ihan on pakko kysyä että mikä siinä on niin pahaa jos ihminen elää toimeentulotuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klementine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Eikö teitä ollenkaan kuvota, että Kataisen Jyrki saa 7000e/kk palkkaa? Alexander Stubb 9000e/kk?

Ja kyllä he maksavat verotkin palkkatuloistaan, vähintään kolmasosa heidän palkoistaan kilahtaa suomalaisten yhteiseen kassaan.

Tosin palkan maksaa julkinen sektori eli elävät meidän yksityissektorilla työskentelevien kustannuksella :D
- ihan kuten peruskoulun opettajat, kouluavustajat, terveyskeskuslääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat kunnissa jne. jne.

kun hyvin pärjää ilmankin eikä tarvi tehdä mitään.Saa maata kaiket päivät rauhassa ja hoitaa huusholliaan.En minä ainakaan mene töihin kun äärimmäisessä hädässä jos uhataan karenssilla.Sitten hoitaa työnsä niin huonosti ettei sopimusta koskaan jatketa.Helppoa.Ja ihan sama mitä te siitä ajattelette ei kiinnosta.
Hullu paljon töitä tekee,viisas pääsee vähemmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Riippuu mitä tarkoitetaan tuolla "elää toimeentulotuella". Suunnitteleeko tulevaisuuttansakin tt-tuen varaan vai onko kyseessä tosiaan hätäapu kunnes saa taloutensa taas tasapainoon?

Äitiysloma ja hoitovapaa ovat hyvin harvoin täysiä yllätyksiä kellekään. Äitiyslomaakin kuitenkin edeltää monen monta kuukautta kun ehtii siirtää rahaa syrjään ja vähentää menoja, jopa muuttaa halvempaan asuntoon jos on sellaselle tarvetta. Lapsen tulo ei siis ole mikään validi syy sille, että pistää taloutensa kuralle. Vastuullinen aikuinen osaa varautua tulojen muutoksiin.

Työttömyys? Hmm. Eikös minimityöttömyysraha ole samaa luokkaa ku kotihoidontuki hoitolisineen? Jotain 500+?/kk? Sillä ja asumistuella saa jo ihan ok summan. Jos työttömyys on pidempiaikaista niin pitää jo harkita töiden perässä muuttamista ja muita järjestelyitä jotta saisi elämän pyörimään taas. Pienipalkkaisille aloilla on (taas) työvoimapula tässä maassa. Yleensä kuitenkin huonoiten työllistyvät kouluttamattomat vaikka juuri nämä pienpalkkaiset duunit olisivat heille mahdollisia...

Opiskelija-statuskaan tulee harvemmin yllätyksenä. Opiskelija saa opintotukea, asumislisää (perheelliset ihan tukea) ja sitten voi tehdä töitä siinä sivussa ja nostaa opintolainaa. Jos vaikka osa-aikapaikka menee alta niin sitten ehkä taas hetkeksi tarvitaan tt-tukea mutta ei sen pitäisi olla automaatio, että sitä haetaan joka kuukausi.

Avioero voi tulla yllätyksenä ja silloin ymmärrän, jos vaikkapa kotiäiti joutuu hetkeksi tt-tuelle ennen kun saa arjen rullaamaan. Tai vakava sairaus joka pistää elämän sekaisin. Mutta että muuten vaa nostetaan tt-tukea koska se on olemassa? Tai se, että suunnittelee oman taloutensa huonosti, jättää kokonaan suunnittelematta, ja sitten kaikki tilanteet tulevat mukayllätyksinä? Vastuutonta. Ei kuulu aikuisen ihmisen käytökseen. Eikä sekään, että eletään tt-tuella koska ei huvita mennä töihin tai tehdä mitään muutakaan.

Tämä oli hieno kirjoitus! Juuri näin sen pitäisi mennä!

Eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos se toimeentulotuella eläminen on vain tilapäistä, poikkeustilanne erityisessä ahdingossa. Jos taas ajattelee koko elämänsä sen varaan ja yrittää kieroilla kaikki mahdolliset tuet itselleen ilman aikomustakaan edes hakea töitä, se on sitten eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En juuri ymmärrä ihmisiä, jotka elävät toimeentulotuella. Työkkäristä saa rahaa, jos on työttömänä.

