla raskaaksi kierukan poistamisen jälkeen, korjatkaa jos olen väärässä?Kaverin äiti on kyllä tullut raskaaksi vaikka hänellä kierukka olikin..

jhk:lle jaksamisia, mulla oli esikoisen isän kanssa välillä todella raskasta jo odotusaikana, ihmettelen suuresti sitä ettei se silloinen stressimäärä vaikuttanut vauvaan mitenkään..Onneksi nyt on asiat toisin..

Sirenia, tosiaan kuten sanoit niin pitäis muistaa että pieni se 2-vuotiaskin vielä on. Itse suunnilleen vannoin ennen tän kakkosen syntymää, että en ala kohdella esikoista liian paljon "isona poikana", kun muistan kuinka mälsää minusta usein oli pienenä olla vanhin sisaruksista, kun aina sanottiin että "sinun pitää ymmärtää antaa periksi riidassa kun olet vanhempi" tms. Mutta niin helposti nuo asiat unohtuu tässä arjen pyörityksessä!
Meillä on vauva alkanut nukkua aamupäivisin megapitkät päikkärit ulkona ja oon huomannut, että se vaikuttaa yöuniin niin, että nukkuu paremmin myös yöllä (vaikka on kyllä aika hyvin nukkunut koko ajan). Ja samalla jää aikaa esikoisellekin, vaikka se kyllä usein menee siihen, että tapellaan jostain uhmaikä-kiukku-asioista... Nyt on esikoinen puistotädillä ja pitäis alkaa pestä ikkunoita kun ristiäiset on vajaan 2 viikon päästä ja silloin on jo niin kirkasta iltapäivälläkin, että pakko pestä noi lasit että edes vähän näkee ulos! Viimeksi kun pesin ikkunoita viime kesänä niin mulla oli 1,5-v innokas apulainen mukana hommassa ja meinas kyllä mennä hermot monta kertaa... nyt ajattelin hoitaa homman ihan yksin!
jhk:lle toivottelen myös tsemppiä, parisuhdeongelmat vie tosiaan voimia.

Pia: Hyvin voi tarjota ristiäisissä skumppaa. Me ainakin tarjottiin, eikä mulle tullut mieleenkään ettei voisi! Se vaan juhlistaa tilannetta kivasti.

jhk: Toivottavasti asiat selviää parhain päin. Vaikka mulla onkin mies "aina" kotona ja valmis auttamaan vauvan hoidossa, tekee hän pitkää päivää ja välillä oon iltaan ja miehen kotiutumiseen mennessä ihan poikki.

Kuulosta aikamoiselta hulinalta tuo kahden pienen lapsen kanssa elo. Mitä jos tyytyisi yhteen? Tästä kuitenkin selviää kohtuullisella päänsäryllä. ;) Ei vaan, kyllä mä toisenkin joskus haluaisin.

Me käytiin tänään neuvolassa, pituutta pikkumiehellä on 59 cm ja painoa 5680 g. Ihan hienosti siis kasvaa. Iho vaan on ollut viime päivinä hiukan karhea jaloissa ja aamulla vaippaa vaihtaessa paljastui punaisena helottava vaippa-alue. :( Hiukan mietin, mitä neuvolassa sanotaan, mutta käski rasvata muutaman päivän reilusti ja antaa ilmakylpyjä. Jos ei auta niin sitten lääkäriin ja allergiaepäilyt kehiin. Itse olen (ollut) aika allerginen, joten ei hyvää lupaa... Meillä kestoillaan myös yöllä ja viime yönä vaippa oli aivan läpimärkä, joten punoitus saattaa johtua siitäkin. Vaippaa ei vaan voi vaihtaa yölllä, kun Leevi herää siihen täysin ja sen jälkeen loppuyö onkin hulinaa... Pitää miettiä, jos siirryttäisiin takasin yökertistelyyn tai löydettäisiin imutehoisempia kestoja. Muutenkin meillä on menossa uudes hyvän päiväkeston metsästys, kun edellisissä alkaa peppuvako vilkkua! ;)

Me saatiin kanssa nyt rotarokoiten. Jännityksellä odotellaan jälkivaikutuksia...

Mulla kilahti perjantaina ja imuroin sekä pesin koko kämpän lattiat! Vaikka inhoa imurointia yli kaiken. Nyt olisi enää vessan pesu jäljellä, jota en vaan jaksa aloittaa... Ikkunoiden pesu houkuttaisi myös, sillä meillä on ikkunat TODELLA likaiset. Me muutettiin viime kesänä eikä olla ikkunoita pesty vaikka ne oli jo silloin likaiset. Todella noloa. Kohta ei näe enää ulos ollenkaan... Ehkä huomnenna voisi aloitaa projektin...

Hei vaan, ihana auringonpaiste! Meinasin tosin grillata Peppi-raukan kun jätin sen aurinkoon nukkumaan täydessä toppavarustuksessa... oli aika punakka ja lämmin pikkuihminen kun sen otin sisään. *nolottaa*.

