huomenna taas päiväkotiin loman jälkeen, äitiä ahdistaa valtavasti jo etukäteen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Apuaaaah mun hitaasti lämpiävä kuopus aloittaa päiväkodissa parin viikon päästä :( mun ei pitäis lukea näitä ollenkaan kun ahdistaa julmetusti :(

Ala ahdistu, teillä kaikki saattaa sujua oikein hyvin :)

Kääk saattaa sujua :(

No siis ei, vaan varmastikin sujuu, eiköhän suurimmalla osalla hyvin mene :)

Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Muutamia ajatuksia, mitä tulee mieleen:

- Palaveri elto mukana ehdottoman hyvä idea! Keskustellen asiat menevät yleensä eteenpäin.
- Ryhmästä poistaminen säännönmukaisesti kuullostaa hiukan erikoiselta ratkaisulta. Toki on tilanteita, jolloin se on perusteltua, ja hyvä ratkaisu. Pyydä ihmeessä tarkempaa tietoa, siitä, miksi tällaiseen käytäntöön on päädytty.
- Tosiasia: Lapsi käyttäytyy isossa ryhmässä usein hyvin eri tavalla kuin kotona tai omien tuttujen kavereiden kanssa.
- Kokemuksesta: Kun koulussa (valitettavasti mulla ei kokemusta päiväkodista) on erityisen vaikea sitoutua yhteiseen tekemiseen ja yhteisiin sääntöihin, usein tilanne on se, että kaikki sujuu kotona hyvin, koska lapsi saa itse päättää liian paljon. Eihän teillä ole näin? Vanhemmat joustavat lapsen tahdon mukaan, ja kun isossa ryhmässä ei voida tehdä juuri tämän lapsen tahdon mukaan, lapsi turhautuu, ja purkaa turhautumistaan häiritsemällä tilannetta eri tavoin. Yksi tärkeimmistä vanhempien tehtävistä on turhauttaa lasta (osoittaa, että on asioita, joita lapsi ei voi päättää itse), ja sietää lapsen turhautuminen. Niin se vain on, jos halutaan kasvattaa ihminen, joka pystyy sitoutumaan yhteiskunnan pelisääntöihin. Tämä on tärkeää nimenomaan varhaislapsuudessa, ennen kouluikää. (Tämä oli pakko sanoa, vaikka en tiedä, koskeeko teidän perhettä. Niin monta kertaa törmään tähän koulumaailmassa. "Kun kotona, ja mumminkin kanssa on aina mennyt niin mukavasti. - - Mutta me kyllä ollaankin tehty vain sellasia asioita, mitä hän itse haluaa." Enpä jatka enempää tästä, kun ei välttämättä liity asiaan.)
- ryhmässä toimiminen on asia, jota voi oppia. Miettikää yhdessä päiväkodin aikuisten kanssa, miten lapsesi voisi alkaa harjoitella vaikeita asioita jotenkin positiivisella tavalla. Palkkiojärjestelmät ovat yllättävän toimivia, vaikka tiedänkin, että niistä ollaan montaa mieltä.
- Tsemppiä tilanteeseen! Asioilla on tapana järjestyä, jos ne halutaan järjestymään.

Tässä oli hyviä ajatuksia.
Kiitos, luen tämän hartaasti ajatuksella ennen palaveria.

Apuaaaah mun hitaasti lämpiävä kuopus aloittaa päiväkodissa parin viikon päästä :( mun ei pitäis lukea näitä ollenkaan kun ahdistaa julmetusti :(

Ala ahdistu, teillä kaikki saattaa sujua oikein hyvin :)

Kääk saattaa sujua :(

No siis ei, vaan varmastikin sujuu, eiköhän suurimmalla osalla hyvin mene :)

No joo on noilla mun isommilla menny ihan ok. Tosin esikkolla oli aikanaan tosi hankalaa. On nyt jo murkku ja vasta tässä ihan äskettäin alko kertomaan että sitä itketti joka päivä päikkärissa se kun pelkäsi yhtä tätiä siellä :(
Tämä mun pienimmäinen on vaan tosi hitaasti lämpiävä ja ottaa takuulla lujille ekat viikot/kuukaudet :(

Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Muutamia ajatuksia, mitä tulee mieleen:

