HELMIMAMMAT 2008 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minullekaan mitään synnytystapa-arvioita tehty esikoisen aikaan, eikä tietysti nytkään. Taisin sitä kysyäkin ja vastaus oli, että niissä normilääkärikäynneissä sitä vähän tarkkaillaan... Totta tosiaan alkaa olla olo, että saisi jo jotain tapahtua, mutta minulla kunto sen kun nousee! Yhtään ei supistele ja kun vatsa on vähän laskeutunutkin, on helpompi hengittää ja _syödä_. Väsymys on ainoa, mikä kiristää pipoa ja pahasti, kun ei saa oikein yölläkään nukuttua. Ei ole herkkua olla jo kroonisesti väsynyt, kun saa pienen käärön kotiin :) Mutta ihmeestihän sitä vain jaksaa, vauvantuoksuisessa huumassa!

"Unohdin" muuten yhtenä yönä vatsan ja käänsi kylkeä reteesti vatsan kautta kroppaa heilauttaen ja kivut olivat aikamoiset... Ei tällä valasvartalolla enää paljon pedissä pyöritä. Ja vällyjen alla on tosin hiljaista :). Tänään ei myöskään ensimmäistä kertaa vatsalihakset nostaneet selältään kroppaa ylös ollenkaan, oli pakko kierähtää kyljen kautta. Ei tietty ole hyväkään revitellä niitä vatsalihaksia, mutta senkin unohdin. Täytyy muistaa synnytyksen jälkeenkin kasvatella uudestaan hissukseen niitä lihaksia.

Ninalle vielä: se turvotus laski minulla vasta pari viikkoa synnytyksen jälkeen, nyt jostain syystä olen välttynyt siltä. Ärsytti, kun tavarat tippuili käsistä, kun sormet oli ihan tönköt. Sympatioita. Koitin kaikki kikkakolmoset mitä kuulin, mutta ei mikään tosiaan oikein auttanut. Lepo ja käsien "pumppaaminen" auttoivat vähän. Ja suolaisten ruokien välttäminen. Ja inkivääri (juuri, teeksi keitettynä, tai ainakin uskon niin :).

Moro taas,

neuvolassa kävin ja olivatkin kättäriltä ilmoittaneet ettei mun verenpaine oo vielä semmosissa lukemissa että ne ottais tutkimuksiin. Että sitten jos se tosta vielä nousee tai tulee valkuaista virtsaan. No toivotaan ettei tule, eikä paineet nouse enempää.

Mä oon kanssa koittanut kaikkea mahollista tähän turvotukseen. Ananakset ja vihreän teen, oon juonu vettä ihan raivolla ja välttäny suolaa kun ruttoa, mutta ei mitään..tota Wilman ehdottamaa inkivääriä en oo vielä kokeillu, taidankin ostaa tänään kaupasta. Lepo ehkä auttaa vähän, tai ainakin niin päin että jos kovasti on jalkeilla ja menossa niin turvotus pahenee entisestään.
"kiva" tietää, että se voi laskea vasta 2 viikkoa syynnytyksestä, etten ehdi maatani myydä, kun mä vähän toivoin että se lähtis sitten samantien :)
Joku lymfahieronta vois olla hyvä, täytyy varmaan kokeilla sitten kun hermo on totaalisen kiristynyt tähän paisumiseen.

Ei mullekkaan oo puhuttu mistään synnytystapa arviosta. Ei kai täällä sitten semmosta rutiinisti harrasteta.

huomenta!
ei mullakaa ole synnytystapa-arviota, ja hölmönä kysyin neuvolassa että missä tapauksessa sinne mennään, koska ei esikonkaan kans käyty. Mutta vauvan kokoarvio on nyt n. 2500g.ja on pää selkeesti alhaalla kanavassa, niin ei tarvetta.
täällä on valiteltu että unet loppuvat jo aikaisin aamulla.. Mulla taas on ongelma että olen yhdeksän aikaan vielä silmät ristissä kun neito olis jo ihan täydessä vaudissa päivän menoihin ja leikkeihin.. Nooh, tässä ei oo onneksi enää ihan kauheesti aikaa, vaikka voishan tuo vauveli jo syntyä! Mutta nyt täytyy saada liikettä niveliin ja lähteä asoille!

