Jos synnyttäisit ennenaikaisesti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin haluaisitko, että lapsi yritetään pitää hengissä kaikin keinoin vai olisiko elämänlaatu silti etusijalla? Jos nyt ajatellaan vaikka rv 25 ja niihin aikoihin syntyneitä.
 
lääkärit saisi päättää ja arvioida kannattaako pitää hengissä kaikin keinoin. varmaan vaikuttaisi se että onko tullut jo esim aivovaurioita mitä ei saa hoidettua... ehkä siinä tilanteessa haluaisin että lapselle annetaan vaan kipuihin hoitoa? Ja että hän saa nukkua luonnollisesti pois... toivottavasti sellaista päätöstä en koskaan kuitenkaan joudu tekemään.
 
ihan pöhkö kysymys jotenkin. Jos nyt ei haluaisi pitää sitä lasta niin aborttihan oli suomessa oli laillista tiettyihin viikoihin asti.

Suomessa on hyvät mahdollisuudet saada noinkin aikaisessa vaiheessa syntynyt vauva pysymään hengissä.

Mun henk. koht. mielipide on, että kaikki keinot käyttöön hengen pitimiksi jos ennenaikaisesti on syntyäkseen!
 
mutta Suomessa luulisi lain sanelevan että yritetään pitää ihminen hengissä hinnalla millä hyvänsä vaikka vanhemmat ei haluaisikaan vammautunutta lasta? Rv 24 on rajapyykki kun ei enää abortoida ja saa kuolin todistuksen.
 
Ei hengissä hinnalla millä hyvänsä. Jos lapsi monivammainen, joka tuskin koskaan pääsee kotiin, ei syö itse, ei näe, ei kuule, ei liiku... oikeasti en näe järkeä kiduttaa toista jatkuvilla tutkimuksilla moisen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei hengissä hinnalla millä hyvänsä. Jos lapsi monivammainen, joka tuskin koskaan pääsee kotiin, ei syö itse, ei näe, ei kuule, ei liiku... oikeasti en näe järkeä kiduttaa toista jatkuvilla tutkimuksilla moisen takia.

Tämä mulla oli kysymyksessä takana, jos lasta joudutaan lääkitsemään, elvyttämään moneen kertaan ja muutenkaan ennuste ei olisi hyvä, niin haluaisitteko että sitä vaan jatketaan vai saisiko lapsi nukkua rauhassa pois?
 
Tuota noin....
Luuletko et sulla siinä on paljo päätäntävaltaa?
Lapsesi kyllä pidettäsi hengissä jos hänellä ois edellytykset siihen.

Ihan tyhmä kyssä siis.
 
itse vauvan pienillä viikoilla menettäneenä, en koskaan toivoisi mielummin kuolemaa. en ole koskaan ajatellut, että hyvä kun kuoli, olisi varmasti ollut monia vaikeuksia edessä... vaikka niin minulle on jotku sanoneet.

en osaa ajatella, että vanhempana pystyisin toivomaan ettei mitään oman vauvan hyväksi tehtäisi... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
itse vauvan pienillä viikoilla menettäneenä, en koskaan toivoisi mielummin kuolemaa. en ole koskaan ajatellut, että hyvä kun kuoli, olisi varmasti ollut monia vaikeuksia edessä... vaikka niin minulle on jotku sanoneet.

en osaa ajatella, että vanhempana pystyisin toivomaan ettei mitään oman vauvan hyväksi tehtäisi... :(

En nyt tarkoita, ettei tehtäisi mitään. Vaan sitten jos menisi siihen, että lasta jouduttaisiin koko ajan elvyttämään, niin eikö suomessakin pysty loppujen lopuksi tekemään elvytyskiellon jos ennuste on muutenkin huono?
Ehkä omakin mieli muuttuisi sitten, kun joutuu siihen tilanteeseen.

Nyt minullakin viikkoja vähän päälle 20 ja supistelee kipeästi, eli pelkona juuri tuo ennenaikainen synnytys :|
 
sinuna toivoin vaan kovasti muutaman lisä viikon, 26 jo parempi. muista levätä ja ottaa rauhallisesti. ootko saanut supistuksenestolääkitystä? toivottavasti et joudu kovin ennenaikaisesti synnyttämään! Tsemppiä! :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
sinuna toivoin vaan kovasti muutaman lisä viikon, 26 jo parempi. muista levätä ja ottaa rauhallisesti. ootko saanut supistuksenestolääkitystä? toivottavasti et joudu kovin ennenaikaisesti synnyttämään! Tsemppiä! :)

Kun ei supistukset ottaneet loppuakseen, niin silloin kävin synnärillä ja sain piikin. Rauhallisesti pitää ottaa ja jos supistelut ei lopu, niin vuodelepoon.
 
Meidän kaksoset syntyivät rv25+3
A-vauva, poika. Hengitti itse koko matkan synnyriltä keskolaan, jossa laittoivat ns. Cpappiin (ei ole hengityskone, vaan tukee lapsen omaa hengitystä).
B-vauva, tyttö. Syntyessään parkaisi, mutta tarvitsi koko matkan keskolaan hengitysapua (elvytettiin). Pisteet oli 1/3. Hengityskoneessa oli kaksi viikkoa.
Loppujen lopuksi tyttö oli se kovempi pakkaus, joka ensin pääsi pois kaikista laitteista ja lisähapesta ja kotiutuikin ensin. Poika joutui olemaan kauemmin sairaalassa.