- Palaveri elto mukana ehdottoman hyvä idea! Keskustellen asiat menevät yleensä eteenpäin.
- Ryhmästä poistaminen säännönmukaisesti kuullostaa hiukan erikoiselta ratkaisulta. Toki on tilanteita, jolloin se on perusteltua, ja hyvä ratkaisu. Pyydä ihmeessä tarkempaa tietoa, siitä, miksi tällaiseen käytäntöön on päädytty.
- Tosiasia: Lapsi käyttäytyy isossa ryhmässä usein hyvin eri tavalla kuin kotona tai omien tuttujen kavereiden kanssa.
- Kokemuksesta: Kun koulussa (valitettavasti mulla ei kokemusta päiväkodista) on erityisen vaikea sitoutua yhteiseen tekemiseen ja yhteisiin sääntöihin, usein tilanne on se, että kaikki sujuu kotona hyvin, koska lapsi saa itse päättää liian paljon. Eihän teillä ole näin? Vanhemmat joustavat lapsen tahdon mukaan, ja kun isossa ryhmässä ei voida tehdä juuri tämän lapsen tahdon mukaan, lapsi turhautuu, ja purkaa turhautumistaan häiritsemällä tilannetta eri tavoin. Yksi tärkeimmistä vanhempien tehtävistä on turhauttaa lasta (osoittaa, että on asioita, joita lapsi ei voi päättää itse), ja sietää lapsen turhautuminen. Niin se vain on, jos halutaan kasvattaa ihminen, joka pystyy sitoutumaan yhteiskunnan pelisääntöihin. Tämä on tärkeää nimenomaan varhaislapsuudessa, ennen kouluikää. (Tämä oli pakko sanoa, vaikka en tiedä, koskeeko teidän perhettä. Niin monta kertaa törmään tähän koulumaailmassa. "Kun kotona, ja mumminkin kanssa on aina mennyt niin mukavasti. - - Mutta me kyllä ollaankin tehty vain sellasia asioita, mitä hän itse haluaa." Enpä jatka enempää tästä, kun ei välttämättä liity asiaan.)
- ryhmässä toimiminen on asia, jota voi oppia. Miettikää yhdessä päiväkodin aikuisten kanssa, miten lapsesi voisi alkaa harjoitella vaikeita asioita jotenkin positiivisella tavalla. Palkkiojärjestelmät ovat yllättävän toimivia, vaikka tiedänkin, että niistä ollaan montaa mieltä.
- Tsemppiä tilanteeseen! Asioilla on tapana järjestyä, jos ne halutaan järjestymään.

Tässä oli hyviä ajatuksia.
Kiitos, luen tämän hartaasti ajatuksella ennen palaveria.

Ja tuohon kysymykseesi vielä; mielestäni meillä ei toimita niin että lapsi päättää/ohjailee toimintaa, jäin oikein miettimään mutta en kyllä tunnusta.
Meillä kotonakin otetaan yhteen ihan päivittäin eri asioista, ja kyllä meillä vanhemmat päättävät mitä lapsi tekee/ei tee. Mutta aion kyllä kiinnittää asiaan vielä enemmän huomiota, tai siis tarkkailla omaa käyttäytymistämme. Kiitos hyvästä ajatuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Päiväkoti on silti paras hoitopaikka, jossa huomataan tarvitseeko lapsi jotain terapioita kehityksensä tueksi. Jospa teidänkin poika pikkuhiljaa oppisi olemaan ryhmässä tässä kevään aikana.

Mistäköhän päättelit, että pph ei huomaisi tarvitseeko jotain terapioita? Voin vaikka vannoa, että mä kerkeän huomaamaan hoitolapsistani paljon enemmän kun kerkeäisin päiväkodissa.

Sitä taas vaikea kommentoida onko ap:n lapsessa mitään "vikaa". Uskoisin, että on ihan tavallinen poika, luultavasti vain vilkas.

Selvitä ehdottomasti, miksi poistetaan ryhmästä ja jos sitä joudutaan toistuvasti käyttämään, niin pitäisi selvittää millä muulla tavoin ongelma (mikä sitten onkaan) voitaisiin hoitaa, ryhmästä poistaminen ei ilmeisestikkään toimi, jos sitä joudutaan alituiseen käyttämään.

Onko poika pienten ryhmässä vai minkä ikäisten?