Outi vk36 (tasan 4 vk la:aan)

Heippa kaikki -täytyy vähän nostella kun oltiin taas tiputtu toiselle sivulle.

Täällä on puhuttu turvotuksesta, ja nyt mäkin tiedän kuinka inhottavaa se tosiaan on. Sormet on kuin nakit, samoin nilkat ja varpaat. Tuli mieleeni että onko saunasta haittaa, ts. lisääkö se turvotusta? Eilen kun olin saunassa niin tänään on olo ihan ekstraturpea. Tuntuu että silmät ja pääkin on turvoksissa!

Mä onneksi nukun vielä tosi hyvin ja pitkiä pätkiä kerrallaan. Nyt onkin alkanut jännittää että miten sitä pärjää sitten kun vauva valvottaa... kun olen koko elämäni nukkunut paljon ja aina tarvinnut tosi paljon unta.

Olen huomannut, että mulle on alkanut tulla takaisin tiettyjä alkuraskauden oireita. Perjantaina oksetti ihan kauheasti, ja nyt on kiukku ja kyyneleet hirmu herkässä. Jostain luin että keho valmistaa ekstramäärät jotain hormonia, olisko ollu endorfiinia tms, synnytystä silmälläpitäen - ja tämän sivuvaikutuksena voi tulla kiukkua ja huonovoinitisuutta - onkohan tämä näin vai kuvittelenko vaan?

Jep, mutta nyt pitäisi varmaan mennä pukemaan päälle. Mua NIIIIIIN tympii nää vaatteet jo.

-Pia rv37 (JÄIKS) -

Mulla tuli, Rollepa, eilen ihan samanlainen fiilis, eli jalat ei oo tähän mennessä turvonneet, mutta eilen saunan jälkeen ne oli ihan pökkelöt. Sormuksia en ole käyttänyt varmaan jo kuukauteen.

Ihan samoja oireita täällä kuin teillä muillakin. Jos menen nukkumaan normisti noin klo 23, herään lähes poikkeuksetta klo 3:45, kukun kuuteen asti ja nukun kyllä aamulla sitten kahteentoista. Herätessä on aivan kamala pöhnä, mutta kun ottaa vaan niskasta kiinni ja lähtee lenkille, niin olo helpottaa. Valitin jo miehelle, että jos tämä on tällaista nyt, niin entäs sitten helmikuussa! Ja että muistaa pakottaa mut lenkille silloin...

Ollaan nyt hurahdettu kestovaippoihin. Tein laskelmia, ja kyllähän ne edullisemmaksi tulee. Oletteko kokeneemmat ommelleet sisävaippoja, -imuja, -harsoja itse? Yhdessä kokeilupaketissa (Bambino Mio) se sisävaippa näyttää tosi yksinkertaiselta ommella itsekin. Kuorivaippoihin ei mun taidot riitä :) Mut niitähän ei niin montaa tarvitse.

Eurokankaassa on tällaisia tarjouksia

http://www.eurokangas.fi/index.php?page=1&sub=kamp

Osaatteko sanoa, onko tuo vaippakangas sitä sisävaippakangasta?

jhk 36+2

Tervehdys pitkästä aikaa!

Meillä on nyt vihdoin alettu hössätä tavaroita paikoilleen ja synnytys on alkanut jännittä samaan tahtiin. Viime viikolla käytiin sairaalassa tutustumasas sekä perhe- että synnytysosastoon, joten nyt sitten sekin paikka on tuttu. Perheosastolle tehtiin vielä ekstravierailu katsomaan kavereiden päivän ikäistä tyttöä. Hurjan pieni! Vaikka siis ihan täysaikainen ja normaalikokoinen. Mitenhän sitä selviää sitten oman kanssa?!