Muta jos silti, vaikka saa työmarkkinatukea, jää ttt rajan alapuolelle. Eikö silloin "saa" hakea toimeentulotukea? Minä ainakin hain.

Kuinka moni teistä on oikeasti käynyt sosiaalitoimistossa "pummaamassa" rahaa, kun noin tarkkaan tiedätte että miten helposti sieltä saa rahaa??

Ei tod. pidä paikkaansa! Kukaan ei joudu niin tarkkaan syyniin rahan käytössään kuin sosiaalitoimiston asiakas. Tiliotteet ja rahaliikenne syynätään varmasti suurennuslasin kanssa, eikä tavallisella pulliaisella ole pahemmin mahdollisuutta tai edes tarvetta huiputtamiseen. (Ammattihuijarit ovat sitten asia erikseen.) Luulen, että kyse on lähinnä huojennuksesta ja kiitollisuudestakin, kun joku suostuu auttamaan. Häpeäisitte - sivistysvaltion asukkaat!

PEESI! Mistä näitä idiootteja sikiääkään. Ovat kateellisia, luulevat et toimeentulotukiasiakkaana on jotenkin hohdokasta, toimeentulotukiasiakis nukkuu aamulla pitkään, juo skumppaa HEIDÄN verorahoillaan ja viettää vilkasta elämää.kun hyö raataa kuppasissa työpaikoissaan vittumaisten pomojen ja vittuuntuneiden työkaveriensa kanssa. vetävät perseet perjantaina ja maksavat kaikki vitun lainat tiliäivänä-tili tuli tili meni ne laulaa sillon. :P

Ja silti tässäkin ketjussa kehuskellaan, kuinka omistetaan kolme tiliä, ja sossu tietää vain yhdestä... Ei siis ihme, että toimeentulotuella elävät v****vat.

Alkuperäinen kirjoittaja kyykyssä oon:
En juuri ymmärrä ihmisiä, jotka elävät toimeentulotuella. Työkkäristä saa rahaa, jos on työttömänä.

Muta jos silti, vaikka saa työmarkkinatukea, jää ttt rajan alapuolelle. Eikö silloin "saa" hakea toimeentulotukea? Minä ainakin hain.

Asumistuki?

Alkuperäinen kirjoittaja Ssee:
Mun mielestä siinä ei ole mitään.
Mua aina naurattaa noi "perkeleen pummit käyttävät meidän töissäkäyvien verorahoja"..
:laugh: No ne verorahat menis nyt kuitenkin palkoista, niin mitä väliä.
Ja yhdyn IDUNNORIN kommenttiin, että onpa ilmeisesti suomalaiset vaan kateellisia ja pahansuopia!! Ihan oikeasti, katsokaa vähän itseänne..ei sielläkään ole kaikki niin täydellistä että voi muita manailla.

Mutta jos on 6v ollut työttömänä omasta tahdostaan, kusee tarkoituksella kaikki työosoitukset ja kurssit kesken, ei pienintäkään yritystä saada työtä mistään oikeasti. Ikää 32v. Otetaan sitten justiinsa amiksesta valmistunut 19v myöskin työtävieroksuva tyttis ja lyödään hynttyyt yhteen. Asumistuet, sossun rahat ja muut juoksee.
Ensimmäinen lapsi pannaan alulle kun vuokrat on maksamatta puolen vuoden ajalta, onneksi on oma eläkkeellä oleva äiti jolta voi tulevan lapsenlapsen nimiinkiristää rahaa elämiseen. Viihteellä käydään ja tupakkaa palaa, merkkivaatteet pitää olla ja kunnon vehkeet muutenkin, mistään ei tingitä.
Lapsi syntyy ja 3vkon ikäisenä on ekan kerran mummolla hoidossa viikonlopun yli kun pariskunnan pitää bilettää. Mummo varustaa lapsen muutenkin, ostaa vaunut yms. vaipat ja ruoat. 3-4vrk viikossa lapsi on mummolla koska vanhemmat ei jaksa kuunnella sitä itkua. Myöhemmin lastensuojelu ym. kuvioissa, lapsi on taantunut virikkeiden puutteesta, ei kävele eikä puhu pian ikää 3v. Pariskunta kaipaa isompaa asuntoa ja mikäs sen parempi ratkaisu tilanteeseen kuin.. tadaa: toinen lapsi on nyt tulossa keväällä!
Edelleenkään ei mitään yritystäkään tulla toimeen omillaan tai löytää töitä, ei kummallakaan. Kyllä, mua korpee tosissaan tollanen loisiminen! Ja säälittää ja surettaa ne lapset, omieni serkkuja ovat ja siksi aika läheltä tätä koko ajan joudun seuraamaan. Ei ole kyse kateudesta kuule, ei tosiaankaan.