Mitä poika itse puhuu hoidosta, puhuuko kavereista, mihin sävyyn hoitajista, mitä leikkii siellä jne?

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Päiväkoti on silti paras hoitopaikka, jossa huomataan tarvitseeko lapsi jotain terapioita kehityksensä tueksi. Jospa teidänkin poika pikkuhiljaa oppisi olemaan ryhmässä tässä kevään aikana.

Mistäköhän päättelit, että pph ei huomaisi tarvitseeko jotain terapioita? Voin vaikka vannoa, että mä kerkeän huomaamaan hoitolapsistani paljon enemmän kun kerkeäisin päiväkodissa.

Sitä taas vaikea kommentoida onko ap:n lapsessa mitään "vikaa". Uskoisin, että on ihan tavallinen poika, luultavasti vain vilkas.

Selvitä ehdottomasti, miksi poistetaan ryhmästä ja jos sitä joudutaan toistuvasti käyttämään, niin pitäisi selvittää millä muulla tavoin ongelma (mikä sitten onkaan) voitaisiin hoitaa, ryhmästä poistaminen ei ilmeisestikkään toimi, jos sitä joudutaan alituiseen käyttämään.

Mitä poika itse puhuu hoidosta, puhuuko kavereista, mihin sävyyn hoitajista, mitä leikkii siellä jne?

Kyllä aion asian selvittää, ja kokonaistilanteen muutenkin koska näin ei voi mielestäni jatkua, ei kovin kivaa kenellekään, ei pojalle, ei meille eikä takuulla tarhan hoitajillekaan.
Poika on samassa ryhmässä missä aloitti 2-vuotiaana, ja se oli 0-3v ryhmä, nyt tosin ryhmässä on osa samanikäisiä ja sitten näitä pieniäkin, varmaan vajaan vuoden tai siinä hujakoilla on pienin.

Kolmesta hoitajasta puhuu hyvää sävyyn, esim. kertoo että "*** sanoo minulle kulta-pieni", ja tästä yhdestä hoitajasta sanoo hänen vain olevan tuhma, ei mitään muuta tädistä kerro.
Muista lapsista kertoo yhden pojan olevan erikoisen tuhma, ja yksi tyttö on kuulemma söpö ja pieni, ja sitten kertoo lähinnä jotain leikkiin liittyvää tai jos jollain on ollut samanlainen lelu ym. ym. Eli ihan hirveästi ei kyllä muista lapsista puhu, ainakaan mitään erikoisen negatiivista tai positiivista.

Kyllä aion asian selvittää, ja kokonaistilanteen muutenkin koska näin ei voi mielestäni jatkua, ei kovin kivaa kenellekään, ei pojalle, ei meille eikä takuulla tarhan hoitajillekaan.
Poika on samassa ryhmässä missä aloitti 2-vuotiaana, ja se oli 0-3v ryhmä, nyt tosin ryhmässä on osa samanikäisiä ja sitten näitä pieniäkin, varmaan vajaan vuoden tai siinä hujakoilla on pienin.

Kolmesta hoitajasta puhuu hyvää sävyyn, esim. kertoo että "*** sanoo minulle kulta-pieni", ja tästä yhdestä hoitajasta sanoo hänen vain olevan tuhma, ei mitään muuta tädistä kerro.
Muista lapsista kertoo yhden pojan olevan erikoisen tuhma, ja yksi tyttö on kuulemma söpö ja pieni, ja sitten kertoo lähinnä jotain leikkiin liittyvää tai jos jollain on ollut samanlainen lelu ym. ym. Eli ihan hirveästi ei kyllä muista lapsista puhu, ainakaan mitään erikoisen negatiivista tai positiivista.

Ja leikeistä leikityin on kuulemma auto- ja legoleikit.

Voisko olla mahdollista, että lastasi turhauttaa ryhmässä? Vaikka olisi samankin ikäisiä, niin ne pienemmät voivat silti käydä isomman hermoille jos sotkevat leikkejä tms. Ja jos on temperamenttinen lapsi, niin saattaa hiiltyä ja unohtaa kuinka asiat pitäisi selvittää pienempien kanssa.
Harmi, jos jonkun hoitajan kanssa on sellainen olo lapsella, että se on "tuhma". Ainahan lapsella ja hoitajalla ei synkkää niinkuin ei aikuisillakaan, mutta kurja tilanne.
Älä kuitenkaan ahdistu, loma on saattanut tehdä hyvää ja kun keskustelette, saattaa löytyä jokin juttu, minkä saatte yhdessä jutellen kohdilleen. Kannattaa ottaa asia esille.

