ihan on pakko kysyä että mikä siinä on niin pahaa jos ihminen elää toimeentulotuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klementine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
Alkuperäinen kirjoittaja haha:
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Alkuperäinen kirjoittaja klementine:
jotenkin aina hauska lukea täältä noita "haukkumisia" ihmisiä kohtaan jotka elävät näin ja etenkin kommentteja "mene töihin" yms..

miksi se on niin hirveän paha? jos esim ihminen ei ole töissä siksi että yksinkertaisesti ei ole töitä tarjolla, tai koulussa vaikka..öö..elämäntilanteen vuoksi?

=)
Koska sellainen on LUUSERI ja mua Vtuttaa maksaa 30 prosenttia tuloistani tommoisten luusereitten takia ja niiden vajaaälyisten pentujen takia...

Ai että oikeen vajaa älyisten pentujen? Sulla sitä älyä tuntuu riittävän...

vajaaälyisten...et osaa edes kirjoittaa joten touché! :) eikös vaan...

Hah, etpä sitten muuta osannutkaan kommentoida :D Kyllä mä osaan yleensä aika hyvin kirjottaa, mutta ehkä pitäis jatkaa opintoja :D
menisit sinäkin töihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Eikö teitä ollenkaan kuvota, että Kataisen Jyrki saa 7000e/kk palkkaa? Alexander Stubb 9000e/kk?

He ovat ansainneet sen...ei kuvota. Eivät ole pummeja eivätkä luusereita!

HAH!!!!! Ansainneet MILLÄ?!!! RIISTOLLA sanon minä, moiset joutais sanonko minne..

Hehe riistosta puhuvat vain sosiaalipummit ja luuserit...ei ketään täällä riistetä...mene töihin!

olen töissä, jopa vakituisessa työsuhteessa, mutta muistan myös ajan jolloin en ollut.

Niin ehkä ton Suomi prkl kannattais kans kokea vähän jotain muuta, silmiä avartavaa.

jotenkin aina hauska lukea täältä noita "haukkumisia" ihmisiä kohtaan jotka elävät näin ja etenkin kommentteja "mene töihin" yms..

miksi se on niin hirveän paha? jos esim ihminen ei ole töissä siksi että yksinkertaisesti ei ole töitä tarjolla, tai koulussa vaikka..öö..elämäntilanteen vuoksi?

=)
Koska sellainen on LUUSERI ja mua Vtuttaa maksaa 30 prosenttia tuloistani tommoisten luusereitten takia ja niiden vajaaälyisten pentujen takia...

Hah, etpä sitten muuta osannutkaan kommentoida :D Kyllä mä osaan yleensä aika hyvin kirjottaa, mutta ehkä pitäis jatkaa opintoja :D

"menisit sinäkin töihin" :laugh: maailman kulunein lause tollasten suusta.
Menisit sinäkin PASKALLE! :D

mutta totuus on että sos.tuen avulla elävä on luuseri...ei se asia siitä miksikään muutu...ja syy on ko. henkilössä ihan itsessään...turha syyttää "olosuhteita" tms. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen sitä mieltä että joka ei työtä tee, ei sen syömänkään pidä. Tosin Suomessa on se perseellään että joko ei ole töitä tai et tee mitään muuta kuin töitä. Perheelle ei ole aikaa. Pitkään sossun rahoilla ollut pitäisi pakkotyöllistää. Ja kenenkään ei pidä tienata yli 6000 kk, enemmän on silkkaa ahneutta, ei tarvetta.

=)

Ei mulla oo mikään kiire töihin ;) Mä ajattelin lusmuilla lasteni kanssa vielä vuoden verran kotosalla ja sitten jatkan opintojani.. Töitä kerkee tehdä vielä vaikka kuinka. :xmas:

mutta totuus on että sos.tuen avulla elävä on luuseri...ei se asia siitä miksikään muutu...ja syy on ko. henkilössä ihan itsessään...turha syyttää "olosuhteita" tms. Jokainen on oman onnensa seppä.

