huomenna taas päiväkotiin loman jälkeen, äitiä ahdistaa valtavasti jo etukäteen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä luulen, että lapsi on levoton, häiritsee koko ryhmän laulutuntia tms, ja siksi hänet poistetaan toiseen huoneeseen. Tai tämä on ollut syynä ainakin kaikissa niissä päiväkodeissa joissa mä oon aikoinaan töissä ollut & omien lasteni pk:ssa. Vikkelä, vilkas kovaääninen poika ehkä villiintyy tilanteissa joissa koko ryhmä on paikalla, ja alkaa apinoimaan. Muut nauravat, muu ryhmäkin villiintyy, jne.

Mulla on tapana kysellä päivän kuulumiset aina, kun haen poikani pk:sta, ja pyytää että voitaisiinko keskustella seuraavana aamuna tms jos on jotain mikä askarruttaa. Oman pojan sopeutuminen nykyiseen päiväkotiryhmään ei ole ollut meinaan ihan helppoa, mutta kai se siitä - paitsi että nyt tuttu lto lähti pois emmekä edes tiedä kuka on tullut tilalle, maanantaina se sitten selviää :|

Niin mäkin luulen, eikä tuo tarpeen tullen ryhmästä poistaminen minulle mikään tajuton ongelma ole ollutkaan, mutta tämä kokonaistilanne on se mikä ahdistaa, kun mikään ei tunnu sujuvan.
Meidän ei tarvitse edes kysellä päivän kuulumisia, tai ei ehditä, kyllä ne kuulumiset tullaan juoksujalkaa kertomaan, tiedän aina jo ilmeestä mitä kohta saa kuulla.

Tässä vaiheessa olen itse valmis kokeilemaan mitä vain kunhan tämä tilanne saadaan loppumaan, en vain jaksa tälläistä enää. Siirto toiseen ryhmään, pph:lle, oma "vartija" pojalle, kaikki käy juuri nyt.

Nyt loman loputtua aion odottaa muutaman päivän, ja jos ja kun tämä taas jatkuu pyydän heti elton ja tarvittavat hoitajat palaveriin, ja asiat selvitetään. Haluan myös hoitajien vastaavan minulle siihen ovatko he itse kokeneet pojan todella raskaana hoidettavana ja muutenkin hirveänä häirikkönä josta kukaan e oikein pidä. Koska sellaiselta minusta itsestäni tuntuu, ja olen ollut sellaista ymmärtäväni :(

Aika erikoista että lapsia on vain 13 ja 4 tätiä, eikä osata ohjata yhtä lasta.

Oma poikani on intergoitu normikakarana ryhmään jossa on 5 "eriyislasta" ja 8 "normaalialasta" ja se 4 hoitajaa. Eikä heillä käsittääkseni ole mitään erityisongelmia näiden "vaikeiden" lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja riina:
Niin mäkin luulen, eikä tuo tarpeen tullen ryhmästä poistaminen minulle mikään tajuton ongelma ole ollutkaan, mutta tämä kokonaistilanne on se mikä ahdistaa, kun mikään ei tunnu sujuvan.
Meidän ei tarvitse edes kysellä päivän kuulumisia, tai ei ehditä, kyllä ne kuulumiset tullaan juoksujalkaa kertomaan, tiedän aina jo ilmeestä mitä kohta saa kuulla.

Tässä vaiheessa olen itse valmis kokeilemaan mitä vain kunhan tämä tilanne saadaan loppumaan, en vain jaksa tälläistä enää. Siirto toiseen ryhmään, pph:lle, oma "vartija" pojalle, kaikki käy juuri nyt.

Nyt loman loputtua aion odottaa muutaman päivän, ja jos ja kun tämä taas jatkuu pyydän heti elton ja tarvittavat hoitajat palaveriin, ja asiat selvitetään. Haluan myös hoitajien vastaavan minulle siihen ovatko he itse kokeneet pojan todella raskaana hoidettavana ja muutenkin hirveänä häirikkönä josta kukaan e oikein pidä. Koska sellaiselta minusta itsestäni tuntuu, ja olen ollut sellaista ymmärtäväni :(