Tsemppiä teille kummallekkin ja muistathan itse yrittää pitää hyvän mielen, hoitoon lähtiessä, ettei pojan olo pahene..

Äläkä murehdi, kyllä ne asiat aina jotenkin selviää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa pyytää tuota keskustelutuokiota ja puhua siellä asioista suoraan. Yleensä ryhmästä poistetaan silloin kun toistuvasti häiritsee muiden keskittymistä tm :/ Pitemmän päälle se ei tietenkään ole mikään hyvä ratkaisu. Mitä ongelmia ruokailussa ym mainitsemissasi tilanteissa sitten on ollut?

Lähinnä ruokailusta kieltäytyminen ja sen jälkeen sitten pelleily kun ei jaksaisi istua aloillaan kun muut syövät.
Sovimme kehityskeskutelussa että näissä ruokailutilanteissa poika saa tietyt määrät tilaisuuksia syödä ja sen jälkeen poistetaan pöydästä oli syönyt tai ei. Tämä oli minustakin hyvä idea. Ja poikaa ei siis poisteta leikkimään, vaan istumaan aloillaan tiettyyn paikkaan.
Viikon verran meni tällä kaavalla, sen jälkeen poika itseasiassa alkoikin syömään paremmin. Ja tätä käytäämme myös kotona.

No mistä ne sitten valittaa joka päivä jos ruokailuongelmakin on ratkaistu?

No ruokailuongelma tosiaan ratkesi varmaan pari viikkoa ennen lomalle jäämistä, tai siitä ei ainakaan enää valitettu niin paljon.
Eli jos jätetään se ruokailusta valittaminen pois niin listaan jää vielä jokunen; eli valittavat kaikesta paitsi pariin viikkoon ei valitettu ruokailusta.

Kannattaa myös muistaa että ihmisiä ne hoitsutkin on, on oikeastikin olemassa niitä elämäänsä kyllästyneitäkin ja stressaantuneita tätejä jotka saattavat purkaa turhautumistaan lapsiin ja myös kanssahoitajiin. Mä kyselisin muilta vanhemmilta, mitä heidän lapsensa on puhuneet kyseisestä opettajasta.

Voisko olla mahdollista, että lastasi turhauttaa ryhmässä? Vaikka olisi samankin ikäisiä, niin ne pienemmät voivat silti käydä isomman hermoille jos sotkevat leikkejä tms. Ja jos on temperamenttinen lapsi, niin saattaa hiiltyä ja unohtaa kuinka asiat pitäisi selvittää pienempien kanssa.
Harmi, jos jonkun hoitajan kanssa on sellainen olo lapsella, että se on "tuhma". Ainahan lapsella ja hoitajalla ei synkkää niinkuin ei aikuisillakaan, mutta kurja tilanne.
Älä kuitenkaan ahdistu, loma on saattanut tehdä hyvää ja kun keskustelette, saattaa löytyä jokin juttu, minkä saatte yhdessä jutellen kohdilleen. Kannattaa ottaa asia esille.

Tsemppiä teille kummallekkin ja muistathan itse yrittää pitää hyvän mielen, hoitoon lähtiessä, ettei pojan olo pahene..

Äläkä murehdi, kyllä ne asiat aina jotenkin selviää!

Kyllä siitä ryhmässä turhautumisesta on ollut puhetta, ja nimenomaan siitä että pojallani saattaa mennä pitkäkin tovi hyvän leikin parissa oikein hienosti, ja sitten hänellä herkästi palaa pinna kun muita olisi tulossa hänen leikkiinsä/sotkemaan leikin, ja kuulemma palaa pinna oikein räiskyvästi. Vaikea tilanne vaan siinä mielessä kun lapsia on paljon ja legoja rajattu määrä ja tietysti muidenkin täytyy saada leikkiä. Hirveän pitkään ei kuulemma ryhmän poikien yhteisleikki suju.

Tämä loma oli sellainen henkireikä tähän väliin ettei tosikaan, aina kun lähdimme pahoilla mielin kotiin "haukut" kuultuani, ajattelin vain että kohta helpottaa ja olemme kolme viikkoa lomalla.