Ei se asia miksikään siitä muutu, että sulla ei ole aivoja päässä miettiä asioita muiden kuin itsesi kannalta tai samastua tilanteisiin.
Saatikka että ilmeisesti sulla ei ole edes KOKEMUSTA tilanteesta, niin miksi sitten viitsit edes jäkättää asiasta, josta sulla ei ole mitään tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ssee:

Ei se asia miksikään siitä muutu, että sulla ei ole aivoja päässä miettiä asioita muiden kuin itsesi kannalta tai samastua tilanteisiin.

Hyvin sanottu. =)

Ei mitään pahaa, kunhan ei huijaa. Minusta on hyvä, että yhteiskunta takaa toimeentulon jokaiselle. Jopa niille huijareille, mutta heitä pitää sitten rangaista jos heidät saadaan kiinni. Mielestäni perustoimeentulo pitäisi tulla kaikille automaattisesti ilman erityistä anomista. Kannatankin toimeentulon siirtämistä Kelalle muuten paitsi harkinnanvaraisen osalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ssee:
Mun mielestä siinä ei ole mitään.
Mua aina naurattaa noi "perkeleen pummit käyttävät meidän töissäkäyvien verorahoja"..
:laugh: No ne verorahat menis nyt kuitenkin palkoista, niin mitä väliä.
Ja yhdyn IDUNNORIN kommenttiin, että onpa ilmeisesti suomalaiset vaan kateellisia ja pahansuopia!! Ihan oikeasti, katsokaa vähän itseänne..ei sielläkään ole kaikki niin täydellistä että voi muita manailla.

Siis ihanko totta, verorahat menisi kuitenkin? Mihin ne menisi, johonkin mustaan aukkoonko ? Niillä verorahoilla rahoitetaan meidän yhteiskunnan toimintaa - jos rahat ei riitä veroja nostetaan. Mun tilistäni menee joka kuukausi yli tonni veroihin. Ja mielelläni sen maksankin, kun tiedän mitä kaikkea sillä rahalla tehdään. Mutta todellakaan en haluaisi tuollaisen asenteen omaavalle ihmiselle maksaa mitään. Enkä todellakaan haluaisi joutua maksamaan enää yhtään lisää, sen vuoksi että jotakuta ei huvita käydä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mikään:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jo 18vuotiaasta, eli nyt kohta 6vuotta elänyt tttuella ja ei hävetä sitten yhtään. Ei kiinnosta työt, ei koulut.

No ei sulla häävit tulot voi olla, kun perusosasta tiputettu kymmeniä prosentteja, kun lusmuilet. Ei käy kateeksi.

Käteen jää 420e kuussa vuokran jälkeen. Sitten muut tulot (kirppis + eräs toinen tulo mistä sosku ei tiedä hölkäsen pöläystä ja siitä tulee välillä tonnikin)

Eipä ole ollut elämä rahallisesti rankkaa..

No, sen hyvä, että pärjäät. Musta taas on helvetin ärsyttävää täytellä joka kuukausi lippuja ja lappuja liitteinee ja aina jännätä, millon päätös tulee...
Vuosi vielä suunnilleen, niin pääsee työn hakuun :)

Tiedätkö, mä en paskaakaan välitä mielepiteistäs. Riittää, että arvostan itse itseäni, samoin MINULLE tärkeät ihmiset. Tuntemattomien mielepiteillä ei ole mitään arvoa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja sossun asiakas:

Tiedätkö, mä en paskaakaan välitä mielepiteistäs. Riittää, että arvostan itse itseäni, samoin MINULLE tärkeät ihmiset. Tuntemattomien mielepiteillä ei ole mitään arvoa :laugh:

Kuitenkin kirpaisee olla työtön luuseri...

Alkuperäinen kirjoittaja sossun asiakas:

Kuitenkin kirpaisee olla työtön luuseri...

Ei kuule kirpaise yhtään. Olen YTM ja hoidan lapsia kotona. Mies opiskelee vielä.

