Huhtimammat- Mahtihummat 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tohippi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäs niitä Riikan verenpaineita nostaa... Mulla on normaalisti valkotakkiverenpaine... mutta kun viimeksi mitattiin, niin oli alempi kuin ekassa neuvolassa... Pitäis vaan muistaa kotonakin mittailla.. just - kuka muistaa...
Jepa on jo parhaille kamuille kertonu... siitä se lähtee.
Wau-kin on käyny moikkailemassa.. *vilkutus*
Anskulillakin salaisuus laajenee...
Jahans ja M.Y. käyny mainostamassa kirjaansa. :)
Puntarilla en ole käyny... vatsanympärystä olen mittaillu, eikä se mitta ole kasvanu yhtään... BB:tä en seuraa... Nukkumatti tulee ysiltä... ei paljon sen jälkeen jaksa ollla hereillä...

Hupsista, mullakin on kai supistelua. Tai en tiedä mikä on kun eilisestä asti on alaselkä ja alavatsa ollut kipeenä. Tulee semmoisia hetkittäisiä kipukohtauksia, mutta en ole varma onko ne supistuksia kun en enää muista miltä supistukset tuntui. Soitin tänään neuvolaan ja terkka arveli niiden olevan suppareita. Menen käymään siellä iltapäivällä ja huomenna ehkä lääkäriin. Jännittää! Mitäköhän tää nyt on... Mielessä kävi sekin mahdollisuus, että jos mulla onkin virtsatulehdus. Sehän tulee helpommin raskaana ollessa ja kun odotin esikoista, niin mulla oli se. No, pian se kai selviää...

Ois ihan kauheeta jos joutuis vuodelepoon...

Mä seuraan BB:tä, mutta en myöskään jaksa valvoa niin myöhään. Talletan jaksot aina digiboxille ja katson myöhemmin.

-marianne rv16+0

Senora, mä mittailisin verenpainetta ilomielin kotona, mutta kun ei ole mittaria. Alkaa itseäkin jo vähitellen huolestuttaa nuo isot lukemat, mutta neuvolan tätiä ne ei tähän mennessä ole hetkauttaneet. Neuvolakäyntien ei kyllä enää pitäisi jännittää, mutta jännitän varmaan sitä verenpaineen mittausta tyyliin apua, mitä jos taas tulee isot lukemat. Ja niinhän ne sitten tuleekin... =)

Supisteluista kannattaa mainita neuvolassa. Virtsatietulehdus (voi olla oireetonkin) ainakin voi aiheuttaa supistelua, samoin kai liian vähäinen nesteen saanti.

Huomasin tässä eräänä päivänä että mun mahassa kasvaa karvaa! Sellaisia aika pitkiä haituvia navasta alaspäin koko vatsan leveydeltä. Apua, muutun kohta varmaan gorillaksi... =)

Heippa!

Mulla oli sitten viime viikolla se neuvola ja ihan vain terveydenhoitajalla olin...lääkärineuvolaan siis pääsen vasta tammikuussa, kun se aikasempi mulla peruttiin (ja arvaatte varmaan että harmittaa, ku olis ollu kiva päästä myös sisätutkimuksiin...). Sydänäänet kuuluivat ja siellä se jumpsutti äänekkäästi. Oli vaan vaikea saada kuulumaan, kun vaihtoi pikkuinen asentoa niin tiheään, että sai terveydenhoitaja etsiä uudestaan moneen otteeseen..heh. :) Mulla taitaa olla istukka tuossa edessä, mut nyt ei tosiaan oo mitään varmuutta siitä... :( Seuraava käynti onkin sitten joulukuun alussa ja sekin terveydenhoitajalle, mutta onneksi sitä ennen on rakenneultra reilun kolmenviikon päästä, jolloin nähdään missä mallissa asiat on.

Mulla myös kasvaa karvaa mahassa navasta alaspäin eli liityn mukaan jännäämään että muutunko gorillaksi =)

Myöskin mulla on ollut nuo verenpaineet mittauksissa korkeammalla kuin normaalisti, mutta veikkaan pientä jännitystä noissa tilanteissa olevan ja siitä se aina nousee.

Kävin siellä neuvolassa äsken. Ei ollut kohtu supistusherkkä, joten ne kivut eivät varmaankaan ole supistuksia. Onneksi! Vien aamulla näytteet labraan ja sitten selviää onko kyseessä virtsatulehdus. Kyseessä saattaa olla myös iskias..."kiva" jos selkäkivut alkaa jo tässä vaiheessa.