Huomenna on sitten vika neuvolalääkäri, jossa saan kuullu myös perjantaisen sokerirasitustestin tuloksen. Oli muuten aika kamala se rasitustesti ainakin tässä vaiheessa raskautta! Kun ruoka ei ollut heti testin jälkeen valmiina pöydässä niin mies sai tutustua oikein kunnon hysteeriseen itkukohtaukseen... Eipä ole noin hirveää oloa ollut aikoihin. Mutta siitä siis selvitty, toista kertaa en suostu enää menemään. Ja en kyllä yhtään usko, että tuosta testistä mitään seuraa. Jännä kuulla, mitä lääkäri sanoo mahan tilanteesta. Musta tuntuu, että se on valahtanut hirveän alas.

Myös mulla nukkumisrytmi on ihan kummallinen. Heräilen alkuyöstä pari kertaa vessaan/juomaan, mutta suunnilleen viidestä kymmeneen nukun kyllä ihan putkeen. Olo on jatkuvasti ihan hirveän väsynyt. Ja lonkkia puuduttaa nukkuessa. Kylkeä on pakko vaihtaa aina puutumisen mukaan.

Tuosta Eurokankaan tarjouksesta en uskalla lähteä veikkaa mitään. Muakin houkuttais noiden kestojen ompelu. Vanhoja pyyhkeitä voi kuulemma hyvin hyödyntää imuina (niitä meillä kyllä riittäisi...) ja netissä on jaossa ilmaiset kaavat (mummut nimeltään). Uusimmassa Suuri käsityölehdessä oli myös kannen perusteella kaavoja ja ohjeita. Meillä kestoja tullaan käyttämään mahdollisimman paljon (tosin kertiksiäkin on hankittu, alkuun käytetään niitä ainakin öisin). Vauvalle on nyt varattuna iso pino harsoja, äp:n kestovaippasetti, disanan sisävaippa ja eilen tilasin vielä toisen kuorivaipan (villaisen). Lisäksi tykkään näperrellä kaikenlasta, joten parit hahtuvatkin on kudottuna.

Nyt syömään, huomenna sitten neuvolakuulumisia!

sulis 36+1

Väsymys painaa todenteolla kun yöt heräilee tasaisin välein,ja kun sattuuu..
Mä oon huomannu että hermot menee ihan pienimmästäkin asiasta ja ukko saa kaiken loan niskaansa.Loppua kohden ilmeisesti jännitteet kasvaa..Kaiken pitäisi mennä oman mielen mukaan tai räjähdän,apuva!
Oon nyt keskittyny laittelemaan kotia kuntoon ja järjestelen loppuja asioita mitä nyt voi ennen synnytystä oikeastaan tehdä.Paljon olisi myös semmoista tekemistä mitä ei enää itse pysty tekemään (kuten maalaushommaa) ja se pikkasen nostaa tota ärtyneisyyttä, haluaisin valmista, mutta kun ei..
Tarttis saada loppuajaksi jostain pitkää pinnaa :)
37+1

ihana kuulla että teillä muilakin on vähän "epästabiiliutta" havaittavissa :)
Mulla kanssa pinna kuin viulunkieli välillä... ja välillä sitten taas murehdin koko maailmaa.

Me kanssa aiotaan kestoilla. Me tilattiin Ruskovillasta aika paljon tarvikkeita, ja jonkunverran tilattiin niitä ImseWimsejä mitä oli siinä äitiyspakkauksessakin.

Mun tekisi mieli ommella vauvalle jotain niiden käsityölehden "retrovauva" ohjeiden mukaisesti, mutta mulla on peukalo tosi keskellä kämmentä, joten voi olla että vaippaliinat voisi olla mun taidoille ja kärsivällisyydelle sittenkin se parempi vaihtoehto käsityön harrastamiseksi.

No jotain täytyy keksiä, muuten varmaan seinät kaatuu viikossa niskaan..

Tsemppiä loppurutistukseen!

