JOillakin isovanhemmat hoitaa lapsia enemmän kuin omat :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyn aihe tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Joillakin tosiaan on aika törkeä tapa pitää mummuja joinakin varavanhempina, ja itse ravata baarissa/viihteellä/olla kavereiden kanssa kuin teini-ikäiset, ja lapset mummolassa. Ja liian paljon isovanhemmat suostuvat tähän, varmaan osa tietänee, että ei omista lapsista ole vanhemmiksi, mutta rajoja ei edelleenkään osata asettaa.

peesaan! Rajattomat vanhemmat kasvattavat rajattomia lapsia. Tämäkin on sukupolvien välillä ihan ilmeistä.... Mutta toisaalta hyvä, että sellaiset, jotka itse eivät osaa/jaksa hoitaa omia lapsiaan sentään tajuavat vajavuutensa ja myöntyvät isovanhempien apuun... Ja tarkoitan nimenomaan näitä keskenkasvuisia 3-kymppisiä, jotka eivät ole kasvaneet vanhemmuuteen vaan haluavat hillua kuin teinit viikonloppuisin ja isovanhemmat sitten hoitavat ja ruokkivat lapset :/ Tunnen useamman tällaisen.

minä tiedän kanssa äidin, joka on lapsensa 1-vuotiaasta asti laittanut kaikki lomat äitinsä luo monen sadan kilometrin päähän...
mä saisin kyllä lapseni hoitoon milloin vaan haluan mutta en halua rasittaa mummoa, varsinkin kun on selkä ongelmia...
silloin tällöin on isommista jompi kumpi isommista on mummollaan kun itse pyytää ja haluaa... kunhan tuo vauva isommaksi kasvaa eikä tarvitse enää niin paljon kannella niin hänkin pääsee sitten mummin luokse kyläilee :)

Mun yksi tuttu justiin mainitsi että heidän 5-v poika on ukilla ja mummolla AINA to-su.
Ja siis mummon, ukin ja pojan toiveesta. Itsestä tuntuisi, että menettäisin tosi ison osan lapsen lapsuudesta noin, mut en sit tiedä. Toki olen kateellinenkin, meillä tosi harvoin lapset yöhoidossa, olisin todella onnellinen jos kerran kuussa olisivat pe-su ukilla ja mummolla mutta eivät ota ukki ja mummo.
Mut rehellisesti; en antaisi joka viikko kyllä, minä haluan olla lasteni kanssa!

Mä nyt myönnän että mä oon ehkä hiukkasen kade kun kaverin lapsen mummu ja pappa ottaa lapsenlapsensa kylään joka viikonloppu, yöks tai pariks.
En tosin ite antais omia lapsiani joka viikko yökylään, mut oishan se ihanaa kun sais edes kerran kuussa tehä ihan vaan omia juttuja.

Meinasin laittaa yhtenä päivänä samanlaisen aloituksen :) Meidän naapurissa asuu perhe, jonka lapsi 4v. on päiväkodissa arkisin ainakin 17 asti. Sitten viikonloppuisin lapsi menee mummolaan, jotta äitillä ja isillä ois "laatuaikaa"...... En ole ikinä ymmärtänyt enkä varmaan tule ymmärtämään. Mun vanhemmat ei varmaan ees suostuis moiseen. Oonkohan minäkin kade, mutta tuntuisi oudolta olla niin paljon erossa omasta lapsesta!

Eräs sukulainen on hoidattanut lapsensa aina isovanhemmilla ihan syntymästä lähtien. Itse ovat ukkonsa kans luuhanneet pitkin kyliä ja eivät ole jaksaneet hakea välillä edes poikaa kotiin vaan jättävät yöksi.Tuovat vaikka isovanhemmat sanovat ettei käy niin sattavat sanoa et tuuahan ja lyövät luurin kiinni. Nykyään lapsi pk:ssa ja aina sen jälkeen vievät lapsen isovanhemmille hoitoon kunnes hakevat illalla tai vasta aamulla ennen hoitoon vientiä. Nykyään on surullista kuulla pojan omasta suusta että : äiti ei hae minua koskaan kotiin.