Myös sydänäänet kuunneltiin ja vahvasti kuuluivatkin. Jumpsutti 150 pintaan. Mulla on aika alhainen verenpaine; nyt oli 114/60. Katsoin just neuvolakorttia ja huomasin ettei terkka ollut merkannut siihen sikiön sydänäänten nopeutta...tekis mieli itse merkitä, niin jää sit muistiin, niin voi myöhemmin vertailla (jos vielä tulee lisää lapsia). Voikohan siihen itse merkata...? Vaikka lyijykynällä...? Seuraava käynti mulla on heti rakenneultran jälkeen eli 8.11. Ens perjantain käynti peruuntui, koska kävin tänään.

-marianne rv16+0 edelleen

Olipa kiva lukea uusia kuulumisia. Tuolla oli tuo ketju äitiyspakkauksista, en nyt vain ehdi enkä jaksa sitä lukea, mutta aiotteko te ottaa sen? Tai oletteko käyneet kelan sivuilla katsomassa, mitä pitää sisällään? Itse en ota, koska esikoisen pakkaus on ihan käyttökelpoinen ja ei tullut käytettyä siitäkään esim. toppapukua, joka oli sininen ja sinistä ulkoilupukua. Esikoisen kanssa on niin hassu, että halusin kaikki viimeisen päälle ja sininen ei minusta oikein istunut hänelle ;) Mutta ihan hyvä paketti oli kokonaisuudessaan, toisia samantyyppisiä kamoja en kuitenkaan tarvitse.
Nyt äkkiä kotiin. voidaanpa paksusti!

Mä olinkin viime viikon saikulla supisteluiden takia ja lepo helpotti kummasti. Saas nähdä kuinka käy kun meen huomenna töihin... Virtsatietulehdusta ei ollut eikä kohdunsuu auki joten lääkäri epäili että johtuu vain rasituksesta. Mulla ei kyllä pää kestä jos joudun pitkälle saikulle. Mulla on ollut tosi alhaista verenpainetta, 108/73 ja 106/70. Sanomattakin kai selvää että hieman huippailee.
En tiedä onko vielä tässä vaiheessa mahdollista että lantio löystyy mutta mulla on lanneranka jo tosi kipeä ja se säteilee häpyluuhun asti. Sama ongelma oli jo edellisessä raskaudessa ja silloin en ollut töissä.
Tämä raskaus on kyllä NIIN erilainen kuin eka.

Siiriz, sulta on pitänyt kysyä jo monesti että oireileeko sulla se geenivirhe jotenkin, kun joudut käymään ultrassa usein? Mullahan on se sama geenivirhe, mutta ei mun tarvi käydä ultrassa yhtään normaalia enempää. Hepariini lääkityskin aloitetaan vasta vähän ennen synnytystä ja sitä jatketaan kuutisen viikkoa synnytyksen jälkeen. Ei ole pakko vastata jos oli liian henk.koht kyssäri=)

Vointeja kaikille=)

Ei oireile mitenkään (en päässyt vielä kotiin...) Noissa hepariinilääkityskäytännöissä on eroja eri paikkakunnilla. Itsellenkin joka toinen lääkäri sanoi eri ajan, milloin lääkitys aloitetaan. En sitten tiedä, miksi se minulla aloitetaan rv 24. Sehän on tosi kallista lääkettä, että voisi alkaa myöhemminkin. Ja lääkehän ei läpäise istukkaa, joten tuo kasvuseuranta tuntuu hassulta itsestäkin. Mutta onhan se kiva saada palvelut erikoissairaanhoidosta.

Jepa1 Mulla on paino tippunu nyt kokonaisuudessaan lähtöpainosta reilut 10kg... välillä otti pari kiloo takas mut sit jatko taas pudotusta... ja laihduttanut en ole :) mutta näin minulla aina joka raskaudessa ekaa lukuun ottamatta...Mut vielä se paino nousee ;)

Riikka mulla kans tuntu liikkeet vielä jokin aika sitten mutta nyt niitä ei ole tuntunut ja mä oon jo ihan sekoomis pisteessää kun tulee vaan jossiteltuu että entä jos jotai onki sattunu entä jos jos ja jos... mietinki et pitäskö ihan oman mielenrauhan takia soittaa neuvolaan ja kysyy oisko mahd päästä edes sydän äänet kuuntelee, kun seuraava käynti vasta sillo 29.11 :(