Asumistuki?

No niin, huomaan ettet itse ole koskaan ollut tilanteessa jossa JOUDUT turvautumaan toimeentulotukeen.
Nimittäin sitä tukea ei edes saa, ennenkuin kaikki muut mahdolliset tuet on haettu. Eli kyllä, kyllä samme asumistukea. Siltikin tulomme niin pienet, että jäimme sen köyhyysrajan alapuolelle.

Asumistuki?

No niin, huomaan ettet itse ole koskaan ollut tilanteessa jossa JOUDUT turvautumaan toimeentulotukeen.
Nimittäin sitä tukea ei edes saa, ennenkuin kaikki muut mahdolliset tuet on haettu. Eli kyllä, kyllä samme asumistukea. Siltikin tulomme niin pienet, että jäimme sen köyhyysrajan alapuolelle.

En minä sinua tuomitse, ennemmin niitä, vaan niitä, jotka eivät edes halua töihin.

Ja totta, en ole koskaan käynyt sossun luukulla, vaikka pienet ovat tuloni olleetkin. (esim. kesällä ei ollut mitään tuloja, kun ei tullut opintotukea eikä ollut töitä)

Asumistuki?

En minä sinua tuomitse, ennemmin niitä, vaan niitä, jotka eivät edes halua töihin.

Ja totta, en ole koskaan käynyt sossun luukulla, vaikka pienet ovat tuloni olleetkin. (esim. kesällä ei ollut mitään tuloja, kun ei tullut opintotukea eikä ollut töitä)

Ok :) On niin arka aihe, että huomaan olevani heti "karvat pystyssä", kun koen saavani arvostelua köyhyydetäni. Nyt olen onnellinen, kun olen töissä, palkka tosin pieni, mutta juuri ja juuri ttt rajan yläpuolella olemme. Paljon mukavampaa on, kun ei tarvitse siellä sossussa rampata, ja sinne aina tehdä tiliä elämästään.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Eikö teitä ollenkaan kuvota, että Kataisen Jyrki saa 7000e/kk palkkaa? Alexander Stubb 9000e/kk?

Kuvottaa. Moni yritysmaailmassa saa vielä enemmän, vaikka kukaan ei tarvitse noin paljon/kk.

Alle 2000 ? kk-palkalla varmaan saataisiin TOSI pätevät ministerit ja yritysjohtajat!!!! :laugh:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, mutta toisaalta olis aika jees jos ihmisiä ajaisi politiikan pariin jokin muu kuin raha...

Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
mutta totuus on että sos.tuen avulla elävä on luuseri...ei se asia siitä miksikään muutu...ja syy on ko. henkilössä ihan itsessään...turha syyttää "olosuhteita" tms. Jokainen on oman onnensa seppä.
Niinhän nuo kapitalismin rakastajat tykkää ajatella, mutta todellisuudessa jokainen ei aina ole oman onnensa seppä. Menestykseen vaaditaan kyllä kovaa työtä ja tahtoa, mutta myös onnea ja tietynlaisia lähtökohtia. Esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat kyllä ihan todellisuutta ja ne voivat juontaa juurensa jo huonosta lapsuudesta. Kaikkien lähtökohdat eivät ole samanlaiset ja sen ymmärtää jokainen fiksu ihminen, joka jaksaa toisinaan tuijotella oman napansa sijaan myös ympärilleen.