Eräs tyttö sai 14v iässä lapsen ja oli melkein joka viikonloppus jossakin hoidossa että äiti pääsi juomaan. Oli isovanhemmilla, poikakaverin vanhemmilla ja kaverin vanhemmilla hoidossa. Päiväkotiin meni parivuotiaana ja äiti oli kotona rauhassa. Tämäm äiti oli muutenkin vähän epäpätevä vanhemmaksi, joi muunmuassa kaljaa joka viikonloppu käniin asti ja poltti tupakkaa raskaana. Lisäksi hänen silloinen poikakaverinsa koulutti lasta (siloin 1v) esim lyömällä ja höykyttämällä ja äiti jatkoi sen kusipään kanssa ja suunnitteli lisää lapsia hänen kanssaan. Nyt äiti 20v ja kahden lapsen yh.

Nämä vanhemmat, jotka eivät kykene vanhemmuuteen. Ehkä he ovat ajautuneet siihen tahtomattaan ja menetetty nuoruus on liian kova pala. On siis jatkettava nuoruuden hakemista vaikkapa viikonloppuisin. Vanhemmuus on rankkaa ja omaa aikaa ei juurikaan ole. Mutta sitähän tämä elämä on. Itselläni ei ole tukijoukkoja, joten on vain jaksettava. Mutta ei tämä niin kauheaa ole, en ole päivääkään katunut lapsiani en edes pahimpana väsymyksen hetkenä :)

Alkuperäinen kirjoittaja säälittäviä:
Nämä vanhemmat, jotka eivät kykene vanhemmuuteen. Ehkä he ovat ajautuneet siihen tahtomattaan ja menetetty nuoruus on liian kova pala. On siis jatkettava nuoruuden hakemista vaikkapa viikonloppuisin. Vanhemmuus on rankkaa ja omaa aikaa ei juurikaan ole. Mutta sitähän tämä elämä on. Itselläni ei ole tukijoukkoja, joten on vain jaksettava. Mutta ei tämä niin kauheaa ole, en ole päivääkään katunut lapsiani en edes pahimpana väsymyksen hetkenä :)

Niinpä. Mulla on yh kaveri joka laittaa lapsensa joka ikinen viikonloppu mummilaan, jos mummi ei halua niin kaveri loukkaantuu vanhemmilleen.
Bilettää viikonloput ja lapset on hoidossa. Tosi tervettä. Sellasta se on joillakin jotka saavat lapset nuorena, sit erotaan kolmekymppisinä ja aletaan elää uutta menovaihetta.
Toki on kiva että lapsilla on läheinen suhde isovanhempiin, mutta sitä en ymmärrä että joka ikinen viikonloppu pitää päästä tuulettumaan. Ja isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä, jos eivät jaksa/halua.

mut toisalta voihan se olla lapselle parempi olla välittävän mummon kanssa, kuin piittamattomien vanhempien kanssa? jos siinä olis syy miksi isovanhemmat ei kieltäydy ottamasta lapsenlapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
mut toisalta voihan se olla lapselle parempi olla välittävän mummon kanssa, kuin piittamattomien vanhempien kanssa? jos siinä olis syy miksi isovanhemmat ei kieltäydy ottamasta lapsenlapsia?

Ehkä isovanhemmat eivät "kehtaa" kieltäytyä. Ainakin mun kaveri keksii kaikenlaisia syitä (eikä puhu välttämättä edes totta menoistaan). Vetoaa siihen, kuinka väsynyt on tms. vaikka sit on energiaa juhlimiseen...
Kasvatusvastuu on jokatapuksessa vanhemmilla, ei isovanhemmilla.

sen kasvatusvastuun pitäisi olla vanhemmilla, mutta miettikääs miten vähän tällaiset vanhemmat ovat lastensa kanssa? Vain iltaisin ja joskus viikonloppuisin :( Surullista.

Kun likka on äitini ja miehensä luona, niin se on niitten oma juttu. Äiti ja isä on oma juttunsa, mutta tuo mummun luona on se lisä likan elämässä. Likalla ei voisi parempaa mummua olla enkä tarkoita sen takia, että ottaa likan hoitoon. On muuten äitini ehdottama järjestely, että hän ottaa likan n. kerran kuukaudessa luokseen.