Kovasti palstalla tuntuu olevan ihmisiä, jotka ovat kateellisia toimeentulotukiasiakkaille. Moni heistä on syrjäytynyt ja syynä on usein monien asioiden summa. Koulukiusausta, huono itsetunto jne. ettei pysty enää edes hakemaan työtä. Moni on työkyvytön. Turhaan heitä kadehditaan. Ammattimaiset sosiaalitukihuijarit ovat pieni vähemmistö.

Mun mielestä toimeentulotuki on ihan hyvä systeemi silloin kun tulee joku hätätilanne. Mutta siitä pitäisi kuitenkin päästä jossain vaiheessa jaloilleen eikä jäädä pitämään sitä vakitulona.

Yksi tuttu nuori nainen hyvä esimerkki tästä. Ikää 25v ja peruskoulu käyty loppuun, paria muuta koulua vähän aloiteltu muttei mikää tunnu omalta jutulta. Valittaa aina kun ei ole töitä tarjolla ja joutuu turvautumaan sossuun, pisimmät työsuhteet taitaa olla pari kuukautta. Sossun kirjoille pääsi helposti kun äitinsäkään ei ole sitten nuoruusvuosien töitä tehnyt ja lapset siinä sivussa kasvaneet samaan malliin.

Mun mies olisi pystynyt järkkäämään tälle naiselle työn johon hänet olisi voitu vakinaistaakin. Mun mielestä ihan kiva homma ja ok palkka noin kouluttamattomalle. Mut tämä ei halunnut ottaa työtä vastaan kun silloin menettäisi sossun korvaukset ja pitäisi vielä nousa aamuisinkin ylös, hän kun on aamu-uninen. Mutta lähetti terveisiä että keikkahommia voisi sinne tehdä pimeänä, olisi käytännöllisempää kun muutamilla työvuoroilla tienaisi jo sossun rahojen kanssa saman mitä kokopäivätyöllä ilman sossua.

Jaa-a, kukapa meistä tietää, mitä itselle elämässä tapahtuu. Vaikka kaikki tällä hetkellä olisi hyvin, voi se jonain päivänä olla toisin. Kellä vain.

Minusta on hyvin vaikea arvottaa ihmisiä toimeentulon, työtilanteen tai varallisuuden mukaan. Muut asiat ratkaisee. Omassa opiskelijaryhmässäni on monenlaisessa tilanteessa olevia opiskelijoita - hiton hienoja ihmisiä, jokainen :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Jaa-a, kukapa meistä tietää, mitä itselle elämässä tapahtuu. Vaikka kaikki tällä hetkellä olisi hyvin, voi se jonain päivänä olla toisin. Kellä vain.

Minusta on hyvin vaikea arvottaa ihmisiä toimeentulon, työtilanteen tai varallisuuden mukaan. Muut asiat ratkaisee. Omassa opiskelijaryhmässäni on monenlaisessa tilanteessa olevia opiskelijoita - hiton hienoja ihmisiä, jokainen :heart:

No niin. Tämä on hieno kommentti.
Ottakaa oppia.

Riippuu mitä tarkoitetaan tuolla "elää toimeentulotuella". Suunnitteleeko tulevaisuuttansakin tt-tuen varaan vai onko kyseessä tosiaan hätäapu kunnes saa taloutensa taas tasapainoon?

Äitiysloma ja hoitovapaa ovat hyvin harvoin täysiä yllätyksiä kellekään. Äitiyslomaakin kuitenkin edeltää monen monta kuukautta kun ehtii siirtää rahaa syrjään ja vähentää menoja, jopa muuttaa halvempaan asuntoon jos on sellaselle tarvetta. Lapsen tulo ei siis ole mikään validi syy sille, että pistää taloutensa kuralle. Vastuullinen aikuinen osaa varautua tulojen muutoksiin.

