Ikä ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Metsämansikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Metsämansikka

Vieras
Mitähän tässä oikein pitäisi tehdä…

Olen ollut pari vuotta parisuhteessa miehen kanssa, emme asu virallisesti yhdessä, mutta käytännössä kyllä. Rakastamme toisiamme ja tuntuu, että tässä suhteessa on potentiaalia kestämään lopun elämän. Olemme sitoutuneita toisiimme ja täydennämme toisiamme hyvin, olemme tiiviisti yhdessä, kuitenkin antaen toisillemme ”tilaa”, pystymme keskustelemaan asiasta kuin asiasta, myös tästä (löytämättä ratkaisua).

Ongelma tässä on minun ikäni, olen 39-vuotias. Minulla ei ole lapsia, mutta olen aina tiennyt, että lapsen/lapsia haluan. Mies on 32 ja hänellä on tytär edellisestä suhteesta. Miehestä itsestään johtuvista syistä (henkilökohtaisia, joita en nyt tällä foorumilla voi alkaa sen enempää selvittämään) hän sanoo, ettei voi ryhtyä lapsentekoon tässä vaiheessa, vaan aikaisintaan vuoden kuluttua. Mutta silloin minä olen jo 40 ja hedelmällisyys laskee hurjaa vauhtia, jaksamisesta puhumattakaan!

Mitä siis tehdä? Jatkanko miehen kanssa ja otan suuren riskin jäädä lapsettomaksi? Vai pistänkö suhteen poikki ja lähden hullun vimmalla etsimään uutta isäkandidaattia, joka sekin saattaa osoittautua ties minkälaiseksi vikatikiksi?

Lähiympäristössä saadaan vauvoja jatkuvalla tahdilla ja tämä asia pyörii mielessäni päivittäin. Kommentteja ja näkökulmia kaipaisin kovasti.

Ei kannata lähteä etsimään isäkokelasta, koska sille ei voi antaa takuita missään mielessä. Älä painosta miesystävääsi , eikä vuosi ole maailmanloppu tuossa asiassa, vaikka riskit kasvaakin. Suurempi riski on lähteä etsimään olematonta...

Siinä ei ole suurta eroa, aloittaako lapsen yrittämisen 39v vai 40v. Eli kun olet tähän asti odotellut, kannattaa odotella se yksi vuosi vielä.

Odotellessa voisit toki tutkituttaa oman hedelmällisyytesi. Jos et ole yhtään raskautta vielä kokenut, voi olla että hedelmällisyytesi on jo aika alhainen. Naisen hormonitoiminta ja sitä kautta hedelmällisyys heikkenee, kun "systeemi" ei koskaan ole ollut käytössä. Vastaavasti, raskaudet pidentävät hedelmällistä aikaa.

On naisia, joilla vaihdevuodet alkavat jo nelikymppisenä. Toisaalta, jotkut saavat lapsia vielä 50- vuotiaina.

Kiinnostaa asia sen verran, että kysyisin, mksi olet herännyt tuohon lapsen haluamiseen näin myöhään ylipäätään?

Englannissa on tehty ensinmmäistä kertaa kolme kuukautta sitten tutkimus vanhempien miesten sperman laadusta, miehet oli siinä 38 v 55 v
Tulos ja todistus oli ,että miestenkin hedelmällisyys tuossa iässä menee lujaa vauhtia taaksepäin! ja jos pariskunnalle syntyy ei terve lapsi se on myös miehen sperman laadun syy eikä vain vanhempien naisten ,siis miehilläkin on osa siinä miksi syntyy ei terveitä lapsia JOLLEKIN sitten vanhempana .

Ennen eivät tuota tienneet,nyt ne tietää. eivät voi enää vain vanhempaa naista syyttää,hienoa eikö vain?
siis ei vain naisten vika!

Eli siis kannattaa vaatia tuoteseloste. Ja voidaanhan sperma lukea elintarvikkeeksikin jossakin tapauksessa, vaikka yleensä se kai valuu jonnekin..mutta ihan kiva sitä on valutella.