Sulis: meillä oli kanssa megalikaiset ikkunat. Kirjoitin sormella niihin kissankokoisilla kirjaimilla "wash me please" - ja aina kun ilta-aurinko osuu niihin, niin tuo teksti näkyi todella selvästi. Ja koska ristiäiset on iltapäivästä, on ne nyt _aivan_pakko_ pestä ennen sitä :)

Mulla on tosiaan ollut toi Mirena(?) kierukka vaikken ollutkaan synnyttänyt vielä silloin. Mulla oli aikamoiset (kuukautis)kivut ja vuodot sen kanssa, ei kiitos enää. Ei ollut mun juttu.

Pepin kakka on yhä sammalenvihreää perjantaisen rota-rokotteen jäljiltä. Mutta muuten voi hyvin joten ei liene vieläkään syytä huoleen.

Mä jo tuolla odotuspalstalla neuvoin jollekin että Ceridal-voide tai öljy on tosi hyvää vauvan (ja myös aikuisen) ihon hoidossa, anoppi sitä mulle eka osti ja nyt olen ihan koukussa. Auttaa vaippapunotukseen, hilseilevään ihoon ja miehen niistämisestä ärtyneeseen punanenään. Suosittelen siis edelleen.

Jhk: tsemppiä - ja on niin totta että vauva muuttaa asioita.. sama juttu mulla että tunnen itseni jotenkin vahvemmaksi ja itsevarmemmaksi, enkä jaksa välittää tietyistä asioista niinkuin ennen. Ainoastaan välillä iskee ulkonäköön liittyviä ***ksia, kun tuntuu että sitä on niin plösähtänyt, lehvähtänyt ja väsyneen näköinen. Mutta henkisesti olo on vahvempi kuin ennen.

Jaahas, jos alkais pumppaileen että pääsee ratsastamaan. Mulla kans käy pumppaus niskaan ihan hirveesti..

-Pia ja Peppi-

Olin eilen uudelleen neuvolassa ja syy on joku ihan tavallinen tulehdus eikä sukupuolitauti, niin kuin täti ystävällisesti kysäisi.. Sanoinkin eilen hänelle, että jos oltais riitaisampi pariskunta, niin tästä olisi saanut melko mehevän riidan aikaiseksi. Ja mun mieshän tekee reissutyötä ja niistähän niitä juttuja riittää.. Olen kyllä huomannut myös saman asian, että lapset tekee itsevarmemmaksi ja aikaa ei kertakaikkiaan jää ylimääräiselle murehtimiselle, kuten sille mitä mies puuhaa reissussa. Pakkohan siihen on luottaa, muuten hajoais pää täällä kotosalla.
No sain siis minipillereitä siihen saakka, kun otetaan papa uudelleen, eli 3-6kk.

Terkkuja neuvolasta! Poika täyttää huomenna 3 viikkoa ja painoa oli nyt 5130g eli ihan mukavasti tuohon syntymäpainoon (4700g) nähden. Nivustaipeet on ollut tosi pahannäköiset, nahka meinaa lähteä ja punoittaa kovasti. Oon kokeillu Bepanthenia, Ceridalia, sinkkivoidetta, talkkia ja Erisania, mutta neuvolatäti olikin sitä mieltä, että pojalla on taipeissa sieni-infektio, johon käytiin hakemassa Daktacortia. Siinä on kortisonia mukana, pelkään että se ohentaa vauvan ihoa entisestään. Toivottavasti saadaan iho nyt kuntoon! Ilmakylpyjä pitäis koittaa antaa, mutta kun tuo aina pissii kaaressa kun ottaa vaipan pois... Nyt on muuten kahtena päivänä tehny kivat kakkayllärit! Ekaks tuli lahkeesta ja toisena päivänä selästä! Ja tietysti oli vaaleat vaatteet, joista sinappi ei lähtenyt pesussa kokonaan. Harsovaippojakin oon nyt kokeillu Ruskovillan villavaippahousujen kanssa, mutta pissa tulee niistä läpi. Pitää jotain lisäimuja käydä vielä ostamassa.

Käytiin aamulla hulluilla päivillä ja tuli ostettua itselle takki, pari huivia ja laukku + kaikkea muuta pientä. Mies oli ekaa (ja kuulemma vikaa) kertaa hulluilla päivillä. Sain sen höynäytettyä sinne kun sanoin, ettei siellä aamusta oo paljon porukkaa! Hyvä, että pääs vaunujen kanssa eteenpäin siinä väkimäärässä! Pojalle ostettiin pari bodya ja Benettonin collegeasu, aika kiva!

Nyt meen tekemään jotain fiksua kun poika nukkuu! :)

Maijustiina ja Emppu 20 vrk

Piti vielä kysyä, että ootteko ottanu sen Rotarix- vai Rotateq-rokotteen? Me saadaan neuvolasta ilmaiseksi Rotateqin eka annos niin päätettiin ottaa se. Kuulemma siinä pitää antaa kolme annosta kahden sijaan, mutta se toimii useampia viruskantoja vastaan.