Työttömyys? Hmm. Eikös minimityöttömyysraha ole samaa luokkaa ku kotihoidontuki hoitolisineen? Jotain 500+?/kk? Sillä ja asumistuella saa jo ihan ok summan. Jos työttömyys on pidempiaikaista niin pitää jo harkita töiden perässä muuttamista ja muita järjestelyitä jotta saisi elämän pyörimään taas. Pienipalkkaisille aloilla on (taas) työvoimapula tässä maassa. Yleensä kuitenkin huonoiten työllistyvät kouluttamattomat vaikka juuri nämä pienpalkkaiset duunit olisivat heille mahdollisia...

Opiskelija-statuskaan tulee harvemmin yllätyksenä. Opiskelija saa opintotukea, asumislisää (perheelliset ihan tukea) ja sitten voi tehdä töitä siinä sivussa ja nostaa opintolainaa. Jos vaikka osa-aikapaikka menee alta niin sitten ehkä taas hetkeksi tarvitaan tt-tukea mutta ei sen pitäisi olla automaatio, että sitä haetaan joka kuukausi.

Avioero voi tulla yllätyksenä ja silloin ymmärrän, jos vaikkapa kotiäiti joutuu hetkeksi tt-tuelle ennen kun saa arjen rullaamaan. Tai vakava sairaus joka pistää elämän sekaisin. Mutta että muuten vaa nostetaan tt-tukea koska se on olemassa? Tai se, että suunnittelee oman taloutensa huonosti, jättää kokonaan suunnittelematta, ja sitten kaikki tilanteet tulevat mukayllätyksinä? Vastuutonta. Ei kuulu aikuisen ihmisen käytökseen. Eikä sekään, että eletään tt-tuella koska ei huvita mennä töihin tai tehdä mitään muutakaan.

Että täällä jotkut ihmiset on säälittävii.. ENSINNÄKIN sossusta ei ole todellakaan helppoo saada sitä VITUN tukee. Koska ne tarkistaa kaikki tiliotteet jne jne. TOISTAISEKSI opiskelija ei aina voi mennö töihin opintojen oheella jos esimerkiksi on pitkät koulupäivät, paljon läksyjä ja kokeita jne. Ja jos ei vaan satu oleen töitä sillä pikkakunnalla tarjolla ja jos ei ole autoa käytössä. Ja mikä VITUN ASENNE TOI ON ETTÄ KYLLÄ TÖITÄ ON AINA EI VITTU KUN EI OLE! ei jumaliste oikeesti esim. pienillä paikakunnilla ei ole töitä tarjolla ei välttis edes lähipaikkakunnilla ja mitä jos ei ole autoa? ja mitä vitu järkee esim jostain ahvenanmaalta on muutta töitten perässä esim hesaan? ja jättää kaikki ystävät ja sukulaiset sinne ahvenanmaalle? ja jos oiskin töitä tarjolla niin hakijoita on päälle sata ei sitä välttis pääse ja jos ei ole töitä omalta alalta esim. Mitä merkonomiksi valmistunut ihminen tekee lähihoitajan työssä? EI NIIN MITÄN! kovat on puheet tääl monilla! saa vaan nauraa että onko oikeesti joillain suomalaisilla tollaset mielipiteet toimeentulotuella elävistä? ja miten te muak voitte tietää kuinka niitä töitä on tarjolla jne. HÄVETKÄÄ! ÄLKÄÄ NOLATKO SUOMEA ENEMPÄÄ KIITOS!