"Kiva" kuulla että täällä muutkin on hermot kireellä, en siis ole ainut=)
tänään olen melskannut ihan hirveesti, aamusta asti otti päähän niin kovin ettei tosikaan, onneksi olen oppinut hillitsemään sanomisiani etten ihan järjettömästi miestä loukkaa..eniten mun hermoja raastaa koirat, en tiedä miksi..ne vaan saa mut näkemään punaista..toinen koirista tunkee aina mukaan vessaan ja sitten ramppaa ees taas niin että mä itekkin hermostun,nyt useammin oon jättänyt sen veskin oven ulkopuolelle ja sitten se vinkuu siellä kun haluis mukaan..niin se piti sanoa että eka melskaan ja sitten parun sitä että melskasin..yö unet on ihan onnettomia, jos tunnin nukkuu kerralla niin se on paljon. aamulla herää väsyneenä ja kädet puutuneena ja kipeinä..kauheeta kun mä valitan..huvittavaakin on tänään tapahtunut, meinaan kynsisakset jäi mun nakkisormiin kiinni..ne pirulaiset ei meinannu irtoa..ei se sillä hetkellä naurattanut mutta nyt tuntien jälkeen aika huvittavaa..no joo lakkaan nyt tän rutinan ja toivotan hyvää alkavaa viikkoa kaikille viulunkielille=)
Nina 37+1

Taas uusi maanantai-aamu, nyt sai kuitenkin jotenkin nukuttua.
Minulla on myöskin Nina onnettomia nuo yöt tuon käsien puutumisen ja särkemisen takia ja kyllä vessassa saa ainakin kerran yössä käydä.
Mies lähti vielä illalla Norjan keikalle ja torstaina olisi äitipolille aika, toivottavasti on silloin takaisn kotona jos sattuvat käynnistämään!!
Eilen petasin vauvalle sängyn valmiiksi ja pengoin hoitoalustan esille, hoitopöytää emme laittaneet, en ole kokenut sitä aieminkaan kovin tärkeäksi.Ilmeisesti tuo sänky sai nuorimmaisenkin havahtumaan että vauva on tulossa kun kyseli koko illan että montako yötä että vauva tulee?

Eilen huomasin saunassa että nyt on alkanut rinnoistakin vähän tihkuttamaan maitoa, mitenkä teillä muilla aiheuttaako sauna supisteluja??Minulla vaikka on muuten herkkä supistelemaan niin saunassa ei tule mitään .
Nyt täytyy mennä herätteleen koululaiset ja katteleen jotakin aamupalaa.
Marjuli 37+2

Mukavaa viikon alkua kaikille:)

Kävin nyt siellä synnytystapa-arviossa. Sitä ei täällä tehdä automaattisesti kaikille uudelleensynnyttäjille vaan se riippuu ihan siitä kuka lääkäri tekee rakenneultran. Jotkut laittaa kaikki tuohon rv37-ultraan ja toiset laittaa pelkästään ensisynnyttäjät. Ensisynnyttäjille se tehdään kuitenkin kaikille mikäli siihen haluaa, polimaksun se maksaa.

Juu, elikäs 2,9kg oli painoarvio. Jos synnytys menee tuonne laskettuun aikaan niin samankokoinen sieltä on tulossa kuin esikoinenkin eli n. 3,5 kiloinen. Ihan sopiva mulle:) Kohdunsuu ei ollu pehmenny entisestään eikä kohdunkaula lyhentynyt. Auki oli 1cm. Vaan eihän noista oikein mitään voi päätellä koska alkaa syntyä. Esikoisesta oli tässä vaiheessa jo pehmennyt vaikka kuinka ja kohdunkaulakin lyhentynyt rutkasti. Vauvan pää ei ollut vielä kiinnittynyt vaikka niin kuvittelin kun on sellasta jomotusta välillä ollut.
Sukupuoltakin utelin ja kun sen kuvan siinä ruudulla näin niin tajusin kyllä itsekin että tyttö se on:) Eli toinen tyttö sitten tulossa... saakin kaivella myös ne punaiset pienet vaatteet esille valmiiksi. Mies oli ehkä vähän pettynyt varmaan kun ei ollut poika, tai ei se sitä sanonut mutta arvaan kyllä että poikaa odotti vaikka kyllähän tyttökin sen mielestä yhtä hyvä kuitenkin on:) Kaverille on vissiin tulossa poika joten siinä mielessä ois ollu kiva että ois olleet samaa sukupuolta.