Hyvä lto on kultaakin kalliimpi. Meidän poitsulle sellainen onneksi siunaantui - mutta lähti siis nyt vuodenvaihteessa pois. Pyydä palaveria, keskustelua. Jos saat negatiivista palautetta hoitopäivän jälkeen niin kysy, että mistäköhän pojan käytös kumpuaa, mitä pk:ssa ollaan asioiden eteen tehty, mitä he sinulta toivovat, ja kysy myös että eikö muka koskaan ole mitään positiivista sanottavaa. Pysy tiukkana - jos sinä et puolusta poikaasi, niin kuka sitten?
Jaksamista :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Hyvä lto on kultaakin kalliimpi. Meidän poitsulle sellainen onneksi siunaantui - mutta lähti siis nyt vuodenvaihteessa pois. Pyydä palaveria, keskustelua. Jos saat negatiivista palautetta hoitopäivän jälkeen niin kysy, että mistäköhän pojan käytös kumpuaa, mitä pk:ssa ollaan asioiden eteen tehty, mitä he sinulta toivovat, ja kysy myös että eikö muka koskaan ole mitään positiivista sanottavaa. Pysy tiukkana - jos sinä et puolusta poikaasi, niin kuka sitten?
Jaksamista :hug:

Kyllä, palaveri on toiveissa heti "alamäen" taas alettua.
Tossa olikin pari hyvää vastausta negatiiviseen palautteeseen, näitä aion tosiaan käyttää.
Kiitos tsempeistä, kyllä tämä tilanne tullaan nyt selvittämään. Katsotaan miten kevät lähtee selvittelyjen myötä rullaamaan :)

siis uh,itse työskentelen hoitajana ryhmäperhepäiväkodissa,jossa lapsia 13 ja 3 hoitajaa |O
meilläkin muutama vilkas ja tosi omapäinen lapsi,eikä me heitä poisteta yhteisistä tekemisistä,aamupiireistä,askarteluista ym.se on vaan oltava johdon mukainen,ja sitten vaikka yhden hoitajan istuttava ryhmätilanteessa vieressä,tai tehtävä lapselle selväksi että jos et voi istua kauniisti toisia häiritsemättä,niin sitten paikka on jossain muualla,esim meillä eteisessä.
ja voin sanoa että tämä ainakin tepsii.eikä montaakaan kertaa ole tarvinnut ketään eteiseen laittaa.
ja meidän lastenhoitaja on tehnyt selväksi että esim. aamupiirissä jos jollain on asiaa niin silloin viitataan eikä huudeta yhteen ääneen ja sitten saa puheenvuoron..mutta voin sanoa että näin lomien jälkeen aina on pikkuisen villiä meininkiä,mutta kun arki alkaa niin kyllä se siitä tasottuu :D

ja se kun ap.kirjoitti että sinulla tunne,että hoitajat eivät pidä lapsestasi.itse hoitajana voin sanoa että en minäkään pidä kaikista lapsista,mutta, minun hoitajana pitää olla tasavertanen ja kohdella samalla lailla kaikkia lapsia vaikket heistä pidäkkään.

ja pärjäsin mielestäni hyvin heidän kans. en vanhemmille valittanut heistä tai heidän villiydestä. rajat oli käytössä. ihan lasten turvallisuuden takia.
ap se on hoitajissa se vika jos ei pärjää lasten kans. ei kai sun poika voi olla niin hankala että joka päivä pitää olla valittamassa?
sanot heille että he ovat vastuussa päivän hänestä. ja et voi mitään sille jos he ammattilaiset ei saa kuria lapselle. kyllä on normaalia että jotku lapset on villimpiä.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Vai että ongelmat tulee siitä että hoidetaan kotona? No, sehän riippuu kodista, mutta kyllä yleisesti ottaen kotona kasvaa fiksumpia lapsia.

Anna mä arvaan... sinä olet kotihoidettu :D

Onko sinulla jotain kotihoitoa vastaan?
Minä liputan sen puolesta mitä kukin perhe itse päättää, mutta oman poikani tapauksessa pitäisin hänet mielummin kotihoidossa, se ei vaan ikävä kyllä ole mahdollista kun täytyy nuo muutkin lapset syöttää ja vaatettaa.