Alkuperäinen kirjoittaja vittu:
Että täällä jotkut ihmiset on säälittävii.. ENSINNÄKIN sossusta ei ole todellakaan helppoo saada sitä VITUN tukee. Koska ne tarkistaa kaikki tiliotteet jne jne. TOISTAISEKSI opiskelija ei aina voi mennö töihin opintojen oheella jos esimerkiksi on pitkät koulupäivät, paljon läksyjä ja kokeita jne. Ja jos ei vaan satu oleen töitä sillä pikkakunnalla tarjolla ja jos ei ole autoa käytössä. Ja mikä VITUN ASENNE TOI ON ETTÄ KYLLÄ TÖITÄ ON AINA EI VITTU KUN EI OLE! ei jumaliste oikeesti esim. pienillä paikakunnilla ei ole töitä tarjolla ei välttis edes lähipaikkakunnilla ja mitä jos ei ole autoa? ja mitä vitu järkee esim jostain ahvenanmaalta on muutta töitten perässä esim hesaan? ja jättää kaikki ystävät ja sukulaiset sinne ahvenanmaalle? ja jos oiskin töitä tarjolla niin hakijoita on päälle sata ei sitä välttis pääse ja jos ei ole töitä omalta alalta esim. Mitä merkonomiksi valmistunut ihminen tekee lähihoitajan työssä? EI NIIN MITÄN! kovat on puheet tääl monilla! saa vaan nauraa että onko oikeesti joillain suomalaisilla tollaset mielipiteet toimeentulotuella elävistä? ja miten te muak voitte tietää kuinka niitä töitä on tarjolla jne. HÄVETKÄÄ! ÄLKÄÄ NOLATKO SUOMEA ENEMPÄÄ KIITOS!

Puhun ihan omasta kokemuksestani. Itse kuulun kaikenmaailman riskiryhmiin syrjäytymisessä - pelkkä peruskoulu vyön alla, nuori, yh... Kaikki syyt roikkua sossun luukulla. Ainoa seikka joka puhuu puolestani on asuinpaikka pk-seudulla. Sen takia en olekaan täältä muuttamassa pois, loistavat työllistymismahdollisuudet melkein kaikille.

Mä olisin voinu käyttää hoitovapaan hengailuun ja nostaa muiden tukien päälle vielä toimeentulotukeakin, mutta päätin käyttää tän ajan hyödykseni ja opiskella. Koska kotihoito on mun oma päätös, en halunnut rasittaa yhteiskuntaa sen enempää kun mitä jo rasitan ja toimeentulotuen sijaan saan ihan palkkaa, vastineeksi työnteosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vittu:

Tähän nyt ihan vain sellainen kommentti, että eikös työttömät elä työttömyyskorvauksilla eikä toimeentulotuella. Minusta ainakin on kaksi eri asiaa työttömyys ja toimeentulotuella eläminen (=ei aikomustakaan mennä töihin).

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Siksi koska suomalaiset ovat niin pirun kateellista ja pahansuopaa porukkaa. Ihan sama mikä tilanne jollakin on, varmasti hän on sen itse aiheuttanut ja saa ylimitoitettua apua. :headwall:

Vaikea kuvitella että joku kadehtisi sossun rahoja... sen sijaan se, että ne rahat maksetaan työssäkäyvien veroista, jotka vaan nousevat, herättää närää...

Tunnen moniakin ihmisiä joita ei häiritse yhtään että heidän verorahoista on hyötyä ihmisille jotka tarvitsevat apua etenkin kun on mahdollista että he itse joskus ovat samassa tilanteessa.

Jo 18vuotiaasta, eli nyt kohta 6vuotta elänyt tttuella ja ei hävetä sitten yhtään. Ei kiinnosta työt, ei koulut.

No ei sulla häävit tulot voi olla, kun perusosasta tiputettu kymmeniä prosentteja, kun lusmuilet. Ei käy kateeksi.

Käteen jää 420e kuussa vuokran jälkeen. Sitten muut tulot (kirppis + eräs toinen tulo mistä sosku ei tiedä hölkäsen pöläystä ja siitä tulee välillä tonnikin)

Eipä ole ollut elämä rahallisesti rankkaa..

Mistä saat tuon tonnin? Oikeasti kiinnostaa, lisätulo ei olisi pahitteeksi tuon sossun tuen lisäksi.

Tosi on! Ihan on meijän oma syy että ukko sairastu, oli hilkulla kuolla, mut ei sittenkään... Työkykyiseksi ei tullut. Työkyvyttömyyseläke pieni, ei ehtinyt sitä kartuttavaa työuraa suurine palkkoineen kertyä tarpeeksi. Itse teen työtä mitä irti saan, joskus jäämmee ttt rajan alapuolelle, joskus tosi pitkäksikin aikaa. Luusereita olemme, ihan omasta syystämme, parempi olis kuolla pois.

Yhteistyössä