Viime kesäloman jälkeen oli muuten sellainen kausi että tädit taivastelivat yhteen ääneen "että miten hurjan reipas *** on tullut, mitä olette oikein pojalle kesällä tehneet, sehän on ihan eri poika, niin kiltti ja tottelevainen nykyään..jne jne. Tätä iloa kesti joitakin kuukausia, syksymmällä alkoi taas vaikeudet.
Kiitos tsempeistä, kai tämä jotenkin järjestyy tästä. Pakko, tuntuu hassulta ettei yhtään ahdista mennä töihin vaan pojan päiväkodin aloitus on se mikä ahdistaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Kannattaa myös muistaa että ihmisiä ne hoitsutkin on, on oikeastikin olemassa niitä elämäänsä kyllästyneitäkin ja stressaantuneita tätejä jotka saattavat purkaa turhautumistaan lapsiin ja myös kanssahoitajiin. Mä kyselisin muilta vanhemmilta, mitä heidän lapsensa on puhuneet kyseisestä opettajasta.

Tottakai muistan että ihmisä hekin ovat, ja ihmisiä joilla on työ jossa esim. itse en haluisi olla.
Enkä minä hoitajia tästä tilanteesta syytä, en syytä ketään mutta tilanne ahdistaa ja se on selvitettävä.

Olisikohan muuten outoa jos lähestyisin jotakuta äitiä ja kysyisin onko heillä ollut mitään 2vaikeuksia" tämän hoitajan kanssa...?? Täytyy miettiä. Muista hoitajista ei mitään moitteen sanaa ole minulle, mutta tämä yksi vaikuttaa kyllä tosi väsyneeltä työhönsä.

Niin, niin, siis mä en tarkottanut sua kohtaan negatiivisesti tota. Vaan meinasin just sitä että oliskohan siinä yhdessä hoitsussa oikeesti jotain feelua, väsynyt työhönsä tms. Mä oikeasti suosittelen muiden vanhempien kanssa keskustelemista...

Mä ehkä oon joskus kuullut jotain tarinoita joltain satunnaiselta lastenhoitajatutulta näistä elämäänsä kyllästyneistä. Myös niistä joiden touhuihin muut hoitsut eivät tartu koska "pelkäävät" kyseistä henkilöä tai säälivät.

Vähän liian sinisilmäisesti mun mielestä luotetaan siihen että jos jotain on vialla, niin siihen puututaan, ei se aina mene niin. Tarhoissa työskentelee myös niitä ihmisiä jotka eivät oikeasti välitä niistä lapsista vaan "tekevät vain työtään".

Suljen nyt suuni.

En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta yleensä vaikeudet alkaa silloin kun kotihoidettu menee hoitoon eikä osaa olla ryhmässä. Etenkin jos on vanhempien ainoa lapsi eikä ole paljoa päässyt olemaan muiden lasten kanssa.
Sekin kannattaa muistaa että äidin ahdistus siirtyy automaattisesti lapseen ja hänen käytökseen.

Sitä ihmettelen jos lapsi siirretään koko ajan käytävälle? Oliskohan ihan noin? Tämä on taas näitä tarinoita joista kuulee vaan yhden asianosaisen kannalta, joka tietenkin on yksipuolinen ja värittynyt.
Jos lapsi ei menesty päiväkodissa ja tuntee suurta ahdistusta niin silloin pitää selvittää mistä asia johtuu. Täältä palstalta käsin se tuskin onnistuu.

Meillä kiertävä erityislastentarhanopettaja kutsui minut tapaamiseen ja ihmettelin että miksi ihmeessä. Kävi ilmi että häntä huolestutti se että lapseni itki kun hänet herätettiin kesken päiväunien, tottakai itkee jos ei saa tarpeeksi nukkua.
Ratkaisu tähän oli että lapsi pääsi ensimmäisenä nukkumaan ja herätettiin viimeisenä.

Suosittelen ottamaan yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan.

Niin, niin, siis mä en tarkottanut sua kohtaan negatiivisesti tota. Vaan meinasin just sitä että oliskohan siinä yhdessä hoitsussa oikeesti jotain feelua, väsynyt työhönsä tms. Mä oikeasti suosittelen muiden vanhempien kanssa keskustelemista...