Kyllä minä joskus mietin tuota keskosen elvytyskieltojuttua. Varsinkin kun aikoinaan katsoin aiheesta dokumentin. Onneksi en koskaan sen syvemmin asiaa pohtinut. Meidän lasten eteen tehtiin kaikki ja vaikka alku oli rankka, ovat he nyt ihan tavallisia ja terveitä vauvoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota noin....
Luuletko et sulla siinä on paljo päätäntävaltaa?
Lapsesi kyllä pidettäsi hengissä jos hänellä ois edellytykset siihen.

Ihan tyhmä kyssä siis.

Monesti ihmisiä pidetään hengissä vaikkei ole edellytyksiä ilman laitteita tms. elämään. Miksi ihmeessä muuten olisi esim. elvytyskielto?
 
Alkuperäinen kirjoittaja blaah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota noin....
Luuletko et sulla siinä on paljo päätäntävaltaa?
Lapsesi kyllä pidettäsi hengissä jos hänellä ois edellytykset siihen.

Ihan tyhmä kyssä siis.

Monesti ihmisiä pidetään hengissä vaikkei ole edellytyksiä ilman laitteita tms. elämään. Miksi ihmeessä muuten olisi esim. elvytyskielto?

Näinhän se on. Ja kyllä kysytään vanhemmilta mielipidettä ap:n esittämässä tilanteessa jos vauvan tulevaisuuden näkymät on olemattomat. Tiedän tämän koska itse olen mieheni kanssa asettanut elvytyskiellon aivoverenvuodoista ja pahoista epilepsiakrampeista kärsineelle esikoisellemme joka syntyi 25+4. Hän kuoli seuraavan kohtauksen aikana 27 viikon ikäisenä. Hengissä hänet olisi siis kylä saatu pidettyä vaikka vuosia tehohoidolla mutta mitään muuta elämää hänelle ei enää tarjolla ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
itse vauvan pienillä viikoilla menettäneenä, en koskaan toivoisi mielummin kuolemaa. en ole koskaan ajatellut, että hyvä kun kuoli, olisi varmasti ollut monia vaikeuksia edessä... vaikka niin minulle on jotku sanoneet.

en osaa ajatella, että vanhempana pystyisin toivomaan ettei mitään oman vauvan hyväksi tehtäisi... :(

En nyt tarkoita, ettei tehtäisi mitään. Vaan sitten jos menisi siihen, että lasta jouduttaisiin koko ajan elvyttämään, niin eikö suomessakin pysty loppujen lopuksi tekemään elvytyskiellon jos ennuste on muutenkin huono?
Ehkä omakin mieli muuttuisi sitten, kun joutuu siihen tilanteeseen.

Nyt minullakin viikkoja vähän päälle 20 ja supistelee kipeästi, eli pelkona juuri tuo ennenaikainen synnytys :|

mulla supisteli kipeästi vkolta 21, kortisonit laittttiin 28 vkolla, vuodelevossa välillä sairaalassa. tyttö syntyi 2pvn käynnistyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla vkolla 40 =).

ei voimia vain sinne supisteluihin, ne on tympeitä. muttei useinkaan vaarallisia, jos vain olet rauhassa ja noudatat neuvoja. sitten on vielä lääketieteen konstit (tukilangat, injektiot, tiputus), jos em jutut ei auta. ei se vauva ole aina sieltä pois tulossa... syy supisteluille lienee selvitetty ja sen mukaan edetään?

 
Alkuperäinen kirjoittaja blaah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota noin....
Luuletko et sulla siinä on paljo päätäntävaltaa?
Lapsesi kyllä pidettäsi hengissä jos hänellä ois edellytykset siihen.

Ihan tyhmä kyssä siis.

Monesti ihmisiä pidetään hengissä vaikkei ole edellytyksiä ilman laitteita tms. elämään. Miksi ihmeessä muuten olisi esim. elvytyskielto?

Jos syntymän jälkeisessä tehohoidossa tulee ilmi, että lapsen edellytykset hyvään elämään ovat huonot, silloin elvytyskieltoa on hyvä miettiä.

Mutta sitä, että elvytyskielto annettaisiin jo ennen lapsen syntymää (varsinkin jos lapsi syntyy viikoilla, joilla hoito todennäköisesti auttaa, eikä ole tiedossa lapsen mahdollista vammaa), en ihan ymmärrä.

Kun meidän kaksoset olivat vielä tehohoidossa, juttelin tuttavan kansa, jonka mielestä yhtään sellaista lasta joka syntyy hengittämättömänä ei pitäisi elvyttää. Tuolloin loukkaannuin ja loukkaannun edelleen tuollaisista lausahduksista. Meidän lapsilla on kuitenkin toistuvaasti röngten ja ultraääni kuvissa todettu kaiken olevan normaalisti, sekä vielä magneettikuvauksessa varmistettu löydökset.

Mutta tämä on taas niitä aiheita, joissa ei musta-valkoista totuutta ja vastausta ole.
 

Yhteistyössä