Lauantaina käytiin Ikeassa ja Jumbossa, en kyllä löytänyt oikein mitään ostettavaa kun ei tosiaan sillon vielä tiennyt vauvan sukupuoltakaan. Kaikki vaatteet kun on melkein sinisiä tai punaisia. Esikoiselle ostin muutamat housut. Eilen sitten supisteli taas ihan järkysti kun oli edellisen päivän kävellyt.

Joo, mutta jospa sitä vähän oikasis sohvalle ja katsois jotain ohjelmaa nauhalta kun pirpanakin nukkuu...

Sirenia 37+0

Olispa kyllä kiva tietää tulokkaan sukupuoli, itse ehkä _salaa_ toivon vähän tyttöä, kun on jo poika. Saatiin vauvanvaatteiden mukana niin söpösiä tyttövaatteita, että tuli vaaleanpunaisia tyttötoiveita :). Poika voisi olla kivempi esikoisen kannalta. Lähimmät serkutkin on kaikki tyttöjä, joten poikaseura ei tekisi pahaa. Ja jotenkin kun noita tulokkaan serkkuja katselee, tuntuu että pojat on suoraviivaisempia ja mutkattomampia kuin tytöt! (Ainakin pienellä virneellä suupielessä.) Mutta senhän tietää, että kun se vauva siinä on, se on täysin yhden tekevää, kumpi se on.

Joku kyseli saunomisesta (marjuli?): olin myös lauantaina saunassa ja ihmettelin, kun ei lainkaan supistellut, mutta seuraava yö oli kyllä levoton ja kivulias. Ehdin jo toivoa, että tällä viikolla jotain alkaisi tapahtua, mutta ei...nyt ei taas särje muuta kuin päätä ja selkää. Rinnat on tulleet uudelleen aroiksi ja kasvaneet, jotain hormoonimyrskyjä varmaankin on liikkeellä.

Keskiviikkona olisi lääkäri, meillä on tk:ssa ultra, jolla neuvolalääkäri ultraa viimeisellä käynnillä, mutta ei hän tietysti ihan yhtä pro ole siinä hommassa kuin olisivat synnärillä. Täytyy olla kurkkimatta jalkoväliin, kun avokki haluaa pitää sen sukupuolen vielä salassa.

Wilma 36+6 (?)

Maanantaita!
Mekin ollaan nyt ahkerasti saunottu, tai no joka kerta kun ollaan taloa lämmitetty niin ollaan samalla sauna laitettu. mulle ei saunassa oikein tuu minkäänlaista oloa..en kauaa jaksa istua, mutta en kyllä muutenkaan kauaa saunassa viihdy. mulla vaan polttelee päivittäin mahaa ja nyt jopa monesti tunnissa..hmm..mahtaakohan se tehä jotain "valmisteluja" toi polttelu meinaan. varmaan kerroinkin mutta viime viikon arviossa kohdunsuu oli kiinni mutta pehmenny..mahtaskohan toi polttelu sihen viitata..lääkäri ei vaan kommentoinut sitä mitenkään..
marjuli puhui että rinnoista tihkuu, sama täällä. sitä on ollut kyllä jo varmaan kuukaus sitten jo, sitten oli monta päivää että ei mitään ja nyt taas on päivittäin läntit paidassa.
alamahassa vihloo edelleen ja olen huomannut että aika usein kun vauva liikahtaa niin vihlasee..huomenna oisi neuvola.
mutta nyt meen jatkamaan..siis tekemään ei mitään=)
Nina 37+2