Alkuperäinen kirjoittaja anna tutkia:
joo ja anna miehes tutkia hedelmällisyytensä ja sperman laatu ja onko vikaa spermassa ennen kuin aiot tehdä lapsen vanhemman ukon kanssa !

missäs välissä se tutkitaan, eikö se vie pois osan nautinnosta?

Jos tulet nyt raskaaksi, on ensi vuosi ennen kuin se lapsi edes syntyy. Jos mies on suostuvainen siihen vuoden kuluttua ja tietää sen jo nyt, niin tässäpä pointti jonka voit hänelle heittää. Jos ylipäätään enää tärppää. Terv. Mummo 38v

Olet jo nyt liian vanha saamaan lapsia, parempi kun asennoidut lapsettomaan elämään tai otat ne miehen lapset sydämeesi.
Ei ole reilua lasta kohtaan, että vanhemmat on 20 v. vanhempia kuin kavereilla. Ja tuossa iässä sitä on jo niin ylisuojeleva, ettei niistä kunnon ihmisiä tule kuiteskaan.

miksi ihmeessä olet lykännyt lapsen tuloa näin myöhään? Lapset on tehtävä alle kolmekymppisenä, kehtiysvammariskikin nousee jo kolmenkymmenen iässä huimaavasti. Oletkos vähän itsekäs? Ensin "nuoruutta" melkein neljäkymppiseksi, eli minä, minä... Sitten tahdotaan lapsi kun kaikkea muuta jo on, eli taas minä, minä... Ajattele lapsen kannalta, sinunkin lähiympäristössäsi on varmaan lapsia, jotka kaipaavat sinusta varamummoa, sillä mummon ikäinenhän jo olet. tai kysy sosiaalitoimistosta, voisitko alkaa tukiperheeksi lastensuojelulapsille. Jos todella haluat olla lasten kanssa, heitä jo mielestäsi myöhäiset vauvahaaveet ja auta niitä lapsia, jotka apuasi ja tukeasi tarvitsevat.

Viime syksynä sai ystävättäreni 39 vuotiaana ensimmäisen lapsensa, terveen pojan.
Ei sinulla ole vielä myöhäistä. Äläkä nyt miestä ainakaan ala vaihtamaan, jos tämä on muuten sopiva!

hmps. ei minussa ainakaan ole ollut mitään vikaa.lämpimässä ja rakastavassa kodissa olen saanut elää, aina on tuettu ja toisaalta annettu vapauksia.

ei hyvä äitiys ole iästä kiinni.

ne, joiden mielestä on, voivat kasvaa ainakin muutaman vuoden ennen kuin suunittelevat niitä omien lapsien tekemistä. niin lapsellisella tasolla jutut vielä ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja mummutauti:
miksi ihmeessä olet lykännyt lapsen tuloa näin myöhään? Lapset on tehtävä alle kolmekymppisenä, kehtiysvammariskikin nousee jo kolmenkymmenen iässä huimaavasti. Oletkos vähän itsekäs? Ensin "nuoruutta" melkein neljäkymppiseksi, eli minä, minä... Sitten tahdotaan lapsi kun kaikkea muuta jo on, eli taas minä, minä... Ajattele lapsen kannalta, sinunkin lähiympäristössäsi on varmaan lapsia, jotka kaipaavat sinusta varamummoa, sillä mummon ikäinenhän jo olet. tai kysy sosiaalitoimistosta, voisitko alkaa tukiperheeksi lastensuojelulapsille. Jos todella haluat olla lasten kanssa, heitä jo mielestäsi myöhäiset vauvahaaveet ja auta niitä lapsia, jotka apuasi ja tukeasi tarvitsevat.

