Itkettää kaikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olenko liian itsekäs?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olenko liian itsekäs?

Vieras
Olen raskaana oleva yh ja eräs kaverini on "auttanut" minua kauppaostosten kanssa kun minulla ei ole autoa enkä saa kannella painavia. Tuo kaveri vaan toimii aina täysin oman päänsä mukaan ja käy kaupassa silloin kun häntä huvittaa ja jättää ilmoittamatta jos päättääkin tuoda ostokset myöhemmin. Tiedän, minun pitäisi olla kiitollinen että hän ylipäätään auttaa mutta minua vaan väsyttää kun ostoksia ei kuulu silloin kun niitä odotan tai tarvitsen. Olisi kai kohteliasta tuon kaverin edes ilmoittaa jos tuo ostokset vaikka vasta seuraavana päivänä. :/

Tuo kaveri on miespuolinen (pian 30v) ja asuu vielä äitinsä kanssa. Nytkin pari päivää vaan pelannut jotain peliä enkä ole saanut häneen kontaktia. Vastaa minulle silloin kun häntä sattuu huvittamaan vaikkatietää että olen raskaana ja asioiden hoitaminen on aika hankalaa käytännössä. Tai en ole varma enää edes tietääkö hän todella miltä minusta tuntuu. Inhottaa tämä avuton tilanteeni.

Ollaan oltu tosi pitkään ystäviä mutta nyt alan olemaan tosi väsynyt. Hän usein sanoo vaan löyhästi ettei jaksa tehdä jotain vaikka hänellä ei ole todellisuudessa parempaakaan tekemistä. En enää siis halua häneltä mitään pyytääkään. Poistin suutuspäissäni kaverini meselistaltakin. :/

Jos sulla ei ole suurperhettä elätettävänä, niin mikset hanki sellaista perässä vedettävää kärryä mikä mammoilla on ja tee ne painavat ostokset sillä? Näin mä tein kun kävin mammalle tekemässä ruokaostokset loppuraskauden aikana ja omat ostokset tein siten että otin tyhjät rattaat mukaan jossa niitä lykin.

Taksikin on ihan hyvä vaihtoehto jos se on taloudellisesti mahdollista. Kyllä mä luulen että kerta viikossa riittää hyvin kaupassa käyntiin jos tarkasti pohtii viikon syömiset etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sehän asiaa auttaa kun pyyteetöntä auttajaa rankaiset. No sulla on varmaan sitten joku muu joka hoitaa sinun asiasi. Eikö niitä firmojakin varmaan ole.

Ei ole ketään muuta. :/ Sehän tässä surettaakin. Ei ole paljon ystäviä ja tuo ihminen ollut ainoa läheisempi sellainen, mutta ollaan kai etäännytty.

Tarkoitukseni ei ole vaatia liikaa. Olisi vaan kiva jos joku jeesaisi joskus kun muuten ei asiat onnistu. :( En halua väkisinkään pyytää apua. Olen aina odotellutkin suht kärsivällisesti ostoksiani parhaimmillaan parikin päivää, milloin nyt vaan ystävälleni sopii ne toimittaa.

No jopas käytät ihmistä hyväksesi.. mä en moiseen kaverisuhteeseen haluaisi. Toivottavasti kaverisi tajunnut tilanteen ja ottaa etäisyyttä sinuun. Kyllä sun on aikuisena hoidettava itse tollaset asiat.. soita kuntaan ja pyydä vaikka kotiapua, ellet muuten saa asioitasi hoidettua. Otat muksun mukaan ja tuot tavarat rattaissa ja kärryillä kotiin. Sun viestistä saa kuvan, että makaat röhnötät päivästä toiseen kotona ja odotat kaveriltasi liikoja. Mitenkä ajattelit sitten hoitaa kauppareissut, kun masuasukki pinkaisee esiin? Hoidapa asiasi, varmasti siihen pystyt, jos haluat.

Tuota, miten olet korvannut kaverille kauppa-apuja? Jos et mitenkään, niin en yhtään ihmettele mikäli on kyllästynyt pelkkään auttajan rooliin. Itse makselen bensat ja jotain muodollista ekstraakin jos joku kaveri kuskaa jossain, eihän nyt kukaan jaksa koko ikäänsä olla toiselle pelkkä hyväntekijä ja hyödyke vaan. Tekstisi kuulostaa siltä, että sinä odotat tämän kaverin hyppäävän kauppaan juuri silloin kun sinä haluat, vaikka itse valitat sitä että hän toimii oman aikataulunsa mukaan.. miksi ihmeessä hänen pitäisi pomppia sinun aikataulusi mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No sehän asiaa auttaa kun pyyteetöntä auttajaa rankaiset. No sulla on varmaan sitten joku muu joka hoitaa sinun asiasi. Eikö niitä firmojakin varmaan ole.

Ei ole ketään muuta. :/ Sehän tässä surettaakin. Ei ole paljon ystäviä ja tuo ihminen ollut ainoa läheisempi sellainen, mutta ollaan kai etäännytty.