Moikka, meillä ei ole kyllä mitään loppuraskauden ultraa vaikka kuinka olis ensisynnyttäjä :( No, mä tiedän jo 4D:n perusteella että tyttö on tulossa, ja sen mukaisia on kyllä vaateostoksetkin olleet. Viimeisin ostos oli punainen oloasu - ihan samanlainen kuin mulla on :) Siis sellainen "veluurikankainen" missä on housut ja huppari. Mies sanoo sitä tonttupuvuksi. No, nyt sillä on sitten kaksi tonttua talossa kohta.
Mä meinasin lahota eilen, oli NIIN tylsää. Onneksi sain nukuttua tosi hyvin, ja tänään olen jopa päässyt ulko-ovesta ulos. Nina valitteli että koirat käy hermoon, kiitos samoin aina välillä! Mä kimpaannuin tuohon meidän bokseriin ihan sata-nolla kun se lähti aamulenkillä vetämään kuin hullu saatuaan jonkun "vainun". Luojan kiitos ei ollut liukasta. Mutta kyllä se vähän katsoi pitkään kun mä raivosin ja kiljuin sille tuolla pöpelikössä.
Mun vauvalla on tosi usein hikka - lähes päivittäin. Se on kyllä metka tunne kun se nikottelee!
Sauna ei ole aiheuttanut mitään ylim. suppareita tai kipuja sinänsä, mutta mä kyllä pelkään/epäilen että se aiheuttaa lisäturvotusta - mikä sinänsä ei olisi kyllä ollenkaan tervetullutta.
Kaikki olis jo valmista, mä jo niin haluaisin sen pikkuneidin syliini. Pitäisi vissiin kokeilla sitä "kolmea S:ää" joka vanhan kansan uskomusten mukaan käynnistäisi synnytyksen, eli siivous, sauna ja seksi. Vai onkohan tuo sittenkin miesten keksintöä -hih!

t. Pia ja jättiläispallomasu

Heipparallaa kaikille.
turvotusta on täälläkin ,sormet ja jalat kuin pölkyt,käveleminen ei auta. niin ja viime viikolla kävin siellä lekurilla kaikki oli vauvalla hyvin ,samoin minulla joten ei enään lääkärillä käyntejä loppuaikana.sain minä sieltä vauvelin paino arvion (rv.36 )pojan kellukalla
painoa nyt 3200kg.on tässä tullutkin painoa itselle jo 20kg.supistellut on yöllä jonkin verran,painonsa puolesta vois kohta alkaa syntymään kun ei tässä itsekkään jättiläis
kokoisia olla :) rv 37+0
tällä viikolla on sitten neuvolakäynti sit lisää kuulumisia!

Moi taas kaikille. Heittäisin sellaisen kysymyksen ilmaan, että kuinka nopeasti te olette ajatelleet voivanne palata normaaliharrastusten pariin synnytyksen jälkeen? Entäpä koska voisi olla aika lähteä esimerkiksi ystävien kanssa elokuviin tai baarissa piipahtamaan? Mulla on varmaan nyt hormoonit vinossa ja pahasti, mutta kiukustuin juuri yhdelle kaverilleni siitä, että hän oi tekemässä kovasti suunnitelmia keväälle ja minä en ollut niissä mukana. Kommenti: "no ethän sä minnekään pääse eikä sulla sitten mitään omaa aikaa ole kun se vauva on syntynyt". Ai että mua ärsyttää se että mun kaikki ei-lapselliset ystävät tuntuvat kuvittelevan että mä vaihdan suunnilleen planeettaa samalla kun saan vauvan. Turha pelätä että ne mitään vauvakutsuja tai muutakaan mulle järjestäisi kun ovat jo hyvää vauhtia ulkoistamassa mua elämästään.

Sorry tämä kiukunpurkaus, mutta tosiaan nyt älko himppasen ärsyttään. Kiitos kun tänne voi purata tunteitaan :)

Neuvolalääkärissä käyty. Tärkeimpänä ehkä oli, että sokerirasitustestissä ei ollut mitään poikkeavaa, joten saa herkutella edelleen rauhassa. :) Muuten kaikki oli hyvin, vauva on kuulemma laskeutunut jo tosi alas, kohdunkaulan pituus on entisellään, mutta hiukan pehmennyt. Ei kuitenkaan auki. Vauvaa myös ultrattiin, siellä se kölli. sukupuoliveikkausta lääkäri ei suostunut vieläkään tekemään, tosin en sitä nyt edes mitenkään udellut. Ai niin ja ennätys painonnousussa oli tullut parin ensimmäisen äitiyslomaviikonaikana, yli 800 g/viikko. Nyt on sitten yli 10 kiloa tullut lisäpainoa.