Hupsista mulla oli kans supisteluja tossa viikoilla 14+ ja luulen että ne johtu puhtaasti rasituksesta kun niitä tuli jos lykin rattaita yli innokkaasti liikkuen ja jos esim oli hermot kireel jostai syystä ym ym. Nyt ne onneks helpottanu vähän, mut olen kyl pyrkiny liikkumaankin vähän hitaampaan tahtiin :)

Tänne ei muuten mitään erikoista, olo helpottanu taas ja virtaa tullu vähän enemmän mikä lisääkin minun skitsoilua et onkoha ny kaikki varmasti ok... Mut kai se ois oireillu jotenki jos ei ois, mut mitään ylimääräsii kipui tms ei ole ollu... Noh pitää varmaan alkaa aattelee positiivisesti ja porskuttaa eteenpäin :) En ole yhdessäkään aiemmassa raskaudessa ollu näin hermoheikko ja vainoharhainen :) Kai se tää vimonen pistää pään sekasin ;)

Mutta nyt lopettelen niin ei tule kirjan mittaista tekstiä :)

Anskuli ja Tahvo

Alkuperäinen kirjoittaja *marianne78:
Kävin siellä neuvolassa äsken. Ei ollut kohtu supistusherkkä, joten ne kivut eivät varmaankaan ole supistuksia. Onneksi! Vien aamulla näytteet labraan ja sitten selviää onko kyseessä virtsatulehdus. Kyseessä saattaa olla myös iskias..."kiva" jos selkäkivut alkaa jo tässä vaiheessa.

Myös sydänäänet kuunneltiin ja vahvasti kuuluivatkin. Jumpsutti 150 pintaan. Mulla on aika alhainen verenpaine; nyt oli 114/60. Katsoin just neuvolakorttia ja huomasin ettei terkka ollut merkannut siihen sikiön sydänäänten nopeutta...tekis mieli itse merkitä, niin jää sit muistiin, niin voi myöhemmin vertailla (jos vielä tulee lisää lapsia). Voikohan siihen itse merkata...? Vaikka lyijykynällä...? Seuraava käynti mulla on heti rakenneultran jälkeen eli 8.11. Ens perjantain käynti peruuntui, koska kävin tänään.

-marianne rv16+0 edelleen

Alussa terkkari merkkas 2-4 tupakkia/pv joka oli entinen tahti. Lopetin kuitenkin saman tien eikä seuraavalla kerralla kysynyt asiasta eikä merkannut mitään, joten olen sitten itse merkannut kohdalle 0. :)

Tais tulla Merkkarin viesti väärään paikkaan. :-)

Ei tullut väärään paikkaan. Neuvolakortissa on mulla ainakin kohta niiden muiden sarakkeiden lomassa jossa kysytään tupakoinnista. Totesin että itse ainakin tein merkinnän neuvolakorttiin, niinkuin sinäkin harkitsit kirjaavasi sydänäänet.

Riikka... Voit neuvolasta tai työterveydestä kysellä verenpainemittaria lainaksi kotiin... Meillä on kyllä oma...
Ellastiina... ei mun mielelestä siinä lääkärin tutkimuksesta ollu kyllä vastaavaa hyötyä... Otti papan... sen olis neuvolantätikin voinu ottaa... ja sitten tunnusteli kohdun ja totes sen vastaavan viikkoja ... kiitti ja hei...
hih... Riikka ja Ellastiina muuttumassa gorilloiksi... tulkaas tänne mulla ois banaania... :)
Hupsista ollu saikulla... toivottavasti supparit loppuvat... ja pääset nauttimaan raskaudesta.
Anskulillla lähteny kiloja aika hyvin... Ja energinen kausi alkanu.
Kai siihen neuvolakorttiin saa tehdä itsekin merkintöjä. Mulla laittoi tuohon tupakkasarakkeeseen 0 ekalla kerralla, toisella kertaa ei edes kysyny.
Milloinkahan sitä tännepäin sitä virtaa tulisi... illalla kyllä aina simahtaa ysiltä... ja sitä ennen ei kyllä paljon mitään jaksa.
Siirizillä matka kans lähenee... Tuolla matkalaukun Tjäreborg vastaa osiolla oli joku kyselly raskaana matkustamisesta. Jos se 28 viikkoa tulee reissun aikana täyteen, niin silloin pitää toimittaa lääkärintodistus ennen matkaa... Mutta sullahan ei tätä ongelmaa ollut. Kyllä mä ainakin äitiyspakkauksen otan... Tää kun on meille ensimmäinen, niin ei meillä mitään kamppeita / vaatteita ole ennestään. Tiijä sitten että paljonko tulee kavereilta/tutuilta... kunhan saavat tietää.
senora ja ihime rv 14 tasan