Mä ehkä oon joskus kuullut jotain tarinoita joltain satunnaiselta lastenhoitajatutulta näistä elämäänsä kyllästyneistä. Myös niistä joiden touhuihin muut hoitsut eivät tartu koska "pelkäävät" kyseistä henkilöä tai säälivät.

Vähän liian sinisilmäisesti mun mielestä luotetaan siihen että jos jotain on vialla, niin siihen puututaan, ei se aina mene niin. Tarhoissa työskentelee myös niitä ihmisiä jotka eivät oikeasti välitä niistä lapsista vaan "tekevät vain työtään".

Suljen nyt suuni.

Kyseessä on vanhempi tätsä, ollut työssä jo varmaan kauan. Vaikuttaa kyllä väsyneeltä työhönsä, ja minulle todennutkin joskus että "onneksi omat lapset ovat jo aikuisia".
Vastapainoksi päiväkodissa onneksi on yksi ihan nuorikin, reilu parkymppinen kiva hoitaja jonka kanssa itseasiassa poikani tuleekin erittäin hyvin toimeen, tämä hoitaja on sen takia siirretty poikani "oma hoitajaksi".

Näistä vaikeuksista en kuitenkaan uskalla tätä vanhempaakaan hoitajaa syyttää, en oikein tiedä mitä ajatella. En silti suostu uskomaan että poikanikaan olisi mikään parantumaton hullu häirikkö joka pistää koko talon sekaisin, vaikka vilkas ja voimakastahtoinen tapaus onkin.

Tämä keskustelu on kuitenkin vähän lievittänyt ahdistustani, kiitos kaikille hyvistä kommeteistä ja ehdotuksista.
Ja mikä parasta, nyt varmuudella tieidän että kissa on nostettava pöydälle eikä podettava siitä pahaa mieltä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta yleensä vaikeudet alkaa silloin kun kotihoidettu menee hoitoon eikä osaa olla ryhmässä. Etenkin jos on vanhempien ainoa lapsi eikä ole paljoa päässyt olemaan muiden lasten kanssa.
Sekin kannattaa muistaa että äidin ahdistus siirtyy automaattisesti lapseen ja hänen käytökseen.

Sitä ihmettelen jos lapsi siirretään koko ajan käytävälle? Oliskohan ihan noin? Tämä on taas näitä tarinoita joista kuulee vaan yhden asianosaisen kannalta, joka tietenkin on yksipuolinen ja värittynyt.
Jos lapsi ei menesty päiväkodissa ja tuntee suurta ahdistusta niin silloin pitää selvittää mistä asia johtuu. Täältä palstalta käsin se tuskin onnistuu.

Meillä kiertävä erityislastentarhanopettaja kutsui minut tapaamiseen ja ihmettelin että miksi ihmeessä. Kävi ilmi että häntä huolestutti se että lapseni itki kun hänet herätettiin kesken päiväunien, tottakai itkee jos ei saa tarpeeksi nukkua.
Ratkaisu tähän oli että lapsi pääsi ensimmäisenä nukkumaan ja herätettiin viimeisenä.

Suosittelen ottamaan yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan.

No lapsi oli kotihoidettu 1v4kk ikään jolloin hän meni ystävälleni hoitoon jossa oli muitakin lpsia hoidossa, ei mitään onelmia missään vaiheessa.
Kaverini lopetti hoitohommat jolloin poikani meni päiväkotiin, ollessaan 2-vuotias. Päiväkodissa ongelmat alkoivat vajaan vuoden kuluttua aloituksesta, sitä ennen meni ihan ok.
Muita lapsi meillä on kaksi, tosin he ovat hiemän vanhempia. Muita lapsia tapaamme je olemme tavanneet jotakuinkin joka arkipäivä, ja myös vkl olemme usein käyneet tapaamassa kaveriperheitä jossa lapsia, eli lapsiseuraa ei tältä pojalta ole puuttunut.

Siitä että lapsi on siirrretty käytävälle ovat he itse kertoneet säännöllisesti, ja myös kun isä onkin ollut aiemmin poikaa hakemassa on poika ollut usein yhden hoitajan kanssa käytävässä ja ovet kiinni päivähuoneeseen.

Tältä palstalta en ratkaisua tullut hakemaan, vaan ehkä paikalla olevan ammattilaisen vinkkiä/neuvoja ja jopa muiden kokemuksia.