Mulle ei tehdä mitään erillistä synnytystapa-arviota tai ultrata. Kun sf-mitta kulkee normaalikäyrällä (tai oikeastaan aavistuksen keskiarvon yläpuolella) eikä mun lantio ole mitenkään poikkeuksellisen kapea (jos ei leveäkään), niin kaiken oletetaan sujuvan hyvin. En jaksa tuosta mitenkään huolestua, eiköhän sitä sitten siirretä äkkiä sektioon, jos alatiesynnytys osoittautuukin mahdottomaksi. Noihin vauvan painoarvioihin (jota en myöskään saanut) suhtaudun tosi epälyksellä. Yhdellä kaverilla arvio heitti suunnilleen 600 g ja vauva olikin lähes 4,5 kiloinen 3,8 kilon sijaan...

Meillä vauva hikkaa päivittäin. Ja välillä montakin kertaa. Reppana. Nyt on vaihteeksi hirveä mylläys menossa... Kivuttumia supistuksia on päivittäin ja välillä jomottelee tuolla alamahalla. Ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Myös mulla on välillä tunne kuin joku tökkisi latiossa puukolla, vauva kai vaan kääntelee siellä päätään...

Mulla on maitoa tihkunut muutamia tippoja päivässä jo raskauden puolivälistä saakka, mutta tässä viimepäivinä rinnat on alkaneet uudelleen kasvaa. Siitä mietinkin, että lähestyisikö synnytys ihan tosissaan eikä tää vauva pysyisi laskettuun aikaan saakka kyydissä. Saapa nähdä. Todennäköisesti tuo on vaan mun omaa kuvittelua ja arvailua...

Nyt kahvipannulle, kun kahvi kuuluu tippuneen!

Rollepa: Me ollaan käyty miehen kanssa joka vuosi laskettelureissussa, mutta tänä vuonna se jää pakosta väliin. Kun asiasta oli yhden meidän vakiporukkalaisen kanssa tässä yksi päivä puhetta niin hän jotenkin kuittasi, että onhan se jälkikasvu reissaamista tärkeämpää ja ollaanhan me aika monella reissulla ehditty olla. Siis mitä? Jos tää lapsi on vaan mitenkään yhteistyökykyinen vuoden päästä niin ängetään varmasti reissuun mukaan. Lasketaan sitten vaikka vuoropäivinä.

Eli minä ainakin (naivisti) kuvittelen, että vaikka elämä muuttuukin niin kaikesta vanhasta ei tarvitse luopua. Ihan yhtä hyvin mieskin voi pitää lapsesta huolta äidin kaveritapaamisten ajan. Me ainakin ollaan ajateltu totuttaa vauva myös tuttipulloon, jolloin en olisi täysin sidottu vauvaan.

Jännä nähdä kuinka hyvin nämä meidän ajatukset toimii todellisuudessa. Siihenkin on siis varauduttava...

rollepa: menet ihan omantunnon ja kunnon mukaan, itsekin olen mietiskellyt että milloinkahan sitä kehtaa/raskii ja, ennen kaikkea, pystyy lähtemään hieman tuulettumaan kamujen kanssa..ja oishan se mukava aloittaa joku harrastuskin heti kun vaan kroppa sallii..on nuita kiloja tosiaan päässyt kertymään.

Minä en ole enää saunonut kun rupesi tuo häntäluukin vihoittelemaan sen verran ettei saunassa löydä mieluisaa asentoa olla..kovat ompi lauteet hih..pitäs joku pehmuste melkein olla takapuolen alle.
Ja maidonalkua täälläkin tihuuttelee..