Ei ole, yhtä sekopäisiä mukuloita tulee kummallakin tavalla. Mutta yleensä pimeimmät kommentit tulee superkotiäideiltä. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Päiväkoti on silti paras hoitopaikka, jossa huomataan tarvitseeko lapsi jotain terapioita kehityksensä tueksi. Jospa teidänkin poika pikkuhiljaa oppisi olemaan ryhmässä tässä kevään aikana.

Mistäköhän päättelit, että pph ei huomaisi tarvitseeko jotain terapioita? Voin vaikka vannoa, että mä kerkeän huomaamaan hoitolapsistani paljon enemmän kun kerkeäisin päiväkodissa.

Sitä taas vaikea kommentoida onko ap:n lapsessa mitään "vikaa". Uskoisin, että on ihan tavallinen poika, luultavasti vain vilkas.

Selvitä ehdottomasti, miksi poistetaan ryhmästä ja jos sitä joudutaan toistuvasti käyttämään, niin pitäisi selvittää millä muulla tavoin ongelma (mikä sitten onkaan) voitaisiin hoitaa, ryhmästä poistaminen ei ilmeisestikkään toimi, jos sitä joudutaan alituiseen käyttämään.

Onko poika pienten ryhmässä vai minkä ikäisten?

Mitä poika itse puhuu hoidosta, puhuuko kavereista, mihin sävyyn hoitajista, mitä leikkii siellä jne?

Kyllä aion asian selvittää, ja kokonaistilanteen muutenkin koska näin ei voi mielestäni jatkua, ei kovin kivaa kenellekään, ei pojalle, ei meille eikä takuulla tarhan hoitajillekaan.
Poika on samassa ryhmässä missä aloitti 2-vuotiaana, ja se oli 0-3v ryhmä, nyt tosin ryhmässä on osa samanikäisiä ja sitten näitä pieniäkin, varmaan vajaan vuoden tai siinä hujakoilla on pienin.

Kolmesta hoitajasta puhuu hyvää sävyyn, esim. kertoo että "*** sanoo minulle kulta-pieni", ja tästä yhdestä hoitajasta sanoo hänen vain olevan tuhma, ei mitään muuta tädistä kerro.
Muista lapsista kertoo yhden pojan olevan erikoisen tuhma, ja yksi tyttö on kuulemma söpö ja pieni, ja sitten kertoo lähinnä jotain leikkiin liittyvää tai jos jollain on ollut samanlainen lelu ym. ym. Eli ihan hirveästi ei kyllä muista lapsista puhu, ainakaan mitään erikoisen negatiivista tai positiivista.

Ja leikeistä leikityin on kuulemma auto- ja legoleikit.

Voisko olla mahdollista, että lastasi turhauttaa ryhmässä? Vaikka olisi samankin ikäisiä, niin ne pienemmät voivat silti käydä isomman hermoille jos sotkevat leikkejä tms. Ja jos on temperamenttinen lapsi, niin saattaa hiiltyä ja unohtaa kuinka asiat pitäisi selvittää pienempien kanssa.
Harmi, jos jonkun hoitajan kanssa on sellainen olo lapsella, että se on "tuhma". Ainahan lapsella ja hoitajalla ei synkkää niinkuin ei aikuisillakaan, mutta kurja tilanne.
Älä kuitenkaan ahdistu, loma on saattanut tehdä hyvää ja kun keskustelette, saattaa löytyä jokin juttu, minkä saatte yhdessä jutellen kohdilleen. Kannattaa ottaa asia esille.

Tsemppiä teille kummallekkin ja muistathan itse yrittää pitää hyvän mielen, hoitoon lähtiessä, ettei pojan olo pahene..

Äläkä murehdi, kyllä ne asiat aina jotenkin selviää!

Kyllä siitä ryhmässä turhautumisesta on ollut puhetta, ja nimenomaan siitä että pojallani saattaa mennä pitkäkin tovi hyvän leikin parissa oikein hienosti, ja sitten hänellä herkästi palaa pinna kun muita olisi tulossa hänen leikkiinsä/sotkemaan leikin, ja kuulemma palaa pinna oikein räiskyvästi. Vaikea tilanne vaan siinä mielessä kun lapsia on paljon ja legoja rajattu määrä ja tietysti muidenkin täytyy saada leikkiä. Hirveän pitkään ei kuulemma ryhmän poikien yhteisleikki suju.