Jos sinulla itselläsi onkin mummutauti jo 39-vuotiaana, niin kaikilla muilla ei ole, otan osaa ennenaikaiseen vanhenemiseesi. Sen on varmaan aiheuttanut se, että olet hankkinut liikaa lapsia liian varhain ja uhrautunut marttyyrimäisesti koko elämäsi. Onneksi kaikkien ei ole pakko toimia noin. Otatko ollenkaan huomioon edes sitä, että kaikki eivät seukkaa loppuelämäänsä sen yläasteen treffikaverin kanssa? Kaikki eivät löydä sitä oikeaa nuorena, niinkuin sinulle ehkä on käynyt. Sinun naurettavia mummukommenttejasi ei täällä kaivata, pidä omana tietonasi.

Kiitos asiallisista kommenteista!

Lastenteon viivästyminen on osaltani johtunut lähinnä olosuhteista ja elämäntilanteesta. Olisi ollut suuri virhe ryhtyä perustamaan perhettä ex-mieheni kanssa. En todellakaan koe olevani liian vanha, enkä varsinkaan mummo! Olen tyyliltäni, ajatusmaailmaltani ja asenteltani lähempänä kolme- kuin nelikymppistä. Koen, että vasta nyt pystyn antamaan lapselle parhaat lähtökohdat, kun olen kypsempi ja tasaantunut nuoruuden haihatuksista.

Metsämansikka,

Riski saada down-syndroomainen lapsi menee jotenkin niin, että 20-vuotiaalla äidillä riski on 1/1500, 30-vuotiaalla 1/900 ja 40-vuotiaalla 1/100; se on kai se suurin riski. Mutta, kun 40-vuotiaalla muutenkin elimistö jo toimii niin, että alkuraskauden keskenmenot karsii helpommin vammaiset sikiöt, kannattaa luottaa vaan omaan kehoon ja sen toimintaan, mikäli olet terve ja fyysisesti ok.

Kaikki menee ihan hyvin eikä yksi vuosi sinne tai tänne ratkaise enää mitään.

Minä olen harjoitellut jo kahdella sarjalla (yhteensä 4: 10-vuotiaat ja 20-vuotiaat) ja silti vielä näin mummoiässä (43) uskallan ja haluan saada vielä yhden loppuelämämme iloksi. Enkä ole suostunut edes lapsivesitutkimuksiin; jo pelkästään se sisältää keskenmenoriskin. Ja mitä hyötyä minulle siitä olisi; minä en ainakaan olisi se vanhempi, joka kykenisi tekemään päätöksen lapseni elämästä.

Lapsilla on aina parhaat lähtökohdat: Vain sinä olet ainoa oikea ja paras äiti lapsillesi. Juuri sinut he ovat valinneet äidikseen. Ei se ole iästä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja inhotus:
Olet jo nyt liian vanha saamaan lapsia, parempi kun asennoidut lapsettomaan elämään tai otat ne miehen lapset sydämeesi.
Ei ole reilua lasta kohtaan, että vanhemmat on 20 v. vanhempia kuin kavereilla. Ja tuossa iässä sitä on jo niin ylisuojeleva, ettei niistä kunnon ihmisiä tule kuiteskaan.

" lukekaa netistä infoa
Englannissa on tehty ensinmmäistä kertaa kolme kuukautta sitten tutkimus vanhempien miesten sperman laadusta, miehet oli siinä 38 v 55 v
Tulos ja todistus oli ,että miestenkin hedelmällisyys tuossa iässä menee lujaa vauhtia taaksepäin! JOS PARISKUNNALLE SYNTYY EI TERVE LAPSI niin se on myös miehen sperman laadun syytä eikä vain vanhempien naisten ,siis miehilläkin on osa tässä että miksi joillekin syntyy ei terveitä lapsia ! .

Ennen eivät tuota tienneet,nyt ne tietää. eivät voi enää vain vanhempaa naista syyttää,hienoa eikö vain?
siis ei vain naisten vika!"

Tuo on totta! luin itsekin tuon artikkelin Saksassa jopa uutisissa toi juttu oli,miksi te suomalaiset ette tiedä tuosta tutkimuksesta yhtään mitään??

ja alkuperäiselle : et ole vanha mun sisko sai ensimmäisen TERVEEN esikoisensa kun oli 44 vuotias!