Alkuperäinen kirjoittaja Merkkari:
Tais tulla Merkkarin viesti väärään paikkaan. :-)

Ei tullut väärään paikkaan. Neuvolakortissa on mulla ainakin kohta niiden muiden sarakkeiden lomassa jossa kysytään tupakoinnista. Totesin että itse ainakin tein merkinnän neuvolakorttiin, niinkuin sinäkin harkitsit kirjaavasi sydänäänet.

Jep, luin viestisi liian hätäisesti. Hätäinen ihminen kun olen. :-)

Tänään menen hammaslääkäriin.

Mä haluaisin toisaalta ottaa äitiyspakkauksen, vaikka meillä onkin jo kaikki tarvittava ja esikoisenkin äitiyspakkaus. Pitää miettiä vielä...

-marianne78 rv16+1

Huomenta!

Aamutuimaan uusin mahakuva. Harmi kun ne karvat ei näy tuossa. Olisi pitänyt silittää vähän vastakarvaan että turkki olisi oikein pörhistynyt... =D
http://www.aijaa.com/v.php?i=1136123.jpg

Neuvolantäti ei kyllä ainakaan vielä tarjonnut verenpainemittaria mukaan. Kysyi vaan että onko mulla kotona omaa. No, kai tuossa terveyskeskuksella on joku itsepalvelu-mittauspiste. Tai jossain apteekissakin saattaisi olla.

Mulla ei kyllä ole laitettu tupakkisarakkeeseen kummallakaan kerralla mitään. Siinä "etusivulla" on se tupakointi-kohta, johon mulla on sekä raskauden aikana että ennen raskautta raksitettu ei.

Tästä tulikin mieleeni, että pitääkö äitiyskortti ottaa mukaan myös kun menee yksityiselle ultraan? Merkkaako se lääkäri siihen jotain tietoja?

Mies on viime päivinä jotenkin herännyt tähän raskauteen. Tai on alkanut silitellä masua ja jaksaa (välillä vähän turhankin) ahkerasti muistutella ja huolehtia mitä saan syödä ja mitä en. Onpa tuo yrittänyt kuunnellakin joko kaveri juttelisi hänelle, mutta toistaiseksi on kuulunut vain lorinaa... =D

Riikka 17+3

Huomenta mammat

Riikka meidän alueen tk:lla ainakin on itsepalvelu piste verenpaineen mittaukseen... minä käyn itse aina mittaamassa ennen neuvolaa kun minä jännitän niin paljon sitä mittausta :)

Ihan puistattaa ajatus et parin tunnin päästä pitäs lähtee ulos kylmään... sisällä on jo niin kylmä et ei tohdi ulko ilmaa aatellakaan :)

Anskuli 17+4

Riikka: Mulla oli neuvolakortti mukana ultrassa... Eipä lääkäri sitä kysynyt, enkä itsekään tarjonnut. Lääkäri tulosti mukaan oman lausuntonsa, jonka voi sitten neuvolassa näyttää...

joka kerta kun olen käynyt muualla kuin omassa neuvolassa, ultrassa tai lääkärillä, on nauevolakorttia kysyttä ja katsottu, mutta muualla siihen ei ole tehty merkintöjä kuin omassa neuvolassa.

Minulta ei ole yksityisellä kyselty neuvolakorttia. Mutta enhän ole käynyt kuin alkuraskaudenultrassa. Eikö ne yksityisen paprut voi laittaa sinne muovitaskuun lisukkeeksi? Itselläni on muutama tuollainen lisukepaperi erikoislääkäriltä (sydämen ultraäänitutkimus). Mutta en ole kyllä kauhean tarkkaan tuota korttia lueskellut, yksi ystäväni oli töistä ottanut (on lääkäri) tuollaisen neuvolakortin ja kirjoittanut siihen itselle kaikki jutut uudestaan. Halusi siistin kortin.
Muuten jaksaisko joku selittää tuota verenpaineasiaa, erityisesti noiden ylä- ja alapaineiden merkitystä. Kun ei jaksaisi ihan mitään lääketieteellistä selitystä lähteä etsimään, vaan toivoisi sellaista kansantajuista selitystä... En viitisi tuota lekurikaveriakaan vaivata, kun asuu kauempana...

