Alkuperäinen kirjoittaja Dumle:
Sinä siis yleistät kaikki maahanmuuttajat yhteiskunnan tuilla eläviksi? Tuossa sinun kirjoituksessasi kyllä näkyy hyvin selvästi ennakkoluuloisuus ja rasismi.
Tsori vaan, mutta näin on aika yleinen tilanne. Olen nimettäin asunut mamu-alueella. Ei siellä käyny kuin pari tyyppiä töissä. Siinä sulle totuus. Kantsii tutkia noita rikostilastoja ja muita, siinä sulle rasismia. Ja vaikkapa Helsingin sanomien linjaa..siinä on sulle rasismia. Valkoisia kohtaan.
Se on ihan totta, että mamun on vähän vaieke saada töitä, jos sitä kieltä ei opettele. Piste. Tiedän itekki, ku oon opintojen ohessa tehnyt siivoushomnmia ja yrittänyt opastaa mamuja. On tosi vaikeeta! Eivät usko, eivät kuuntele, eivät ymmärrä eikä heidän puhettaan ymmärrä. Eli mun mielestä on parempi, että otetaan pienempi määrä ja käytettäs se sama määrä paremmin heidän koulutukseensa. Näin heillä ois paljon paremmat mahikset opiskella kunnolla ja saada kunnon työ ja palkka. Näin siitä ois yhteiskunnalle hyötyä. Kun taas noista mun opastamista, joista kukaan ei saanu mistään töitä puutteellisen kielitaidon myötä. Eli ihan turhaan opiskelevat kolme vuotta jotain laitoshuoltajan tms tutkintoa, kun eivät saa töitä. Pitäs olla paljon tehokkaampi Suomen kielen opetus. Sitten kun asiat ymmärtää, niin voi tehdä töitä. Se on myös siis tälle maahanmuuttajalla paljon mukavampaa, kun ymmärtää mitä siihen omaan työkuvaan kuuluu. Ei tarvitse olla epävarma, tuntea epämukavuutta..ja niin edelleen. Ja ehkä vois tehdä jotain muutaki, ku niitä siivoushommia..jotka ovat muuten tosi kuluttavia kropalle.