Riski saada down-syndroomainen lapsi menee jotenkin niin, että 20-vuotiaalla äidillä riski on 1/1500, 30-vuotiaalla 1/900 ja 40-vuotiaalla 1/100; se on kai se suurin riski. Mutta, kun 40-vuotiaalla muutenkin elimistö jo toimii niin, että alkuraskauden keskenmenot karsii helpommin vammaiset sikiöt, kannattaa luottaa vaan omaan kehoon ja sen toimintaan, mikäli olet terve ja fyysisesti ok. "

Ihan sama pätee NYKYAAN miehillekin tuon Englantilaisen tutkimuksen mukaan.
kumma kun ette ole suomessa vielä kuullut moista!

Nuorena ei kannata hankkia lapsia ollenkaan,nuorena pitää nauttia nuoruudesta ja elämästä.

Ap,tuo sinun ikä on ihan hyvä ja oikeastaan paras ikä saada lapsia.
onnea sinulle!

Mielestäni nyt liiottelette että alkuperäinen olisi liian vanha saada lapsia :D

Demi Moore on nyt tällä hetkellä raskaana,Demi on 44 vuotias.
Ursula Andres sai ensimmäisen lapsensa kun Ursula oli 52 vuotias.
Mun naisystävä 43 vuotias sai viime vuonna tyttölapsen.
voisin laittaa enemmän julkkis naisia tänne jotka saivat lapsen yli 40 vuotiaana tai jopa jo 50 vuotiaana. siis mitä tästä sanotte?

alkuperäiselle, jottei sun tarvitse uskoa noita kateellisia jotka väittää että olet muka liian vanha.

Jaa a. Itselleni tuli sellainen tilanne, että aloin harkita lapsia tuossa 32v. iässä. opiskelin pitkään ja elin pitkittynyttä "opiskelijaelämää" tavallaan. pätkätöineen ja opiskelijarientoineen. Tiki asunnon olin ostanut ihan järkisyistä jo ajat sitten.

Kyllä "ikä" on riippuvainen myös elämäntilanteesta. Mummoutuminen ei ole kovin pian todennäköistä, kun vasta pääsin oikean nuoren aikuisen elämää elämään. Toki ikä tuo riskejä. Mutta oma on elämäsi. Täysin turhaa on miettiä mitä mieltä joku muu on. Noita mielipiteitä löytyy ihan joka lähtöön. Koskaan et voi kaikkia miellyttää. Iltatähtiäkin on syntynyt aina ja tulee syntymään. Elä omaa elämääsi ja tee omat ratkaisusi.

Itsestäni tuntuu oudolta, että nyt 35 vuotiaana ja taaperon äitinä, olisin parin vuoden päästä johonkin asiaan liian vanha ;)

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
..... uskallan ja haluan saada vielä yhden loppuelämämme iloksi....

Hommaa kissa, koira tai papukaija iloksi elon ehtooseen. Ne voi viedä piikille eläinlääkäriin, kun alkaa kyllästyttää. Lasta ei voi.

Itsekästä ajatella, että tekaisenpa lapsen, kun on niin tylsää

Alkuperäinen kirjoittaja Anna mun kaikki kestää:
Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
..... uskallan ja haluan saada vielä yhden loppuelämämme iloksi....

Hommaa kissa, koira tai papukaija iloksi elon ehtooseen. Ne voi viedä piikille eläinlääkäriin, kun alkaa kyllästyttää. Lasta ei voi.

Itsekästä ajatella, että tekaisenpa lapsen, kun on niin tylsää

Tuo sinun kommenttisi sisältökö muka on epäitsekästä? Ei eläintäkään voi hankkia sillä asenteella, että vienpä piikille, kun alkaa kyllästyttää. Mitä taas tulee Witchien kirjoitukseen, niin ymmärsin kyllä asian niin, että lapsi on toivottu ja odotettu, ei sen itsekkäämpi päätös kuin lapsen hankkiminen yleensä muutenkaan oli sitten ikä mikä tahansa. Miksi nelikymppisen lapsen hankkiminen olisi itsekkäämpää kuin kaksi tai kolmikymppisen?

Yhteistyössä