Tarkoitukseni ei ole vaatia liikaa. Olisi vaan kiva jos joku jeesaisi joskus kun muuten ei asiat onnistu. :( En halua väkisinkään pyytää apua. Olen aina odotellutkin suht kärsivällisesti ostoksiani parhaimmillaan parikin päivää, milloin nyt vaan ystävälleni sopii ne toimittaa.

No missä asut??

Ei kannata vaatia täydellisyyttä ihmisiltä. Ole kiitollinen kun sinulle vielä on hänet. Puhu suoraan hänelle ajatuksesi.
Muista maksaa hänelle bensat + korvaus nähdystä vaivasta. Korvaus voi olla vaikka valmis ateria nenän eteen pari krt viikossa tai ihan vain rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
No jopas käytät ihmistä hyväksesi.. mä en moiseen kaverisuhteeseen haluaisi. Toivottavasti kaverisi tajunnut tilanteen ja ottaa etäisyyttä sinuun. Kyllä sun on aikuisena hoidettava itse tollaset asiat.. soita kuntaan ja pyydä vaikka kotiapua, ellet muuten saa asioitasi hoidettua. Otat muksun mukaan ja tuot tavarat rattaissa ja kärryillä kotiin. Sun viestistä saa kuvan, että makaat röhnötät päivästä toiseen kotona ja odotat kaveriltasi liikoja. Mitenkä ajattelit sitten hoitaa kauppareissut, kun masuasukki pinkaisee esiin? Hoidapa asiasi, varmasti siihen pystyt, jos haluat.

En edes makaa. Supistelee vain hirveästi ostoksia kärrätessä ja enää ei meinaa millään päästä eteenpäin kuorman kanssa. Sellaista vaivalloista vaappumista kun koko ajan mahaa repii. Pelkäsin viimeksi kauppaan mennessä synnytyksen alkavan kun oli sellaiset supistelut.

Ei ole mihinkään maksulliseen kotipalveluun varaa. Muutenhan olisin sellaista apua hankkinut. Kun tämä syntyy niin tilanne helpottaa. Nyt vain oma olotila esteenä raskaammalle liikkumiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

En edes makaa. Supistelee vain hirveästi ostoksia kärrätessä ja enää ei meinaa millään päästä eteenpäin kuorman kanssa. Sellaista vaivalloista vaappumista kun koko ajan mahaa repii. Pelkäsin viimeksi kauppaan mennessä synnytyksen alkavan kun oli sellaiset supistelut.

Ei ole mihinkään maksulliseen kotipalveluun varaa. Muutenhan olisin sellaista apua hankkinut. Kun tämä syntyy niin tilanne helpottaa. Nyt vain oma olotila esteenä raskaammalle liikkumiselle.

No ei se ole niin yksinkertaista mennä kauppaan (yyhoona) just synnyttäneenä ja kaikkien tautien keskelle, pakkaseen, viet vastasyntyneen?

Voit olla tosi kipeä, vauva voi tulla tosi kipeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Ei kannata vaatia täydellisyyttä ihmisiltä. Ole kiitollinen kun sinulle vielä on hänet. Puhu suoraan hänelle ajatuksesi.
Muista maksaa hänelle bensat + korvaus nähdystä vaivasta. Korvaus voi olla vaikka valmis ateria nenän eteen pari krt viikossa tai ihan vain rahaa.

Tottakai olen hänelle korvannut rahallisesti ja ostanut vaikka mitä omasta pussistani ilomielin kiitoksena avusta. Tuo nyt on selvää.

Tuo kaveri vaan tuntuu tottuneen elämään missä hänen äitinsä siivoaa hänen jälkensä ja laittaa ruokaa ym. Mitään arjen velvollisuuksia ei ole tarvinnut tämän ihmisen koskaan miettiä tuohon ikään mennessä. Hän hermoilee tosi helposti jos joku pikkuasia ei mene hänen toivomusten mukaan mutta jos itse jostain avaudun niin hän ei osaa sanoa mitään. Ei osaa ymmärtää ainakaan tätä tilannettani että oikeasti asiat on hankalia. Kaikki pyörii vain hänen mukavuudenhalunsa ympärillä.

Menisin mieluusti itse kauppaan jos voisin ja olen nyt joutunutkin pakosti menemään vaikka se joka kerta kauhukokemus onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Ootko ottanut kuntasi kotipalveluun yhteyttä? Sieltä voisit saada apua ja vielä silloinkin kun vauva on syntynyt.

Pakko kai se on johonkin sellaiseen ottaa yhteyttä pian kun ei tämä tilanne muulla ratkea. Pelkään että se on vaan hirmu kallista palvelua. Ei kai tässä ole paljon vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Ootko ottanut kuntasi kotipalveluun yhteyttä? Sieltä voisit saada apua ja vielä silloinkin kun vauva on syntynyt.

Pakko kai se on johonkin sellaiseen ottaa yhteyttä pian kun ei tämä tilanne muulla ratkea. Pelkään että se on vaan hirmu kallista palvelua. Ei kai tässä ole paljon vaihtoehtoja.

Eipä se kallista oo. Joissain kunnissa jopa ilmaista jos saat toimeentulotukea.
Soita ihmeessä jo huomenna ja selvitä kuntasi käytäntö.

Yhteistyössä