Mun mielestä se on rikkaus, kun likalla on paljon rakastavia ja välittäviä ihmisiä elämässä. Kun ajatellaan sitä, että toista mummua likka ei edes tunnista vaikka tulee vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hei ap:
ETKÖ OSAA LASKEA?VIIKOSSA ON 7PÄIVÄÄ JA JOISTA VIIKONLOPPUNA ON LAPSI HOIDOSSA.NI MILLÄ PERUSTEELLA ISOVANHEMMAT HOITAA ENEMMÄN??????????
En ole ap, mutta äkkiä laskettuna isovanhemmat tosiaan hoitaa enempi jos pikkuinen on vielä hoidossa arkipäivät.
Lapsi on arkena kotona vanhempien kanssa klo16 jälkeen, alkaa nukkumaan klo20, jotta jaksaa taas lähteä hoitoon aamulla. Aamulla max, tulee 1h yhdessäoloa vanhempien kanssa ennen hoitoon lähtöä. Siispä 5x5=25 (nukkumista ei lasketa ja tuo on tosiaan max aika mitä vanhemmat kerkee lapsen kanssa olla ) jos lapsi on mummolassa viikonloput niin yhdessä oloa tulee tuon 25 tunnin edestä ainakin...;)

Alkuperäinen kirjoittaja hei ap:
ETKÖ OSAA LASKEA?VIIKOSSA ON 7PÄIVÄÄ JA JOISTA VIIKONLOPPUNA ON LAPSI HOIDOSSA.NI MILLÄ PERUSTEELLA ISOVANHEMMAT HOITAA ENEMMÄN??????????

En ole ap, mutta on musta aika kummallista jos lapset on koulussa/päivähoidossa ja sitten ne laitetaan viikonloppuisin hoitoon, kun on vapaata. Ja se vapaaaika tarkoittaa joillekkin bailaamista. Kyllä mä ainakin tykkään tehdä lasten kanssa jotain yhdessä. Arki iltoina ei sitä yhteistä aikaa paljon jää. Ja mä tarkoitan nyt sellaisia vanhempia jotka laittaa jatkuvasti lapsensa hoitoon, silloin tälloin on ihan eri asia.

Taisin pari päivää sitten tästä samasta aiheesta kirjoitella yhteen toiseen ketjuun...
Mua ottaa päähän ja rankasti se , että eräs sukulainen vie koko ajan lapsensa anopin luo hoitoon. Lapsi on päivät pph:lla, äiti kotona. Perhepäivähoitajalta lapsi kuskataan anopille hoitoon, että voi käydä ruokakaupassa, yleensä anoppi tän jälkeen menee heille illaksi vahtimaan lasta. Viikonloppuisin on myös lapsenlikkana että tää ämmä pääsee tuulettumaan miehensä kanssa.
Anoppi ei millään jaksaisi hoitaa tätä lasta, mutta ei uskalla kieltäytyä.
Kyseinen akka on myös selän takana ihmetellyt, että miksi meidän kohta 3v. poika ei ole päiväkodissa hoidossa. Taitaa olla käsittämätön ajatus, että joku haluaa itse hoitaa lapsensa. |O Mulla siis myös 7,5kk tytteli jota hoidan kotona vielä muutaman kuukauden, sitten menen töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia.

Musta on ihanaa viikonloppuaamuina vain kölliä sängyssä ja lapset leikkii sitten omiaan. Hillutaan yöpaidoissa koko perhe monta tuntia eikä kiire minnekään. Viikonloppuisin on aikaa olla perheen kanssa ja vaikka leipoa, käydä uimassa, metsäretkellä, kaupoilla jne. Missä vaiheessa tätä tekisin, jos lykkäisin tenavat mummolaan vielä viikonlopuiksi?

Niin väärin lasta kohtaan! Se, että on pitkän viikon hoidossa ja sitten lykätään muualle on vastuutonta. Ellei kyseessä ole sitten ns. sosiaaliongelmaperhe. Silloin on parempi, että joku "aikuisempi" huolehtii lapsesta arkisin ja viikonloppuisin.

Yhteistyössä