Tämä loma oli sellainen henkireikä tähän väliin ettei tosikaan, aina kun lähdimme pahoilla mielin kotiin "haukut" kuultuani, ajattelin vain että kohta helpottaa ja olemme kolme viikkoa lomalla.

Viime kesäloman jälkeen oli muuten sellainen kausi että tädit taivastelivat yhteen ääneen "että miten hurjan reipas *** on tullut, mitä olette oikein pojalle kesällä tehneet, sehän on ihan eri poika, niin kiltti ja tottelevainen nykyään..jne jne. Tätä iloa kesti joitakin kuukausia, syksymmällä alkoi taas vaikeudet.
Kiitos tsempeistä, kai tämä jotenkin järjestyy tästä. Pakko, tuntuu hassulta ettei yhtään ahdista mennä töihin vaan pojan päiväkodin aloitus on se mikä ahdistaa :(

siis eihän teidän ryhmä ole iso. Yleensä 3-vuotiaat ovat tietääkseni noin 21 lapsen ryhmissä. ja teillä lapsia 13?

Ja taitaa ahdistaa poikaakin, 3v4kk. Hän on oikein iloinen ja reipas ja sosiaalinen poika, mutta sitä tyyppiä jonka ilmeisesti pitäisi olla kotihoidossa ainakin tämän ikäisenä vielä.

No mutta päiväkodissa ei siis suju kauhean hyvin, valitusta pojasta tulee joka päivä, syömisestä, käyttäytymisestä, pukemisesta, leikkimisestä, huutamisesta, ihan kaikesta. Heille on tullut tavaksi poistaa usein poika ryhmästä jos tekevät jotain yhteisjuttua, en ole ihan varma miksi, mutta hän on usein yksin yhden hoitajan kanssa käytävillä kun muut esim. laulavat suljettujen ovien takana. Tästä emme ole vielä ehtineet puhua, siis että häiritseekö poika sitten koko ryhmää vai mistä on kyse.

Ajattelin pyytää pientä palaveria jossa olisi mukana päiväkodin elto, hän oli viimeksikin kehityskeskustelussa mukana.
Olen myös miettinyt pitäisikö poika siirtää pph:lle, siellä olisi ainakin pienempi ryhmä, mutta en tiedä olisiko sekään mikään ratkaisu. Nyt ryhmän koko on 13 lasta ja 4 hoitajaa.

Siis apua, ahdistaa niin taas ne tulevat valitukset miten kauhea poika on taas ollut, mitä ihmettä pitäisi meidän tehdä? Tottakai saa ja täytyykin kertoa ne ikävätkin päivän mittaan tapahtuneet asiat, mutta miksi ei koskaan mitään muuta? Sitä että koskaan ei pojalla olisi yhtään hyvää päivää en vaan usko.

Ja ihan oikeasti, poika on ihan tavallinen reipas tosin hieman vilkas poika, meillä ei kotona ole hänen kanssaan mitään ongelmia ja lomat ovat aivan ihania ja tuntuu että poika nauttii täysin siemauksin kun saa olla kotona/mökillä meidän kanssa. Tykkää myös kaveriensa seurasta, leikkii kivasti ja halailee kavereitaan usein.

Mitä tehdä, , auttakaa? Neuvoja?

Ymmärrän ahdistuksesi äitinä. Kerroit että poikasi käyttäytyy "huonosti" vain päiväkodissa mutta kotona teillä ei ongelmia ole. Onko Sinulla tarkkaa tietoa siitä mitä se huono käyttäytyminen ihan konkreettisesti on ja minkälaisissa tilanteissa. Tuntuu siltä että ette ole riittävästi pojan oloa päiväkodissa yhdessä miettineet. Sinulla äitinä ei ole ollut riittävästi mahdollisuutta ymmärtää mistä siellä päivähoidossa oikeen on kyse. Kuten sanoit on todella tärkeä mitä pikemmin istua alas hoitajan (jos omahoitaja) ja elton kanssa ja yhdessä miettiä mistä voisi olla kyse ja miten auttaa. Vanhemmilla se vastuu lapsen hyvinvoinnista kuitenkin viime kädessä on eikä päiväkodin koskaan pitäisi keksiä tapoja auttaa lasta ongelmien kanssa ilman yhteisymmärrystä ja tukea vanhemmilta.

Uusimmat

Yhteistyössä