Siiriz: Yläpaine tarkoittaa sitä, kun sydän puristaa verta valtimoihin. Alapaine taas tarkoittaa lukemaa silloin kun sydän "lepää". Eli alhainen yläpaine tarkoittaa juuri sitä että huippaa. Verenpaineen vaihtelusta voi lukea vaikka täältä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ave00003

haulla matala verenpaine löytyy myös paljon kaikenlaista.

Huomenta vaan!

Verenpaineista oli puhe, hyvä juttu sillä olisin unohtanut koko asian. Olen nimittäin tekemässä juuri listaa huomista lääkäriä varten (meillä ei vissiin mitään lääkärineuvolaa ole kuin vasta ihan loppumetreillä, joten neuvolantäti ohjaili minut sitten ihan tk-lekurille) syynä tämä väsymys ja supistelut ajon aikana yms. Niin siis listailen noita asioita mitä pitää muistaa sanoa, jos vaikka menee jauhot suuhun kesken kaiken, yksi oli tuo alhainen verenpaine.. 96/59 oli viimeisin mittailu, itsellä ei ole mittaria mutta vanhempien luona käydessä teen aina "peruskatsastuksen" eli painon ja verenpaineen mittailen... No niin, monta asiaa oli mielessä kun luin juttujanne, mutta yllättäen kaikki ajatukset katosi kun alkoi omaansa "jauhamaan"...

Noh, nälkä kurnii, joten lähdenpä lasagnea lämmittämään... Tein taas hirmuisen suurperheen annoksen, riittäis Senorallekin aamupalaksi ;-)

olen minä sit ihan oikeesti hermoheikko :( en voinu malttaa mieltäni ja soitin neuvolaan... sainkin sitten ajan tälle päivälle ja kävin siellä... ihan vaan sydänäänien kuuntelussa... että saan mielen rauhan... pitkän metsästyksen jälkeen sieltä löytyi pieni höyry veturi :D oli vaan niin taka alalla piilossa että täti epäili että siksi liikkeitä ei ole tuntunut pitkilleen, mutta kyllä se liikkuu sellainen räpellys siellä kävi kun yritettiin kuunnella... Noh nyt on mieli rauhoitettu niin jaksaa taas kk odottaa seuraavaa käyntiä :)

tällä kertaa ei mitään muuta jaksa kirjoittaa ;)

olipas lukemista :) meillä ei vaihteeksi ole netti toiminut torstain jälkeen, vai oliko se perjantai kun lakkasi toimimasta, no jokatapauksessa, en ole moneen päivään päässyt tänne :/

Tänään soitin verikoetuloksista, oli ihanaa kuulla että kaikki on kunnossa, vaikka ei mitään pitänytkään olla, silti se on helpottavaa :)
Perjantaina olisi seuraava neuvolakäynti, ihan "vain" sydänääniä kuuntelemään, niinkuin terkka sanoi :)
Vielä tuntuu ikuisuudelta aika tuonne ultraan saakka, mutta eihän sinne ole "kuin" vajaa kolmeviikkoa.

oli niinpaljon luettavaa että unohtui jo kaikki mitä piti kommentoida, ainut mikä tuli mieleen oli tuo äitiyspakkaus.
Äitini onkin jo ehtinyt kyselemään että aionko sen ottaa, ja vastasin että aion. en varmasti ihan välttämättä sitä tarvitsisi, mutta jotenkin pelkkä se ajatus äityispakkauksesta on niin ihana, että haluan ehdottomasti sen ;) en tiedä onko tämä mikään hyvä syy, mutta toisaalta se euromäärä minkä voi vaihtoehtoisesti ottaa ei meitä millään tavalla hyödyttäisi, joten..ajattelen sitten tunteella ;)

hitsi, pitää kyllä vännätä mies ottamaan masukuva ja jotenkin ujutta se tänne, en tiedä kuinka se onnistuu, muta eiköhän jotenkin ;) mä joudun kyllä jo aika telttoja pistämään päälle jos haluaisin ettei mahaa näkyisi

tänään ollaan menossa keskustelemaan mökkikaupoista illalla, jännää :) saas nähdä päästäänkö viettämään vaavin ensimmäinen kesä omalla mökillä :D

tohippi 16+1??

Yhteistyössä