Maijustiina, oon saanu vaaleista vauvanvaatteista kaikki tahrat pois (jotka ei oo siis pesussa lähtenyt) kun olen laittanut kuivumaan auringonpaisteeseen. Siis niin että se aurinko kans porottaa siihen tahrakohtaan. Se vaalentaa jopa porkkanatahratkin:) Ja aika tehokas tahroihin on kans sappisaippua. Sitä olen kostutettuun tahraan hinkannut ja sitte laittanut pyykkikoneeseen. Sitä saa luontaistuotekaupasta ainakin ja maksaa muutaman euron.

Meillä on isompi tyttö alkanut aika mahottomaks, ei luonnistu enää syömiset eikä nukkumiset ilman kauheita taisteluja. En tiedä onko uhmaa vai mustasukkasuutta vauvaa kohtaan vai molempia yhtäaikaa. Välillä on kyllä hermo aika piukassa. Olenki ruvennu funtsimaan että jospa ei sittenkä enempää mukuloita meille, kiitos! No, saa nyt nähä kuin käy...

Sitä piti kysymäni että onko teidän vauvoilla minkäänlaista rytmiä vielä? Siis niinkun syömisten ja nukkumisten kanssa?
Meillä ei juurikaan ole, syö vähän millon sattuu, paitsi yöllä syö vaan kerran (mikä on luksusta) joskus 3 aikaan. Nukkuukin päivällä millon sattuu ja välillä pieniä pätkiä ja välillä tulee jotkut megaunet 3h putkeen.

Sirenia ja tyttö kohta 2kk

Maijustiina: Mäkään en saa noita harso-villahousuvirityksiä toimimaan, ne vuotaa aina. En tiedä sit, pitäiskö niihin villahousuihin lisätä sitä lanoliinia vai mitä se nyt onkaan (enkä tiedä mistä sitä saa). Kerro, jos lisäimuilla saat ne toimimaan. Meillä on Fuzzi Bunzeja, ne toimii tosi hyvin, ainoa miinuspuoli on hinta. Myös pari Imse vimseä on, mutta niihinkin tarvittais varmaan kohta jotain lisäimuja. Kuka se olikaan joka käytti pelkästään Imse vimsejä, onko teillä jotain lisäimuja niissä ja millaisia? Se hankaluus niissä myös on, ettei Fuzzeja ja Imse vimsejä voi pestä samassa koneessa, kun toisissa on tarrat, jotka rikkoo ne toiset vaipat.

Sirenia, meillä on myös ihan monsteri esikoinen nyt kotona, jos yhtään lohduttaa. Eilinen oli kamala, meinasin laittaa koko pojan parvekkeelle tai myydä mustalaislle. (Sorry, kielikuva). Joka toimesta tai toimettomuudesta tulee painajaismainen riita, syömisestä, pukemisesta, ihan vain olemisesta. Heittelee minua esineillä, tyhjentää kukkaruukut lattialle, vääntelee pesukoneen, stereoiden yms napit, räpistää vessanpönttöä, kiipeää tiskipöydälle. Kaikkea sitä, mistä on sovittu selvät sävelet jo vuosi sitten. Pinnaa, pinnaa.

Meillä on selkeä yörytmi, muuten ei vielä juuri. Laitan pojan yksile parvekepäiväunille, jos ollaan kotona ja koitan sillä luoda vähän rytmiä. Yöt onneksi nukkuu, tosin nyt on niin räkäinen, että heräsi syömään parin tunnin välein.

Harsoja kun käytin, niin kaikkein kuluneimmat harsot tuntui pitävän paremmin, ne vähän nukkaantuessaan parantaa imukykyä.

Jaa, nyt örinä kiihtyy. Tämä vauva ei huutele tai itkeskele vauvamaisesti, vaan örisee. Öhistää ja örisee. Ja _juttelee_! Sellaista ihanaa vauvajokellusta, kun vain ehtii jutustelemaan rauhassa.

Meilläkin esikoinen riehuu ja kiukuttelee, varsinkin iltaisin. Eilen olin kaupungilla käymässä pari tuntia ja isä oli lasten kanssa yksin kotona, oli ollut ihan helisemässä kun isompi rähisi ja pienempi kitisi. Isovanhemmat olivat tulleet vielä käymään illalla ja olivat kuulemma ensimmäiseksi astuneet eteisessä kakkaan! :-)
No, ainakin saan nyt varmaan ymmärrystä, jos joskus valitan miehen iltamenoista... Onneksi silti aamupäivät on yleensä rauhallisempia.

Ai niin, päivärytmistä piti vielä kirjoittaa. Meillä menee myös yöt ihan hyvin, yleensä kahdella syötöllä. Nukkumaanmenoaika vaihtelee jossain klo 21:n ja 24:n välillä, aamulla herätys siinä ennen 8:aa. Aamupäivällä pitkät päiväunet ulkona, tuntuu että ne voisi olla lähes kuinka pitkät tahansa jos ei herättäisi syömään jossain vaiheessa. Sitten iltapäivä ja ilta menee ihan miten sattuu, joskus nukkuu paljon ja joskus vaan pieniä torkkkuja.