Olen käsittänyt että tällä palstalla voi ja on ehkä hyväkin myös tälläisestä keskustella, ja niin kuin jo mainitsin oma ahdistukseni hieman jo helpottikin, joten kyllä vaan palstalta käsin voi jokin onnistuakin.

Nukkuuko poikasi hyvin ja riittävästi?

Tuli vain mieleeni, kun katsoin väsymyksestä kertovat Prisman jaksot. Niissä kerrottiin, että monesti huonosti nukkuvilla lapsilla on ylivilkkaushäiriöitä, jotka erheellisesti diagnosoidaan esim. ADHD:ksi, vaikka käytös johtuukin vain liian vähästä unesta ja huonosta unen laadusta (heräilee öisin).

Hoitaja on varmasti 'osasyyllinen' näihin ongelmiin. Tuli nyt tällainen kuitenkin mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Nukkuuko poikasi hyvin ja riittävästi?

Tuli vain mieleeni, kun katsoin väsymyksestä kertovat Prisman jaksot. Niissä kerrottiin, että monesti huonosti nukkuvilla lapsilla on ylivilkkaushäiriöitä, jotka erheellisesti diagnosoidaan esim. ADHD:ksi, vaikka käytös johtuukin vain liian vähästä unesta ja huonosta unen laadusta (heräilee öisin).

Hoitaja on varmasti 'osasyyllinen' näihin ongelmiin. Tuli nyt tällainen kuitenkin mieleen.

Itseasiassa, tämä on ongelma mistä olemme puhuneet pk:ssa usein, nimittäin pojan päiväkodissa nukkumat päiväunet siirtävät pojan nukahtamista illalla ihan tolkuttomasti.
Päiväkotipäivä unirytmi menee suunnilleen näin; aamulla herätys n. klo 8, päiväunet max. tunti (sovittu) ja silti iltasin poika nukahtaa vasta n. klo 23, joskus vasta myöhemminkin, ja siis taas aamulla on kuin nukkuneen rukous ja kiukkuinen. Vapaapäivinä ja lomilla poika ei nuku päivunia, ja nukkuukin kellon ympäri tai jopa yli. Esim. 21-09. Eli arkipäivinä jää uni mielestäni aivan liian lyhyeksi, en tiedä miksi mutta nuo päivunet siirtävät nukahtamista tunneilla vaikka on sovittu että poika nukkuu vain sen tunnin.

Onkin keskusteltu jos ne jätettäisiin kokonaan pian pois, ja esim. elto oli sitä mieltä että näin olisi hyvä alkaa miettiä, hoitajat eivät sitten (ymmärrettävästi) oleet niin kovin innostuneita asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Vai että ongelmat tulee siitä että hoidetaan kotona? No, sehän riippuu kodista, mutta kyllä yleisesti ottaen kotona kasvaa fiksumpia lapsia.

Anna mä arvaan... sinä olet kotihoidettu :D

Onko sinulla jotain kotihoitoa vastaan?
Minä liputan sen puolesta mitä kukin perhe itse päättää, mutta oman poikani tapauksessa pitäisin hänet mielummin kotihoidossa, se ei vaan ikävä kyllä ole mahdollista kun täytyy nuo muutkin lapset syöttää ja vaatettaa.

Mä luulen, että lapsi on levoton, häiritsee koko ryhmän laulutuntia tms, ja siksi hänet poistetaan toiseen huoneeseen. Tai tämä on ollut syynä ainakin kaikissa niissä päiväkodeissa joissa mä oon aikoinaan töissä ollut & omien lasteni pk:ssa. Vikkelä, vilkas kovaääninen poika ehkä villiintyy tilanteissa joissa koko ryhmä on paikalla, ja alkaa apinoimaan. Muut nauravat, muu ryhmäkin villiintyy, jne.

Mulla on tapana kysellä päivän kuulumiset aina, kun haen poikani pk:sta, ja pyytää että voitaisiinko keskustella seuraavana aamuna tms jos on jotain mikä askarruttaa. Oman pojan sopeutuminen nykyiseen päiväkotiryhmään ei ole ollut meinaan ihan helppoa, mutta kai se siitä - paitsi että nyt tuttu lto lähti pois emmekä edes tiedä kuka on tullut tilalle, maanantaina se sitten selviää :|

Uusimmat

Yhteistyössä