Siis moni työssäkin oleva on luuseri, koska joutuu hakemaan toimeentulotukea pärjätäkseen. Ja tämänhän kaikki jo tiesivät, koska asiasta on uutisoitu jokin aika sitten.
Ja siksi toisekseen väsyttää tuollaiset kommentit, että menkää töihin älkääkä lusmuilko. Kun tässä suomen työttömyysilmapiirissä velloo hurja ikärasismi, eli jos olet yli 40 ja varsinkin jos olet yli 50 niin työmahdollisuutesi ovat huomattavast heikommat kun esim. 20 vuotiaalla. Moni joka on ollut vaikka 30 vuotta työelämässä ja jää työttömäksi tyhjänpäälle on aika heikossa asemassa.

Yhteiskunta on itse keittänyt tämän paskan. Työssäkäynnin pitäisi aina olla kannattavampaa kuin tukien varassa elämisen. Jos olisin tehnyt siivoojan työtä 8H/päivä perse homeessa, olisin saanut saman verran käteen kuin sain toimeentulotukea ja asumistukea, sain vielä maksusitoumuksen reseptilääkkeisiin ja terveyskeskusmaksut maksettiin, samoin sähkölasku ja kotivakuutus. Olisin voinut jäädä jopa miinukselle.

Olen laiska, mutta en tyhmä.

Onhan siinä suuri ero elääkö toimeentulotuella koska A) töitä ei löydy/ opiskelun takia rahat ei riitä/ palkka on liian pieni kun että B) elää toimeentulotuella koska on aina niin elänyt eikä aio tulevaisuudessakaan elää muuten.

Lisään että jollain saattaa olla niin paljon velkaa ettei ole järkeä käydä edes töissä kun vouti veisi suurimman osan palkasta eikä velkaa saisi välttämättä koskaan maksettua.

Mieluummin köyhä ja työtön kuin köyhä ja töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

Kuvottaa. Moni yritysmaailmassa saa vielä enemmän, vaikka kukaan ei tarvitse noin paljon/kk.

Alle 2000 ? kk-palkalla varmaan saataisiin TOSI pätevät ministerit ja yritysjohtajat!!!! :laugh:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu, mutta toisaalta olis aika jees jos ihmisiä ajaisi politiikan pariin jokin muu kuin raha...

Tästä seuraisi se, että eduskuntaan/hallitukseen menisivät vain ne, joilla on rahaa elättää itsensä muutenkin. Voisi siinä köyhän ja työttömän asia vähän kärsiä lainsäädännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kulli:
Lisään että jollain saattaa olla niin paljon velkaa ettei ole järkeä käydä edes töissä kun vouti veisi suurimman osan palkasta eikä velkaa saisi välttämättä koskaan maksettua.

No, kyllä se on ihan itse varmasti se velka aikanaan otettu. Tekisi mieli sanoa että niin makaa kuin petaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kulli:

Niin mutta velka ei tule itsestään, velka täytyy itse ensin ottaa. Joten jos alkaa velkarahoilla elämään, niin ei se musta le mikään syy myöhemmin vältellä töitä! Jokainen maksakoon omat velkansa tai sitten voi jättää ne velat ottamatta. Ylivarojen eläminen toki kasvattaa velkaa, ja se taas on juuri sitä järjettömyyttä elää yli varojensa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Tästä seuraisi se, että eduskuntaan/hallitukseen menisivät vain ne, joilla on rahaa elättää itsensä muutenkin. Voisi siinä köyhän ja työttömän asia vähän kärsiä lainsäädännössä.
Enhän mä nyt hyvänen aika sellaista ehdotakaaan, että kyseistä työtä pitäisi ilmaiseksi tehdä! Toki sellainen palkka tulisi olla, että toimeentulo olisi taattu.

Ei mitään. Nostaa kaikki muutkin lapsilisiä, asumistukea, opintotukea, eläkettä (kansan eläke) jne. Samaa tukea kaikki on, mutta eri niikkeillä mennään.
Jättäisi rikkaat nostamatta lapsilisää, niin ei ehkä köyhien tarvitsisi niin käydä sossussa asioimassa.

Yhteistyössä