Huomenna jännät paikat kun mennään synnärille tarkistaan miten päin se vaavi köllii masussa ja onko kääntämisyritykset edessä..tuntuu kyllä itsestä että se olisi kääntynyt pää alaspäin, mutta saa nähdä..

Tuntuu, kuin aika menisi hidastetussa filmissä, sen verran hitaasti tuntuu raskausviikot kasvavan, vaikka päivät sinänsä menee aika nopeesti. Yöt on ollu vähän parempia, tosin käyn sen 3 kertaa vessassa ja heräilen levottomiin uniini. Aamulla sitten heräilen täydestä unesta kellon soittoon, koska en voi antaa esikon nukkua koko päivää, sitten on rytmit sekaisin armottomasti...

Saunassa on käyty, kovin kauaa en siellä pysty istumaan, alkaa ahdistamaan se kuumuus, mutta en ole huomannut mitään supistusoireita. Turvotusta on hieman sormissa, tosin aika vähän ja vain ajoittain, sormuksia en ole vielä joutunut pois ottamaan, sekin aika varmaan piakkoin koittaa. Keskiviikkona on neuvolalääkäri ja ajattelin pyytää jos pääsisi äitiyspolille vielä ns. synnytystapa-arvioon (mulla kun eka synnytys oli imukupilla autettu), niin pääsisi samalla ultraan, näkisi että kaikki on kunnossa ja saisi sitä painoarviota, vaikka se voikin heittää aikalailla.

Aikalailla riippuu lapsesta, että kuinka pian sitä pääsee omille menoilleen, kerron vain esimerkkinä meidän esikosta, joka oli niin tissin perään kun olla voi, ei syönyt tuttia, ei tuttipullosta, tuli maitoallergia (tissimaito oli hänen pääasiallinen maitonsa ekan vuoden) ja oli muutenkin äidin perään. Ensimmäiseen puoleen vuoteen menoni ilman lasta oli hyvin pieniä, sen jälkeen pääsi paremmin lähtemään joskus jonnekin. Reissattu on kyllä aika paljon koko perheen voimin.

Jos vielä katsos lopun Emmerdalesta.
Misuli 35+4

Muistaakseni esikoinen oli n. 4kk kun olin ekan kerran baarissa. Sitä ennen ei oikein jaksanut. Mies siis oli vauvan kanssa kotona ja minä kavereitteni kanssa. Reissattu ollaan kyllä ihan vauvankin kanssa, koto-suomessa kylläkin ja laivalla mutta kuitenkin. Ja ihan hyvin on mennyt.

Toivottavasti saamme tämän toisenkin juomaan myös pullosta kuten esikoisen niin pääsen minäkin johonkin.

Saunassa en ole käynyt kun en ole muutenkaan mikään himosaunoja. Ja maitoa tullut raskauden puolivälistä saakka jo...

Sa

Huomenta.
olen ollut neljästä asti hereillä..nukkumaan menin (unta sain) vasta yhdeltä..että sellaset kepeät 4 tuntia tuli nukuttua..nyt ei enään väsytä..murheensa antoi jääkaappi joka otti ja hajos nyt kokonaan..ruuat pilalla ja mulla kauhee nälkä..mutta ei auta..uusi kaappi jo tuloillaan(nopeeta toimintaa=) ) mutta sihenkin menee viikko..täytyy jostain väliaikainen hommata.3 tunnin päästä neuvolaan.tulen sen jälkeen kirjoittelemaan että mitäs sinne kuului=)

Minä heräsin myös neljän maissa, mutta torkahdin vielä kun luin sängyssä.Alkaa tuo käsi olemaan niin kipeä öisin että ei tiedä mitenpäin sen kanssa olisi.
Meillä sippasi jääkaappi tuossa joulukuun alussa, mutta meillä on talossa talouskellari niin pystyi jotakin ruokatavaroita siellä säilömään.

Täällä on tullut lunta aivan älyttömästi yön aikana ja jos tästä johonkin aikoo lähteä täytyy lähteä kolaamaan piha, tosi kiva!Pojalla olisi kerhopäivä tänään joten ei kai se auta kun ulospainua!
Palataan asiaan!